Jump to content

MF-electronic Phasendetector PDV-02

WanFie
 Share

Recommended Posts

Misschien ben ik wat te voorbarig, maar ik moet even m'n enthousiasme kwijt....

Bovenstaand apparaat kon ik lenen om m'n apparaten juist te polen.

Nu had ik dat in het verleden al gedaan en al m'n apparatuur en netbekabeling is dan ook netjes gemerkt.

Dit apparaatje geeft echter een heel andere uitslag, omdat het ook de interlinks e.d. meemeet.

Bijzonder is nu b.v. dat het ene monoblok andersom is gepoold dan de andere.

Het werkt op zich simpel. Alle stekkers eruit en beginnen met het minst stroom gebruikende apparaat en zo naar de meest verbruikende apparaten. Je pakt de stekker van het apparaat (wat aan moet staan) en stop deze in het kastje. Een druk op de knop en het ding geeft m.b.v. een ledje aan wat de "hete"kant is. Dit apparaat sluit je aan op het net en de rest doe je zo ook. Voor niet geaarde apparaten wordt een kabeltje met een kikkerklemmetje aangesloten op de massa van het apparaat.

Je bent er dus snel mee klaar, maar wat brengt dat nou....??

Om eerlijk te zijn ben ik sinds de laatste bijeenkomst in Roermond niet meer blij met m'n set geweest. Op een of andere manier klonk het weer scherp. Ik heb vanalles geprobeerd om dat weg te krijgen. Zelfs een andere CD-speler gekocht. Maar het lostte allemaal niks op.

Dit ding dus wel...

En alsof de duivel er mee speelde... was ik gisteravond bij iemand op bezoek die hetzelfde probleem had... (nadat hij een nieuwe netkabel had aangesloten)..!!

Dus daar ook maar "even" de boel gepoold... met hetzelfde resultaat.... (even was er dus niet bij, met die apparaat optillende stugge joekels). Hier stonden beide eindversterkers "verkeerd". Ook hier dus alle scherpte weg...

Behalve dat de scherpte weg is, is ook de focussering beter.

Dit kastje kost minder dan de meeste "fantastische" kastjes (

Voor het 'juist' polen van je apparatuur kun je 2 strategieen toepassen:

- pool elk apparaat zodanig dat de de lekspanning tussen massa en aarde minimaal is.

- pool de apparaten zodanig dat de spanning tussen de massa's van de individuele apparaten minimaal is.

Welk van deze twee strategieen hanteert jouw apparaat Hans?

Lijkt me een heel handig ding.

Ik gebruikte zelf een polechecker van VDH, uitgeleend en helaas nooit meer terug gehad.

Ik zit soms nog wel eens te experimenteren met het ompolen en dit geeft wel hoorbare verschillen, maar ik vind het lastig te bepalen wat nu de "correcte" aansluiting is.

Ik heb 'm niet besteld, maar geleend... ;)

Volgens mij kom je met een telefoontje wel verder.

Het ding schijnt met alle capaciteiten rekening te willen houden. De uitslag is in elk geval veel anders dan de multimetermethode.

:)

Begrijp ik het goed dat de apparaten gewoon in het rack staan en aangesloten zijn, zeg maar, en dat je ze dan daar meet? En veronderstel ik het juist als ik zeg dat het te meten apparaat dan dus niet aanstaat, of mis ik dan iets? :)

De overige apparaten die niet gemeten worden maar wel in de keten zitten zijn waarschijnlijk gewoon aan?

Ik heb 'm niet besteld, maar geleend... ;)

Volgens mij kom je met een telefoontje wel verder.

Het ding schijnt met alle capaciteiten rekening te willen houden. De uitslag is in elk geval veel anders dan de multimetermethode.

Begrijp ik het goed dat de apparaten gewoon in het rack staan en aangesloten zijn, zeg maar, en dat je ze dan daar meet? En veronderstel ik het juist als ik zeg dat het te meten apparaat dan dus niet aanstaat, of mis ik dan iets? :)

De overige apparaten die niet gemeten worden maar wel in de keten zitten zijn waarschijnlijk gewoon aan?

De apparaten staan inderdaad gewoon aangesloten in het rack. Behalve de netsnoeren dus.

Daar zit voor sommige apparaten ook het probleem. Die gaan n.l. niet "aan" zonder netspanning. Je moet n.l. de aan/uit schakelaar "aan" zetten voordat je gaat meten. Bij m'n CD-spelers b.v. gaat dat niet, daar heb je n.l. netspanning voor nodig. Die heb ik dus maar gemeten zoals het uitkwam. Hier gaf het apparaat echter ook duidelijk een pool aan. het zou natuurlijk kunnen veranderen wanneer het ding echt "aan" staat.

De overige apparaten gaan pas aan wanneer ze gemeten zijn (zo heb ik het van de eigenaar (Array audio) begrepen).

Ik gebruikte zelf een polechecker van VDH, uitgeleend en helaas nooit meer terug gehad.

Ik zit soms nog wel eens te experimenteren met het ompolen en dit geeft wel hoorbare verschillen, maar ik vind het lastig te bepalen wat nu de "correcte" aansluiting is.

Ik ben er ook wel eens mee bezig geweest, ook met zo'n VdH ding. Ik hoorde echter geen enkel verschil. Welke verschillen horen jullie tussen fout en goed aangesloten.

Groeten...

Eigelijk heb je zo'n ding maar heel af en toe nodig. Als iemand dit apparaat in de van Zoetermeer heeft of gaat aanschaffen ben ik best berijd met te betalen als ik het ding een keer (af en toe) mag gebruiken.

Ik ben er ook wel eens mee bezig geweest, ook met zo'n VdH ding. Ik hoorde echter geen enkel verschil. Welke verschillen horen jullie tussen fout en goed aangesloten.

Groeten...

Het zijn geen grote zwart-wit verschillen, maar ik merkte met name een verschil in plaatsing en helderheid. Sommige opnames werden hierdoor mooier, terwijl anderen wat minder mooi gingen klinken. Daarom vind ik het lastig om vast te stellen wat nu de correcte stand is, maar zou wel graag willen weten of alles nu "goed" is aangesloten.

Op de duitse eBay is een handelaar die nog 5 in voorraad heeft voor 159 euro en rekent daarnaast 10 euro voor verzenden naar NL. Het is wel verleidelijk, maar vind het wel veel geld (kan ik 8 LPs voor kopen).

Het verschil komt het meest hoorbaar tot uiting in de ruimtelijke afbeelding, maar zelfs dan is "meest hoorbaar" nog altijd behoorlijk subtiel...

Het verschil komt het meest hoorbaar tot uiting in de ruimtelijke afbeelding, maar zelfs dan is "meest hoorbaar" nog altijd behoorlijk subtiel...

Ja, en daarom is het uiterst discutabel of er wel iets verandert. Ik geloof er geen snars van en daarbij ga ik er van uit dat er geen netspanningsinrichtingen gemaakt worden die zo gevoelig zijn voor de fase van het net. Er mag geen stroompad zijn van het net naar de rest van de apparatuur anders dan de transformator. En een trafo is fase onafhankelijk.

Groet,

Jacco

Guest Kraus vonBentinck

Nou dat bestrijd ik ten sterkste.

Er zijn apparaten waar de poling niks uitmaakt maar een juiste poling van de hele set is 1 van de beste tuningmaatregelen die je kunt nemen en ook 1 van de voordeligste (totdat dit mooie apparaatje kwam :( )

gewoon met 30 man het apparaat aanschaffen voor

Flauwekul, het polen van apparatuur is misschien een leuke bezigheid maar voegt niets toe. Als het echt iets uitmaakt: desbetreffende apparatuur de kliko in...

De voeding van een apparaat is op wisselspanning gebaseerd en het maakt geen snars uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Maakt dat wel uit: de kliko in met dat ding. Daar zit een ontwerpfout in.

Groet,

Jacco

Flauwekul, het polen van apparatuur is misschien een leuke bezigheid maar voegt niets toe. Als het echt iets uitmaakt: desbetreffende apparatuur de kliko in...

De voeding van een apparaat is op wisselspanning gebaseerd en het maakt geen snars uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Maakt dat wel uit: de kliko in met dat ding. Daar zit een ontwerpfout in.

Groet,

Jacco

en apparaat waar mischien een ontwerpfout in zit maar wet wel fijn klinkt hoeft echt niet de kliko bak in.

Nou dat bestrijd ik ten sterkste.

Er zijn apparaten waar de poling niks uitmaakt maar een juiste poling van de hele set is 1 van de beste tuningmaatregelen die je kunt nemen en ook 1 van de voordeligste (totdat dit mooie apparaatje kwam :( )

gewoon met 30 man het apparaat aan schaffen voor

Wat zou beter zijn: de hele set in fase zetten of juist alles uit fase zetten? :lol: En waarom.

Groet,

Jacco

Vergeet je niet, dat er wel degelijk een verschil is tussen de twee polen... Hier hangt er n.l

De apparaten staan inderdaad gewoon aangesloten in het rack. Behalve de netsnoeren dus.

Daar zit voor sommige apparaten ook het probleem. Die gaan n.l. niet "aan" zonder netspanning. Je moet n.l. de aan/uit schakelaar "aan" zetten voordat je gaat meten. Bij m'n CD-spelers b.v. gaat dat niet, daar heb je n.l. netspanning voor nodig. Die heb ik dus maar gemeten zoals het uitkwam. Hier gaf het apparaat echter ook duidelijk een pool aan. het zou natuurlijk kunnen veranderen wanneer het ding echt "aan" staat.

De overige apparaten gaan pas aan wanneer ze gemeten zijn (zo heb ik het van de eigenaar (Array audio) begrepen).

Duidelijk...

In het geval dat

Wat zou beter zijn: de hele set in fase zetten of juist alles uit fase zetten? :lol: En waarom.

Groet,

Jacco

Vergeet je niet, dat er wel degelijk een verschil is tussen de twee polen... Hier hangt er n.l

Het maakt een trafo niets uit hoe de stroom loopt en aan lekstromen heb ik een broertje dood: de kliko in met die troep! Dat kan nooit wat zijn.

Groet,

Jacco

Je moet maar eens meten aan "de grote merken".... Allemaal de kliko in dus.... :)

Het maakt een trafo niets uit hoe de stroom loopt en aan lekstromen heb ik een broertje dood: de kliko in met die troep! Dat kan nooit wat zijn.

Groet,

Jacco

Je moet maar eens meten aan "de grote merken".... Allemaal de kliko in dus.... :)

Lekstromen? Die zullen dan wel heel erg laag zijn. Trouwens, het is ook heel gevaarlijk als er een elektrische verbinding is tussen het net en de kast of iets anders dat door de gebruiker aangeraakt kan worden. Die apparatuur kan zo de kliko in.

Of verwar je een ruststroom door de trafo met een lekstroom?

En wat dan nog? Hoe zou die ruststroom of lekstroom het geluid kunnen aantasten? De eerste die mij dat kan uitleggen moet ik nog tegenkomen.

Groet,

Jacco