gruiter Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Ik heb het al een paar keer geroepen: ik ben heel erg tevreden met m'n set en het voornemen voor 2007 is om geen (grote) aankopen te doen wat betreft de componenten. Hoewel de ruimte vrij hard en weinig gedempt is, heb ik gelukkig nergens in huis last van een bonkerig laag. Ondanks dat ik met monitorspeakers (Bluenote Ducales) speel, is het laag naar mijn mening voldoende aanwezig en klinkt het ook mooi strak. Toch heb ik het idee dat er wel wat te verbeteren valt aan de akoestiek en dat dit ook gunstig kan uitpakken voor de muziekbeleving. Als ik bijv. in mijn handen klap, hoor je duidelijk een echo en als ik aan het bellen ben, kijg ik af en toe de opmerking dat "ik hol klink". Mijn set is als volgt opgesteld: De woonkamer is strak ingericht: op de vloer ligt laminaat, de muren en het plafond zijn voorzien van ruw spuitwerk. Er ligt geen kleed op de vloer en de ramen zijn voorzien van staalkleurig luxaflex en verder geeft de vide (boven de luisterplaats) een speels ruimtelijk effect. Niet echt een ideale luisterruimte dus. Ik ben vanmiddag wat aan het experimenteren geweest met een 4-tal kleine kussentjes die ik op diverse plekken heb neergelegd (tussen de speakers of er naast of in de hoeken van de kamer), maar dit gaf eigenlijk niet zoveel effect. Totdat ik bedacht dat de speakers enigszins zijn ingedraaid, waardoor de salontafel (1x1 m) wellicht een "probleem" zou kunnen geven. Ik heb de kussentjes vervolgens een beetje verspreid over de salontafel. Dit geeft toch zeker een aangenamere klank. Dat ik daar niet eerder aan hebt gedacht. Het probleem is dat het "er niet uitziet", maar voorlopig zal ik de kussentjes zeker als tweak gaan inzetten als ik serieus ga luisteren. Het blijft natuurlijk een woonkamer, maar eigenlijk ben ik op zoek naar mooie en betaalbare oplossingen. Salontafel eruit en een groot kleed erin is geen optie. Wie heeft er nog bruikbare tips en kan me een beetje op weg helpen, want ik vind dit hele lastige materie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Gewoon Toine 'n keer uitnodigen... Er zijn tal van min of meer onzichtbare akoestische middelen. B.v. gipsplaten met gaatjes. Hieroverheen komt weer 'n laagje open structuurpleister. De flutterecho's kun je daar perfect mee wegwerken. Ook de Rockfon dempingsplaatjes werken goed (althans bij bij RobT in een te vergelijken "vide" akoestiek). Meer ingrijpend zijn dempingskussens of difussers. Anders worden het al gauw, meer "huiselijke" atributen als gordijnen vloerkleden en stoffen banken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 ik zie geen mooie dikke velours gordijnen voor de deur en de ramen. Ook als je niet gebruikt, vullen ze de hoeken van je kamer mooi op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Ik ben vanmiddag wat aan het experimenteren geweest met een 4-tal kleine kussentjes die ik op diverse plekken heb neergelegd (tussen de speakers of er naast of in de hoeken van de kamer), maar dit gaf eigenlijk niet zoveel effect. Totdat ik bedacht dat de speakers enigszins zijn ingedraaid, waardoor de salontafel (1x1 m) wellicht een "probleem" zou kunnen geven.Ik heb de kussentjes vervolgens een beetje verspreid over de salontafel. Dit geeft toch zeker een aangenamere klank. Dat ik daar niet eerder aan hebt gedacht. Het probleem is dat het "er niet uitziet", maar voorlopig zal ik de kussentjes zeker als tweak gaan inzetten als ik serieus ga luisteren. Het blijft natuurlijk een woonkamer, maar eigenlijk ben ik op zoek naar mooie en betaalbare oplossingen. Salontafel eruit en een groot kleed erin is geen optie. Wie heeft er nog bruikbare tips en kan me een beetje op weg helpen, want ik vind dit hele lastige materie? (Geremde) zwenkwieltjes onder de salontafel, zodat je 'm in z'n geheel kunt wegrollen tijdens serieus luisteren. Een groot object, anders dan luidsprekers en een luisteraar BINNEN de luisterdriehoek is een ernstig compromis Misschien dat het effect van het wegnemen van die tafel pas echt tot uiting komt in combinatie met andere maatregelen, maar meestal is het als op zichzelf staande maatregel ook behoorlijk effectief. Flutter is weg te krijgen door strategische toepassing van relatief smalle stroken noppenschuim. De lokatie moet proefondervindelijk worden vastgesteld. In definitieve vorm kan het natuurlijk als een net paneeltje worden afgewerkt. Flutter verdwijnt ook vaak bij toepassing van diffusie; hoewel diffusie doorgaans niet primair tegen flutter wordt ingezet, heeft het als bijwerking wel dat het erdoor verdwijnt. In de meeste woonkamersituaties leent het plafond zich er het meest voor wanneer er een behoorlijk absorberend oppervlak moet worden toegepast. Het maakt in wezen niet zoveel uit of je het doet middels tapijt/kleed op de vloer of middels absorptie via het plafond; als je Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 januari 2007 Author Report Share Posted 1 januari 2007 De wieltjes onder de tafel zijn misschien helemaal niet zo'n slecht idee. Ik zit alleen met het probleem dat er eigenlijk geen plek is om de tafel dan neer te zetten. Zoals je aan de schets kunt zien is het gangetje bij de trap precies 1 m breed. Er staat daar ook een boekenkast en de tafel is ook 1x1m, dus dat wordt een beetje problematisch. Misschien toch de tafel eruit? Wellicht is het een beter plan om absoprtie via het plafond te bewerkstelligen. Ik ben wel benieuwd wat zo'n meting laat zien en hoe eea aangepakt zou kunnen worden in mijn situatie. 'k ben ook wel benieuwd naar de Rockfon plaatjes die door Hans werden genoemd. In ons vorige huis hadden we vloerbedekking en liep ik regelmatig rond met een knallende hoofdpijn. Toen de vloerbedekking werd vervangen door vinyl was de hoofdpijn opeens verdwenen. Verder zijn gordijnen en kleden niet echt m'n smaak en met een harige kat is dat laminaat veel hygienischer. Er is dus nog genoeg over na te denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Gerald, Is het geen idee om je set eens te verhuizen naar de linkerkant van je huiskamer? gewoon om te kijken wat dat doet met je akoestiek? Tegenover de bank, dus. Als je geen zin hebt om het alleen te doen, wil ik je best eens komen helpen (kom binnenkort toch langs!) Greetz, Eric P.S.: en anders zet je tijdens het luisteren Poes toch op tafel ipv de kussentjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 januari 2007 Author Report Share Posted 1 januari 2007 Ha die Eric, Dat zou zeker iets om uit te proberen zijn. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit iets uitmaakt aangezien de kamer hierdoor niet echt verandert. Het enige verschil is dat je dan niet met het hoofd onder de vide zit tijdens het luisteren, maar ik zelf denk ik dat dat nog niet eens zo slecht is. Je hebt onder de vide namelijk geen "last" van het plafond aangezien het daar ruim 5 m hoog is. Of zie ik dit verkeerd? Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 De wieltjes onder de tafel zijn misschien helemaal niet zo'n slecht idee. Ik zit alleen met het probleem dat er eigenlijk geen plek is om de tafel dan neer te zetten. Zoals je aan de schets kunt zien is het gangetje bij de trap precies 1 m breed. Er staat daar ook een boekenkast en de tafel is ook 1x1m, dus dat wordt een beetje problematisch. Misschien toch de tafel eruit? Wellicht is het een beter plan om absoprtie via het plafond te bewerkstelligen. Ik ben wel benieuwd wat zo'n meting laat zien en hoe eea aangepakt zou kunnen worden in mijn situatie. 'k ben ook wel benieuwd naar de Rockfon plaatjes die door Hans werden genoemd. In ons vorige huis hadden we vloerbedekking en liep ik regelmatig rond met een knallende hoofdpijn. Toen de vloerbedekking werd vervangen door vinyl was de hoofdpijn opeens verdwenen. Verder zijn gordijnen en kleden niet echt m'n smaak en met een harige kat is dat laminaat veel hygienischer. Er is dus nog genoeg over na te denken. Je zou eens kunnen proberen een luister/kijk-afspraak bij RobT te maken. Hij heeft zo'n zelfde vide tussen twee verdiepingen. Bovendien heeft hij een Rockfon plafond in beide ruimten. Verder nog allerlei akoestische aanpassingen, maar dat zul je wel zien wanneer je eventueel daar bent. M.b.t. Rockfon...LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Ha die Eric, Dat zou zeker iets om uit te proberen zijn. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit iets uitmaakt aangezien de kamer hierdoor niet echt verandert. Het enige verschil is dat je dan niet met het hoofd onder de vide zit tijdens het luisteren, maar ik zelf denk ik dat dat nog niet eens zo slecht is. Je hebt onder de vide namelijk geen "last" van het plafond aangezien het daar ruim 5 m hoog is. Of zie ik dit verkeerd? Gerald Ik zat juist te denken dat door die grote ruimte de bassen te "ver weg rollen" en het geheel niet meer samenhangend (lees:minder) is/ klinkt. Ik had juist het tegenovergestelde, in mijn woning had ik eerst de set aan de andere kant geprobeerd, wat juist als een fuik werkte voor de bas, te veel dus. Dus was de redenering over jouw situatie misschien omgekeerd evenredig toepasbaar? Zomaar een wilde gedachtengang -en dat op 1 januari...!- die wellicht hout snijdt? Ik ben op akoestisch gebied ook geen expert, maar wie weet is het wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 januari 2007 Author Report Share Posted 1 januari 2007 Je zou eens kunnen proberen een luister/kijk-afspraak bij RobT te maken. Hij heeft zo'n zelfde vide tussen twee verdiepingen. Bovendien heeft hij een Rockfon plafond in beide ruimten. Verder nog allerlei akoestische aanpassingen, maar dat zul je wel zien wanneer je eventueel daar bent. M.b.t. Rockfon...LINK Thanks voor de tips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 januari 2007 Author Report Share Posted 1 januari 2007 Dus was de redenering over jouw situatie misschien omgekeerd evenredig toepasbaar? Zomaar een wilde gedachtengang -en dat op 1 januari...!- die wellicht hout snijdt?Ik ben op akoestisch gebied ook geen expert, maar wie weet is het wat. Proberen kan nooit kwaad, hoewel ik nou niet direkt idee heb dat het laag "wegrolt". De verbeteringen die ik vanmiddag met de kussentjes waarnam liggen meer in de trend van minder galm wat zeker ten goede kwam aan de plaatsing en waardoor het nog weer wat aangenamer (gemakkelijker) klonk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 De wieltjes onder de tafel zijn misschien helemaal niet zo'n slecht idee. Ik zit alleen met het probleem dat er eigenlijk geen plek is om de tafel dan neer te zetten. Misschien toch de tafel eruit? De tip was vooral bedoeld als goede middenweg! Meestal wil je in een woonsituatie niet zonder salontafel, maar is er om lekker te luisteren wel ergens plek om 'm tijdelijk te parkeren en in zo'n geval zijn wieltjes ideaal. Wellicht is het een beter plan om absoprtie via het plafond te bewerkstelligen. Ik ben wel benieuwd wat zo'n meting laat zien en hoe eea aangepakt zou kunnen worden in mijn situatie. Aangezien je aangeeft geen laagprobleem te hebben maar wel een omschrijving geeft van nagalm-gerelateerde problemen in het middengebied en het midhoog zal zo'n meting ongetwijfeld laten zien dat in dat (grote) gebied de galmtijd in feite wat te lang is, d.w.z. dat die frequenties er meer dan 0,5sec. over doen om met 60dB in sterkte te verminderen. Hoeveel te lang is wat zo'n meting o.a. uitwijst, zodat je ook een veilige inschatting kunt maken hoeveel absorptie nodig is om de target van 0,5sec. of nog iets minder te realiseren. Als je zelf gaat experimenteren met absorptie hoef je niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 januari 2007 Author Report Share Posted 1 januari 2007 Beste Toine, Bedankt voor je uitvoerige uiteenzetting. Het is goed te weten dat mijn wens wbt een strakke inrichting geen belemmering hoeft te zijn om toch de akoestiek enigzins onder controle te krijgen. Ik zal tzt een meting willen laten uitvoeren om een goed beeld te krijgen van welke zaken er precies aangepakt moeten/kunnen worden. Idealiter zou ik alle aanpassingen (indien mogelijk) via het plafond willen uitvoeren. Het lijkt me een leuk en leerzaam project om me het komende jaar mee bezig te gaan houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Het simpelste is toch echt een vloerkleed en wat bekleding op de muren, kleedje op tafel? Dat kan je toch wel ergens kwijt? Alle andere rest is denk ik wat duur en overbodig als je je ruimte bekleed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 12 januari 2007 Author Report Share Posted 12 januari 2007 Een mooi wit of creme hoogpolig vloerkleed (IKEA) gaat er misschien nog wel komen (nog even een discussiepunt), maar dit is niet helemaal onze smaak: Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Hai Gruiter, Leuk dat Eileen Gray tafeltje, die bank ken ik maar kan ik even niet plaatsen. Een kleed en gordijnen zal het geluid een stuk aangenamer maken. Ook Eileen Gray zou je dat adviseren maar dan om andere redenen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 januari 2007 Author Report Share Posted 13 januari 2007 We hebben destijds (voor ik nog met HiFi/muziek besmet was) bewust gekozen voor een wat strakkere en rustige inrichting. Slechts een paar grote mooie meubels en verder geen tierlantijntjes (scheelt ook met schoonmaken en afstoffen). Toch heb ik het idee dat het akoestische probleem niet heel erg groot is: het laag is goed; plaatsing en ruimtelijkheid is prima in orde. Dus niet zo storend dat ik niet van muziek kan genieten, maar omdat audio mijn belangrijkste hobby is op dit moment en ik daar (binnen mijn budget) het maximale uit mijn set wil halen is akoestiek wel een aandachtspunt. Ik begrijp dat er wel een aantal oplossingen zijn die weinig impact hebben op het interieur. Vooraf een meting is dan essentieel zodat je gericht te werk kan gaan. Het bankje en luisterstoel is overigens van Molinari design: een Italiaanse meubelfabrikant die uitsluitend handgemaakte kwaliteitsmeubelen vervaardigd. Ik heb daar wel een zwak voor: eenvoud, schoonheid en kwaliteit. Vandoor mijn keuze op Bluenote en ook mijn liefde voor lekker espresso's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goffe Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 ik heb naar je foto gekeken en wat mischien nog kan helpen en zeker mooi zal staan is als je een mooie strakke foto op linnen laat drukken en dan op een dik frame spannen en aan de muur hangen , achter de foto kan je dan eierdoppen schuim op de muur plakken heeft bij mij erg geholpen en verder ben ik het met de rest eens een kleed doet ook wonderen groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 januari 2007 Author Report Share Posted 13 januari 2007 Dank je. Dat is een leuke tip! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 januari 2007 Report Share Posted 20 januari 2007 Vanmiddag bij Gerald geweest en twee absorbers van fast audio achter gelaten om eens uit te proberen. ook nog even geluisterd naar de set. Gerald is net als ik ook een liefhebber van vinyl en de LP Misty en een tweetal cd's gedraaid om de set eens goed te beluisteren. In de basis klinkt het goed. Details zijn goed te horen en de speakers (bluenote) klinken zuiver en transparant. De eerder door Gruiter genoemde akoestische problemen zijn er echter wel. Doordat achter de linker speaker er geen achterwand is (de muur bij de trap is ook laag) is er klankverschil te horen tussen de linker en rechter speaker. Ook het ontbreken van het plafond direct boven de luisterplek is volgens mij niet erg bevordelijk voor een evenwichtig geluid. En als laatste is er erg weinig demping, de wanden en plafond zijn gestuct en er ligt laminaat op de vloer. Hierdoor nogal wat flutter, goed te horen als je hard klapt. Kortom als je niet teveel visueel wil ingrijpen en het moderne interieur een behoorlijke uitdaging om met akoestische hulpmiddelen te optimaliseren en daar heeft de set wel recht op vind ik. Gezien de vooruitgang die ik in mijn luisterkamer heb geboekt met demping en diffusers van Thingman is een bezoekje van Toine een goede investering. Het geluidsbeeld zal met goede maatregelen rustiger en evenwichter worden. in verhouding is er veel hoog en wat weinig laag. Hopenlijk dat met de twee absorbers er al een verbetering mogelijk is. De ruimte achter de speakers en boven de luisterplek zijn volgens mij twee belangrijke aandachtspunten. Een vloerkleed of demping aan het plafond(?) zou ook al behoorlijk helpen. Toine heeft vast nog andere ideeen, maar dan zal er eerst moeten worden gemeten. De Espresso was voortreffelijk de gebakjes helaas nog niet klaar en de luidstersesie eigenlijk te kort om alles te kunnen beoordelen. Gerald bedankt voor de gastvrijheid en succes met het uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 januari 2007 Author Report Share Posted 20 januari 2007 Ha die Hansko, Je hebt inderdaad de vinger op de zere plek weten te leggen. Ik ben al wat aan het experimenteren geweest en het viel me op dat de absorbers achter de speakers (m.n. aan de linkerzijder) en aan de zijmuren (parallel aan de speakers) meer effect hebben dan aan de achterwand bij de vide. De verbetering zit hem m.n. in dat de muziek links minder wegvloeit. Hans van Liempd merkte bij mij ook op dat het geluidbeeld ietwat naar links wegtrok. Ik was daar blijkbaar zo aan gewend dat het met nooit echt is opgevallen, maar door de absorbers op de "open plek" in te zetten is het stereobeeld wat verbeterd. Ik zit toch te denken om de set misschien maar anders op te stellen zodat er meer symmetrie ontstaat. Zoals je zelf ook al terecht opmerkte: met de absorbers alleen ben ik er nog niet. Het is een eerste stap in de juiste richting. Ik ga binnenkort zeker contact opnemen met Toine. Ik vond het fijn dat je de moeite hebt genomen om de absorbers langs te brengen. Welke LP had je meegebracht? Nogmaals bedankt! Groeten en ik hou je op de hoogte. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 januari 2007 Report Share Posted 20 januari 2007 Hallo Gruiter, De dubbel lp was Koln concert van Keith Jarrett. Je bent trouwens van harte welkom om bij mij een keer te luisteren. De wand waar nu de bank staat is vlgs mij de beste positie voor de speakers. Als je het dressoir wisselt met de bank (wordt de bank de sweetspot) en er voldoende ruimte is voor de speakers heb je een mogelijke oplossing te pakken. De set zou dan kunnen blijven staan, maar dan natuurlijk wel langere ls kabel aanschaffen. Misschien niet haalbaar vanuit visueel oogpunt, maar muzikaal gezien lijkt het me het proberen waard. succes met uitproberen Hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 januari 2007 Author Report Share Posted 20 januari 2007 Ha die Hansko, LP misschien binnenkort toch een keertje bestellen. Je suggestie wat betreft de opstelling is helemaal zo gek nog niet moet ik zeggen. Nadeel is dat inderdaad de veel langere speakerkabel. In elk geval iets om in het achterhoofd te houden (en de 2-hands sectie in de gaten houden voor een extra lange Kimber 8TC). Ik heb zojuist voor een leuk prijsje een mooi koeienvel op de kop weten te tikken. Dat leek me leuk als vloerkleed (past mooi bij de rest) en gezien de afmetingen ervan (195x180 cm) zal dat toch ook wel een positief effect moeten hebben. Als het goed is, kan ik hier volgende week zeker meer over vertellen. Ik kom zeker eens bij jou langs, want ik ben wel erg benieuwd hoe het klinkt als het akoestisch wel in orde is. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 21 januari 2007 Report Share Posted 21 januari 2007 Geen idee wat de akoestische invloed is van een koeievel! Misschien dat Thingman de formule weet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 januari 2007 Author Report Share Posted 21 januari 2007 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts