carl Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Hai Henk, Ik heb wat CD's die ik ook op LP heb en beiden van dezelfde copie. Ik zou toch durven te beweren dat - in mijn situatie- de LP beter (!) klinkt. Niet mooier maar beter, meer detail zonder aan klank in te leveren, meer diepte e.d. Maar ja van een afstand weten anderen beter. Gelukkig weten wij het nog beter. Ik verheug me al op vrijdag de negende. Drink je bier of wijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Maar ja van een afstand weten anderen beter. Gelukkig weten wij het nog beter. De LP. Het gejank. Dat haardvuurtje. De plaatruis. Die totaal onverwachte spetters waar je je dood van schrikt. Die dikke knal als de naald op de plaat valt. Dat walgelijke schuurgeluid als de naald van de groef losraakt. De kapotte luidsprekers en oren na een rondzingende toon. De sterke vervorming op de plaat, in de mechanische overbrenging en in de transductie. Het totaal ontbreken van kanaalscheiding in de bas. Voor de rest maar 25 dB kanaalscheiding. De binnenste groeven met n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Maar ja van een afstand weten anderen beter. Gelukkig weten wij het nog beter. De LP. Het gejank. Dat haardvuurtje. De plaatruis. Die totaal onverwachte spetters waar je je dood van schrikt. Die dikke knal als de naald op de plaat valt. Dat walgelijke schuurgeluid als de naald van de groef losraakt. De kapotte luidsprekers en oren na een rondzingende toon. De sterke vervorming op de plaat, in de mechanische overbrenging en in de transductie. Het totaal ontbreken van kanaalscheiding in de bas. Voor de rest maar 25 dB kanaalscheiding. De binnenste groeven met n Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Mijn 2 cent: - Een draaitafel kan ongetwijfeld erg mooi zijn maar het is een hoop 'werk' en gaat al snel in de papieren lopen; een leuke cd speler van hooguit een paar honderd euro doet z'n werk gewoon goed. - Bij CD kan je haast niet van 'smaak' spreken omdat er als het goed is geen hoorbare verschillen tussen 'goede' cd spelers zitten. Draaitafels zijn meer smaakgebonden; m.a.w. je weet nooit of het 'goed' is, je weet alleen dat JIJ het wel of niet goed vind klinken. Wil je tweaken / pielen / upgraden dan is een draaitafel iets moois. Wil je gewoon weten dat de bron keurig in een analoog signaal wordt omgezet voor versterking, en wil je vooral muziek luisteren, dan is een CD speler de oplossing. Ik hou niet van 'pielen'. Tweaken op smaak / gehoor is een gebed zonder eind wat mij betreft. Door het verschil in opnamekwaliteit is het nu eenmaal de bittere werkelijkheid dat niet alles even mooi klinkt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Ik heb al behoorlijk wat 'gepield' aan cd-spelers en dac's.. s000000000084, wat voor platenspeler heb jij???! Ik hoor nauwelijks wat als ik de naald laat zakken. Ik heb amper last van spetters en kraken. Af en toe een tikje, maar voor de rest de bekende 'zwarte achtergrond' - al zal je daar ook wel weer iets op aan te merken hebben.. En ik kan ook erg genieten van cd's.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Ja ja... laat dan die Arcam cd62 eens grondig restylen door bv Bas. Daarna wil ik je nog wel eens weer horen. Het is steeds maar weer; een platenspeler klinkt zoveel mooier en gedetailleerder dan een cd speler, maar nog nooit hebben volgens mij die personen een platenspeler vergeleken met een echt goed gerestylde cd speler . Spread the word. Wat een bekeerzucht. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 s000000000084, wat voor platenspeler heb jij???! Ik had ooit een Realistic hupeldepup. Superbaggerapparaat. Komt een gigantische brom van de servomotor door het geluid. Ook een technics gehad. Dat was echt een statement. Het linker kanaal was ineens 2 dB harder dan rechts. Maar volgens mij zijn alle platenspelers zo slecht hoor. 1 ding moet ik de platenspeler nageven: vanwege technische redenen clipt het signaal niet bij de opnames, zoals dat bij harde CD opnames wel het geval is. En er zijn heel veel bekende artiesten die op dat punt waardeloze CD opnames hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 De LP. Het gejank. Dat haardvuurtje. De plaatruis. Die totaal onverwachte spetters waar je je dood van schrikt. Die dikke knal als de naald op de plaat valt. Dat walgelijke schuurgeluid als de naald van de groef losraakt. De kapotte luidsprekers en oren na een rondzingende toon. De sterke vervorming op de plaat, in de mechanische overbrenging en in de transductie. Het totaal ontbreken van kanaalscheiding in de bas. Voor de rest maar 25 dB kanaalscheiding. De binnenste groeven met n Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Dat janken komt me anders wel bekend voor, hoor. Als het gaatje niet precies in het midden zit, zijn de rapen gaar. Maakt niet uit hoe duur zo'n platenspeler is. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 O.K. ik geeft het toe - ik dacht ik schrijf "Maar ja van een afstand weten anderen beter. Gelukkig weten wij het nog beter." en S000884 hapt vanzelf wel toe. Een duidelijk geval van uitlokkking. Even serieus - ik weet het niet. Theoretisch is CD natuurlijk veel beter maar in het gebruik verbaast vinyl me soms toch wel erg. En al die flauwekul van spetters e.d. ik heb ze niet of nauwelijks en er ook geen last van. Maar goed je moet er wel lol in hebben om in vinyl te investeren. P.S. ik zet standaard de mute aan bij opzetten of afzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 God is in the nuances Interessant verhaal en het is bijzonder aardig om de test van Jurgen Ackermann eens te lezen. Een paar aardige quotes: "The questionnaire asking for the listeners' experience of the music gave just as interesting results. Thirty participants sang along with the music under their breaths when it was played via the analog system, and only 19 with the digital system. Forty-seven participants said they had let themselves be carried along by the analog system, 19 with the digital system. When questioned whether the music had influenced their movements (tapping their feet, etc.), the numbers were 30 and 25. Forty-six participants had been inspired to think about the music by the analog system, 34 by the digital system. Forty-seven participants said the music had improved their sense of well-being via the analog system, 31 via the digital. Conversely, no participant said that the analog system had impaired their sense of well-being, but 16 participants said so of the digital system! This must be one of the most astonishing, and irritating, results of Ackermann's experiment. How can it be that we spend a lot of money on something that makes us feel worse?! " "At the end of the test, the participants were asked which of the systems they would buy. Those listeners who had some experience of things hi-fi preferred the digital system, which they thought sounded better. Those participants without such experience preferred the analog system's sound. The conclusion Ackermann drew from this is that the sound of modern hi-fi is the result of a learning process. When told that a certain sound is what they should aim for, often enough people will accept this concept of sound as their internal reference. " groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 goh dat zoveel mensen van die akelige vervorming van analoog houden. zeker geen dubbelblind tests met snelle a/b vergelijkingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Ik vind het allemaal zo moeilijk. Ik was een van de eerste met CD en het resultaat was dat ik minder plezier kreeg in muziek. Toen ik weer een platenspeler kocht begon ik weer veel meer naar muziek te luisteren. Er waren natuurlijk ook andere factoren in mijn leven maar ook nu draai ik liever een LP dan ik naar CD luister. Mijn ratio zegt iets anders dat mijn emotie, maar ik volg in deze de emotie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 We kunnen - en dat gebeurt hier ook - eindeloos met deze vraag door blijven modderen, lijkt mij eerlijk gezegd niet zo heel er zinnig, zeker niet als tegenstanders de moeite al niet eens nemen om het af te wijzen systeem een grondig aan de tand te voelen en zich er eens serieus in te verdiepen. Het laatste woord zal er ook niet snel over gezegd worden, misverstanden, vooroordelen en onbegrip zullen dit soort topics blijven achtervolgen. Wat we wel kunnen constateren is dat de industrie zeer succesvol is geweest met het zwart maken van het platendraaien, gemak en kwaliteit van de cd zijn er werkelijk in geramd.................. Of je nu zelf moet kiezen voor cd of plaat lijkt me ook al niet zo'n bijzonder onderwerp, voor mij ook niet zo heel erg moeilijk, gezien m'n verzameling platen en het gegeven dat ik ook wil meemaken wat er heden te dage op muzikaal gebied gebeurt is er geen enkele keuze te maken, domweg beide systemen naast elkander. In beide gevallen probeer ik een zo plezierig mogelijke weergave te berwerkstelligen, betekent dat er zowel aan platenspeler als cd speler regelmatig is gesleuteld en aan de cd speler nog verder gesleuteld zal moeten worden. Verschillen zijn er, domweg al inherent aan de systemen en de achterliggende techniek, beiden hebben voordelen en beperkingen, waarbij we vooral afhankelijk zijn van de vaardigheid van producer en techneuten. Overigens juist de Rudy van Gelder selectie uit het rijke verleden van Bleu Note aangeschaft op cd en werkelijk onder de indruk van de kwaliteit van deze remastered opnamen uit de jaren vijftig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DualdudE Posted 31 maart 2007 Report Share Posted 31 maart 2007 Hallo Jan! Er zit opzich wel wat in wat de ex-werknemer van Eringa zegt, alleen zit het naar mijn idee iets anders dan je in onderstaande post beschrijft. Wat ik vaak lees/hoor over Dynaudio is dat ze nogal een complex impedantieverloop hebben. En dat is iets waar buizenversterkers niet zo van houden over het algemeen. Door de complexe belasting voor de versterker verliest deze de controle over de speaker. Daarom wordt er vaak ook een impedantiecorrectie toegevoegd aan speakers als deze aangesloten gaan worden op een buizenversterker. Zeker in de luidspreker zelfbouw gebeurt dit vaak. Bij kant en klare luidsprekers heb je soms de keuze, of de fabrikant gaat er gewoon vanuit dat het geen probleem mag zijn. (Wat in de praktijk niet altijd het geval is.) Hier heeft rendement in mindere mate wat mee te maken. Er worden vaak hoog rendements speakers op buizenversterkers aangesloten omdat deze geen grote stromen kunnen leveren. Maar dit geldt dan weer voor de versterkers met maar een paar watt aan vermogen. Ik zeg dus niet dat het niet goed klinkt wat je hebt staan, maar gewoon ff een stukje theorie Maar wat ik van je set heb gehoord klonk het helemaal niet verkeerd, het laag was wel erg aanwezig naar mijn smaak, maar dat wordt versterkt door de acoustiek van je kamer denk ik. Heb in mn eigen luisterruimte ook gemerkt dat acoustiek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts