tube 300 Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Hoi mijn huiskamer is een open ruimte van in totaal ong. 60 vierkante meter de stereo set staat in een ruimte van 45 vierkante meter. (ongeveer 9x5) Het plafond hiervan bestaat uit een zwevend systeem plafond van Rockfon akoestische tegels en is 2,60 meter hoog. http://www.rockfon.nl/sw9713.asp?PID=127&a...;CEILINGID=5750 de tegels zijn 20mm dik. De ruimte boven het plafond is ongeveer 50/60 cm open met daarboven (tegen het echte plafond) 15 tot 20cm glaswol. De muren zijn gesierpleistert en er zijn veel nissen en 2 zij kamers komen er op uit de vloer is beton, spiegelglad afgewerkt. Welke invloed zal deze ruimte op het geluid hebben ? gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 tube 300 said: ongeveer 9x5 het plafond hiervan bestaat uit een zwevend systeem plafond van Rockfon akoestische tegelsen is 2,60 meter hoog ze zijn 20mm dik. De ruimte boven het plafond is ongeveer 50/60 cm open met daarboven (tegen het echte plafond) 15 tot 20cm glaswol. De muren zijn gesierpleistert en er zijn veel nissen en 2 zij kamers komen er op uit de vloer is beton Welke invloed zal deze ruimte op het geluid hebben ? gr Robert Een vraag voor alle zekerheid: bedoel jij hier nou te zeggen dat er 50/60cm holle ruimte zit tussen het Rockfonplafond en het echte plafond? Dan heb je dus een werkelijke kamerhoogte van 310-320cm, correct? Onafhankelijk van de holle ruimte zal het Rockfonplafond voor frequenties boven 500Hz een krachtige tot zeer krachtige absorber zijn (mogelijk teveel echte hoogabsorptie boven 4kHz). Zo'n plafond is wel de goedkoopste manier om zeer effectief de galmtijd van een overigens kale ruimte breedbandig aardig onder controle te krijgen (voor frequenties boven 500Hz, ofwel mid en hoog). Onder 500Hz zijn de absorptiewaarden grotendeels het gevolg van het al of niet toepassen van een holle ruimte boven de platen en verder van de diepte ervan. Zonder zo'n plenum valt de absorptie geleidelijk weg tot niet meer dan een paar procent bij 150Hz. Aan de galmtijd in het midlaag wordt dus niets gedaan op die manier. Met een plenum van 20cm is er plotseling bruikbare absorptie (> 30%) tot aan 100Hz en kan zodoende ook het midlaag temmen. Veel meer zit er met zo'n plafond niet in, ook al zou de diepte van de holle ruimte nog verder toenemen. Voor eventuele problemen rond of onder 75Hz zijn dan ook andere elementen nodig dan een Rockfonplafond. Op grond van de beschrijving van de ruimte valt hooguit te zeggen dat de akoestiek er behoorlijk neutraal zal zijn (als het hele plafond inderdaad is behandeld). De nagalm zou in het middengebied behoorlijk correct kunnen zijn terwijl het hoog bijna zeker in orde is en overdemping iets is om rekening mee te gaan houden. Desondanks kan flutter echo nog altijd hartstikke aanwezig zijn en voor wat betreft muziekweergave kan het zelfs zo zijn dat een goed en stabiel ruimtelijk beeld niet echt uit de verf komt (wegens de vroege reflecties die ongetwijfeld sterk zijn als de zijwanden en de vloer kaal zijn). Mogelijk ook niet als de speakers mooi vrij opgesteld zijn. Dus als het goed uitpakt kun je zeggen dat je de helft van je akoestiek onder controle hebt. De andere helft (bass-management en reflectiebeheersing) niet, met dien verstande dat bass-management mogelijkerwijs niet echt nodig is, maar reflectiebeheersing zeker wel. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 29 december 2006 Author Report Share Posted 29 december 2006 Hoi Toine Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ja de holle ruimte is 50/60cm. de ruimte geeft helemaal geen boemend laag probleem. in tegendeel het probleem is dat elke luidspreker hier niet heel veel laag kan opbouwen het klinkt hier altijd "dunner" en trekt veel meer naar het hoog dan wanneer ik de luidsprekers ergens anders hoor. een vriend is nog langs geweest in deze ruimte met zijn luidsprekers die we goed kennen en het laag blijft erg achter. De kamer is op het moment vrij goed gevuld en er ligt een tapijt van 2x3 voor de luidsprekers dat heb ik er gisteren neergelegd en m'n stemmen klinken wat precieser. Daar waar de luidsprekers staan heb ik wel nog wat last van flutter als ik in mijn handen klap hoor ik dat de rest van de kamer is mooi "dood" en het galmt helemaal niet (denk ik dan ) Graag had ik wat meer midbass zodat het wat voller klinkt en het geluid wat meer body krijgt ik dacht dat het mischien aan het plafond zou liggen daarom had ik deze vraag gepost. Het klinkt niet echt slecht maar iets meer bas en midbas zou fijn zijn gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 tube 300 said: Ja de holle ruimte is 50/60cm.de ruimte geeft helemaal geen boemend laag probleem. in tegendeel het probleem is dat elke luidspreker hier niet heel veel laag kan opbouwen het klinkt hier altijd "dunner" en trekt veel meer naar het hoog dan wanneer ik de luidsprekers ergens anders hoor. Het klinkt niet echt slecht maar iets meer bas en midbas zou fijn zijn Er is op zichzelf wel een manier om wat meer midbas te realiseren in de huidige situatie. Allereerst kun je dat experimenteel vaststellen en als het dan duidelijk is kun je het definitief netjes eruit laten zien. De oorzaak van teveel midlaagabsorptie lijkt het systeemplafond te zijn. Een deel van de absorptie van zo'n oppervlak ontstaat door aaneengesloten platen die de holle ruimte afsluiten. Door op strategische plekken verspreid over het hele plafond een aantal tegels of platen uit te nemen verbreek je het aaneengesloten oppervlak en ook dat de holle ruimte afgesloten is. Dus: experimenteel vaststellen hoeveel platen eruit moeten en waar (ik ga uit van standaard 60x60-tegels in een ophangframe) dus. Mogelijk is dit de oplossing; het gaat er dus in eerste instantie niet zozeer om het absorberend oppervlak sterk te verminderen, maar om het aaneengesloten karakter te doorbreken door strategisch hier en daar tegels te verwijderen. Als je eenmaal weet hoeveel en waar, kun je 60x60 framepjes maken en deze met doek bespannen en die in plaats van de tegels in het ophangframe leggen. Als dit niet zou helpen moeten er meer details over de ruimte en de constructie die daarin gebruikt worden komen om de bron vast te stellen van de overdemping, maar vooralsnog verwacht ik dat het systeemplafond de oorzaak is. Immers, zo'n plafond wordt (met mate) toegepast voor midlaagbeheersing en werkt als een krachtige paneelabsorber. Het bij jou toegepaste oppervlak is wellicht teveel van het goede voor wat betreft het midlaag. Met een beetje geluk is het experiment goed te doen en weet je vrij snel of je met dit voorstel op de goede weg bent! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 De karakteristiek lijkt wel op mijn ruimte, deze is ook grillig en er zit een verlaagd plafond in, maar dan met 20-25cm ruimte en piepschuim tegen het 'plafond' (lees de vloer van de boven verdieping). Het (mid)laag kent een dip rond 80Hz maar deze is niet al te diep. Ik ben wel benieuwd of (gedeeltelijk) opvullen van de vrije ruimte boven het plafond het midlaag wat meer uit de verf laat komen. Met de UC dec2496 kan ik de boel makkelijk recht trekken, maar het losse/ruimtelijke geluid van mijn dac wordt dan wel minder mooi Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 29 december 2006 Author Report Share Posted 29 december 2006 Bedankt Toine Ik ga het proberen dat is inderdaad snel en makkelijk te doen. Ik heb net even 2 dikke dekbedden tegen de achterwand in de hoeken gehangen de flutter echo is weg en het luisterd ook al een heel stuk prettiger (niet meer zo schel) Nou lijkt mij absorptie geen goeie keuze ,of toch? de luidsprekers zijn dipool conus types zou diffusie hier beter werken? en hoe bepaal je dan hoeveel je nodig hebt? gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 tube 300 said: Bedankt Toine Ik ga het proberen dat is inderdaad snel en makkelijk te doen. Ik heb net even 2 dikke dekbedden tegen de achterwand in de hoeken gehangen de flutter echo is weg en het luisterd ook al een heel stuk prettiger (niet meer zo schel) Nou lijkt mij absorptie geen goeie keuze ,of toch? de luidsprekers zijn dipool conus types zou diffusie hier beter werken? en hoe bepaal je dan hoeveel je nodig hebt? gr Robert Samen met de flutter zal er nog wel wat meer verdwenen zijn wat je niet direct opvalt, Robert. Geef het in elk geval een paar dagen de kans, tenzij je meteen al hoort dat het niks is natuurlijk... Niet altijd is de hoeveelheid absorptie (de kwantiteit) de sleutel tot succes, maar de juiste lokatie van het spul. Dat is vooral ook het geval met diffusie. Maar ik kan zo toch niet heel goed beoordelen wat er precies van toepassing is hier, hoewel ik me wel kan voorstellen dat er nog het een en ander nodig zal zijn aan wandaanpassingen, met name voor het beheersen van de (vroege) reflecties. Eerder bedoelde ik met "strategisch" ook precies dat: de juiste lokatie van een of ander akoestisch middel is vaak belangrijker dan de hoeveelheid. Je kunt op verschillende manieren beoordelen hoeveel diffusie je nodig hebt. Het kan aan de hand van een plattegrond, maar natuurlijk ook experimenteel. Ik heb een demoset met diffusers die je zo op mag komen halen, alleen bevindt je je dan wel eerst op een wachtlijst... En tenslotte kan ik er ook zelf mee langskomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 29 december 2006 Author Report Share Posted 29 december 2006 Toine Ik ga je een mailtje sturen mijn vorige luidsprekers waren fronthoorns. deze waren voor een groot deel vrij ongevoelig voor de ruimte (op het laag na) Maar ik merk nu wel dat de nieuwe speakers echt wel de ruimte aanspreken. Het klinkt niet slecht maar je kan het wel een beetje sturen door de ruimte te helpen dat heb ik nu al in de gaten. gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 tube 300 said: Toine Ik ga je een mailtje sturen mijn vorige luidsprekers waren fronthoorns. deze waren voor een groot deel vrij ongevoelig voor de ruimte (op het laag na) Maar ik merk nu wel dat de nieuwe speakers echt wel de ruimte aanspreken. Het klinkt niet slecht maar je kan het wel een beetje sturen door de ruimte te helpen dat heb ik nu al in de gaten. gr Robert Bekend fenomeen; aanschaf van andere luidsprekers zet de set doorgaans aardig op z'n kop en laat je alles herwaarderen. "De set"omvat voor mij ook ruimte en opstelling. Het heeft hier meer dan 2,5 jaar geduurd na aanschaf van luidsprekers (eigenlijk 4 jaar) voordat ik dat los kon laten. Ruimte en opstelling... 'k heb d'r trouwens onlangs een verhaaltje van gemaakt; misschien herken je er ook wat in. De moraal is wel dat ondanks enige praktijkervaring zoiets als geduld of 'gevoel voor verhoudingen' ook een hele handige eigenschap is naast ervaring, want bij de meeste tevreden muziekliefhebbers komt die tevredenheid gewoon niet uit de lucht vallen als onderdeel van de aanschaf zelf. Ik zie je mailtje volgend jaar wel! Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 29 december 2006 Author Report Share Posted 29 december 2006 hoi Toine Dat wist ik al Ik heb al rekening gehouden met een paar jaar knutselen de nieuwe speakers zijn ook het begin van andere apparatuur de 1,5 watt versterker waar ik mee draaide komt net wat te kort. Dus ben ik nu met een 6 watter bezig met 97 db rendement heb ik power genoeg dan. De akoestiek moet in elk geval een beetje aangepakt worden het hoeft niet perfect te zijn het blijft tenslotte ook nog een woonkamer maar wel zo goed mogelijk. Nu ga het verhaaltje eens lezen.. Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 een absorberende plafond tegel zal een dempend geluid geven in de ruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 29 december 2006 Author Report Share Posted 29 december 2006 dat is ook de bedoeling Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 hoe ervaar je het geluid zelf nu dan als het je goed lijkt is het toch goed je eigen oren zijn de beste meesters..................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 30 december 2006 Author Report Share Posted 30 december 2006 hoi Luxman Het klinkt al redelijk goed Dat is meestal het geval omdat je niet weet hoe het anders kan klinken De speakers staan nu 1 week en ik heb ze gewoon ergens neergezet Dat het dan al redelijk klinkt is alleen maar meegenomen maar ik heb echt wel een paar jaar nodig om de perfectie te halen (mijn perfectie). Het hoeft niet levensecht te klinken ,dat kan ook niet. De ruimte mag best ook zijn eigen karakter blijven behouden maar ik wil de grote lijnen een beetje aanpakken. Bij de luidsprekers die ik had, had de ruimte niet zo'n grote invloed maar bij mijn huidige speakers hoor je gewoon alles wat je maar veranderd aan de achterwand of zijwand. Ook de mat die ik deze week neergelegd heb heeft veel invloed gehad met mijn vorige luidsprekers maakte het echt niets uit. Dus de akoestiek wil ik gewoon in orde hebben. gewoon de grote missers een beetje recht trekken voordat ik met de rest verder ga gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 thingman said: Ruimte en opstelling... 'k heb d'r trouwens onlangs een verhaaltje van gemaakt; misschien herken je er ook wat in. Toine, welk computerprogramma heb je gebruikt voor het visualiseren van het geluid? En op welk platform (Win/Mac)? Ik vind die bol er supergaaf uitzien, zou ziets wel achter mijn speakers willen zien.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Proprius said: thingman said: Ruimte en opstelling... 'k heb d'r trouwens onlangs een verhaaltje van gemaakt; misschien herken je er ook wat in. Toine, welk computerprogramma heb je gebruikt voor het visualiseren van het geluid? En op welk platform (Win/Mac)? Ik vind die bol er supergaaf uitzien, zou ziets wel achter mijn speakers willen zien.. Ik moet je teleurstellen, want zoiets kan ik niet zelf maken. Ze komen van het web: Image Savant Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 31 december 2006 Author Report Share Posted 31 december 2006 hoi Toine ik heb je een p.m gestuurd. vr gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts