Jump to content

Nuttige draaitafel acessoires

carl
 Share

Recommended Posts

Hi,

Naar aanleiding van een vraag eerder deze week van ravon of ik eea ging uitproberen bij mijn draaitafel, heb ik nieuws. Maar wel nieuws dat mij heel verdrietig maakt en de draaitafel is inmiddels beland in de kliko. Wat schetst mijn verbazing: mijn AKAI AP-001 heeft een arm met een offset van 22 graden. Volgens de Lofgren et al. moet dan de montageafstand ca 230 mm worden. Maar dat kan helemaal niet! Die AKAI prutsers hebben hem vastgeschroefd op 205 mm afstand! Ik zal het dus moeten doen met teveel harmonische vervorming...

Zie ook hoofdstuk 5 van mijn samenvatting.

Teleurgesteld,

Jacco

Hi,

Naar aanleiding van een vraag eerder deze week van ravon of ik eea ging uitproberen bij mijn draaitafel, heb ik nieuws. Maar wel nieuws dat mij heel verdrietig maakt en de draaitafel is inmiddels beland in de kliko. Wat schetst mijn verbazing: mijn AKAI AP-001 heeft een arm met een offset van 22 graden. Volgens de Lofgren et al. moet dan de montageafstand ca 230 mm worden. Maar dat kan helemaal niet! Die AKAI prutsers hebben hem vastgeschroefd op 205 mm afstand! Ik zal het dus moeten doen met teveel harmonische vervorming...

Teleurgesteld,

Jacco

Wat een drama, dat het nu juist jouw moet overkomen. :D

Hi,

Teleurgesteld,

Jacco

Gevonden ergens....

http://mkjnovak.homestead.com/files/align.PDF

Als je de montageafstand als uitgangspunt neemt kan je best wel een ideale geometrie- afstelling vinden. je moet alleen weten waar je je gegevens weghaalt. Gegarandeerd succes.... Als je DT je er de kans voor wenst te geven dan...

Stuur me een email en ik leg het je helemaal uit.

Hi,

Teleurgesteld,

Jacco

Gevonden ergens....

http://mkjnovak.homestead.com/files/align.PDF

Als je de montageafstand als uitgangspunt neemt kan je best wel een ideale geometrie- afstelling vinden. je moet alleen weten waar je je gegevens weghaalt. Gegarandeerd succes.... Als je DT je er de kans voor wenst te geven dan...

Stuur me een email en ik leg het je helemaal uit.

Hoi Headshell,

Er valt weinig uit te leggen. Hoewel ik jouw goede bedoeling zeer waardeer. Er is maar 1 ding van belang: de formule voor fouthoek, daar kun je alles mee zeggen. Als je de montageafstand als een constante neemt en de offset ook, is er maar 1 wieltje waar je aan kan draaien, en dat is de effectieve armlengte. Nou ja, uitgepiest ben ik dan. Het blijkt dat mijn arm door commercielen in elkaar is gezet en niet door mensen met verstand van zaken.

Groet,

Jacco

Dekkersj, je schrijft dush:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Er valt weinig uit te leggen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Yiou did not hear nothing yet. Te vroeg,,,,,

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Er is maar 1 ding van belang: de formule voor fouthoek,

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nooit van gehoord. Ja, weleens gelezen direct vergeten Onbelangrijk, onnodig.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

daar kun je alles mee zeggen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

hoeft niet. Niks mee te maken.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ls je de montageafstand als een constante neemt

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Goed, maar niet als constante, maar als vast gegeven, als uitgangspunt.

en de offset ook,

.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nee, nee, en nog eens nee.

De offsethoek, die is een direct van de mont. afst. afhankelijke variabele. Je kan dus niet de offsethoek van de DT- fabrikant nemen. Dat is niet de juiste. Nu leg ik het je dus uit. Wat jij niet nodig viindt, maar het is wel nodig. De tabel uit het Pisha- art uit audio 1980 geeft nl. een andere offset dan die van jou. Lees je dit goed?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

is er maar 1 wieltje waar je aan kan draaien, en dat is de effectieve armlengte

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dat klopt maar ten dele, want de effectieve armlengte zal je eerst in moetemn stellen volgens ook weer de Pisha- tabel, waarna je zowel offsethoek en eff. lengte met de 2 punten op de protractor instelt. Het is dus een verhaal van nuances wat weinig begrip oogst bij de gemiddelde hobbyist. Maar verdiep je er eerst eens goed in...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

. Nou ja, uitgepiest ben ik dan.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Bepaald niet. Ik deed hier weer een poging . Er is nog hoop.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Het blijkt dat mijn arm door commercielen in elkaar is gezet en niet door mensen met verstand van zaken.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ze voeren gewoon niet de beste geometrische procedure. Maar dat is al decennia bekend hoor........

Hallo Jacco,

Niet zo flauw doen, Jan heeft gelijk. Je neemt 1 variabele als uitgangspunt en de andere twee rollen daar uit voor een optimum. Dus als jouw PU-armlengte vast ligt is het een kwestie van de arm verplaatsen en het element onder de juiste hoek monteren. En daar heb je niet meer voor nodig dan zo'n 2-punts schabloontje.

Kun je de arm niet verplaatsen dan is er mischien wat te schuiven met het element in de headshell? Lukt dat allemaal niet, ja dan is het heilloos.

;)

[...]

Dat klopt maar ten dele, want de effectieve armlengte zal je eerst in moetemn stellen volgens ook weer de Pisha- tabel, waarna je zowel offsethoek en eff. lengte met de 2 punten op de protractor instelt.

[...]

Beste Headshell,

De schoen wringt daar dus. Ik kan de effectieve armlengte slechts in (zeer) beperkte mate instellen. Ook de offset hoek is bij mij vast (22 graden). Fysisch dus, ik kan mijn elementhouder niet draaien.

In andere woorden, ik kan mijn lengte niet instellen volgens die tabel. Die valt gewoon buiten mijn bereik en ik ben bang dat het meer armen zo is. Althans, niet met nulpunten op 66 en 120.9 mm.

Maar jij gelooft niet in de cosinusregel?

Groet,

Jacco

Hallo Jacco,

Niet zo flauw doen, Jan heeft gelijk. Je neemt 1 variabele als uitgangspunt en de andere twee rollen daar uit voor een optimum. Dus als jouw PU-armlengte vast ligt is het een kwestie van de arm verplaatsen en het element onder de juiste hoek monteren. En daar heb je niet meer voor nodig dan zo'n 2-punts schabloontje.

Kun je de arm niet verplaatsen dan is er mischien wat te schuiven met het element in de headshell? Lukt dat allemaal niet, ja dan is het heilloos.

;)

Kijk, hier ben ik het nou mee eens.

Beste Dekkersj,

Het gaat mij er dusj om, dat je jezelf niet hoeft te binden aan de geometrie van de fabrikant. Je montageafstand, ok, die ligt vast, nou en? Dan mneem je gewoon de efff. lengte en de offset die daarbij horen in de Bearwald- procedure. Effectieve lengte instellen? schuif element in de boutsleuf verder. simpel.

Offset wijzigen? De sleufgaten laten rotatie toe naar een andere offse4t. Nou. Is dat allem\al zo moeilijk?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik kan de effectieve armlengte slechts in (zeer) beperkte mate instellen.

Sleufgaten verlengen. OF: Headshell kopen waarbij de sleufgaten wel goed verlengd kunnen worden. Of met een standaard- sok als basis een headshell maken. Heb ik zo vaak gedaan.

Ook de offset hoek is bij mij vast (22 graden). Fysisch dus, ik kan mijn elementhouder niet draaien.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nee, maar je kan wel je element zelf draaien.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

In andere woorden, ik kan mijn lengte niet instellen volgens die tabel. Die valt gewoon buiten mijn bereik

Lijkt me stug. Dan een headshell aanschaffen , waarbij het wel kan.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Maar jij gelooft niet in de cosinusregel?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Weer zo'n ongegronde conclusie. Dat snap ik nou niet.

Als ik autorij, zit ik in me kop het vermogen te delen door het toerental en dat deel ik door de straal van het latste tandwiel van de versnelllingsbak, ik schat de tandhoogte in, en vergelijk de toelaatsbaare spanning door wortel twee maal de 0.2- rekgrens van het meest waarschijnlijke materiaal. Geloof je dat werkelijk? Dat hebben mensen toch al voor me gedaan? Melk jij je eigen koeien? Heb jij een moestuintje? Zaag jij je eigen klerenhangertjes? Begrijp je? jij denkt dat ik een batavier ben of zoiets.

Juist ja. Heilloos. Ik ben inmiddels een andere arm op het spoor waarbij ik dus wel netjes 23 cm effectieve armlengte heb. Ik moet wel de draaitafel erbij nemen, een oude TD160 met SME arm. Is dat wat?

Juist ja. Heilloos. Ik ben inmiddels een andere arm op het spoor waarbij ik dus wel netjes 23 cm effectieve armlengte heb. Ik moet wel de draaitafel erbij nemen, een oude TD160 met SME arm. Is dat wat?

Wat heet heilloos. Misschien kan je een headshell vinden met een verschuifbare elementbrug. Zo'n Orsonic heeft dat. Of eentje met ruimte genoeg om de sleufgaten te verlengen. Maar je kan er toch ook een stuk aan verlengen? Je ziet op dat gebied zoveel mods.

Klinkt niet verkeerd, TD160 met SME. Is namelijk een vaak geziene combinatie. Hoewel je SME- armen hebt en SME- armen. Niet dat sommigen rubbish zijn, maar er zijn onderlinge verschillen. Ook in specs. En dus in de toepasbaarheid in sommige gevallen.

Maar de normale Thorens- armen hebben op zich al een prima geometrie.

Misschien kan je een headshell vinden met een verschuifbare elementbrug. Zo'n Orsonic heeft dat. Of eentje met ruimte genoeg om de sleufgaten te verlengen. Maar je kan er toch ook een stuk aan verlengen?

Ik heb in mijn headshell plaats om te schuiven, zeg 10 mm. Ben op het moment eea aan het doorrekenen en aan passen in mijn samenvatting. Het verschil in offset tussen het achterin en voorin monteren van de elementhouder, is een kleine 1 graad. Niet veel dus. Maar eerlijk is eerlijk, ik moet het meenemen. Waarvan akte.

Groet,

Jacco

Misschien kan je een headshell vinden met een verschuifbare elementbrug. Zo'n Orsonic heeft dat. Of eentje met ruimte genoeg om de sleufgaten te verlengen. Maar je kan er toch ook een stuk aan verlengen?

Ik heb in mijn headshell plaats om te schuiven, zeg 10 mm. Ben op het moment eea aan het doorrekenen en aan passen in mijn samenvatting. Het verschil in offset tussen het achterin en voorin monteren van de elementhouder, is een kleine 1 graad. Niet veel dus. Maar eerlijk is eerlijk, ik moet het meenemen. Waarvan akte.

Groet,

Jacco

Verschil in offset zit naar mijn mening eerder in het draaien dan in het schuiven.

Schuiven geeft verschil in eff. lengte.

En het draaien is dus voor de offset (dat is nl een hoekmaat en geen lengte -maat).

Voor dat draaien kan je die sleufgaten ook gebruiken. Klinkt gek, natuurlijk: rechts naar voren, links naar achteren, dat lijkt me synoniem met draaien, echt iets voor de offsethoek dus.

Groet,

Jacco

Verschil in offset zit naar mijn mening eerder in het draaien dan in het schuiven.

Schuiven geeft verschil in eff. lengte.

En het draaien is dus voor de offset (dat is nl een hoekmaat en geen lengte -maat).

Voor dat draaien kan je die sleufgaten ook gebruiken. Klinkt gek, natuurlijk: rechts naar voren, links naar achteren, dat lijkt me synoniem met draaien, echt iets voor de offsethoek dus.

Ja, maar met dat draaien in twee parallele sleuven kom je niet echt ver. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Het zou anders worden als een van die twee sleuven schilvormig zou zijn, maar dat is bij mij zeker niet van toepassing. Nee, ik moet het doen met 2 parallele sleuven en die resulteren in een andere effectieve lengte en offset als functie van die sleufafstand delta. Ik moet zeggen dat het de vergelijkingen wel een heel stuk moeilijker maakt. Maar wel veel nauwkeuriger.

Groet,

Jacco

Maak je ze schilvormig. Simpel. Maar zijn er wel voor gemaakt, hoor, voor dat draaien.

Desnoods koop je zo'n dremel- set en ga je aan het frutselen. Kijk, je moet gewoon jeiegen aanpak vinden. Ik ben altijd bezig met een cad- systeem. Dus ik teken de boel op papier, en print de boel uit op een a- 4- tje als ze er niet zijn of desnoods als ze er wel zijn.

Nou, dat plak ik dus op het werkstuk en ga met dunne boortjes en slijpschijfjes en zo aan het rommelen net zolang tot ik heb wat ik wil hebben. Gewoon doen dus.

En nogmaals: ik gebruik geen vergelijkingen. Ik geloof er wel in, maar ik heb daar mijn mensen voor. Die hebben het allemaal prima uitgezocht. Klinkt dan ook voortreffelijk.

Ik gebruik dus de gegevns uit de tabellen en bouw er mijn armen en headshells mee. Van een standaard- headshell kan je trouwens weer van alles maken. En het is omkeerbaar: je struikelt op straat bijna over die std- headshells, bij spreken van wijzen. Je kunt bijv. ook verder gaan met de sok van de headshell, en daar dus je eigen h.s. op maken. Heb ik ookal es gedaan. Prima gelukt!

[...]

En nogmaals: ik gebruik geen vergelijkingen. Ik geloof er wel in, maar ik heb daar mijn mensen voor. Die hebben het allemaal prima uitgezocht. Klinkt dan ook voortreffelijk.

Tja, dat is dan het verschil tussen ons, hoewel we het wel eens zijn. Ik wil het echt begrijpen en de onderlinge verbanden snappen en als het ware tabellen kunnen genereren en/of reproduceren. Da's mijn hobby. Maar ik begin eea goed onder de knie te krijgen. En het is goed om met mensen van de praktijk te kunnen communiceren.

Ja, mijn headshell verbouwen is ook een optie. Dan heb ik pas alle vrijheid om met een vooraf gestelde montageafstand de beste performance te verkrijgen.

Dat eea momenteel lang niet slecht is afgesteld, heb ik gisteren nog gehoord. Toen was ik bij een vriend (een andere dan diegene die ik in een andere draad bedoel) om zijn PerfectDraft leeg te maken en om zijn sacd speler af te stellen (ik heb van het weekeinde dus 2 PerfectDrafts leeg gemaakt...) en die vond dat het vinylgeluid bij mij wel erg goed was. Erg overtuigend. Nou ja, het kan dus beter.

Groet,

Jacco

http://www.sme.ltd.uk/html/series2.html

Deze arm?

mvg RastaPhil

Bedankt Rastaphil,

Ik weet het niet precies welke het is, zal ik eens navragen. In ieder geval bedankt voor de link, maar ik kan niet vinden wat de offset hoek is van die arm.

EDIT: volgens mijn berekeningen zou dat voor een IEC plaat op 22.47 graden en voor een DIN plaat op 22.52 graden zijn. Dat is, als ik die geijkte en algemeen aanvaarde nulpunten neem.

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj

Sommige van die fabrikanten hebben de geometrische parameters gewoon een beetje empirisch zitten uitrommelen. Geen especs dus die met Bearwald en zo kloppen. Bij Vinyl Lebt vind je de gegevens , dacht ik.

Bedankt voor de link, ik heb daar gevonden wat ik zocht. Als uitgangspunt worden de nulpunten van 66 en 121 mm gebruikt. En als ik het goed begrepen heb, laten ze de effectieve armlengte constant en varieren ze de montageafstand met een 66/121-protractor. (van die SME armen)

Groet,

Jacco

Sommige van die fabrikanten hebben de geometrische parameters gewoon een beetje empirisch zitten uitrommelen. Geen especs dus die met Bearwald en zo kloppen. Bij Vinyl Lebt vind je de gegevens , dacht ik.

Bedankt voor de link, ik heb daar gevonden wat ik zocht. Als uitgangspunt worden de nulpunten van 66 en 121 mm gebruikt. En als ik het goed begrepen heb, laten ze de effectieve armlengte constant en varieren ze de montageafstand met een 66/121-protractor. (van die SME armen)

Groet,

Jacco

Dan varieren ze de offset en de montageafstand. Dat kan goed werken.

Groet,

Jacco

Dan varieren ze de offset en de montageafstand. Dat kan goed werken.

Ja, dacht ik net mijn samenvatting af te hebben (ik heb inmiddels de variabele toegevoegd die te maken heeft met de afstandsvergroting haaks op de offset lengte, ofwel de sleuven in de headshell), komen ze met een variabele montageafstand aan...Weer een weekje zweten.

Groet,

Jacco