Jump to content

Slew Rate Sphinx versterkers

Tijn
 Share

Recommended Posts

Nadat ik sinds kort eigenaar ben van een Sphinx eindtrap, ben ik me wat meer gaan verdiepen in de filosie van de ontwerpers. De versterkers staan onder meer bekend om een hoge slewrate, wat ze o.a. realiseren door een buffer van veel kleine elco's te gebruiken ipv een paar grote. Dit brengt een lagere inwendige weerstand met zich mee, daardoor wordt de versterker 'sneller' , aldus de ingenieurs van Sphinx. Tot zover begrijp ik het verhaal. Maar wanneer je de folder erbij pakt, hebben alle Sphinx eindversterkers een slew rate van 100V/

Beste,

Over het algemeen hebben differentiele ontwerpen een twee keer zo hoge slewrate ten opzichte van ongebalanceerde ontwerpen die refereren aan nul. Een dubbel circuit waarbij twee eindtrappen in tegenfase staan is altijd twee keer zo snel. Echter de uitgangsimpedantie verdubbeld ook dus de dempingsfactor wordt weer tweek keer lager.

Bij Sphinx kan het zo zijn dat ze de slewrate van de ingangstrap meten en specificeren, dat zou dus misleidend kunnen zijn.

Groeten,

Bas

Beste,

Over het algemeen hebben differentiele ontwerpen een twee keer zo hoge slewrate ten opzichte van ongebalanceerde ontwerpen die refereren aan nul. Een dubbel circuit waarbij twee eindtrappen in tegenfase staan is altijd twee keer zo snel. Echter de uitgangsimpedantie verdubbeld ook dus de dempingsfactor wordt weer tweek keer lager.

Bij Sphinx kan het zo zijn dat ze de slewrate van de ingangstrap meten en specificeren, dat zou dus misleidend kunnen zijn.

Groeten,

Bas

Bedankt voor je uitleg Bas! Je kunt jezelf dus de vraag stellen of gebalanceerd draaien, dan wel zo veel beter is? Alhoewel mijn Project 18 een dempingsfactor van 2000 heeft. Dit zou dan halveren naar 1000, wat natuurlijk nog steeds hoog is. Kun je dit effect misschien vergelijken wanneer je 2 eindversterkers gaat bruggen?