Jump to content

AES/EBU vs COAX

mordante
 Share

Recommended Posts

Mijn nieuwe loopwerk heeft zwel een AES/EBU als COAX digitale uitgang (en nog 2 maar die zijn niet interesant). Nu heb ik een Cardas COAX interlink de winkel rade mij aan op zoek te gaan naar een goede AES/EBU kabel. Is dit inderdaad beter? En zo ja zijn er types/merken die mensen mij kunnen aanraden. De winkel zelf had niks want ze raden mij aan voor een 2de hands te gaan.

Nu heb ik al van verschillende mensen de volgende adviesen gekregen.

Cardas

NBS

NordOst

Harmonic Technology

Aural Symphonics

Zijn er mensen die ervaring hebben met virschillende AES/EBU kabels? of maakt het niks uit?

Vrij naar hifi.nl:

"AES/EBU werkt met een afgeschermde kabel met een impedantie van 110 Ohm. Het signaal van de zender is een elektrisch signaal, dat laat zich via de kabel transporteren en aan de andere kant wordt met de ontvanger het signaal gelezen. Een AES/EBU kabel bestaat van binnen naar buiten uit twee getwiste binnengeleiders (koper, zilver, goud of een ander geleidend metaal), elk omgeven door een isolator, een afscherming (wederom koper en/of zilver, soms staaldraad of aluminiumfolie) en daaroverheen een isolerende mantel. De twee binnengeleiders voeren het signaal, de afscherming ligt aan aarde en beschermt de kabel tegen stralingen van buitenaf zoals GSM zenders, transformatoren en lichtdimmers. Omdat een AES/EBU signaal 110 Ohm moet zijn en het signaal uit de bron veelal 75 Ohm is worden vaak digitale transformatoren in de signaalweg opgenomen. Maximaal te gebruiken voor data overdracht tot 96 kHz, daarboven maakt men optimaal gebruik van dubbel AES/EBU (twee kabels parallel geschikt tot 192 kHz)

Voor en tegen van de verbindingen:

AES/EBU

Tegen:

Wordt zelden gebruik voor consumenten toepassing. Er zitten vaak transformatoren in de signaalweg.

Voor:

Omdat het signaal getransporteerd wordt over twee geleiders die los van de aarde zijn komt zelden brom voor. De norm voor 110 Ohm kabels ligt strikter vast omdat het kabels zijn die in de professionele omgevingen gebruikt worden. Gek genoeg verminderen de transformatoren de hoeveelheid jitter (tijdfouten) en daardoor de vervorming. Door dubbel AES/EBU toe te passen zijn verbindingen tot 192 kHz mogelijk.

XLR is gemaakt om makkelijk om te pluggen.

BNC is ook makkelijk om te pluggen en impedantie correct dwz 75ohm impedantie.

Cinch is een goedkope oplossing maar een hell tav het om pluggen dus totaal ongeschikt voor proffesioneel geruik.

Wat de signalen betreft

aes/ebu Gebalanceerd signaal blijft langer vrij van verstorende invloeden.

Het digitale signaal wordt als het goed is altijd via trafos aangeboden dus dat maakt niet uit.

Dus als je het mij vraagt als je het goed wil doen moet je BNC pluggen gebruiken. Maar die zitten zelden op audio apparatuur.

AES/EBU heeft daarna de voorkeur.

Techinisch blijft het lood om oud ijzer voor huiskamer gebruik.

oh ps

Ik gebruik de aes/ebu uitgangen als 'gewoon' spdif signaal.

Mordante,

Ik zou zeker deze aan je lijstje toevoegen, "goedkoop" en erg goed.

Enno :)

PS Ik her er hier eentje liggen van een meter, tegen vergoeding porto kan je die wel proberen als je wilt (is niet te koop)

Ik zou ook gewoon zo'n Apogee Wide Eye AES/EBU kabeltje kopen. Is relatief goedkoop en prima op zijn taak berekend! Sommige van de zogenaamde 'high end' kabels zijn juist helemaal niet zo goed omdat ze gewoonweg geen 110 Ohm impedantie hebben (heb daar op een website eens een aantal metingen van gezien. Heb helaas de url niet meer maar het was echt rampzalig wat sommige zogenaamde topkabels er een rommeltje van maakten).

[...]

[...]

Daar sluit ik mij bij aan.

Groet,

Jacco

Kun je dat wel met droge ogen zeggen Jacco zonder te meten? :lol:

Maar ik sluit me er bij aan ;) De beste prijs-prestatie verhouding heeft toch altijd nog een zelfgemaakte van een stukkie antenne coax.

;)

[...]

[...]

Daar sluit ik mij bij aan.

Groet,

Jacco

Kun je dat wel met droge ogen zeggen Jacco zonder te meten? :lol:

[...]

:lol:

Zeker. Ik zou het natuurlijk kunnen nameten (wat uiteindelijk nog eens zal moeten gebeuren), maar voor huishoudelijk gebruik verwacht ik geen gekke dingen. Digitale verbindingen zijn nu eenmaal vrij robuust.

Groet,

Jacco