Jump to content

Transrotor fat bob afstellen


luckystar
 Share

Recommended Posts

Ik wou ook eens proberen mijn draaitafel met element zelf af te stellen

 

Ik weet dat Haudio de grote expert is maar even op en af naar Sneek is niet echt een optie

 

Ik lees overal dat je eerst alles perfect waterpas moet zetten en dan het element erin moet hangen (dit is gebeurd)

 

dan zet je de shuifschakelaar op 0 (antiskating?) (dat groene dingetje)

 

dan draai je aan het contragewicht en zoek je naar het punt dat de arm horizontaal zweeft.

 

Daar komt dus al het 1e probleem. Als ik dit probeer te doen, dan 'zweeft' de arm iedere keer terug naar de steun. Hij blijft dus niet ter plaatse hangen.

 

Doe ik iets verkeerd of is dit normaal?

 

Ik wacht maar op een antwoord voor ik verder ga

 

Groeten

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Uit je beschrijving begrijp ik dat je een Rega arm hebt? (het groene "dingetje" voor de antiskating)

 

Tot zover gaat het goed. ( wel voorzichtig blijven he :) )

 

Als de arm gebalanceerd is door het contragewicht ( hij zweeft horizontaal) dan heb je de "0"-stand bereikt waar je van uit gaat om de naalddruk in te stellen.

Beweegt de arm lateraal dan zijn er 2 mogelijke oorzaken:

1. de tafel staat niet helemaal waterpas

 

2. de antiskating werkt nog enigszins en staat hiet helemaal op 0; d.i. het meest waarschijnlijk.

 

Het is ook niet zo'n bezwaar want de as hoeft immers nooit 0 te zijn.

Balanceer de arm met dat beetje antiskating en ga gewoon verder.

Ik neem aan dat je een testplaat en sjabloon hebt?

Link to comment
Share on other sites

Uit je beschrijving begrijp ik dat je een Rega arm hebt? (het groene "dingetje" voor de antiskating)

 

Ja ik denk dat het zo een door transrotor gemodifieerde Rega arm is

 

Tot zover gaat het goed. ( wel voorzichtig blijven he :) )

Ik doe mijn best

 

Als de arm gebalanceerd is door het contragewicht ( hij zweeft horizontaal) dan heb je de "0"-stand bereikt waar je van uit gaat om de naalddruk in te stellen.

Beweegt de arm lateraal dan zijn er 2 mogelijke oorzaken:

1. de tafel staat niet helemaal waterpas

Ik heb alles nog eens nagekeken en hij staat wel degelijk waterpas. Zelfs als ik hem in verschillende richtingen niet-waterpas zet, blijft de arm 'lateraal' bewegen.

2. de antiskating werkt nog enigszins en staat hiet helemaal op 0; d.i. het meest waarschijnlijk.

Dit zal het zijn. Toch wel vreemd

Het is ook niet zo'n bezwaar want de as hoeft immers nooit 0 te zijn.

Balanceer de arm met dat beetje antiskating en ga gewoon verder.

ok gebeurd

Ik neem aan dat je een testplaat en sjabloon hebt?

Ja die heb ik, en ook zo een shure drukmeter

 

wat doe ik nu?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

De as van de rega is niet zo nauwkeurig en komt dus nooit op 0. Is echt niet van belang.

 

Je draait de schroefjes van het element losjes aan zodat je het element nog kunt bewegen in de headshell, zowel van voor naar achter als opzij. (let op onwillekeurige bewegingen van je hand; je kunt het beste het element van bovenaf bewegen als je de arm in de armsteun hebt geschoven. Per ongeluk aan de onderkant van het element stoten en de naald naar achter verbuigen is einde verhaal. gewoon rustig werken, het is geen blindedarmoperatie)

je hebt inmiddels ook de kabelschoentjes erop geschoven.

 

Dan stel je eerst de naalddruk in met het wegertje ( voorlopig) en gaat vervolgens mbv de sjabloon kijken of de overhang correct is (element verder naar achter of voren in de headschell) en of op de ijkpunten de voorzijde van het element parallel aan de lijnen op de sjabloon loopt.

Een trucje daarbij is een dunne potloodstift met een stukje tape aan de voorzijde van het element te bevestigen. Dat maakt visuele controle een stuk makkelijker.

Dat kun je ook later nog een keer herhalen als luisteren via de testplaat daarvoor aanleiding geeft.

 

staat de boel in eerste instantie ingesteld dan is de testplaat aan de beurt en komt de 2e fase.

Link to comment
Share on other sites

De as van de rega is niet zo nauwkeurig en komt dus nooit op 0. Is echt niet van belang.

 

Je draait de schroefjes van het element losjes aan zodat je het element nog kunt bewegen in de headshell, zowel van voor naar achter als opzij. (let op onwillekeurige bewegingen van je hand; je kunt het beste het element van bovenaf bewegen als je de arm in de armsteun hebt geschoven. Per ongeluk aan de onderkant van het element stoten en de naald naar achter verbuigen is einde verhaal. gewoon rustig werken, het is geen blindedarmoperatie)

je hebt inmiddels ook de kabelschoentjes erop geschoven.

 

Dan stel je eerst de naalddruk in met het wegertje ( voorlopig) en gaat vervolgens mbv de sjabloon kijken of de overhang correct is (element verder naar achter of voren in de headschell) en of op de ijkpunten de voorzijde van het element parallel aan de lijnen op de sjabloon loopt.

Een trucje daarbij is een dunne potloodstift met een stukje tape aan de voorzijde van het element te bevestigen. Dat maakt visuele controle een stuk makkelijker.

Dat kun je ook later nog een keer herhalen als luisteren via de testplaat daarvoor aanleiding geeft.

 

staat de boel in eerste instantie ingesteld dan is de testplaat aan de beurt en komt de 2e fase.

 

Een paar domme vragen

* Ik blijf van het groene dingetje af in fase 1? Stand blijft 0

* Waarom moet je eerst het nulpunt zoeken met contragewicht als je nadien toch weer schuift met contragewicht totdat je naalddruk op 1.7g hebt?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Je moet de arm eerst op 0 stellen om daarna naar 1,7 te gaan.

Je moet eerst het punt vast stellen van waaruit je meet. Anders klopt je meting niet en meet je niet de echte naalddruk.

 

Het veranderen van de overhang geeft later toch weer een afwijking, maar dat is later.

 

Nadat je de naalddruk heb ingesteld op de voorgeschreven waarde (welk element?) stel je de as in op ongeveer dezelfde waarde via de schaalverdeling. Op de getallen moet je achteraf niet meer letten, instellen doe je op het gehoor met de testplaat ( dan blijkt ook waarschijnlijk dat de as bijna naar max zal moeten).

 

potloodtruc.jpg

 

de potloodtruc

Link to comment
Share on other sites

Je moet de arm eerst op 0 stellen om daarna naar 1,7 te gaan.

Je moet eerst het punt vast stellen van waaruit je meet. Anders klopt je meting niet en meet je niet de echte naalddruk.

Ik snap het nog niet helemaal, want je gebruikt hetzelfde ding om te druk te veranderen. maar goed, het zal wel aan mij liggen.

Het veranderen van de overhang geeft later toch weer een afwijking, maar dat is later.

ok

Nadat je de naalddruk heb ingesteld op de voorgeschreven waarde (welk element?)

Goldring Eroica GX L (MC) --> 1.5g - 2g (1.7g nominaal)

stel je de as in op ongeveer dezelfde waarde via de schaalverdeling. Op de getallen moet je achteraf niet meer letten, instellen doe je op het gehoor met de testplaat ( dan blijkt ook waarschijnlijk dat de as bijna naar max zal moeten).

done

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

de schroefjes van het element iets vaster zetten nadat je ongeveer mbv de sjabloon het element min of meer correct in de headshell hebt geplaatst.

 

De as instellen (iets over het midden bijv) en nu naar de testplaat= de HifiNews?

eerst links en rechts controleren (evt heb je de kabelschoentjes niet juist aangesloten) en op fase (+ of - verwisseld)

 

dan naar de antiskatingtracks en het resultaat beluisteren.

+12db en +14db moeten zonder meer goed afgetast kunnen worden;

evt naalddruk controleren en vaststellen in welk kanaal vervorming optreedt, beide (naalddruk verhogen of alleen rechts (meer antiskating) of alleen links (minder antiskating)

Link to comment
Share on other sites

de schroefjes van het element iets vaster zetten nadat je ongeveer mbv de sjabloon het element min of meer correct in de headshell hebt geplaatst.

ok

De as instellen (iets over het midden bijv) en nu naar de testplaat= de HifiNews?

eerst links en rechts controleren (evt heb je de kabelschoentjes niet juist aangesloten) en op fase (+ of - verwisseld)

Dit is inderdaad de testplaat die ik heb. De eerste 2 tracks waren al ok

dan naar de antiskatingtracks en het resultaat beluisteren.

+12db en +14db moeten zonder meer goed afgetast kunnen worden;

evt naalddruk controleren en vaststellen in welk kanaal vervorming optreedt, beide (naalddruk verhogen of alleen rechts (meer antiskating) of alleen links (minder antiskating)

Ga ik nu doen. Ben dadelijk terug maar ik wou je toch al even bedanken voor de hulp

 

dan naar de antiskatingtracks en het resultaat beluisteren.

+12db en +14db moeten zonder meer goed afgetast kunnen worden;

evt naalddruk controleren en vaststellen in welk kanaal vervorming optreedt, beide (naalddruk verhogen of alleen rechts (meer antiskating) of alleen links (minder antiskating)

 

naar wat moet ik hier luisteren? Track 6 is zo een monotoon geluid

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Hoe monotoner, hoe beter :)

 

track 6, 7, 8 en 9 lopen op in moeilijkheidsgraad.

Als 6 goed is ga je naar 7 enz.

track 8 moet nog net goed gaan, 9 is niet haalbaar meestal.

 

Als vervorming optreedt, hoor je dat snel genoeg.

 

Is de aftasting ok dan blijft nog de VTA over, de aftasthoek, de azimuth(niet instelbaar bij Rega) en verdere fijnafstelling, voor later.

 

ook kun je nog kijken naar de arm-resonantie test; ook achteraf.

 

Nadat de aftasting zogoed moglijk is verkregen nog een keer de naalddruk controleren en zo min mogelijk afwijken van het optimum en zeker niet naar de lichte kant.

Link to comment
Share on other sites

Hoe monotoner, hoe beter :)

 

track 6, 7, 8 en 9 lopen op in moeilijkheidsgraad.

Als 6 goed is ga je naar 7 enz.

track 8 moet nog net goed gaan, 9 is niet haalbaar meestal.

 

Als vervorming optreedt, hoor je dat snel genoeg.

 

Is de aftasting ok dan blijft nog de VTA over, de aftasthoek, de azimuth(niet instelbaar bij Rega) en verdere fijnafstelling, voor later.

 

ook kun je nog kijken naar de arm-resonantie test; ook achteraf.

 

Nadat de aftasting zogoed moglijk is verkregen nog een keer de naalddruk controleren en zo min mogelijk afwijken van het optimum en zeker niet naar de lichte kant.

 

Ik hoor precies wat "zweving" op de rechterkant.

 

wat betekent dat?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

wat bedoel je met zweving? en bij welke track hoor je dat?

 

zweving ontstaat door onregelmatigheden in de draaisnelheid, de toonhoogte van een constant opgenomen toon wordt niet constant weergegeven. Daarvoor zijn de testtracks op de Hifinews LP niet geschikt om dit te testen. (heb je 3000Hz voor nodig of nog hoger)

 

voor de antiskating moet je gehoormatig een "randje" aan de testtoon van de 300 Hz waarnemen. Ontbreekt dat randje, dan is het goed.

Link to comment
Share on other sites

wat bedoel je met zweving? en bij welke track hoor je dat?

 

zweving ontstaat door onregelmatigheden in de draaisnelheid, de toonhoogte van een constant opgenomen toon wordt niet constant weergegeven. Daarvoor zijn de testtracks op de Hifinews LP niet geschikt om dit te testen. (heb je 3000Hz voor nodig of nog hoger)

 

voor de antiskating moet je gehoormatig een "randje" aan de testtoon van de 300 Hz waarnemen. Ontbreekt dat randje, dan is het goed.

 

Dat was al bij track 6 maar ik denk dat het aan mij lag. Ik stond recht tussen de speakers. Als ik mij meer naar achter verplaats is het ok. Volgens mij kan ik niet zo goed tegen dat monotoon geluid. Het kwam ook niet onmiddellijk en dat kan ook niet h

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Als track 8 goed is ( wat voor beeld heb je op de scoop? een golf of een verticale streep?) zit je al bijna goed en kun je in feite draaien. Track 9 is voor de Goldring/Rega combinatie waarschijnlijk niet haalbaar.

Wel zou je nog kunnen doorregelen totdat de vervorming in beide kanalen gelijk is..

 

Nu is het wel zo dat je de tracks correct kun aftasten door het gewicht op de naald te verhogen maar dat is niet de bedoeling.

 

De fabrikant heeft opgegeven dat 1,7 gram het optimale afspeelgewicht is. Bij die naalddruk levert het element zijn beste prestatie qua frequentieverloop, harmonische vervorming en kanaalscheiding. Dat gewicht moet je zien te bereiken terwijl tegelijkertijd de aftastcapaciteiten van het element ten volle worden benut (= track 6 t/m 9).

 

Tast je track 8 vervormingsvrij af dan is het tijd om ( als je daarbij op 1,7 gram zit) naar de VTA te kijken. Dit is de hoek waaronder de naald op de plaat staat. de horizon is 0 graden, de cantilever vormt daarmee een hoek. Soms wordt dit door de fabrikant ook aangegeven.

Die hoek is meestal 20 graden en wordt (in de meeste gevallen) bereikt wanneer de arm horizontaal staat als de naald op de plaat rust.

De VTA van de rega is te beinvloeden door het inbusboutje in de voet van de armbevestiging op het armboard los te draaien. Kijk hierbij wel goed uit. Dit moet je alleen doen wanneer de naald niet op de plaat rust en je met je vrije hand er voor zorgt dat de arm niet in 1 klap wegzakt in het montagegat. Meestal laat men de arm naar de achterzijde iets oplopen maar wel in zeer bescheiden mate, alleen Grado-elementen laat men vaak iets achterover hellen.

Dit heeft invloed op de hoge en lage tonen weergave.

In eerste instantie moet je uitgaan van een horizontale arm bij afspelen. (wel controleren want het staat vaak verkeerd)

 

Klinkt het al een beetje?

Link to comment
Share on other sites

Als track 8 goed is ( wat voor beeld heb je op de scoop? een golf of een verticale streep?) zit je al bijna goed en kun je in feite draaien. Track 9 is voor de Goldring/Rega combinatie waarschijnlijk niet haalbaar.

Wel zou je nog kunnen doorregelen totdat de vervorming in beide kanalen gelijk is..

Bij track 8 heb ik op beide kanalen een golf zonder vreemde kantjes eraan.

Track9 geeft vieze golven, die min of meer dezelfde vorm hebben op beide kanalen.

Nu is het wel zo dat je de tracks correct kun aftasten door het gewicht op de naald te verhogen maar dat is niet de bedoeling.

 

De fabrikant heeft opgegeven dat 1,7 gram het optimale afspeelgewicht is. Bij die naalddruk levert het element zijn beste prestatie qua frequentieverloop, harmonische vervorming en kanaalscheiding. Dat gewicht moet je zien te bereiken terwijl tegelijkertijd de aftastcapaciteiten van het element ten volle worden benut (= track 6 t/m 9).

Ik heb de naalddruk nog eens nagekeken (er was een kleine afwijking, die heb ik weggewerkt nu). Dan opnieuw track8 nagekeken. Nog steeds ok

Tast je track 8 vervormingsvrij af dan is het tijd om ( als je daarbij op 1,7 gram zit) naar de VTA te kijken. Dit is de hoek waaronder de naald op de plaat staat. de horizon is 0 graden, de cantilever vormt daarmee een hoek. Soms wordt dit door de fabrikant ook aangegeven.

Die hoek is meestal 20 graden en wordt (in de meeste gevallen) bereikt wanneer de arm horizontaal staat als de naald op de plaat rust.

De VTA van de rega is te beinvloeden door het inbusboutje in de voet van de armbevestiging op het armboard los te draaien. Kijk hierbij wel goed uit. Dit moet je alleen doen wanneer de naald niet op de plaat rust en je met je vrije hand er voor zorgt dat de arm niet in 1 klap wegzakt in het montagegat. Meestal laat men de arm naar de achterzijde iets oplopen maar wel in zeer bescheiden mate, alleen Grado-elementen laat men vaak iets achterover hellen.

Dit heeft invloed op de hoge en lage tonen weergave.

In eerste instantie moet je uitgaan van een horizontale arm bij afspelen. (wel controleren want het staat vaak verkeerd)

Oei dat klinkt wel delicaat. Is dat echt nodig?

Klinkt het al een beetje?

Ja, helaas staat mijn vrouw hier te popelen om even te gaan shoppen. Ben dus een paar uurtjes weg. Norah Jones staat nu te zingen achter mij maar ze zal even moeten wachten.

 

Tot straks

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...