Jump to content

Nuttige draaitafel acessoires

carl
 Share

Recommended Posts

Het komt mij voor dat een apparaat dat de plaat voldoende verhit om zijn totale body een nieuwe houding te geven, de groeven ook voldoende zal verhitten om hun profiel te wijzigen. Met andere woorden: een complete make-over. Ik heb iets dergelijks een paar keer geprobeerd met een lauwe strijkbout. Don't try this at home! :(

• 2 weeks later...

Hier nog een (voor hear nieuwe) accessoire die ik al een paar jaar met succes gebruik: een microscoop met opvallend licht. Gebruik ik bij het reinigen van een groef! Je kent dat wellicht wel: je koopt een op het oog mooi stukje vinyl, blijkt er thuis bij het afspelen een paar forse tikken in te zitten, terwijl er toch geen kras te zien is. Ook met je vingers voel je niets. Rara.

Mijn ervaring is vaak dat het dan gaat om een minuscuul stukje vuil (of soms ook een beestje) dat zich in een of twee groeven heeft genesteld. Onder de microscoop perfect te traceren en met een houten micro-tandenstoker altijd weg te krijgen na enig duwen.

Heb ook een keer een plaat gehad waarbij de naald in een groef bleef hangen. Onder microscoop bleek waarom: het 'vinyldammetje' tussen twee groeven was plaatselijk al bijzonder dun en door gebruik geheel doorgesleten.

Een andere ervaring is dat ogenschijnlijke krassen soms ook 'vetsporen' zijn (kaarsenvet?). Met de minitanderstoker is dat 'vet' dan perfect uit de groeven te verwijderen. Weg tikken.

• 4 weeks later...
Hier nog een (voor hear nieuwe) accessoire die ik al een paar jaar met succes gebruik: een microscoop met opvallend licht. Gebruik ik bij het reinigen van een groef! Je kent dat wellicht wel: je koopt een op het oog mooi stukje vinyl, blijkt er thuis bij het afspelen een paar forse tikken in te zitten, terwijl er toch geen kras te zien is. Ook met je vingers voel je niets. Rara.

Mijn ervaring is vaak dat het dan gaat om een minuscuul stukje vuil (of soms ook een beestje) dat zich in een of twee groeven heeft genesteld. Onder de microscoop perfect te traceren en met een houten micro-tandenstoker altijd weg te krijgen na enig duwen.

Heb ook een keer een plaat gehad waarbij de naald in een groef bleef hangen. Onder microscoop bleek waarom: het 'vinyldammetje' tussen twee groeven was plaatselijk al bijzonder dun en door gebruik geheel doorgesleten.

Een andere ervaring is dat ogenschijnlijke krassen soms ook 'vetsporen' zijn (kaarsenvet?). Met de minitanderstoker is dat 'vet' dan perfect uit de groeven te verwijderen. Weg tikken.

Hoi CVE,

Daar zit ik ook al een tijdje aan te denken, omdat ik een LP van Bjork het, waar de naald ook standaard op een plaats in blijft hangen, vanaf het begin dat ik de LP (nieuw) kreeg al. Ik had zitten bedenken om dat met een scalpeltje prberen weg te snijden of zo, maar ja, ga dat plkje maar eens zoeken met het blote oog.

Waar heb jij dat gekocht en was dat ding prijzig?

Groeten,

Ren

Hoi CVE,

Daar zit ik ook al een tijdje aan te denken, omdat ik een LP van Bjork het, waar de naald ook standaard op een plaats in blijft hangen, vanaf het begin dat ik de LP (nieuw) kreeg al. Ik had zitten bedenken om dat met een scalpeltje prberen weg te snijden of zo, maar ja, ga dat plkje maar eens zoeken met het blote oog.

Waar heb jij dat gekocht en was dat ding prijzig?

Groeten,

Ren

• 7 months later...
Mijn microscoop is een Byomic ST30, in 2005 nieuw gekocht voor euro 140 bij www.verrekijkerhuis.nl. Dit model vergroot standaard 20x en 40x. Voor 'lp-werk' ruim voldoende. Met een extra accessoire is een vergroting tot 80x mogelijk. Ik zie op bovengenoemde website dat hetzelfde model nu euro 179 moet kosten.

Idd het enige waar je echt wat aan hebt. Zoiets heb ik destijds voor FL50 2e hands gekocht. Kijk hiervoor ook eens op Marktplaats.

@Kraus:

Ja DT's zijn net auto's h

DSC01738wax.jpg

tip van Haudio (waarvoor dank)

Onmisbaar voor het onderhoud van zo'n lekkere aluminium Transrotor. Werkt uit de kunst.

Gebruik dit spul ook. Haudio heeft gisteren zelfs de binnenkant helemaal behandeld. Ben ervan overtuigd dat hoe meer ie glimt hoe beter ie speelt :)

DSC01738wax.jpg

tip van Haudio (waarvoor dank)

Onmisbaar voor het onderhoud van zo'n lekkere aluminium Transrotor. Werkt uit de kunst.

Gebruik dit spul ook. Haudio heeft gisteren zelfs de binnenkant helemaal behandeld. Ben ervan overtuigd dat hoe meer ie glimt hoe beter ie speelt :)

Een duidelijk geval van auto audio suggestie!

;) mvg RastaPhil

• 2 weeks later...

Hallo nu lees ik veel over acessoires voor het afregelen van de draai tafel maar weinig voor het afspelen.

Ik heb zelf een Thorens 160 B-MKII met ADC ASB-1 arm met een ZLM element.

Nu heb ik de standaard mat vervangen door een Ringmat Anniversary en een platen plug van Clear Audio.

Je krijgt een mooier beeld en meer rust om de instrumenten en een betere plaatsing.

daar naast was ik mijn platen met de Smart Matrix van Clear Audio met de volgende vloeistof: Suoer Vinyl Wash van Record Research Lab.

Hoop dat iemand hier wat aan heeft en ben benieuwd naar de reacties.

groet Johan

Guest Rev. Fatman
Hallo nu lees ik veel over acessoires voor het afregelen van de draai tafel maar weinig voor het afspelen.

daar naast was ik mijn platen ..................met de volgende vloeistof: Super Vinyl Wash van Record Research Lab.

Hoop dat iemand hier wat aan heeft en ben benieuwd naar de reacties.

groet Johan

Dit wasmiddel ken ik niet maar heb een en ander opgezocht ( google)

Die Brian schrijft wel heel erg zinnige dingen over dit platenwasmiddel. Vindt het daar wel erg prijzig maar zal het hier toch eens uitproberen!

• 1 month later...
ietsje duurder (€89) maar dat is niet onlogisch.

Hoezo niet onlogisch? Een vergelijkbaar ding kost bij Blokker 5,95. Alleen heet het dan "gasaansteker". Maar die discussie hebben we al eens gehad.

Je platen met zo'n Zerostat behandelen is een leuk ritueel maar zet nauwelijks zoden aan de dijk.

;)

P.s. Die Zerostat is nooit weg geweest. 30 jaar geleden kocht ik er eentje (toen nog voor FL 12,95 bij All Wave). Maar die ligt sindsdien ongebruikt ergens in een rommelbak.

• 1 year later...
Guest Kraus vonBentinck

millenniumaudiokruisrolwaterpas.jpg

toch wel handig voor 24,50 kruislibelle en 2 rolwaterpasjes - voor het plateau- (millennium audio)

nieuw zijn volgens mij deze

clearudiobreakin.jpg

een eindeloze break in groef met Rosa Rauschen zodat 'het vervelende inspelen nu eindelijk' een oplossing kent -ook tracks voor de azimuth-instelling -fasedraai van 360 -

en deze

clearaudiotrack.jpg

met een aantal meer standaard testtracks

de break in is 49,- de trackability is 50 euronen :confused:

en voor degene die veel reist met zijn massaloopwerk heeft Acoustic Solid voor

Guest kikkervisje
millenniumaudiokruisrolwaterpas.jpg

toch wel handig voor 24,50 kruislibelle ............................. voor het plateau- (millennium audio)

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe nauwkeurig deze libelletjes zijn? :unsure:

Lijkt mij eigenlijk meer iets voor op de dissel van je sleur hut.

Die kruislibelletjes zijn ook voor een paar euro in de bouwmarkt te vinden :rolleyes: Echt nodig heb je ze niet, een gewoon klein waterpasje (1-assig) voldoet ook prima. En die zijn doorgaans veel nauwkeuriger dan dat afgebeelde exemplaar hierboven. De kwaliteit kun je checken door hem 180 graden te draaien, dan moet ie hetzelfde aangeven.

;)

Guest Kraus vonBentinck

dan nog maar een altijd hot item (waarvoor uiteraard zeer veel voordeliger alternatieven)

prijzen van 13,- (project) tot 38,- (transrotor) prijs per liter is hier echter maar niet vermeld

project.jpg

vandenhul.jpg

clearaudiolager.jpg

transrotor.jpg