Jump to content

Litzedraad

terugnaaraf
 Share

Recommended Posts

Cees.

Hans Kortebach hebben we leren kennen via de NVHR.

Ik bouw ook alles zelf, mijn versterkers zijn in dezelfde filosofie opgebouwd als die van Cees, dus daar lag het niet aan, het grote probleem bij mij was dat ik de speakers midden in de kamer heb staan met '5m ruimte aan de achterzijde. De speakers moeten niet te ver van de muur af staan.

Versterkers tunen op je speakers is inderdaad een tijdrovende bezigheid maar mijns inziens de enige manier om een geweldige klank te krijgen. Bij mij wil het wel eens gebeuren dat bijv. een modificatie in de CD speler weer vraagt om een klankaanpassing in de versterkers.

Groeten,

ja ik ken het

Maar het tunen en tweaken is wel leuk dat is ook een mooie hobby :)

en ik heb ook het geluk dat Cees me daar advies in geeft.

Ik heb de speakers ong 60 cm van de achter muur staan

en ong 1,20 van de zijmuren.

en dat klink goed.

Als ik ze dichter bij de muur zet klinkt het niet beter

midden in de kamer heb ik nooit geprobeerd.

Mijn vorige luidsprekers heb ik verkocht daar heb ik 5 of 6 jaar aan gewerkt

om een bepaalde klank te krijgen!

Ik verwacht nu ook weer een hele tijd bezig te zijn

maar het schiet al een stuk sneller op dat de vorige keer.

Je leert ook heel veel als je er zo mee bezig bent

en leert component klanken te gebruiken en combinaties daarvan.

Maar daar zul jij vast ook alles vanaf weten als ik het zo hoor :)

het is een leuke hobby !

inderdaad! luisteren is een hobby, maar tunen en ontdekken welke componenten goed met elkaar combineren is een nog grotere hobby. Je leert er veel van en het geeft veel voldoening als de luisterhobby daardoor ook nog op een hoger plan getild word.

Groeten,

Ik vind 0,25 nog altijd erg dik. Ik heb het idee dat de arm niet erg soepel zal draaien :unsure:

Zo klaar alweer, en moet zeggen het geeft na de eerste noten al een verbetering.

Zal nog wel wat in moeten spelen, vanavond maar eens echt goed luisteren;-)

En moet zeggen dat de arm nog steets soepel draait :rolleyes:

Vriendelijke groet Tna :blink:

Hoi Tna,

Ik heb de Olie C's gekocht die je me had doorgemaild, nu zitten er andere olie C's in met een stalen behuizing, ik wilde een extra setje om zonder behuizing te proberen.

Gisteren ontmanteld (stalen doos eraf) en in het filter gehangen. Het moet nog een paar weken inspelen maar ik hoor al verbeteringen; zonder het magnetiseerbare stalen doosje heb je minder verlies, dit uit zich in meer microdetails en losheid, snelheid en gemak van het geluid.

Bedankt voor de tip.

Groeten,

Hoi Tna,

Ik heb de Olie C's gekocht die je me had doorgemaild, nu zitten er andere olie C's in met een stalen behuizing, ik wilde een extra setje om zonder behuizing te proberen.

Gisteren ontmanteld (stalen doos eraf) en in het filter gehangen. Het moet nog een paar weken inspelen maar ik hoor al verbeteringen; zonder het magnetiseerbare stalen doosje heb je minder verlies, dit uit zich in meer microdetails en losheid, snelheid en gemak van het geluid.

Bedankt voor de tip.

Groeten,

Heej leuk te vernemen dat er weer een verbetering is waar te nemen bij jou! :D

Hoe heb je ze blood gelegt?.en vooral hoe ziet dat eruit van binnen?. en waar moet je op letten bij het ontmantelen?

Ik heb ook eens aandachtig geluisterd naar het zilver masief(litze)draad, en ik mag ook zeggen dat ik een verbetering waarneem met name in het aller hoogste hoog.

Een betere plaatsing in het hoog en zeker minder grofkorrelig :D

Vriendelijke groet Tna

Zilverdraad moet lang inspelen hoor, ik merk na een maand nog dat er verbeteringen komen (bij veelvuldig gebruik) Met de lage uitgangsspanning van je element lijkt het me dat je een inspeeltijd nodig hebt van meerdere maanden. Nou, je merkt zelf wel wanneer het niet meer verbetert.

De condensatoren heb ik met een ijzerzaag opengezaagd. Er zit een condensator in die in dik papier is gewikkeld en met hars (zachte soort, lijkt op bijenwas) in de potjes is gegoten. De condensator staan nu naakt met de harslaag onderin de speakers.

Ik heb nu eindelijk het idee dat de speakers qua transparantie en directheid op hetzelfde nivo speelt als een direct gekoppelde Lowter of Phy unit.

Ik gebruik nu de Manger breedbander die is nu op 200Hz gefiltert en loopt tot 35kHz.

Groeten,