Jump to content

CD-speler of Draaitafel

Jan-Smit
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen of advies geven bij de keuze van een nieuwe CD-speler of een Draaitafel?

Mijn huidige CD-speler is een AA Maestro 192/24 en 8 maanden in mijn bezit.

Nu wil ik toch een meer analoge vloeiende geluid en zit hierbij te denken aan de Stibbert MKII.

Volgens de recensies in het blad Music Emotion is deze speler erg goed t.o.v. een platenspeler!

Op dit moment heb ik van HAUDIO een Stibbert MKII thuis om te beluisteren en ik moet zeggen

dat deze speler erg mooi vloeiend en warm het geluid weet weer te geven.

(Alternatieven Meridian of Accuphase?)

De rest van mijn set bestaat uit:

Luidsprekers Dynaudio Contour 5.4

Versterker Ayon Sunrise II

Luidsprekerkabel Ocos 3-voudig met silveren WBT

Interlink Harmonic Techn. Pro Silway MKIII

In afwachting van jullie reacties

m.vr.gr. JnSmt

Beste Jan,

Dit soort vragen zijn hear in het verleden ook wel eens gesteld, maar dit loopt bijna altijd op welles-nietes discussies en daar heb je niet zo veel aan. Elk medium heeft zo zijn specifieke voor- en nadelen die je wel bekend zullen zijn, maar een goed afgestelde draaitafel kan mooier klinken dan een CD speler. Persoonlijk vind ik de muziekbeleving ook veel intenser bij het afspelen van een LP. Vergeet niet dat niet alle muziek op LP te verkrijgen is en dat niet alle opnames even goed zijn.

Een van de eerste vragen die in mij op komt is "wat is je budget?". Voor de prijs die een Stibbert kost kun je zeer zeker een hele mooie draaitafelcombinatie kopen. Je AA Maestro 192/24 lijkt me toch ook geen slechte CD speler en met z'n 8 maanden leeftijd kan hij ook nog wel een poosje mee, dus zou ik zelf geneigd zijn om een draaitafel er bij te nemen voor het "echte genieten".

Je zou eens een mooie instapper kunnen lenen om het zelf te ervaren. HAudio kan je zeer goed adviseren om binnen je budget iets heel moois samen te stellen. Dat heeft hij bij mij ook gedaan en ik geniet elke dag van mijn set.

Verder is een goed phono-trap een must om het maximale uit je draaitafel te halen. Bezuinig hier zeker niet op als je voor een draaitafel mocht gaan.

Succes!

Groeten,

Gerald

Guest Kraus vonBentinck

Of je al of niet een draaitafel wilt vanwege de geluidskwaliteit kun je bij Haudio in de zaak toch prima horen? Daar staan draaitafels en CD-spelers zat. Wat kunnen een paar goedbedoelde adviezen van hear daar nou aan toevoegen :confused:

Beste Gruiter,

Dank voor jouw reactie.

Mijn budget is toerijkend, echter hebben wij alleen maar CD's en dus zul je hoe dan ook een geheel nieuwe muziekverzameling op LP moeten aanschaffen.

Daarnaast is het zo dat er tegenwoording zeer goede opnames op CD te krijgen zijn en als je deze weet af te spelen op een zeer goede CD-speler, dan is het toch wel moeilijk om een keuze te maken.

Voor rond de Euro 5000,= zijn er toch best goede spelers op de markt die erg dicht in de buurt komen van een gemiddelde draaitafel. Ook jouw Consonance speelt erg mooi voor een CD-speler, toch?

m.vr.gr.

Mijn budget is toerijkend, echter hebben wij alleen maar CD's en dus zul je hoe dan ook een geheel nieuwe muziekverzameling op LP moeten aanschaffen.

Daarnaast is het zo dat er tegenwoording zeer goede opnames op CD te krijgen zijn en als je deze weet af te spelen op een zeer goede CD-speler, dan is het toch wel moeilijk om een keuze te maken.

Voor rond de Euro 5000,= zijn er toch best goede spelers op de markt die erg dicht in de buurt komen van een gemiddelde draaitafel. Ook jouw Consonance speelt erg mooi voor een CD-speler, toch?

Als ik jou was zou ik me inderdaad niet gek laten maken door de mythe dat de draaitafel (analoog) per definitie beter zou zijn dan de cd-speler. Er is in elk geval nog niets wat ik via een draaitafel heb gehoord dat ik ook niet via cd kan horen.

Wat dat betreft geef ik je volkomen gelijk als je zegt dat je voor genoemd bedrag een speler kunt aanschaffen die tenminste evenveel, zo niet meer muziek kan onttrekken aan de opname die je 'm voedt. In elk geval op een gemakkelijker manier dan met een draaitafel.

Een goede ge

Als ik jou was zou ik me inderdaad niet gek laten maken door de mythe dat de draaitafel (analoog) per definitie beter zou zijn dan de cd-speler. Er is in elk geval nog niets wat ik via een draaitafel heb gehoord dat ik ook niet via cd kan horen.

Wat dat betreft geef ik je volkomen gelijk als je zegt dat je voor genoemd bedrag een speler kunt aanschaffen die tenminste evenveel, zo niet meer muziek kan onttrekken aan de opname die je 'm voedt. In elk geval op een gemakkelijker manier dan met een draaitafel.

Een goede ge

Ook jouw Consonance speelt erg mooi voor een CD-speler, toch?

m.vr.gr.

Klopt helemaal! En het klopt ook dat er hele goede CD opnames zijn die heel mooi klinken als je ze op een goede CD speler afspeelt.

Als ik de Consonance moet vergelijken met m'n NAD C541 die op de studeerkamer staat dan is het een wereld van verschil. De Consonance klinkt veel aangenamer. Je kunt er uren naar luisteren zonder dat het gaat vervelen. Ik vind hem dan ook beter klinken dan mijn vorige 2 draaitafels (Thorens met Denon DL-160 en Audio Linear met Denon DL-304).

Sinds ik met een Bluenote draaitafel speel (eerst met Audio Technica OC9 element en later met Lyra Dorian element) vind ik de draaitafel weer een stapje beter. Ik heb een album van Madeleine Peyroux die ik zowel op CD als LP heb. In beide gevallen gaat het om een mooie opname waar je erg van kunt genieten (als je van de muziek houdt), maar de sfeer die dit album heeft wordt beter weergegeven via de LP dan via de CD.

Ik zeg dus niet dat LP per definitie mooier klinkt, want het kan pas zo zijn dat een CD speler in een hogere prijsklasse (zoals de Stibbert) misschien net zo mooi (of nog mooier) klinkt dan m'n draaitafel. In dat opzicht kan ben ik het dus wel met Thingman eens.

Laat je dus niet gek maken en ga binnen je budget luisteren naar wat je persoonlijk het mooist vind klinken.

Als je alleen maar cd's hebt waarom zou je dan nog een platenspeler willen aanschaffen? :blink: Dan heb je straks een platenspelert van een paar duizend euro en geen platen om er op af te spelen. Tenzij je het natuurlijk leuk en mooi vindt om met zo'n ouderwets stuk techniek te pielen. Ik mag het tenslotte zelf ook wel graag doen. ;)

Ik zou het wel weten.

Groeten...

Waar het ook aan ligt, het is de reden dat wenkbrauwen menigmaal terecht worden gefronst als je voor 20 ruggen aan loopwerk/dac combi hoort spelen en denkt, "mediamarkt"?

Maar kom maar een keer bij mij langs, zelf ook een DAC/loopwerk en denk dat het best redelijk klinkt.

Geloof ik achtermekaar; je hoort mij niet zeggen dat het niet kan werken in elk geval.

Naar Leiden, is het niet? :)

Denk qua CD-speler ook eens aan een Meridian G08. In bijgaand artkel (http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0506/sound_fusion_hyperion.htm) wordt een G08 vergeleken met een Stibbert. De Stibbert klinkt "warmer and slightly higher in resolution, but also slower paced and with an image that shrank back somewhat to the speakers" t.o.v. de Meridian. De G08 heb ik zelf en ik kan je zeggen dat die meer dan uitstekend bevalt. Natuurlijk maakt de Stibbert me wel nieuwsgierig........

Een onderwerp dat balanceert op een dun koordje...

Allereerst een reactie op de wens van de topicstarter. Dat destilleer ik uit de zinsnede

een meer analoge vloeiende geluid
en daaruit valt op te maken dat Jan-Smit af wil van iets dat niet vloeiend is en niet analoog. Ik kan me daar weinig bij voorstellen, maar ik zou het eerst zoeken in een akoestisch oplossing voor het probleem.

Of hebben we het over de brute manier waarop cd's zijn afgemixed en/of gemasterd? Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen, maar om daarom cd's de deur uit te doen. Of unaniem te kiezen voor vinyl, dat gaat mij te ver: het medium kan er immers niets aan doen. Je zou ook bijvoorbeeld een goede cd recorder kunnen aanschaffen en dan het vinyl daarmee opnemen om de platen te sparen. Je mist dan wel de magie van het fysiek bezig zijn met de draaitafel ten einde samen geluid te produceren. Dat schept een band en dat geeft veel genoegdoening. Alleen daarom zou ik voor een goede platenspeler gaan. Die magie is goud!

Schijfjes die doorgaans veel beter gemasterd zijn (dat wil zeggen niet geoptimaliseerd voor in de auto), zijn sacd's (of dvd-a's als je die kunt vinden). Waarom geen goede sacd speler aanschaffen en een goede platenspeler (inclusief element en pre-pre)? Maar ook de sacd speler mist de magie van vinyl.

Groet,

Jacco

Denk qua CD-speler ook eens aan een Meridian G08. In bijgaand artkel (http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0506/sound_fusion_hyperion.htm) wordt een G08 vergeleken met een Stibbert. De Stibbert klinkt "warmer and slightly higher in resolution, but also slower paced and with an image that shrank back somewhat to the speakers" t.o.v. de Meridian. De G08 heb ik zelf en ik kan je zeggen dat die meer dan uitstekend bevalt. Natuurlijk maakt de Stibbert me wel nieuwsgierig........

Misschien ga ik ook eens een G08 beluisteren om deze zelf te vergewlijken met de Stibbert!

m.vr.gr.

Mooie speakers Jan! Wat houdt overigens Ocos 3-voudig in? Gebruik zelf, denk ik, enkelvoudig voor m'n contour 1.3SE.

Tikkie off-topic, maar ben nieuwsgierig gemaakt.

Schijfjes die doorgaans veel beter gemasterd zijn (dat wil zeggen niet geoptimaliseerd voor in de auto), zijn sacd's (of dvd-a's als je die kunt vinden).

De verschillen zijn inderdaad enorm kom ik ook steeds meer achter. De dsd-remastering van een SACD is ook als het is vertaald naar cd (hopelijk zeg ik dit goed) inderdaad het beste maar helaas van relatief hoge uitzondering in alle aanbod.

Guest Hubertinus

Als ik jouw set bekijk dan kan ik me niet voorstellen dat de muziek niet vloeiend is. Echt niet.

Ik heb zo'n 2 jaar met de Paganini 24/192 gedraaid en als er iets is dat de muziek vloeiend ten gehore brengt zijn het de cd spelers van AA toch wel. De Maestro heb ik ook vaker gehoord. Zowel de oude als de huidige versie.

Wat ik wel vind is dat ze in de bas wat wollig zijn.

De Dynaudio luidsprekers ken ik ook goed en ook daar kan het niet aan liggen. Die Ayon is een buizenversterker of niet? Lijkt me sterk dat het daar dan aan ligt.

Ik weet niet wat er loos is met die weergave.

Hubertinus

Waar het ook aan ligt, het is de reden dat wenkbrauwen menigmaal terecht worden gefronst als je voor 20 ruggen aan loopwerk/dac combi hoort spelen en denkt, "mediamarkt"?

Maar kom maar een keer bij mij langs, zelf ook een DAC/loopwerk en denk dat het best redelijk klinkt.

Geloof ik achtermekaar; je hoort mij niet zeggen dat het niet kan werken in elk geval.

Naar Leiden, is het niet? :)

Nee vorig jaar naar Zoetermeer verhuisd.

Misschien ga ik ook eens een G08 beluisteren om deze zelf te vergewlijken met de Stibbert!

m.vr.gr.

Je bent welkom om hem bij mij te beluisteren. Je Stibbert is ook welkom.

Mooie speakers Jan! Wat houdt overigens Ocos 3-voudig in? Gebruik zelf, denk ik, enkelvoudig voor m'n contour 1.3SE.

Tikkie off-topic, maar ben nieuwsgierig gemaakt.

Hai Erikatn,

Ocos 3-voudig wil zeggen, dat er 3 Ocos kabels gedraaid omelkaar zijn samen gedraaid welke met name in grotere systemen worden gebruikt. Het resultaat is uiteraard een mooiere geluid.

m.vr.gr.

Als ik jouw set bekijk dan kan ik me niet voorstellen dat de muziek niet vloeiend is. Echt niet.

Ik heb zo'n 2 jaar met de Paganini 24/192 gedraaid en als er iets is dat de muziek vloeiend ten gehore brengt zijn het de cd spelers van AA toch wel. De Maestro heb ik ook vaker gehoord. Zowel de oude als de huidige versie.

Wat ik wel vind is dat ze in de bas wat wollig zijn.

De Dynaudio luidsprekers ken ik ook goed en ook daar kan het niet aan liggen. Die Ayon is een buizenversterker of niet? Lijkt me sterk dat het daar dan aan ligt.

Ik weet niet wat er loos is met die weergave.

Hubertinus

Hallo Hubertus,

Er is niets mis met het hele systeem, ik zoek alleen een wat warme vloeiende geluid!

Voor zover ik het weet is de Maestro wat helderder van klank dan de Paganini.

Op dit moment heb ik, zoals je hebt kunnen lezen de Stibbert van Haudio en die speelt

op mijn systeem echt wel warmer en vloeiende. De scherpe (digitale) randjes zij er af lijkt het wel.

Ik hoop het op deze manier een beetje goed te hebben uitgelegd.

m.vr.gr.

Northstar dac/loopwerk.

Hai,

Heb ik al aan gedacht, maar schijnt erg analytisch te zijn,maar wel erg goed!!!!!

Ik zou wat betreft mijn wensen er dan de verkeerde kant mee uit gaan.

m.vr.gr.

m.vr.gr.

Je bent welkom om hem bij mij te beluisteren. Je Stibbert is ook welkom.

Hai Theo,

Dank voor de uitnodiging, maar je zult begrijpen dat ik niet het vertrouwen van Haudio op het spel wil zetten

om met "zijn" Stibbert door het land te trekken.

Als de Stibbert van mij geweest zou zijn, is het natuurlijk een ander verhaal.

m.vr.gr.

Moeilijk hoor als je geen LP's hebt. Ik zou zeggen vraag eens aan Henk of hij geen mooie tweede hands draaitafel heeft staan voor een leuke prijs. Koop dan eens wat nieuwe en tweede hands LP's en kijk of je het bevalt. Als je het bevalt kan je die draaitafel wel voor hetzelfde geld kwijt om een echt mooie te kopen. Zo niet ook.

Carl (analogofiel)

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen of advies geven bij de keuze van een nieuwe CD-speler of een Draaitafel?

Mijn huidige CD-speler is een AA Maestro 192/24 en 8 maanden in mijn bezit.

Nu wil ik toch een meer analoge vloeiende geluid en zit hierbij te denken aan de Stibbert MKII.

Volgens de recensies in het blad Music Emotion is deze speler erg goed t.o.v. een platenspeler!

Op dit moment heb ik van HAUDIO een Stibbert MKII thuis om te beluisteren en ik moet zeggen

dat deze speler erg mooi vloeiend en warm het geluid weet weer te geven.

(Alternatieven Meridian of Accuphase?)

De rest van mijn set bestaat uit:

weet je het heel zeker dat het niet vloeiend klinkt? Het lijkt mij echt sterk met jouw apparatuur. Slechte opname? Je hebt er waarschijnlijk meer dan je denkt.

Helemaal opnieuw beginnen met een draaitafel is leuk maar je moet er wel "feeling" mee hebben.

Luidsprekers goed opgesteld? Ik heb gisteren nog maar eens ondervonden dat een goede opstelling veel verschil maakt. Het stond al goed dacht ik maar......

Ik heb mijn linn ninka's op stoeptegels staan. Door te experimenteren heb ik de juiste plaats in de hoeken van mijn kamer gevonden. Door heen en weer te lopen en mijn oren in allerlei standje te positioneren hoor je al snel of het laag bijv. bonkt of niet en of je een mooie spreiding hebt.

De bodemplaat van de ninka's met daarin de spikes zijn maar net een fractie kleiner dan de stoeptegels. Zoals je weet is de bovenkant van een stoeptegel niet recht maar heeft schuin aflopende randjes. De voorste 2 spikes stonden dus precies in het aflopende randje en de achterste 2 nog op het vlakke stuk. Door het verdraaien van de spikes is het een en ander net niet waterpas te zetten. dus de ene speakers zal iets meer naar voren hellen dan de ander en dit komt het stereobeeld niet echt ten goede. Na een bezoek aan CAC audio in leiden kwam het een en ander ter sprake inzake speaker opstelling. Eenmaal thuis heb ik de stoeptegels omgedraait, wel eerst de ligging gemarkeert met 2 cd's, en daarop de nink