Vincent Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Hallo iedereen, Ik heb al jaren een set Kef Carlton III speakers. Ik ben nog steeds zeer tevreden met deze speakers en denk er dan ook niet over om andere te kopen. De laatste tijd heb ik wel een irritant probleem. Het lijkt er op dat bij 1 van de speakers de spoel van de woofer langs de magneet schraapt. Dit is vooral hoorbaar als de muziek niet al te hard staat. Als je het volume omhoog schroeft is het niet te horen. Ik heb ontdekt dat als ik heel licht op de rubberen ring druk, precies aan de bovenkant, dat het geluid dan verdwijnt. Bij verder experimenteren blijkt dat als ik de speaker op zijn kop zet, het geluid ook weg is. Dit leid me tot de conclusie dat de conus van de woofer niet helemaal vlak in de korf hangt. Ik heb nu een stuk vinyl tape bovenaan de speaker geplakt zodat de conus iets omhoog wordt getrokken. Dit werkt wonderwel maar het ziet er wel wat suf uit en ik ben bang dat dit niet een oplossing voor de langere termijn is. Ik vraag me af of ik er zelf iets aan kan doen. Het moet echt een afwijking van niks zijn aangezien ik bijna geen druk hoef uit te oefenen om het geluid kwijt te raken. Ook het tape wat er nu zit hoeft bijna niet strak getrokken te worden om het geluid kwijt te raken. Iemand tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Hallo iedereen, Ik heb al jaren een set Kef Carlton III speakers. Ik ben nog steeds zeer tevreden met deze speakers en denk er dan ook niet over om andere te kopen. De laatste tijd heb ik wel een irritant probleem. Het lijkt er op dat bij 1 van de speakers de spoel van de woofer langs de magneet schraapt. Dit is vooral hoorbaar als de muziek niet al te hard staat. Als je het volume omhoog schroeft is het niet te horen. Ik heb ontdekt dat als ik heel licht op de rubberen ring druk, precies aan de bovenkant, dat het geluid dan verdwijnt. Bij verder experimenteren blijkt dat als ik de speaker op zijn kop zet, het geluid ook weg is. Dit leid me tot de conclusie dat de conus van de woofer niet helemaal vlak in de korf hangt. Ik heb nu een stuk vinyl tape bovenaan de speaker geplakt zodat de conus iets omhoog wordt getrokken. Dit werkt wonderwel maar het ziet er wel wat suf uit en ik ben bang dat dit niet een oplossing voor de langere termijn is. Ik vraag me af of ik er zelf iets aan kan doen. Het moet echt een afwijking van niks zijn aangezien ik bijna geen druk hoef uit te oefenen om het geluid kwijt te raken. Ook het tape wat er nu zit hoeft bijna niet strak getrokken te worden om het geluid kwijt te raken. Iemand tips? Overduidelijk een geval van een kelk die is gaan hangen in de jaren -carltons zijn de jongste niet meer- Simpele oplossing eigenlijk. Woofer eruit halen en kwart -of halve- slag draaien erin monteren klaar genieten maar. Ps: zo i.i.g. niet blijven draaien dadelijk heb je permanente schade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincent Posted 31 december 2006 Author Report Share Posted 31 december 2006 Hoi, Bedankt voor je antwoord. Woofer halve slag draaien heb ik ook al aangedacht maar dit is de versie met 3 schroeven dus dat gaat helaas niet. 33% draaien gaat dus wel, zou dit al voldoende zijn? Vincent Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Hopelijk is het voldoende want een sticker of een stuk plakband erop is niet de oplossing! Zijn de plaatsen waar de lippen van de woofer op de baffle bevestigd worden ingefreesd? Anders kan je natuurlijk ook nieuwe gaten boren in de baffle... mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincent Posted 31 december 2006 Author Report Share Posted 31 december 2006 Hoi, ja, de gaten zijn ingefreesd dus nieuwe gaten boren is ook geen optie. Ik heb net de woofer omgedraaid (zo ver mogelijk is) maar dat helpt dus niet. erger nog, ik hoor nu ook dat de andere last van hetzelfde probleem heeft dus het lijkt nu inderdaad de de jaren zijn gaan tellen. Vooralsnog is een stukje tape nog de beste oplossing, ook als ik ze flink hard zet en de conussen dus flink heen en weer bewegen klinkt het geluid prima. Ik heb wel eens gehoord dat je de rubberen randen opnieuw kan laten lijmen, wellicht is dat een oplossing? Vincent Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 yep reconen lijkt me hier het handigst. Als de conus wat verser is en meer op spanning staat heb je grote kans dat het probleem voorbij is. Anders op zoek naar andere woofers. doe dat dan in engeland zelf. daar ligt nog massa's van dat spul en hoeft inc verzending echt de kop niet te kosten. Dikke kans dat je spreekspoel al wat beschadigt is. wel mooie speakers trouwens Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Hoi, ja, de gaten zijn ingefreesd dus nieuwe gaten boren is ook geen optie. Ik heb net de woofer omgedraaid (zo ver mogelijk is) maar dat helpt dus niet. erger nog, ik hoor nu ook dat de andere last van hetzelfde probleem heeft dus het lijkt nu inderdaad de de jaren zijn gaan tellen. Vooralsnog is een stukje tape nog de beste oplossing, ook als ik ze flink hard zet en de conussen dus flink heen en weer bewegen klinkt het geluid prima. Ik heb wel eens gehoord dat je de rubberen randen opnieuw kan laten lijmen, wellicht is dat een oplossing? Vincent Reconen, is dat idd de andere optie, die overigens zeker werkt. Ze doen dan ook meteen je conussen centeren. Je zou ook kunnen overwegen als het echt duur is een kef carlton bij tekopen voor spare parts. Je ziet ze geregeld tegen bodemprijzen 100 a 150euro. Is nooit niet verkeerd een setje op voorraad hebben liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Reconen lijkt me geen definitieve oplossing. De spider zal wel te slap zijn en door het eigengewicht van de conus gaat hij uithangen en aanslepen tegen de poolplaat en magneet. De spider vervangen ze waarschijnlijk niet met het reconen, het hele karakter van de luidspreker veranderd met een andere (stijvere) spider. Het is trouwens wel een bekend euvel bij Kef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 Dan zou ik gewoon voor optie 2 gaan. Een setje carltons bijkopen -een sloper ofzo- waarvan de units nog intact zijn. Overzetten en hoppa genieten maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts