Jump to content

MF-electronic Phasendetector PDV-02

WanFie
 Share

Recommended Posts

Voor wat het waard is:

AardedraadOverdracht.jpg

Ik heb een signaal aangebracht (210 microAmpere) tussen de PE en de massa van de versterker (oude Sony bak). De volume regelaar stond half open (versterking 26,7 dB) en op de massa van de PHONO input zet ik dus het signaal en de hete kant sluit ik af met 10 kOhm. De input selector staat op een andere ingang.

Nou ja, het ompolen van de versterker heeft geen zin vwb het signaal zelf. Het enige dat ik zie veranderen is het niveau van de 50 Hz component (en de harmonischen). In het beste geval zit daar 67-51=16 dB verschil tussen. Dat is het enige dat ik er uit kan halen en verklaart nog niets. En die toon was zeker hoorbaar over de luidsprekers.

Groet,

Jacco

En verder zegt de handleiding dat je alles in je huis correct moet polen, tenminste, als je geen netfiltering toepast... :)

Geldt dat ook als je parellelfiltering (bijv. Kemp Powerstrip) toepast?

Ik zou denken van wel, maar heb daar (nog) geen ervaring mee. Komt binnenkort wel; ik heb gisteren zo'n ding besteld.

Nou ja, het ompolen van de versterker heeft geen zin vwb het signaal zelf. Het enige dat ik zie veranderen is het niveau van de 50 Hz component (en de harmonischen). In het beste geval zit daar 67-51=16 dB verschil tussen. Dat is het enige dat ik er uit kan halen en verklaart nog niets. En die toon was zeker hoorbaar over de luidsprekers.

Groet,

Jacco

Ik snap steeds minder van jou, je meet hier 16dB verschil. Dat is niet gering..........

[...]

Ik snap steeds minder van jou, je meet hier 16dB verschil. Dat is niet gering..........

Dat gaat over de 50 Hz component. Die is toch niet verantwoordelijk voor een schoner hoog of betere plaatsing?

Groet,

Jacco

[...]

Dat gaat over de 50 Hz component. Die is toch niet verantwoordelijk voor een schoner hoog of betere plaatsing?

Groet,

Jacco

Dat hoeft niet maar kan wel.

Als de vertroebeling van die extra brom je plaatsing gaat maskeren dan zou het weglaten van die brom een hoop met je plaatsing lijken te maken.

Het effect is wat telt, niet een wel of niet juiste beredenering.

Ik moet zeggen dat de lekstromen die jij meet wel heel erg hoog zijn.

Kabels met een lekweerstand van < 500K dienen afgekeurd te worden beschouwd. (Bij sterkstroom kabels dan wel, maar toch)

Zit er niet een condensator tussen de GND/massa en de kast? Is/was heel gebruikelijk.

Verder schokt de meting die je verricht hebt me enorm. Ik had geen 16dB verschil verwacht.

Tof dat je de moeite genomen hebt! Zijn we weer wat wijzer!

Groeten Simon

ps Dat schakelaartje op die meter is waarschijnlijk binnen een paar keer drukken stuk.

Die dingen kunnen zich zelf los schieten (de plastik knop kan echt meters overbruggen)

Je moet wel even oefen wil je olympische afstanden kunnen afleggen. :)

[...]

Groet,

Jacco

Tel alle metingen van je hele set maar eens bij elkaar op. Bij mij was de verandering door het goed polen (met de vdH) merkbaar door meer rust.

Het ompolen van een REL Q100E (niet meer in bezit) gaf nog de meeste verbetering, goed gepoolt was het laag veel strakker en minder wollig. Ook niet-audio freaks konden het duidelijk horen, dag & nacht verschil. Ik vermoed dat REL niet zo netjes ontwerpt.

Groeten Paul

Het lijkt me dat versterkers het meest gevoelig zijn voor ompolen van wege de enorme trafos die gebruikt moeten worden.

De capacitive koppeling tussen koper en blik wordt als maar groter naar mate de het vermogen moet toenemen.

Misschien is het geisoleerd ophangen van de trafo wel een oplossing voor die gevoeligheid.

Bij ringkerntrafos gebeurd dat al.

:unsure:

Nou, ik verbaasde mij vooral door het feit dat ik de 6 kHz toon kon horen. Die gaat dus via de cv installatie door de 230 V stroomvoorziening en zo weer de versterker in. De demping is slechts 50 a 60 dB (en het ompolen helpt hierbij niets!!). Voor mij een reden om die randaarde heel ver verwijderd te houden van mijn audio apparatuur.

Groet,

Jacco

Begrijp ik nu goed dat je (Thingman) eerst je set had uitfaast (?) met een multimeter en dat nu bleek dat er maar weinig van klopte.

In post 14 van deze draad vertelde je dat het wel degelijk uitmaakte, dus met de multimeter. Je zegt dat het ruimtelijk gezien wat veranderd alhoewel subtiel.

En nu verkondig je dus dat je toch 2 van de 3 apparaten verkeerd had aangesloten en dat het nu nog beter is. :blink:

Ik weet niet goed wat ik hier nu mee aanmoet. :confused:

Groeten...

Edit: 3 vervangen door 2 van de 3

Begrijp ik nu goed dat je (Thingman) eerst je set had uitfaast (?) met een multimeter en dat nu bleek dat er maar weinig van klopte.

In post 14 van deze draad vertelde je dat het wel degelijk uitmaakte, dus met de multimeter. Je zegt dat het ruimtelijk gezien wat veranderd alhoewel subtiel.

En nu verkondig je dus dat je toch 3 apparaten verkeerd had aangesloten en dat het nu nog beter is. :blink:

Groeten...

Logisch toch...

met die drie extra apparaten in fase klopt het n

Nu ga ik toch nog meer twijfelen of het bij mij goed staat, want met een aantal apparaten aan elkaar gekoppeld zijn de mogelijkheden wel heel erg groot.

Nog meer reden dus om er een aan te schaffen, maar dat doet auw in mijn portemonnee $$$$

En nu verkondig je dus dat je toch 2 van de 3 apparaten verkeerd had aangesloten en dat het nu nog beter is. :blink:

Groeten...

Inderdaad, je begrijpt het goed. Ik weet ook niet precies wat je ermee aan moet. Uitproberen misschien, dat werkt het beste? :)

Ik denk dat ik het eens ga omdraaien: een signaal zetten tussen de PE ("randaarde") en het metaal van de versterker of cd speler (die zijn onderling verbonden met de afscherming van de interlinks). Dan maar eens luisteren of ik iets uit de luidspreker hoor komen.

Groet,

Jacco

Doe je wel eerst even nieuwe baterijen in je gehooraparatjes?

:P

Zo'n apparaat om poling te testen voor 169 euro?? Dat kan toch makkelijk voor 16,90? Ik zal de stekker van m'n koffiezetapparaat eens omdraaien; de laatste tijd smaakt het lekker en laat ik 'm nu net sinds een poosje ergens anders hebben staan.. Nu weet ik hoe het komt..

O nee.. Koffie wordt er niet lekkerder van natuurlijk! Audio gaat er wel beter van klinken. Natuurlijk?! :blink:

Nu ga ik toch nog meer twijfelen of het bij mij goed staat, want met een aantal apparaten aan elkaar gekoppeld zijn de mogelijkheden wel heel erg groot.

Nog meer reden dus om er een aan te schaffen, maar dat doet auw in mijn portemonnee $$$$

Er zijn duurdere "tweaks" die meer kosten en veel minder doen.

:)

Guest Kraus vonBentinck

Ik meld me aan als deelnemer wanneer bijv. 6 -10 man zo'n ding gezamenlijk willen kopen. Je hebt 'm toch maar heel af en toe nodig.

De enige fasefouten die je zou kunnen horen, zijn de fasefouten die uit je luidsprekers komen.

Dat zijn de "akoestische fase-effecten", dus.

Die worden door dit apparaatje niet gemeten.

Dit apparaatje test alleen niet-hoorbare, elektrische fasefouten.

Dat zijn misschien wel heel ernstige fasefouten...

maar gelukkig kunnen we ze niet horen!

Akoestische fase-effecten worden gemeten met behulp van microfoons.

Om de fasereinheid van de totale keten - bron, versterker en speakers - te testen, laten we het systeem blokgolven weergeven.

Als er faseverschil tussen grondtonen en hogere (oneven, in dit geval) harmonischen (veelvouden) optreedt, wordt dit zichtbaar in de blokgolfregistratie op de scoop.

Wees voorbereid op een diepe ontgoocheling...

Spido,

Fasefouten zijn niet van belang, het is groepslooptijd. Dat heb ik je al eens uitgelegd.

Bij systemen met looptijd moet er juist een (lineair) faseverschil zijn tussen grondtoon en harmonischen. Anders kun je namelijk nooit een constante groepslooptijd hebben.

Groet,

Jacco