muziekfreak Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 My dear friend mr wijx (hear actief zo nu en dan) is het het bezit bv van een ucd versterker. Hij zweert erbij, Ik ken zijn smaak en ook zijn verleden zegmaar als hij tegen mij zegt dat klinkt als een klok geloof ik dat zeker wel. Dus vandaar deze post ik wil meer weten ik vroeg me af zijn er meer die dat ervaren met dergelijke versterking. De pluspunten zijn me volstrekt duidelijk geen ruis, weinig stroomverbruik hoog rendement tov een klasse A bv die zeg een 30% van het totale vermogen gebruikt en de rest omzet in hitte. Ik vroeg me dus af is het klankmatig (is subjectief weet ik wel) is maar om een idee tekrijgen hoe het bevalt deze redelijk nieuwe techniek. Als het een keer mee zit krijg ik hem ten gehore bij mij thuis maar kan even duren. Zijn erook nadelen tov onze traditionele versterker. Ik hoor niets anders dan lofverhalen over de UCD maar ik wil ook de nadelen weten eigenlijk mits die (benoemenswaardig) er zijn BVD dank voor eventule input Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Een mogelijk nadeel is EMR styraling (of heet het anders?) die het apparaat produceert (ook op de speaker kabel). Overigens is de UcD een van de beter gedragende types op dit vlak. En je moet hem gebalanceerd aansturen (kan met een verloopsnoertje) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Een mogelijk nadeel is EMR styraling (of heet het anders?) die het apparaat produceert (ook op de speaker kabel). Ja een enkele is daar berucht om. Van NuForce heb ik reviews gelezen dat je de FM radio wel kunt vergeten. Maar bij de meesten is dat wel goed in orde. Overigens is de UcD een van de beter gedragende types op dit vlak. En je moet hem gebalanceerd aansturen (kan met een verloopsnoertje) Hoeft miet per se, kun je ook prima ongebalanceerd aansturen. Doen de meesten overigens. Zelf vind ik de betere klasse-D zoals de UCD's het nog niet helemaal halen bij een top klasse-A in het hoog maar het kan zeker wedijveren met een top klasse AB. Zelf vind ik het verschil met pure klasse-A op het moment dermate klein dat het mij dat gekachel niet meer waard is. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Elders wellicht, hear is er maar betrekkelijk weinig ervaring. Voor sommige is klasse D nog een vies woord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 En dat is jammer. Ik heb een klein aantal van die klasse D versterkers gehoord en ik ben onder de indruk. Vooral de neutraliteit vond ik opvallend. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 31 december 2006 Author Report Share Posted 31 december 2006 Elders wellicht, hear is er maar betrekkelijk weinig ervaring. Voor sommige is klasse D nog een vies woord. Ja dat is idd opvallend, vandaar ook -een van de- redenen dat ik dit topic opende. Een beetje googlen en ik las allerlei veelal speculatie omtrent Universal Class D amplifiers. Mensen hebben al heel snel een negatief oordeel klaar. Ik las zelfs ergens in een nieuwsgroep "hahah a poor mans module, not for me then" Nouja americans blijven je verassen Ahum anyways, ik heb een paar sites gevonden en een paar intressante dingen gelezen over hoe het werkt. Nu ben ik geen techneut maar als ik bv alleen de wattage al bekijk. Ik schrikbarend hoog tot zelfs 700 watt modules ben ik al tegengekomen en die dingen zijn niet groter dan de palm van mijn hand Ik ben echt reuze benieuwd eerlijk gezegd! Of het bv ook echt hele lastige speakers kan aansturen. En de prijzen zijn ook niet echt asoduur voor een module (zijn er nogal wat) Jammer tho dat niet veel mensen het hear geprobeerd hebben, had graag wat leesvoer gezien over hoe het beviel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 De UcDs zijn zdeker zeer de moeite waard. Gewoon eens proberen een Demo versterker van Hypex te lenen (geloof dat dat ook via Speaker&co kan). Of een keer iemand lief aankijken op http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 31 december 2006 Author Report Share Posted 31 december 2006 De UcDs zijn zdeker zeer de moeite waard. Gewoon eens proberen een Demo versterker van Hypex te lenen (geloof dat dat ook via Speaker&co kan). Of een keer iemand lief aankijken op http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/ Nee hoeft niet, zoals ik al zei Wijx (ook weleens hier actief) heeft een Ucd high ender,was niet goedkoop iig die amp ben het merk kwijt . Die komt een keer aan met zijn versterker iig. Ik ben dus wel idd heel erg benieuwd ! EDIT: mocht me dat bevallen, wie weet bouw ik erwel een! Kind kan de was inprincipe doen met een beetje hulp Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 De UCD 'gevallen' zijn lekker efficient en gewoon erg goed. Het is alleen niet audiofiel om 90+ % efficiente apparatuur te hebben natuurlijk... Als er iets niet efficient is dan is het wel audiofiel zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 1 januari 2007 Author Report Share Posted 1 januari 2007 Hopelijk is dit (hierboven) gewoon een algemene opmerking Ik heb buis, audiofiel ook totaal niet verantwoord of je moet een peperdure hebben (vond 2200euro voor een ev prijzig genoeg) Hoe vaak ik van mensen niet hoor hoe slecht dat wel niet is, en ruis enz. En het is een Dynaco is ook niet je van het merk enz. Nouja ik kan er geweldig van genieten dat soort argumenten van mensen. Ze kennen je set niet eens en veroordelen het al. Maar dat is overal wel zo dat is ook wel zo, ik vind het wel humor. Ik vind het mooi eruit zien en het klinkt ook gewoon perfecto in de oren. Ik zal de laatste zijn die een buis boven een ucd,klasse A,A/B,T zal verheven zegmaar o.i.d. Mmm wachten het af ben wel benieuwd, ik sta altijd overal voor open om teproberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Ik weet zeker dat UCD en klasse D de toekomst is. De ontwikkeling ging erg snel. Vooral in de HT's waar alles toch in een krappe kast moet en warmte ook best een probleem kan zijn zie ik een toekomst voor de klasse D. Ik heb de eerste modules ook getest en die waren slecht. Ik zit nu met de UCD400 6.1 en ik wil niet meer zonder. Prijs viel erg mee 1100 euro incl kast en bouwen van Hetataq. Er komen er nog 2 bij om actief te gaan filteren. Maar ook de UCDs zijn niet heilig. Ze zijn erg neutraal en daar moet je van houden. Ze zijn niet spectaculair of romantisch. Het versterkt gewoon wat er in gaat. Matchen is uiteraard weer erg belangrijk. Maar dat de UCDs de versterkers tot een prijsklasse van 4500 evenaarden en vaak zelfs voorbijstreefden is voor mij reden genoeg om de klasse A vaarwel te zeggen en afscheid te nemen van de lompe bakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 1 januari 2007 Author Report Share Posted 1 januari 2007 Ik weet zeker dat UCD en klasse D de toekomst is. De ontwikkeling ging erg snel. Vooral in de HT's waar alles toch in een krappe kast moet en warmte ook best een probleem kan zijn zie ik een toekomst voor de klasse D. Ik heb de eerste modules ook getest en die waren slecht. Ik zit nu met de UCD400 6.1 en ik wil niet meer zonder. Prijs viel erg mee 1100 euro incl kast en bouwen van Hetataq. Er komen er nog 2 bij om actief te gaan filteren. Maar ook de UCDs zijn niet heilig. Ze zijn erg neutraal en daar moet je van houden. Ze zijn niet spectaculair of romantisch. Het versterkt gewoon wat er in gaat. Matchen is uiteraard weer erg belangrijk. Maar dat de UCDs de versterkers tot een prijsklasse van 4500 evenaarden en vaak zelfs voorbijstreefden is voor mij reden genoeg om de klasse A vaarwel te zeggen en afscheid te nemen van de lompe bakken. Kerel gelukkig 2007 wann Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 1 januari 2007 Author Report Share Posted 1 januari 2007 Klinkt als een bekende discussie -die gaat komen- Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Ik ben echt reuze benieuwd eerlijk gezegd! Of het bv ook echt hele lastige speakers kan aansturen. En de prijzen zijn ook niet echt asoduur voor een module (zijn er nogal wat) Jammer tho dat niet veel mensen het hear geprobeerd hebben, had graag wat leesvoer gezien over hoe het beviel. Ja, dat kan het. In Apogee kringen, waar ik weleens verkeer, sturen die dingen lagere impedanties dan 2 ohm aan en ze geven pas een krimp als de voeding tekortschiet. Tot nog toe zijn er in mijn kring een aantal merken de revue gepasseerd en ze blinken allemaal uit in hetzelfde: het zijn uitstekende versterkers voor lage tonen, maar daar blijft het (voorlopig) wel bij, zo is de unanieme conclusie. Op het moment dat ze ook ingezet worden voor midden en hoog blijven ze nog achter bij de betere A en AB versterkers. Ofwel: ze zijn zeer goed voor subwoofers. De enige uitzondering die ik zelf gehoord heb die ook mid en hoog zeer goed deed is de H2O, maar die is hier niet verkrijgbaar. Daar stuur je met succes (en gemak) een 1 ohms Scintilla mee aan en dan komt er nog muziek uit ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Ze zijn erg neutraal en daar moet je van houden. Ze zijn niet spectaculair of romantisch. Het versterkt gewoon wat er in gaat. Matchen is uiteraard weer erg belangrijk. Zeggen dat niet alle ontwerpers over hun versterkers bekijk de metingen van bekende hi-endversterkers en vergelijk ze met de UCD. Ik ben trouwens gelukkig geen ontwerper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 Ja, dat kan het.In Apogee kringen, waar ik weleens verkeer, sturen die dingen lagere impedanties dan 2 ohm aan en ze geven pas een krimp als de voeding tekortschiet. Tot nog toe zijn er in mijn kring een aantal merken de revue gepasseerd en ze blinken allemaal uit in hetzelfde: het zijn uitstekende versterkers voor lage tonen, maar daar blijft het (voorlopig) wel bij, zo is de unanieme conclusie. Op het moment dat ze ook ingezet worden voor midden en hoog blijven ze nog achter bij de betere A en AB versterkers. Ofwel: ze zijn zeer goed voor subwoofers. De enige uitzondering die ik zelf gehoord heb die ook mid en hoog zeer goed deed is de H2O, maar die is hier niet verkrijgbaar. Daar stuur je met succes (en gemak) een 1 ohms Scintilla mee aan en dan komt er nog muziek uit ook. Dit is ook exact mijn ervaring, en onderschrijf bovenstaande dan ook volledig zonder er iets aan te hoeven toevoegen Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 p het moment dat ze ook ingezet worden voor midden en hoog blijven ze nog achter bij de betere A en AB versterkers. Standaard, veel gehoorde opmerking. Ook lekker handig dat je effe alle Klasse-D amps over een kam scheert. Erg jammer, want bij de UcD is dat echt niet het geval. Ik zou zeggen, ga er zelf eens eentje beluisteren voordat je dergelijke conclusies trekt. Ik heb er natuurlijk zelf eentje, dus ben bevooroordeeld Ik zelf een UcD400 (dual mono natuurlijk) die op verschillende punten gemodificeerd om zo'n beetje het onderste uit de kan te halen. Mijn beestje is al bij verschillende mensen geweest, onder andere bij iemand met een DIY classe A ontwerp waarbij hij zweerde. Nou, de man was met open mond aan het luisteren toen we mijn UcD hadden aangesloten. Op alle fronten was het flink beter. Idem bij iemand anders met een Arcam FMJ A32 op twee verschillende speakers. Men was heel erg enthousiast! Helaas voor hun moest ie weer mee naar huis. Ik heb natuurlijk ook wel eens andere klasse-D's gehoort, zoals de T-amp (100W versie). Die is beduidend minder, met name in het hoog en ook geluidsbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Op het moment dat ze ook ingezet worden voor midden en hoog blijven ze nog achter bij de betere A en AB versterkers. Is dat persoonlijke smaak? Technisch klopt het namelijk niet en voodooless geeft al aan dat er genoeg mensen zijn die er gehoormatig niets op tegen hebben om klasse-D te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 p het moment dat ze ook ingezet worden voor midden en hoog blijven ze nog achter bij de betere A en AB versterkers. Standaard, veel gehoorde opmerking. Ook lekker handig dat je effe alle Klasse-D amps over een kam scheert. Erg jammer, want bij de UcD is dat echt niet het geval. Ik zou zeggen, ga er zelf eens eentje beluisteren voordat je dergelijke conclusies trekt. Ik heb er natuurlijk zelf eentje, dus ben bevooroordeeld Ik zelf een UcD400 (dual mono natuurlijk) die op verschillende punten gemodificeerd om zo'n beetje het onderste uit de kan te halen. Mijn beestje is al bij verschillende mensen geweest, onder andere bij iemand met een DIY classe A ontwerp waarbij hij zweerde. Nou, de man was met open mond aan het luisteren toen we mijn UcD hadden aangesloten. Op alle fronten was het flink beter. Idem bij iemand anders met een Arcam FMJ A32 op twee verschillende speakers. Men was heel erg enthousiast! Helaas voor hun moest ie weer mee naar huis. Ik heb natuurlijk ook wel eens andere klasse-D's gehoort, zoals de T-amp (100W versie). Die is beduidend minder, met name in het hoog en ook geluidsbeeld. Helaas kan ik ook niet de kriebels krijgen van UcD: Steriel en correct geluid, bijna een meetinstrument. Okej, ik zal wel van vervorming houden (het standaard tegenarchument van de pro UcD clan ), so be it. Ik bezoek dermate veel acoustische live concerten om mijn oren te kunnen vertrouwen. Voor de goede orde: Ik heb de UcD's gehoord. Meerdere. Zelfs van Sander zelf. Het laag vond ik niet gedefinieerd genoeg, niet die super doortekening die ik gewend ben van andere versterkers. Wel voldoende kracht, maar das nog het minst moeilijke. Het hoog en midhoog was in mijn ogen eveneens niet in orde. Denk dat de techniek nog in de kinderschoenen staat en al zal het best de toekomst zijn, ze zijn er nog niet. Wel was de versterker goed in balans, iets wat vaak ontbreekt. Eveneens een GROOT voordeel is de prijs. Daarvoor kan je bar weinig vergelijkbaars vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Het hoog en midhoog was in mijn ogen eveneens niet in orde. Denk dat de techniek nog in de kinderschoenen staat en al zal het best de toekomst zijn, ze zijn er nog niet. Wel was de versterker goed in balans, iets wat vaak ontbreekt. Eveneens een GROOT voordeel is de prijs. Daarvoor kan je bar weinig vergelijkbaars vinden. Dat zegt niet dat de techniek ik de kinderschoenen staat, dat zegt dat jij een andere smaak hebt. De dingen die jij noemt, en met name het laag, zien anderen juist geheel andersom Ik zal niet zeggen dat de UcD de beste amp is die er bestaat (daar hebben we de ExtremeA uit de Electuur audio special voor : : ), maar hij is zeker de moeite waard als je de sound te pruimen vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 kinderschoenen denk ik wel ja. Ik had m een jaar terug gehoord en toen was het nog niet best. Beste versterker is overigens Gryphon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Nou die kinderschoenen vallen wel mee. Al tien jaar geleden werd er erg goede klasse-D gemaakt, Denk aan Spectron en Tripath. Het is meer een kwestie van smaak. Velen kunnen dat hele neutrale niet zo waarderen. Wat wel zo is is dat een echt goede klasse-D behoorlijk lastig is en niet iedere fabrikant dat tot iets goeds brengt (in de oren van de High-Ender). Wat UcD betreft, dat wordt helemaal niet gemarked als high-end en kun je maar sporadisch als kant en klare versterker voor thuisgebruik krijgen. UcD kan best nog een tandje beter maar daar hangt dan wel weer een prijskaartje aan. Hypex heeft er voor gekozen om de prijs van hun UcD modules leuk te houden voor een op zich uitstekend klinkende versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Bezoekers van live concerten moeten absoluut niet aan de UcD. Ze zullen de luistermoeheid en vervorming erg missen. Wat erg helpt bij het beoordelen van UcD: zet er een mooie buizenbak of klasse A onder. Laat de mensen luisteren. Vertel ze na alle complimenten dat het de UcD was waarnaar ze luisterden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Bezoekers van live concerten moeten absoluut niet aan de UcD. Ze zullen de luistermoeheid en vervorming erg missen. Wat erg helpt bij het beoordelen van UcD: zet er een mooie buizenbak of klasse A onder. Laat de mensen luisteren. Vertel ze na alle complimenten dat het de UcD was waarnaar ze luisterden Helaas Jeroen, als zeer frequent concertbezoeker moet ik je toch zeggen dat strijkers, stemmen, blazers en dergelijke mij nog niet hebben kunnen overtuigen op een UcD. Oke, ik zal in jouw oren dan wel niet de juiste UcD hebben gehoord (Sander Sassen zijn UcD) maar ga mij niet vertellen dat wat ik in de concertzaal hoor niet "goed" is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Joh, als het gaat om onversterkte stemmen en instrumenten in een concertzaal, dan kan geen enkele opname, speler, versterker en speaker dat voor mij. Maar de illusie kan aardig worden bereikt. De UcD is niet onvolwassen, het is een zeer volwassen concept wat mij betreft. Alleen de elektronica om de UcD-modulator heen kan beter, vandaar dat erg veel mensen de modules modificeren wat dat betreft. Ik vermoed tevens dat jij de UcD nog niet onder optimale omstandigheden hebt beluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts