Jump to content

jbl century gold

m44
 Share

Recommended Posts

hallo,

Mijn eerste van ik hoop vele posts.

Direct een vraag. Ik wil een paar jbl century gold speakers kopen via en particulier.

Ik heb hem gevraagd of er nog batterijen in zaten maar volgens de verkoper zitten er helemaal geen batterijen in. Hij zou het nog bekijken maar hoop dat een van jullie met zekerheid kan zeggen of er een batterij in hoort. Volgens het manual op lansing heritage (mijn favo site)

zit er in de achterkant een vakje voor de batterij om het filter op spanning te zetten.

Is er soms een uitvoering zonder batterij.

Ik ga 2 jan ervoor op pad dus alle info daarvoor is welkom.

Alvast bedankt

Ik kan je zo niet helpen met de vraag over de JBL's. Maar wil je wel even wat vragen. Waarom doe je in vredesnaam die gave Stage Accompany monitoren weg (met die schitterende ribbons)?! :blink::D

haha dat vraag ik mijzelf ook wel eens af.

Ik vind de kast niet goed. Ze zijn gemaakt door medewerkers van stage accompany voor een studio die om een passieve luidspreker vroeg. Ik heb ze overgenomen en filter veranderd en bekabeling en inwendig de kast versterkt.(laten spuiten bij autospuiterij) Ook de stands heb ik met rvs verzwaart. Ik zou eigenlijk een aparte baskast willen maken en de tweeter daar los op monteren (draaibaar) maar mijn vrouw word compleet nuts van speakers en alle tijd die ik daarmee bezig ben. De stage's klinken soms echt geweldig en soms kut maar dat ligt met name aan de opname kwaliteit van muziek.

De kast is nu te dun hooguit 1,5 cm, hooguit!

Weten dat er iets beter kan bij een speaker verstoord mijn luisterplezier. Dus iets kant en klaars en dan na een aantal jaren vintage spul van jbl kopen en zelf gaan bouwen

nu de schuur ingaan en rommelen vraagt om een scheiding.

Ik probeer mijn monitoren te verkopen. als je iemand weet?

maar bedankt voor je reactie

Als ik jou was zou ik toch echt de luidspreker weer actief laten maken inclusief de orginele (actieve) filtering en dan lekker houden! :D

Dit is een misschien wel een leuk topic over de SA ribbon unit die ik zelf ook in mijn luidsprekers heb.

mvg, PD

het is wel het meest schone hoog dat ik ooit heb gehad. Die metalen tweeters laten alles veel mooier en blinkender klinken dan dat het op cd staat. De ribbon is uitermate precies en pakt ook een vrij laag spectrum waardoor ze ook gitaar laten klinken als gitaar (lekker fel)

ik heb wel het ide dat de plaatsing wat minder is. Instrumenten komen wel de kamer in (jazz at the pawnshop) maar op de ahctergrond word het wat vaag. Ik vind zo wie zo dat de meestev ribbons wat moeite krijgen als je gecompliceerde muziek hard draait(dillinger escape plan) terwijl het theoretisch juist niet zou moeten zijn.

Daarom wilde ik hem er ook draaibaar op monteren zodat ik de hoek per cd kan aanpasssen.

ik heb wel het ide dat de plaatsing wat minder is. Instrumenten komen wel de kamer in (jazz at the pawnshop) maar op de ahctergrond word het wat vaag. Ik vind zo wie zo dat de meestev ribbons wat moeite krijgen als je gecompliceerde muziek hard draait(dillinger escape plan) terwijl het theoretisch juist niet zou moeten zijn.

Daarom wilde ik hem er ook draaibaar op monteren zodat ik de hoek per cd kan aanpasssen.

Ik heb hier een geweldige plaatsing en diepte. Mijn ribbon speelt wel in een compleet andere setup dan die van jou en waarschijnlijk is mijn luisterafstand ook een stuk kleiner. Thingman merkt ook op in het aangegeven topic dat de hoek van de ribbon links/rechts naar de luisteraar wel exact gelijk hoort te zijn. In mijn situatie geven de NOB's een geweldige stage maar ook in de studio waar ik ze zo nu en dan hoor is de stage fantastisch.

mvg, PD

Beste

DSC04300.JPG

Specs

Technische Specificaties JBL Century Gold

Frequentie Responce: 50Hz - 20kHz +/- 1.5 dB, 38 Hz-22kHz - 6 dB

Belastbaar tot 800 Watt

Nominale impedantie 6 Ohm

Crossover Frequentie: 600 Hz, 2800 Hz

Low Frequecy Transducer: Century 1200

Mid Frequency Transducer Century 500

High Frequency Transducer 050 Gold

Afmeting: 673 x 381 x 302 mm (hxbxd)

Gewicht: 28 kilo p/stuk

Ik heb even lopen graven wellicht heb je hier iets aan.

http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Owner%27...20GOLD%20om.pdf

Deze link even in je browser pasten, dit is de handleiding van de century gold. :)

En het is 100% waar wat jij zegt, er zit idd (zie pagina 6 van handleiding) een batterij in die vervangen dient teworden om de 2jr. Je zou kunnen vragen of de verkoper een foto wilt maken van de achterkant. Weigert hij dat tedoen weetje voldoende lijkt me.

Er staat ereen tekoop bij Lucaudio (ken de man) wie hem nog meer kent weten ook dat hij nogal duur is met zijn spulletjes. Je zou hem kunnen benaderen heeft een mooie staan (zie foto) wel prijzig tho :ph34r:

Suc6 iig

EDIT: Het betreft zo tezien een 9volt blokbatterij (op tekening zo tezien) apart ding is het wel i.i.g. nog nooit een bi-wire/bi-amp schakelaar gezien op een speaker.

bedankt , ik heb de handleiding gelezen (ken het hele lansing heritage gebeuren uit mijn hoofd) maar ik ging me toch afvragen of er dan voor de europese markt niet een lijn was gemaakt die zonder batterijen komt. Hij zal kijken en zegt hij dat er niets te vinden is haak ik af.

Luuc "ken" ik ook. sympathiek maar idd duur.

bedankt

bedankt , ik heb de handleiding gelezen (ken het hele lansing heritage gebeuren uit mijn hoofd) maar ik ging me toch afvragen of er dan voor de europese markt niet een lijn was gemaakt die zonder batterijen komt. Hij zal kijken en zegt hij dat er niets te vinden is haak ik af.

bedankt

Het kan ook nog zo zijn, dat het er gewoon opzit maar dat de eigenaar dat niet eens weet. ZOu je kunnen checken (is een klepje die je eraf moet schroeven ofzo) Zou zomaar kunnen dat hem dat is ontgaan. ;)

bedankt

Het kan ook nog zo zijn, dat het er gewoon opzit maar dat de eigenaar dat niet eens weet. ZOu je kunnen checken (is een klepje die je eraf moet schroeven ofzo) Zou zomaar kunnen dat hem dat is ontgaan. ;)

ja dat kan wel maar dat kun jeje toch bijna niet voorstellen. Die dingen klinken alsof er een gordijn voor hangt zonder batterijeen.

Zal je zien .. hij merkt dat ze goed klinken met batterijen en dan wil ie meer geld of ze niet meer verkopen :lol:

ik met m'n grote mond

bedankt

ja dat kan wel maar dat kun jeje toch bijna niet voorstellen. Die dingen klinken alsof er een gordijn voor hangt zonder batterijeen.

Zal je zien .. hij merkt dat ze goed klinken met batterijen en dan wil ie meer geld of ze niet meer verkopen :lol:

ik met m'n grote mond

Weetje ik denk gewoon dat het klepje er zit, ik zou ze gewoon kopen als ik jou was -vanuitgaand dat het gewoon verders is goedgekeurd door jou-. Batterij erin frommelen en klaar, maar wat doet die batterij nu precies klankmatig?

Want ik begreep van iemand dat het maar iets scheelde (ex eigenaar ook) en echt niet een wereld van verschil weergaf zegmaar. Wat ik uit jou posting kan opmaken is, dat het wel een overduidelijk klankverschil teweeg brengt die batterij.

De verkoper zal wel niet beter weten, of zijn batterij is nog gewoon voldoende geladen. Kan ook natuurlijk :biggrin

Ik zou gewoon gaan kijken, kan jou het bommen jij herkent dat klepje meteen aangezien je bekend bent met de serie.

Kijken kost immers nog altijd niets ;)

als deze Luc uit Zoetermeer komt dan wil hij zeker de speakers wel verkopen, is gewoon een handelaar, kijk maar eens op marktplaats

had laatst bijna een paar xanadu speakers gekocht voor 450 euro , staan nu bij hem te koop voor ruim 800 euro

he bekende foto niet alleen de speakers zijn (duur) en anders

T1_-1_1851953.jpg

het probleem is echter dat ik deze speakers nog nooit in "levende"lijve van achteren bekeken heb. De manual vind ik niet overduidelijk. de man belde mij net en zegt geen batterij klepje te zien. Dan moet je de hele terminal losschroeven zegt ie. En dan mischien.

Dus is dat zo?

of zit er echt overduidelijk een klepje.

iemand foto's van de achterkant mischien.

ik met m'n grote mond

Weetje ik denk gewoon dat het klepje er zit, ik zou ze gewoon kopen als ik jou was -vanuitgaand dat het gewoon verders is goedgekeurd door jou-. Batterij erin frommelen en klaar, maar wat doet die batterij nu precies klankmatig?

Want ik begreep van iemand dat het maar iets scheelde (ex eigenaar ook) en echt niet een wereld van verschil weergaf zegmaar. Wat ik uit jou posting kan opmaken is, dat het wel een overduidelijk klankverschil teweeg brengt die batterij.

De verkoper zal wel niet beter weten, of zijn batterij is nog gewoon voldoende geladen. Kan ook natuurlijk :biggrin

Ik zou gewoon gaan kijken, kan jou het bommen jij herkent dat klepje meteen aangezien je bekend bent met de serie.

Kijken kost immers nog altijd niets ;)

er is wel een verschil maar ik overdrijf wel. Mij ervaring was dat het geheel wat frisser ging klinken en het afstraal gedrag wat preciezer werd.

Goh , en ik maar denken dat die LUC goedkoop was. In augustus kon ik van hem een MF Nuvista 3d (Zilver/Gold) uit 2002 kopen voor 1750 Euro, een beetje vreemd vond ik wel dat hij ook een MF A308 had staan voor 1750 Euro van een jaar oud (alsof die net zo goed zou zijn ). Door dreigende ruzie thuis is de deal niet doorgegaan.

Sinds die tijd ben ik geen goedkopere Nuvista 3d tegen gekomen. Wellicht heeft hij daarna de prijzen dan ook exponetieel verhoogd...

haha zo herkenbaar he die ruzie thuis. ik leef met je mee.

de century's gekocht en batterijen geplaatst, het duurt even voordat de condensatoren volledig opgeladen zijn. eergisteren klonken ze spectaculair en gisteren nog beter. het zijn lelijke dingen (bling bling) maar er komt de meest perfect getimde muziek uit die ik ooit thuis heb gehad. bas is superstrak (lijkt wel een lichte curve omhoog te hebben rond de 50 hz)

zoveel rust en hongerig naar vermogen. mijn marantz pm17mk2 is gelukkig up to the challenge.

ik ben heel blij. 2007 begint top.

iedereen bedankt voor de info. nu die stage accompany's nog kwijt (anders word mijn vrouw nuts)

haha zo herkenbaar he die ruzie thuis. ik leef met je mee.

de century's gekocht en batterijen geplaatst, het duurt even voordat de condensatoren volledig opgeladen zijn. eergisteren klonken ze spectaculair en gisteren nog beter. het zijn lelijke dingen (bling bling) maar er komt de meest perfect getimde muziek uit die ik ooit thuis heb gehad. bas is superstrak (lijkt wel een lichte curve omhoog te hebben rond de 50 hz)

zoveel rust en hongerig naar vermogen. mijn marantz pm17mk2 is gelukkig up to the challenge.

ik ben heel blij. 2007 begint top.

iedereen bedankt voor de info. nu die stage accompany's nog kwijt (anders word mijn vrouw nuts)

Grats met je aankoop

Misschien een beetje off topic, maar ik heb even een vraagje over

de stands die op de foto onder de JBL Century Gold staan. Kan iemand mij

vertellen van welk merk en model deze stands zijn? Ik ben namelijk

al een tijdje op zoek naar passende stands voor onder deze speakers.

Tristan

dit zijn atacama stands. het model moet ik je verschuldigt blijven. wellicht hebben ze een eigen site.

ik kan je aanraden heel zware stands te nemen, dat klinkt een stuk beter. Ik heb zelf op marktplaats een setje target stands gekocht en rvs platen eronder en op gelijmd met goede industriele lijm.

verder plak ik mijn speakers altijd met dubbelzijdig tape op de stands. dan zitten ze vast als een huis.

ik heb wel eens de stands van mijn speakers af willen halen. speaker met stand op z'n zij gelegd en toen kon ik op de stand staan zonder dat ie eraf ging. En geloof me ik ben een grote jongen.

heb je de century's dus ook?

Hey m44,

ik ben inderdaad ook in het bezit van de century gold speakers, ik heb alleen niet de mat zwarte zoals die op de foto staan. Op het moment staan ze nog op zelfbouw stands. Ik was benieuwd naar het model van de stands omdat het lijkt alsof ze er precies op passen. Ik kan aan de foto niet zien of er iets aan het plateau waar de speakers op staan iets is veranderd. Na het lezen van dit draadje werd ik er ook aan herinnerd om die batterijen maar eens te vervangen. Maareh ... dubbelzijdige tape op je century golds ... vind je dat niet zonde?

het is de onderkant maar he. beter dan dat een of andere onbenul ze eraf laat vallen toch?

Ja inderdaad, daar heb je gelijk in (... maar toch vind ik het zonde :P ). Ik heb ff op de site van atacama gekeken en volgens mij zijn het speaker stands uit de SL-serie.

Maak je trouwens ook gebruik van bi-amping/bi-wiring? Ben ook benieuwd of dat veel verschil uitmaakt.

nee geen bi amping voor mij, daar heb ik als verpleegkundige het geld niet voor. Een vriend van mij heeft de jbl ti6k en daar was sprake van meer controlle in het geluidsbeeld. Geluid komt (nog meer van de speakers af)

als je de optie hebt zou ik het doen maar of het geld opweegt tegen de vooruitgang vraag ik me af.

zorg wel voor een degelijke versterker met een goede ringkern. de centurys zijn echt amerikaans , de autos vragen veel brandstof de speakers veel VA

Ik heb me een tijdje geleden laten adviseren in een hifi-zaak waar ze ook vertelden

dat bi-amping zorgde voor meer controle. De verkoper adviseerde mij hiervoor een

geintegreerde versteker en een losse eindtrap te gebruiken. Hij raadde mij de rotel ra-06

aan om het hoog aan te sturen en de rotel rb-06 voor het laag.

Hij vertelde dat het bij bi-ampen niet per se om power ging maar meer om de controle.

Misschien dat ik dit nog een keer ga proberen om te horen wat voor verschil het maakt.

Waar heb jij je speaker nu op aangesloten als ik vagen mag?

marantz pm17mk2.

net voldoende vermogen. maar de warmte van de marantz en dynamiek en felheid van de jbl is een combi die ik al enkele jaaaren keer op keer maak. Heb ook bij een skeptische verkoper een blind test gedaan en kwam toen uit op marantz en infinity. das zo'n beetje hetzelfde karakter als jbl.

rotel vind ik erg koud, wel eens naar harman kardon geluisterd, die maken ook erg mooie versterkers.

marantz pm17mk2.

net voldoende vermogen. maar de warmte van de marantz en dynamiek en felheid van de jbl is een combi die ik al enkele jaaaren keer op keer maak.

Laat ik nou een vergelijkbare (maar goedkopere) combi hebben: Marantz PM7000 en JBL TLX-10. Vind ik ook goed combineren... ;)

Bi-amping vind ik overigens kolder. Dan kun je net zo goed een dikkere, enkele kabel gebruiken. Dat heeft hetzelfde effect. En dat effect is nul, als de kabel boven een bepaalde dikte zit. De meesten hebben wel iets van 2,5 of 4mm2. Dat is meer dan voldoende. Mits je versterker een voldoende lage uitgangsimpedantie heeft natuurlijk. En vanwege de stroom hoef je het ook niet te doen...