Jump to content

Platenspeler klinkt vals.

Jeroen.S
 Share

Recommended Posts

en waar zou het aan kunnen liggen ruud?

Guest Kraus vonBentinck

Wel een beetje raar, allemaal.

Check ook de gewone dingen:

zit de phonokabel aan de arm (5-polige plug?) goed aangeschoven?

is de naald schoon?

zakt het element niet tot helemaal op de plaat door? (instellingen tijdens transport helemaal verloren gegaan)

voelt alles bij de bediening "normaal".

Van het inspelen van een motor heb ik trouwens nog helemaal nooooit gehoord.

Edit; het gaat om het lager, nou dat zal ook wel meevallen

draait het plateau inderdaad geruisloos en wiebelt het plateau niet? Geen zichtbare trillingen?

Dan gaan we er vanuit dat het vanzelf weer goed komt met wat geduld. Ik kan me overigens niet herinneren dat ik hier ook last van had, maar ik weet dat mijn Piccolo al een paar uurtjes bij Henk heeft gemaakt voordat ik hem ging ophalen.

Trouwens, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Guest Kraus vonBentinck

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de achtergrond hiervan, zeker als dit tot de inspeelprocedure behoort. Misschien kan MJOK dit ook hier even uitleggen? Wat geveurt er dan met draaitafel en/of arm in die eerste paar uren?

Ik hoor een duidelijke jengel. Dat mag sowieso niet, ook al is de draaitafel nieuw.

Misschien een paar domme vragen mijnerzijds, maar heb je de draaitafel in elkaar gezet mee naar huis genomen of heb je 'm thuis in elkaar gezet?

Check eens of de snaar ergens aanloopt of misschien getwist is. Helpt dat niet, dan zou ik de draaitafel nog eens helemaal uit elkaar halen (snaar en plateau eraf, arm laten zitten natuurlijk) en 'm daarna weer in netjes elkaar zetten.

Vrijdag had ik mooie Piccolo draaitafel gekocht met B5 arm en een Eroica LX naald/element in sneek.

Ik kreeg als advies mee dat de motor nog ingespeeld moest worden ivm met de lagers. Heb hem een nacht al vrolijk rondjes laten draaien, en hij draait nu nog steeds.

Alleen nou heb ik het volgende probleem. Heb vandaag even een paar LPtjes getest, maar tot mijn verbazing klinkt de boel hartstikke vals. De klank is vervormd, dit is duidelijk te horen met akoestische muziek. Het lijkt me sterk dat dit aan de motor ligt. Nou weet ik dat een element zo'n 100 uur ingespeeld moet worden, maar zelfs met mijn vorige 1006, die niet was ingespeeld, klonk het zeer zeker niet vals. Nou heb ik al geswitched van mijn interne phono trap naar mijn externe Nad PP2, maar dit had geen effect. Dubbel gechecked of de boel op MC staat.

Maar verder weet ik het ook niet meer. De kortste klap is natuurlijk om weer terug even terug naar sneek te gaan. Maargoed misschien is hier een simpele oplossing voor? Verder heb ik er niet zo heel veel verstand van.

ik snap het ook niet helemaal. Wat bedoel je met vals, jankt de draaitafel, dus hoor je snelheidsvariaties? Of vervormt de boel gewoon? Naald naar kl...te?

Robin

Ik hoor dit bij alle LP's . Maar ik heb zo net bericht van Marten Jan gehad en hij verteld me dat ik meer geduld moet hebben, totdat de hele boel is ingespeeld. :rolleyes::lol: Nou dan doe ik dat maar. :D

ja amehoela, onzin nu jank altijd jank klaar. Motor hoeft niet in te spelen tis geen auto!

De olie op het lager moet wel even goed verdeeld worden maar dat duurt geen weken hoor. Er is gewoon een probleem aanwezig. Terug naar Sneek zou ik zeggen.

Robin

Ach,

Het blijft techniek. En daar zullen altijd wel eens mindere exemplaren tussen zitten.

Mijn Harman Kardon HD970 is vorige week voor de 2e keer terug gegaan naar de winkel;

Loopwerk alweer kapot. Het eerste is 7 maanden mee gegaan, het tweede maar 1 maand...

:mad2::mad2::mad2:

Waarschijnlijk een klassiek maandagmorgen model.

:(

Winkel heeft gevraagd of importeur het exemplaar wil omruilen.

:)

Sterkte met je platenspeler.

Gezien het niveau waar we het hier over hebben kan dit probleem niet lang meer bestaan en zal je winkel het snel en in de eerste helft van januari voor je hebben opgelost.

Prettige jaarwisseling, strakjes.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Hai Jeroen,

Het voordeel van Henk is dat hij het probleem zelf kan oplossen. Je zal alleen nog een keer naar Sneek moeten wat geen straf is. Voor de rest zou ik maar even voorzichtig zijn met de goede platen.

Guest Kraus vonBentinck
Hai Jeroen,

Het voordeel van Henk is dat hij het probleem zelf kan oplossen. Je zal alleen nog een keer naar Sneek moeten wat geen straf is. Voor de rest zou ik maar even voorzichtig zijn met de goede platen.

Ik denk dat je niet naar Sneek hoeft maar gewoon de draaitafel even een week moet laten draaien en wat geduld moet hebben. Het lager schijnt erg strak te zijn en moet een weekje draaien voor alle bijgeluiden zijn verdwenen.

Heb je de draaitafel "zo uit de doos" dan hoort dat bij de Bluenote er kennelijk bij.

Ik begrijp dat ze normaal worden afgeleverd na een flink aantal draaiuren en dat zulks in dit geval op verzoek niet gebeurd is maar wel met toelichting.

Wel hebben we de indruk dat er aan het lager gedacht moet worden, een bijzonder soort engineering als het lager eerst ingesleten moet worden - weer eens iets anders dan inspelen - voordat het soepel gaat lopen.

Ben hierbij dan wel heel erg bang voor de toekomst, zou de slijtage stoppen als dit punt is bereikt ?

:unsure:

24 uur per dag laten draaien en heb nog geen verbetering in het geluid gemerkt. Hij produceert nog steeds valse klanken.

OMdat het met het element te maken heeft. Maar opnieuw, ik kan me geen enkel foutmechanisme in

een moving coil voorstellen waardoor de demping van de ophanging verdwijnt terwijl de compliantie

dezelfde blijft.

Of het lager goed is, kun je toch eenvoudig testen door de snaar eraf te halen.

Hierna geef je het plateau een zwieper. Wanneer hij binnen enkele omwentelingen stil staat is er echt wat mis.

:)

Het lager is ook wel goed. Ik heb hem eens een draai gegeven en hij blijft netjes een tijd lang door draaien. Paar dagen geleden kwam er ook olie uit. Volgens de handleiding is dit eenmalig. Dus ik denk dat dit probleem niks met het lager heeft te maken.

niet er verder over lullen hier maar gewoon back to Sneek zou ik zeggen. is de snaar niet onregelmatig van samenstelling, ik bedoel hiermee te zeggen is de snaar overal even dik? Ergens een verdikking kan natuurlijk zorgen voor jank. oh nou lul ik zelf verder

robin

Ik moet nu wel terug. Ik heb volgens mij per ongeluk die naald verbogen! Had die tonearm kabeltjes er voorzichtig afgehaald en erop nieuw ingeprikt om te kijken of het misschien hier niet aan lag. Nou weet ik bijna zeker dat ik die naald niet aangeraakt heb! Nu is hij dus een kwartslag gedraaid... :o Ik blijf er nu maar vanaf. :mad2:

jezus das effe kilo Utrecht Tango zeg. Dat gaat je straks nog meer geld kosten. Heb je in sneek toen niet naar de draaitafel geluisterd?

robin

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...