terugnaaraf Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Hallo, Wat ik zoek is massief zilver litzedraad voor de tonearm. Nu heb ik koper getwist litzedraad, maar wil dit graag vervangen door massief zilver. Nu is mijn vraag hoe dun is zilverdraad te verkrijgen. Het plan bij mij is om alles tot aan de UGT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Litze draad wordt voornamelijk toegepast in de hoogfrequent techniek. Dus radio ontvangers en zenders. Of er litze draad is dat bestaat uit uitsluitend zilver, weet ik niet. Meestal is het koper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Klopt Sietse, Alhoewel "litzedraad" tegenwoordig synoniem lijkt te staan voor alle soepel draad wat uit meer draadjes parallel bestaat. Dat zijdeomsponnen HF Litze is wel perfect draad voor in een toonarm. Van zilverdraad ben ik dat nog nooit tegengekomen, voor het HF gebied waarbij litzedraad normaliter gebruikt wordt (50 KHz - 10 MHz) is koper goed genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Van Deskadel is zilverdraad voor toonarmen te verkrijgen, Ruad in Amsterdam heeft het op voorraad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 heb ooit gehoord dat iemand het bij een juwelier had laten vlechten. prijs viel dacht ik nogal mee. dan heb je wel zeker echt zilver. informeren kost niks toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 heb ooit gehoord dat iemand het bij een juwelier had laten vlechten. ... dan heb je wel zeker echt zilver.Vraag dan wel om zuiver 99,9% zilver. Meestal is het een legering met wat koper omdat zuiver zilver voor sieraden niet bruikbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 4 januari 2007 Author Report Share Posted 4 januari 2007 heb ooit gehoord dat iemand het bij een juwelier had laten vlechten. ... dan heb je wel zeker echt zilver.Vraag dan wel om zuiver 99,9% zilver. Meestal is het een legering met wat koper omdat zuiver zilver voor sieraden niet bruikbaar is. Goed plan! Ik heb nog 50 gram blokje 99,99 zilver liggen misschien kan de juwelier hier heeeeel dun draad van maken. Zal eens wat info proberen te krijgen ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 januari 2007 Report Share Posted 4 januari 2007 Ik heb massief zilverdraad liggen dikte 0,25mm Dit is geen litze maar massief, ik gebruik het voor interlinks en interne versterkerbedrading. Kwaliteit 99,99% zuiver. Als je dit draad lakt met dammar vernis of C37 dan heb je perfect toonarmdraad. Ik kan nog wel een stuk draad missen, stuur me maar een PM met adresgegevens als je interesse hebt. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 4 januari 2007 Author Report Share Posted 4 januari 2007 Dat zou mooi zijn. Dan kan ik tot aan mijn UGT puur zilver gebruiken. Voor mijn gevoel nu een rommeltje; koper/koolstof/zilver/koolstof/zilver/koper. Een beetje een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 januari 2007 Report Share Posted 4 januari 2007 Een beetje een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 januari 2007 Report Share Posted 4 januari 2007 Een beetje een Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Ik doe het toch.. voor het HF gebied waarbij litzedraad normaliter gebruikt wordt (50 KHz - 10 MHz) is koper goed genoeg. Dat is doodnormaal, maar voor audio, vinyl nog wel, (10hz...18khz?) zou het wel uitmaken? Van een paar cm koper vs silver gaat een platenspeler niet anders klinken! Het gevaar is dat je wel gaat *vinden* dat ie anders (uiteraard beter!) gaat klinken.. IMHO Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 5 januari 2007 Author Report Share Posted 5 januari 2007 Ik doe het toch.. voor het HF gebied waarbij litzedraad normaliter gebruikt wordt (50 KHz - 10 MHz) is koper goed genoeg. Dat is doodnormaal, maar voor audio, vinyl nog wel, (10hz...18khz?) zou het wel uitmaken? Van een paar cm koper vs silver gaat een platenspeler niet anders klinken! Het gevaar is dat je wel gaat *vinden* dat ie anders (uiteraard beter!) gaat klinken.. IMHO Ik denk dat het beter zal klinken met een Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Micro zaken vertalen zich naar hooguit een duizendste dB.. Van mijn part een honderdste. Ik beweer dat een echte verandering van het geluidsbeeld dan feitelijk niet kan ontstaan. Vergeet niet dat er in b.v. je cd speler en versterker waarschijnlijk printplaten zitten met, vanuit het oogpunt dat bedrading veel uitmaakt, inferieure sporen.. Dan zitten er nog spoelen met meters standaard koper in het filter van de meeste luidsprekers. En uiteraard nog 'spoel' in de woofers/tweeters.. Allemaal koper en allemaal niet echt onder de indruk van een paar volt 20hz .. 20khz! Het is maar een 'stroompje'; een betrekkelijk eenvoudig iets.. Ik heb wel eens gezegd dat het lijkt alsof veel mensen denken dat de hele band / het orkest FYSIEK door een kabel moet voordat er geluid gemaakt wordt.. Gelukkig is het maar een stroompje, iets waar ze zelfs in de ruimtevaart / medische wereld van hebben ontdekt dat koper het prima doet.. Maargoed dat is dus mijn kant van het verhaal; ik pretendeer niet dat ik je tegen kan houden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 5 januari 2007 Author Report Share Posted 5 januari 2007 Micro zaken vertalen zich naar hooguit een duizendste dB.. Van mijn part een honderdste. Ik beweer dat een echte verandering van het geluidsbeeld dan feitelijk niet kan ontstaan. Vergeet niet dat er in b.v. je cd speler en versterker waarschijnlijk printplaten zitten met, vanuit het oogpunt dat bedrading veel uitmaakt, inferieure sporen.. Dan zitten er nog spoelen met meters standaard koper in het filter van de meeste luidsprekers. En uiteraard nog 'spoel' in de woofers/tweeters.. Allemaal koper en allemaal niet echt onder de indruk van een paar volt 20hz .. 20khz! Het is maar een 'stroompje'; een betrekkelijk eenvoudig iets.. Ik heb wel eens gezegd dat het lijkt alsof veel mensen denken dat de hele band / het orkest FYSIEK door een kabel moet voordat er geluid gemaakt wordt.. Gelukkig is het maar een stroompje, iets waar ze zelfs in de ruimtevaart / medische wereld van hebben ontdekt dat koper het prima doet.. Maargoed dat is dus mijn kant van het verhaal; ik pretendeer niet dat ik je tegen kan houden.. Ok ;-) Gelukkig heb ik geen CD speler met printplaat. En heb ik geen meters spoel in mijn luidspekers. Ik ben van mening dat het juist bij het begin voor dat het versterkt word juist wel een verbetering op zal leveren. Een andere weerstand of andere koppel c is ook hoorbaar, met name in de phonotrap. Maar we zullen het merken of er verschil zal zijn. Vriendelijke groet Tna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Ik heb Phy luidsprekers met koper en silver spreekspoelen gehoord en deze zijn duidelijk verschillend in klank............... Verder heb ik ervaren dat massief altijd beter is dan litze ( waar je veel last hebt van het halfgeleidereffect van oxides op de afzonderlijke aders. De draaddikte is ook erg bepalend voor de klank, heb je een lage impedantie nodig gebruik dan meerdere dunne aders parallel die elk afzonderlijk gelakt zijn. Isolatiemateriaal op de aders heeft ook veel invloed op de klank. Over bedrading zijn verschillende boeken geschreven en is een wetenschap op zich, het is dan ook kortzichtig om te zeggen dat het allemaal onzin is en de verschillen alleen in de hoofden van de luisteraars bestaat. groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 hoi Stefan Zou je de verschillen die je bij de Phy luidsprekers hoorde eens willen beschrijven ? ben erg benieuwd wat zo'n spreekspoel nou doet. Ik heb ook Phy luidsprekers maar nooit de verschillende spreekspoelen vergeleken en welk type had jij beluisterd? gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Verder heb ik ervaren dat massief altijd beter is dan litzeVanuit mechanisch oogpunt is litze weer beter dan massief, zeker bij luidsprekerbekabeling waarbij sprake is van trillingen en beweging van kabels. Massief draad vermoeit eerder onder trillingen en zal op den duur eerder scheuren en breken. Om die reden is de toeleiding van de chassisterminals naar de conus doorgaans van litze, ook bij de betere tweeters. Maar toonarmbekabeling is toch ook onderhevig aan beweging? Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 5 januari 2007 Author Report Share Posted 5 januari 2007 Verder heb ik ervaren dat massief altijd beter is dan litzeVanuit mechanisch oogpunt is litze weer beter dan massief, zeker bij luidsprekerbekabeling waarbij sprake is van trillingen en beweging van kabels. Massief draad vermoeit eerder onder trillingen en zal op den duur eerder scheuren en breken. Om die reden is de toeleiding van de chassisterminals naar de conus doorgaans van litze, ook bij de betere tweeters. Maar toonarmbekabeling is toch ook onderhevig aan beweging? Niet zo veel natuurlijk alleen de heen en weer gaande arm tijdens het afdraaien, maar dit is met een wat grotere lus weer mooi op te vangen. En mechanisch gezien als luidsprekerkabel zie ik geen probleem als men massief hiervoor gebruikt. LS bekabeling intern heb ik nu ook massief 3mm, geeft geen problemen. Vriendelijke groet Tna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Verder heb ik ervaren dat massief altijd beter is dan litzeVanuit mechanisch oogpunt is litze weer beter dan massief, zeker bij luidsprekerbekabeling waarbij sprake is van trillingen en beweging van kabels. Massief draad vermoeit eerder onder trillingen en zal op den duur eerder scheuren en breken. Om die reden is de toeleiding van de chassisterminals naar de conus doorgaans van litze, ook bij de betere tweeters. Maar toonarmbekabeling is toch ook onderhevig aan beweging? Ja maakt een vergissing, dun draad van 0,25 of 0,1mm is ook net zo geschikt als litze dat uit een streng van draden van dezelfde dikte bestaat.................... Voor de rest gaat het alleen om de klank, andere argumenten kunnen me gestolen worden Ik heb de Phy 21cm units gehoord in koper en zilver, zilver klinkt iets homogener en heeft een breder klankspectrum in het hoog. De verschillen zijn subtiel en pas goed hoorbaar als de rest van de set een vergelijkbaar hoog oplossend vermogen heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 hoi Stefan Ik speel zelf met de Phy km30 sag (zilver) die beviel me qua klank ook goed en heb dan ook voor deze gekozen de koperen heb ik nooit beluisterd,nou ja zo'n 8 jaar geleden heb ik een 21cm gehoord maar nooit in een vergelijk. vandaar mijn interesse gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 hoi Stefan Ik speel zelf met de Phy km30 sag (zilver) die beviel me qua klank ook goed en heb dan ook voor deze gekozen de koperen heb ik nooit beluisterd,nou ja zo'n 8 jaar geleden heb ik een 21cm gehoord maar nooit in een vergelijk. vandaar mijn interesse gr Robert De KM30 in zilver ken ik ook en is een uitstekende keuze, wat voor kast gebruik je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Eerst het klankscherm zoals het bij Phy op de site staat En nu de Sonatine Echter niet met de tweeter boven op de kast maar ik heb hem nog even origineel gelaten. of ik het ooit nog eens ga veranderen weet ik niet.... gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Eerst het klankscherm zoals het bij Phy op de site staat En nu de Sonatine Echter niet met de tweeter boven op de kast maar ik heb hem nog even origineel gelaten. of ik het ooit nog eens ga veranderen weet ik niet.... gr Robert Aparte kast, gedurft concept. Ik heb de ontwikkeling van deze kast van dichtbij meegemaakt; hij is door een goede vriend ontworpen. Zelf heb ik ze eens bij mij geprobeerd maar ze pasten niet bij mijn kamer: ik heb een houten vloer (ook ondervloer) en de opstelling in de kamer was niet optimaal, bij de ontwerper in huis met betonnen vloer met vloerbedekking en een meer gestoffeerde kamer klonk hij 10x zo goed. Groeten, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Hoi Stefan Ik weet het het kan een genadeloze speaker zijn maar ook heel mooi. Op 2 plaatsen heb ik hem nu beluisterd en het waren houten vloeren en het klonk goed Zelf heb ik beton spiegelglad afgewerkt en het klinkt ook goed. Het grote verschil tusen "het gaat wel" of heel goed is het spul dat ervoor staat dat moet perfect passen bij de speaker of valt anders al heel gauw door de mand. ik bouw alles zelf . Voor deze speakers heb ik ook weer aparte versterkers gebouwd en getuned op de speakers of eigenlijk ben ik daar nog altijd mee bezig het komende jaar zeker . het maakt wel al muziek (op een plankje) gr Robert ps. wie is die vriend , Hans of Cees ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts