Guest Kraus vonBentinck Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Het juist polen van apparaten en de effecten daarvan op de geluidsweergave is nu typisch zo'n verschijnsel uit de audiowereld dat je moet benaderen vanuit de praktijk en niet in eerste instantie vanuit de theorie. Het is een weinig omstreden en goed waarneembaar ervaringsfeit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Ja maar jacco heeft het zelf nog niet gemeten (laat staan gehoord) dus bestaat het effect van fasecorrect aansluiten niet het is allemaal autosuggestie.... meten is belangrijker en leuker dan luisteren grtjzz Daffy p.s. Wanneer worden alle kliko's aan de weg gezet ? dan kom ik wel voor vuilnisman spelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Ja maar jacco heeft het zelf nog niet gemeten (laat staan gehoord) dus bestaat het effect van fasecorrect aansluiten niet het is allemaal autosuggestie. meten is belangrijker en leuker dan luisteren grtjzz Daffy Wat is nou in 's hemelsnaam het nut van zo'n bijdrage? Waarom iemand in een hoek duwen? Ken je Jacco dan en berust je bewering op feiten? Heb je liever dat men gelooft op gezag? En op wiens gezag dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 het is allemaal autosuggestie. meten is belangrijker en leuker dan luisteren Wat is nou in 's hemelsnaam het nut van zo'n bijdrage? Ongeveer net zoveel of weinig als zeggen dat je spullen de kliko in moeten? Lijkt me typisch ook bedoeld om een veenbrandje te starten en controverse op te roepen, alleen was het verschil dat Daffy reageerde en Dekkersj startte... Daarom ben ik het zo met jou eens als je zegt dat het gewoon een van de gemakkelijkst waarneembare ervaringsfeiten is, dat experiment met de fase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Het juist polen van apparaten en de effecten daarvan op de geluidsweergave is nu typisch zo'n verschijnsel uit de audiowereld dat je moet benaderen vanuit de praktijk en niet in eerste instantie vanuit de theorie.Het is een weinig omstreden en goed waarneembaar ervaringsfeit. En tot nu toe zonder goede verklaring. Ik denk me suf, maar ik kan geen stroomkringen bedenken die zo schadelijk zijn voor het geluid dat ze er echt toe doen. Ik kan mij voorstellen dat er een stroom loopt van de primaire naar de secundaire en dat dat niet voor beide aansluitpolen gelijk is. Maar hoe loopt die stroom dan verder? Dat moet via een aarddraad zijn, want via de ene pool heen en via de andere terug kan niet: dan staan ze in serie en dan maakt het ompolen geen snars uit. Of via het metaal van de trafo (slechte trafo dus) of via de bruggelijkrichter en via de ontkoppelelco naar massa. Die massa zit dan op de randaarde. Hoe die vervolgens weer op de fase terugkomt dat moet dan via een slecht netfilter zijn. kortom, ik vind het een vergezocht verhaal. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Ja maar jacco heeft het zelf nog niet gemeten (laat staan gehoord) dus bestaat het effect van fasecorrect aansluiten niet het is allemaal autosuggestie. meten is belangrijker en leuker dan luisteren grtjzz Daffy Wat is nou in 's hemelsnaam het nut van zo'n bijdrage? Waarom iemand in een hoek duwen? Ken je Jacco dan en berust je bewering op feiten? Heb je liever dat men gelooft op gezag? En op wiens gezag dan? Je zou het eerst zelf eens kunnen proberen voordat je met een oordeel komt (kliko in) zeker als het zo makkelijk en goedkoop is als deze "tweak". (dan bedoel ik dus niet met de PDV-02 ) Dat heeft dus helemaal niets met gezag van iets of iemand te maken. Je ogen en oren sluiten voor ervaringen van anderen en meteen kan niet bestaat niet roepen is erg makkelijk, sluit gelijk een aantal wegen af en beperkt je visie tot een erg smal kader. Het is geenzins de bedoeling het vuurtje op te stoken maar de frustratie was even sterker dan mijzelf. grtjzz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Ja maar jacco heeft het zelf nog niet gemeten (laat staan gehoord) dus bestaat het effect van fasecorrect aansluiten niet het is allemaal autosuggestie. meten is belangrijker en leuker dan luisteren grtjzz Daffy Wat is nou in 's hemelsnaam het nut van zo'n bijdrage? Waarom iemand in een hoek duwen? Ken je Jacco dan en berust je bewering op feiten? Heb je liever dat men gelooft op gezag? En op wiens gezag dan? Je zou het eerst zelf eens kunnen proberen voordat je met een oordeel komt [...] Nee natuurlijk niet! Als ik alles moest proberen, dan eindig ik met een lege portemonnee. En geen inzicht. Het zegt veel over je dat je de overbekende dooddoener gebruikt en het gaat volledig langs me heen. Zo komen we geen steek verder namelijk: elkaar "napraten" (groepssuggestie en vele andere psychische mechanismen) doe ik wel in het bejaardentehuis. Daar zit ik nog niet, en nu wil ik weten wat er aan de hand is. Ik word namelijk niet graag voor de gek gehouden en ik weet van mezelf dat als ik het ga proberen dat ik dan ook iets ga horen. Terwijl er niets is te horen qua verschil. Of wel, maar dat zal ik nooit met zekerheid kunnen zeggen want ik ben ook maar een mens. En die hebben een onbetrouwbaar gehoor. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Beste Jacco, Je snapt iets nog niet geloof ik. 1/ Het net bestaat uit een nul en fase. Op de nul staat geen (of heel weing) spanning. Op de fase staat 230V. Het kan dus wel degelijk uitmaken hoe je de stekkker in het stopkontakt steekt hoeveel lekstroom er gaat lopen. 2/ Audioapparaten worden bewust zo slecht ontworpen dat er lekstroom gaat lopen om de verkoop van dit soort kastjes te bevorderen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Beste Jacco, Je snapt iets nog niet geloof ik. 1/ Het net bestaat uit een nul en fase. Op de nul staat geen (of heel weing) spanning. Op de fase staat 230V. Het kan dus wel degelijk uitmaken hoe je de stekkker in het stopkontakt steekt hoeveel lekstroom er gaat lopen. 2/ Audioapparaten worden bewust zo slecht ontworpen dat er lekstroom gaat lopen om de verkoop van dit soort kastjes te bevorderen Dus toch de kliko in met die zooi...Ik ben blij dat je het met me eens bent. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Nou, alles de kliko in en iedereen aan de iPod Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 januari 2007 Author Report Share Posted 1 januari 2007 Jacco.. Meet nou eens de spanning van jouw "perfect ontworpen" spullen. Je hangt het apparaat zonder aarde aan de netspanning en meet de spanning van het chassis naar aarde. Draai de stekker om en meet nog eens. Vrijwel 100% zeker dat je een spanningsverschil meet. De laagste spanning (minste last van lekstromen) schijnt het beste te zijn. Zelfs mijn lamp (met dimmer) heb ik "gepoold"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Zelfs mijn lamp (met dimmer) heb ik "gepoold"... Ik las ergens op een Duitse site dat het aanbevolen wordt om alle apparaten die storingen kunnen geven (zoals koelkasten, lampen met dimmers) en die op dezelfde groep zijn aangesloten te checken met de PDV-02. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Lijkt me een heel handig ding. Ik gebruikte zelf een polechecker van VDH, uitgeleend en helaas nooit meer terug gehad. Ik zit soms nog wel eens te experimenteren met het ompolen en dit geeft wel hoorbare verschillen, maar ik vind het lastig te bepalen wat nu de "correcte" aansluiting is. Ik ben er ook wel eens mee bezig geweest, ook met zo'n VdH ding. Ik hoorde echter geen enkel verschil. Welke verschillen horen jullie tussen fout en goed aangesloten. Groeten... Het zijn geen grote zwart-wit verschillen, maar ik merkte met name een verschil in plaatsing en helderheid. Sommige opnames werden hierdoor mooier, terwijl anderen wat minder mooi gingen klinken. Daarom vind ik het lastig om vast te stellen wat nu de correcte stand is, maar zou wel graag willen weten of alles nu "goed" is aangesloten. Op de duitse eBay is een handelaar die nog 5 in voorraad heeft voor 159 euro en rekent daarnaast 10 euro voor verzenden naar NL. Het is wel verleidelijk, maar vind het wel veel geld (kan ik 8 LPs voor kopen). Kan je de site van de duitse handelaar linken kan het niet vinden op ebay. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Die van 159 euro kan ik niet meer vinden (of artikel is uitverkocht), maar deze biedt ze aan voor voor 169 euro. Voor 6,90 euro wordt het pakket via DHL binnen de EU verzonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobT Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Meet nou eens de spanning van jouw "perfect ontworpen" spullen. Je hangt het apparaat zonder aarde aan de netspanning en meet de spanning van het chassis naar aarde. Draai de stekker om en meet nog eens. Vrijwel 100% zeker dat je een spanningsverschil meet. De laagste spanning (minste last van lekstromen) schijnt het beste te zijn. Is een spanningsverschil van 10 volt (110V t.o.v 100V) verwaarloosbaar? p.s. Op HEAR tweedehands vraagt iemand veel geld ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Beste RobT, Dat is nou typisch een vraag van de orde: "Wat zeggen je oren ervan?". Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Ik gebruik geen randaarde dus heb als eerste project van 2007 een draad getrokken op zolder. Daarbij heb ik mijn cd recorder gemeten, geisoleerd opgesteld, en dit is het resultaat: Situatie 1: 109 V, 68 microAmpere => 1,6 MOhm Situatie 2 (stekker omgepoold): 122 V, 69 microAmpere => 1,8 MOhm Zozo, dat is indrukwekkend... Dan nu met een versterker er bij en een tuner (=eigenlijk een reciever) Situatie 1: 91 V, 151 microAmpere => 603 kOhm Situatie 2 (alleen de versterker omgepoold): 100 V, 168 microAmpere => 595 kOhm. En ik ben nog steeds niet onder de indruk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobT Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Beste RobT, Dat is nou typisch een vraag van de orde: "Wat zeggen je oren ervan?". Ik heb alleen gemeten. De stugge kabel even onder spanning (geen electrische) verdraaid en opnieuw gemeten. Ik heb de kabel weer in oorspronkelijke positie in de stekkerdoos geplaatst, dit omdat ik de kabel niet blijvend wil deformeren. Mijn oren hebben mij gezegd dat ik niet kon luisteren omdat allle kabels losgekoppeld waren, want dat moet je doen als je met een multimeter wilt polechecken. De gemeten verschillen op deze apparaten zijn nihil. Mijn vraag was eigenlijk, al is verschil nihil, fout in de stekkerblok geplugd is toch fout? Maar mijn kennis heeft mij net gebeld en gezegd dat het inderdaad verwaarloosbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Hallo Rob, Ja, denk ook dat zo'n klein verschil verwaarloosbaar is. Maar dat zijn dan de cijfertjes. Persoonlijk vind ik dat kwaliteitsapparatuur ongevoelig hoort te zijn voor hoe je de stekkers in het stopkontakt steekt en ook voor normale huishoudelijke netrommel. Maar gezien eerdere posts ... Iig merk ik zelf eigenlijk geen enkel verschil van hoe de stekkers gepoold zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Persoonlijk vind ik dat kwaliteitsapparatuur ongevoelig hoort te zijn voor hoe je de stekkers in het stopkontakt steekt en ook voor normale huishoudelijke netrommel. Maar gezien eerdere posts ... Iig merk ik zelf eigenlijk geen enkel verschil van hoe de stekkers gepoold zijn. Ik kan me wel voorstellen dat het verschil bij toepassing van goede netfiltering niet zo duidelijk hoeft te zijn. Met de eindversterker blijkt het hier best goed hoorbaar te zijn. Na recentelijk ombouwen beluisterde ik de set en na wat luisteren besloot ik om te controleren of de stekkers misschien gedachtenloos verkeerd waren geplaatst. Het klinkt niet zozeer anders (slechter) als de stekker verkeerd staat, maar er is 1 stand waarin er meer te horen is. Als je op zoek bent naar bepaalde opvallende klankverschillen, zul je ze niet vinden. Ondanks de merktekens bleek er in elk geval een foutje geslopen te zijn in de stekkerstand van de eindversterker. Ik kon het met mijn vorige cd-speler ook totaal niet horen; met de huidige heb ik het niet eens geprobeerd, maar meteen na aanschaf gemeten en een merkteken gemaakt. Met de voorversterker is het verschil ook te horen. Het interessante aspect van dit apparaat, in de discussie genegeerd op Hans' eerste post na, is dat het een component in interactie binnen een keten als geheel meet, terwijl (voor zover ik weet) andere pole-checkers en de handmatige meting juist voorschrijven dat een apparaat geheel losgekoppeld is van de rest van de set. Dit kan ertoe leiden dat er in de keten een andere poling wordt voorgeschreven dan stand-alone. En verder zegt de handleiding dat je alles in je huis correct moet polen, tenminste, als je geen netfiltering toepast... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 En verder zegt de handleiding dat je alles in je huis correct moet polen, tenminste, als je geen netfiltering toepast... Geldt dat ook als je parellelfiltering (bijv. Kemp Powerstrip) toepast? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Is er ook iemand die mij kan uitleggen hoe het precies komt dat een stroom in de orde grootte van 100 microAmpere die door de aarddraad, metalen kast of de afscherming van de interlinks oid zoveel problemen veroorzaakt? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 De poling maakt bij sommige apparaten niks uit, bij sommige ook wel. Dan het duidelijkst waarneembaar bij een versterker. Het mooiste is wanneer iemand een apparaat heeft waarbij de verkeerde poling duidelijk hoorbaar is en dat jij het ons dan uitlegt, Jacco. Ik had een versterker die er behoorlijk op vooruit ging (sprankelender, wat helderder en betere ruimtelijkheid = minder vervorming) wanneer de stekker er goed inzat. Met de multimeter meten leverde geen spectucalair verschil op tussen de ene of andere poling maar hoorbaar was het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 100 uA Jacco Kan gelijk de Kliko in .... Voor de lol maar eens gemeten: Mijn CD speler: 3 uA maximum, mijn huidige Denon versterker: 12 uA. Isolatieweerstand meer dan 100 Mohm, iig meer dan mijn universeelmeter meten kan. Die stromen zijn dus hoofdzakelijk via lekcapaciteiten. Denk dat ik de kasten maar met 10 mm2 met elkaar ga verbinden. Je weet het maar nooit Uhh, alle apparaten in huis gaan polen? Ook de schemerlampen, de vriezer en de close-in boiler? Valt nog te doen. Maar hoe doe ik dat met al die brandmelders en die lampjes aan het plafond? Heb het net even met de kerstboom geprobeerd (ja morgen gaatie weg ) nix nada, geen enkel verschil hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Ik denk dat ik het eens ga omdraaien: een signaal zetten tussen de PE ("randaarde") en het metaal van de versterker of cd speler (die zijn onderling verbonden met de afscherming van de interlinks). Dan maar eens luisteren of ik iets uit de luidspreker hoor komen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts