carl Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Dat Henk niet gereageerd heeft op dit topic is profesioneel. Van een afstand kan je toch niet zien wat er aan de hand is. Het is me overigens nog steeds niet duidelijk wat het probleem is geweest. Zou leuk zijn om te weten (en ervan te leren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 ["commotie" (sorry Kraus) Ach, wat een ander wel of niet moet heb ik net zo min idee als wat ik zelf moet. En ook niet of het nou wel of geen commotie is. Ik zie trouwens ook niet in waarom er niet af en toe eens iets mis zou kunnen/mogen gaan. Er storten tenslotte ook vliegtuigen neer. Maar, ik ben ook heel nieuwsgierig wat het nou was. Ik ben benieuwd of ik uit de meting had moeten lezen dat het armresonantie was. Die verklaring klinkt me achteraf als de meest logische in de oren. En de vervolgvraag, hoe komt dat dan want zo'n gekke combinatie leken me arm en element helemaal niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen.S Posted 8 januari 2007 Author Report Share Posted 8 januari 2007 Het lager was de oorzaak werd mij verteld. Die had meer inspeel/draai tijd nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 Het lager was de oorzaak werd mij verteld. Die had meer inspeel/draai tijd nodig. Ik begrijp je, hoor Jeroen! Inspelen kan iets lastigs zijn als je direct ten volste wilt genieten.... Geduld blijkt maar weer eens een schone zaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 Ja geduld op dat vlak! ik had me bijna een andere versterker gaan aanschaffen, bleek het het inspelen van een nieuwe stroomkabel te zijn! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankbunnik Posted 9 januari 2007 Report Share Posted 9 januari 2007 volgens mij is het een grote kolder. Als ik een platenspeler koop die vals klinkt zou ik hem linea recta terugbrengen. Dat ding moet gewoon vanaf de 1e minuut zijn werk doen zoals het hoort. Ik zou als fabrikant een platenspeler de fabriek niet uitsturen die vals speelt, doe je dat wel dan hoor je hem weer terug te nemen ook. Moet je maar een goed product leveren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 volgens mij is het een grote kolder. Als ik een platenspeler koop die vals klinkt zou ik hem linea recta terugbrengen. Dat ding moet gewoon vanaf de 1e minuut zijn werk doen zoals het hoort. Ik zou als fabrikant een platenspeler de fabriek niet uitsturen die vals speelt, doe je dat wel dan hoor je hem weer terug te nemen ook. Moet je maar een goed product leveren! Dus jij rijdt een auto ook niet in? Of schoenen loop jij ook niet in? Als iets z Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankbunnik Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Een auto inrijden en schoenen inlopen is wel wat anders dan een platenspeler met een verkeerd lager. De schoenen moeten zich naar je voeten zetten en van een nieuwe auto moet de motor rustig ingereden worden. Maar ook hiervoor geldt dat ze af fabriek goed moeten zijn. Laten je zolen na korte tijd los breng je ze ook terug. Het geval van de platenspeler heeft meer overeenkomsten met het afleveren van een auto met vierkante banden. "Moeten die niet rond zijn?" Antwoord van de dealer: "Nee, die moeten ingereden worden dan slijten ze vanzelf egaal rond af", of: "Mijn nieuwe waterkoker werkt niet verkoper". Antwoord: "nee, hij doet het wel maar het verhittingselement moet nog twee weken inwarmen. Gewoon met water vullen en twee weken aanzetten". Dat geloof je toch ook niet? En als ik een digitale camera koop die alleen maar wazige foto's maakt en de verkoper vertelt mij dat de pixels nog moeten inzinken lach ik hem toch ook gewoon uit. Maar iemand die je verteld dat het lager van je platenspeler moet inslijten om het vals spelen op te laten houden wordt zonder blikken of blozen geloofd. Als iets heel nauwkeurig is gemaakt dan functioneert het vanaf de aanschaf gedurende lange tijd probleemloos, danwel voldoet het vanaf de aanschaf aan het doel waarvoor het gemaakt is. Inspelen, zo zoiets al zin heeft want ook daarover bestaat discussie, is dan niet nodig. In de hi-fi wereld worden mensen zo gemakkelijk dingen wijs gemaakt en ze nemen het voor zoete koek aan ook. Lager inslijten, hou toch op, de fabrikant behoort gewoon een passend lager te monteren. En als dat lager is ingesleten (metaal neem ik aan, kwestie van een paar dagen inslijten? Is dan zeker van tin gemaakt, lekker zacht dan slijt het snel in) dan houdt het slijten zeker ook meteen op. Dat ding "hoort" natuurlijk ineens dat hij niet meer vals speelt. Laat me niet lachen, dat ding slijt gewoon verder. Lager inslijten? Je reinste nonsens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Mijn bijdrage in dit topic: vergeleken met een CD speler klinkt een platenspeler altijd vals. Mijn beste gok is dat de jank van een platenspeler 10 ordes hoger ligt dan de jitter in een CD speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 sooooo, je hebt duidelijk geen enkele ervaring met draaitafels, of alleen pickups uit de jaren zestig. bij een normaal functionerende draaitafel met een goede lp hoor je geen jank. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen.S Posted 11 januari 2007 Author Report Share Posted 11 januari 2007 Nou inderdaad. Een CD klinkt dan wel perfect maar persoonlijk geeft een platenspeler mij veel meer plezier dan een cd speler. Ik vind het geweldig om al die onderdelen te zien, de arm, het draaien van de plaat. Een platenspeler is voor mij zowel een luistergenot als een visueel genot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Het geval van de platenspeler heeft meer overeenkomsten met het afleveren van een auto met vierkante banden. "Moeten die niet rond zijn?" Antwoord van de dealer: "Nee, die moeten ingereden worden dan slijten ze vanzelf egaal rond af", of: "Mijn nieuwe waterkoker werkt niet verkoper". Antwoord: "nee, hij doet het wel maar het verhittingselement moet nog twee weken inwarmen. Gewoon met water vullen en twee weken aanzetten". Dat geloof je toch ook niet? En als ik een digitale camera koop die alleen maar wazige foto's maakt en de verkoper vertelt mij dat de pixels nog moeten inzinken lach ik hem toch ook gewoon uit. Maar iemand die je verteld dat het lager van je platenspeler moet inslijten om het vals spelen op te laten houden wordt zonder blikken of blozen geloofd. Als iets heel nauwkeurig is gemaakt dan functioneert het vanaf de aanschaf gedurende lange tijd probleemloos, danwel voldoet het vanaf de aanschaf aan het doel waarvoor het gemaakt is. Inspelen, zo zoiets al zin heeft want ook daarover bestaat discussie, is dan niet nodig. In de hi-fi wereld worden mensen zo gemakkelijk dingen wijs gemaakt en ze nemen het voor zoete koek aan ook. Lager inslijten, hou toch op, de fabrikant behoort gewoon een passend lager te monteren. En als dat lager is ingesleten (metaal neem ik aan, kwestie van een paar dagen inslijten? Is dan zeker van tin gemaakt, lekker zacht dan slijt het snel in) dan houdt het slijten zeker ook meteen op. Dat ding "hoort" natuurlijk ineens dat hij niet meer vals speelt. Laat me niet lachen, dat ding slijt gewoon verder. Lager inslijten? Je reinste nonsens! Kan niet anders dan het hier volstrekt mee eens zijn.......................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Hier wordt inderdaad klare taal gesproken, dat is ook wel eens verfrissend. Maar conclusies trekken over wat er nu mis is of mis is gegaan, dat kan men op grond van dit topic beter niet doen en het is zeker niet zo dat wanneer het naadje van de kous in dit geval bekend zou zijn, het automatisch in het voordeel van de klant behoeft uit te pakken. Soms lijkt het hear wel eens op de politiek waar ook de echte werkelijkheid moet wijken voor de gewenste werkelijkheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 De gulden regel bij nieuwe produkten is "before you do it your way, try it our way". Discussies over inspelen van een lager zijn leuk op het forum maar als de zeer deskundige importeur/verkoper zegt indraaien dat lager dan moet je dat lager laten indraaien. Daarbij moet je zeker met elementen zeer voorzichtig zijn. Bijvoorbeeld eerst de arm vastzetten als je iets doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Een beetje autofabrikant laat tegenwoordig zijn motoren op de fabriek al inlopen. Het inrijden door de particulier is eigenlijk niet peer nodig. Van een beetje platenspelerfabrikant zou je eigenlijk hetzelfde moeten verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 kom op zeg, een platenspeler moet meteen goed werken , inspelen is echt kolder. ga hier op dit forum nog meer fabels de wereld inhelpen. wat wel kan zijn is dat het lagerbus/lagerpen niet juist op hun positie zitten ik heb dit ook meegemaakt met mijn VPI HW19 MK4, het lager hiervan is dermate precies dat de lagerpen als het ware zweeft op een luchtbel , duurde een tijdje (dagen) bij mij voor dat de lagerpen goed ruste op het stalen balletje. haal het lager dus ook niet ff los ... oorzaak is te veel/te dikke/verkeerde olie c.q. smering in mijn geval ook kan natuurlijk een defect lager de oorzaak zijn, die lagers worden ook maar door mensen gemaakt ook kan het kogeltje wellicht verdwenen zijn (indien vereist uiteraard) en de leverancier gaat het vast allemaal oplossen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Een beetje autofabrikant laat tegenwoordig zijn motoren op de fabriek al inlopen. Het inrijden door de particulier is eigenlijk niet peer nodig. Van een beetje platenspelerfabrikant zou je eigenlijk hetzelfde moeten verwachten. Geheel mee eens, maar als er nu iemand in de winkel komt en een apparaat pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 [ Geheel mee eens, maar als er nu iemand in de winkel komt en een apparaat pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 [bTW, Kraus, heb jij je loopwerk ingespeeld, of was tie al ingespeeld tijdens het afleveren?Elementen hebben toch ook even de tijd nodig? Groetjes, Lestat Nee, indertijd heb ik daar uitgebreid verslag van gedaan op het oude hifi.nl. Mijn doos kwam tegelijk met mij in de winkel aan en de draaitafel is voor mijn ogen door Henk met de witte handschoentjes in elkaar gezet. Het lager is toen voorzien van de heerlijk ruikende, maar peperdure transrotor-olie. Inmiddels is die olie 1 maal ververst toen ik het TMD lager monteerde Naar mijn idee is het lager onveranderd gebleven want de olie kwam er na een kleine twee jaar brandschoon en nog even lekker ruikend uit. Ik heb er wel eens met een geleende stethoscoop naar geluisterd maar het was gelukkig doodstil daarbinnen. Ik ben het wel eens met degenen die zeggen dat het lager, zeker met de krachten waar hier sprake van is, niet behoort te slijten en dus ook niet ingespeeld dient te worden. Zo'n proces stopt immers niet en het is niet verenigbaar met de in principe zeer lange levensduur die een goed loopwerk zou behoren te hebben. Bij mij draait de draaitafel dan ook gewoon 24 uur per dag het hele jaar door(muv de vakanties ) Het inspelen van een element is een totaal ander en onvergelijkbaar verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 "Het apparaat moet eerst inspelen", wordt gezegd door leveranciers wanneer het zojuist verkochte apparaat niet werkt volgens de verwachting van de klant en a de leverancier denkt: "Als-ie er eenmaal aan gewend is, vindt-ie 't misschien niet zo erg meer." b de leverancier geen zin heeft om goede service te verlenen. c de leverancier probeert om onder zijn garantieverplichting uit te komen. d de leverancier denkt: "Misschien gaat 't vanzelf wel over." Wat is het goede antwoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Wat is het goede antwoord? broodnijd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Broodnijd?? Welnee: deze profeet eet al j Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Dat een lager moet inspelen is niet geheel ongebruikelijk. Ik ken het geval van geinverteerde lagers met een case-hardened as (sorry, ken de Nederlandse term niet) waar het lagerballetje in de eerste paar uren of dagen een klein putje in graaft om vervolgens tot evenwicht te komen. Dat is normaal en een onderdeel van de lagerwerking. De gebruiker merkt weinig of niets van dit proces en de bewuste lagers gaan hierna tientallen jaren mee. En conventionele lagers met nauwe fitting kunnen inderdaad uren nodig hebben alvorens de bodem te bereiken. Tijdens dit afdaalproces moet niet verwacht worden dat het plateau correct loopt. Als daarentegen een lager moet ingespeeld worden alvorens de platenspeler correct functioneert (m.a.w. geen merkbare en overdreven zweving, zoals in het geval van dit draadje), dan vind ik dat veel minder aanvaardbaar en is er ofwel iets anders aan de gang (toch een defect, maar de beklaagden hebben dat nog niet door), ofwel heeft de fabrikant zijn werk niet gedaan (hij had het zelf moeten inspelen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 sooooo, je hebt duidelijk geen enkele ervaring met draaitafels, of alleen pickups uit de jaren zestig. bij een normaal functionerende draaitafel met een goede lp hoor je geen jank. Maar daar had ik het niet over. Ik vergelijk met de CD speler. En dan is de platenspeler zo vals als een vismarktverkoopster die fransje bauer vertolkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Svp geen ongefundeerde uitspraken S0000, nuanceren zou je af en toe sieren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts