WanFie Posted 21 januari 2007 Report Share Posted 21 januari 2007 Geen idee wat de akoestische invloed is van een koeievel! Misschien dat Thingman de formule weet? Als een koe goed in zijn vel zit...is de vloer binnen de kortste keren voorzien van een laagje substantie, ook wel koeienvlaaien genoemd, met (heb ik horen vertellen) z Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 januari 2007 Author Report Share Posted 21 januari 2007 De wand waar nu de bank staat is vlgs mij de beste positie voor de speakers. Als je het dressoir wisselt met de bank (wordt de bank de sweetspot) en er voldoende ruimte is voor de speakers heb je een mogelijke oplossing te pakken. De set zou dan kunnen blijven staan, maar dan natuurlijk wel langere ls kabel aanschaffen. Misschien niet haalbaar vanuit visueel oogpunt, maar muzikaal gezien lijkt het me het proberen waard. succes met uitproberen Hansko Het was me het dagje wel ...... Het weer zat niet zo mee vandaag, dus vanmiddag even de handen uit de mouwen gestoken. Dressoir en bank zijn van plaats verwisseld en de speakers staan nu aan weerzijden van het dressoir (ietwat ingedraaid). Omdat ik niet veel speelruimte had met de bekabeling, is de set ook van plaats gewisseld (heeft nu een plek op het Boltz LP rack links naast het dressoir). De draaitafel staat nu ook op het dressoir. Hierdoor neemt de set zelf een wat minder prominente plek in de woonkamer in en staat de draaitafel nu ahw in de middelpunt van de belangstelling. Staat eigenlijk helemaal niet zo gek. Nu het luisteren: De klank is zeker veranderd: het laag heeft meer drive gekregen en het hoog is nu wat ook wat minder prominent aanwezig. In eerste instantie was het laag voor mijn gevoel wat te veel aangedikt, maar toen ik de bank een aantal centimeters naar voren schoof klonk het al wat beter. Ik heb jaren naar een set geluisterd waarbij het hoog wat beter tot uitdrukking kwam dan het laag. Ik ervaar liever wat minder laag dat kwalitatief goed is, dan teveel laag. Op zich klinkt het nu redelijk: het geluid komt mooi los van de speakers en ik ervaar een 3D geluidsbeeld, maar ik kan helaas nog niet goed beoordelen of het tonaal allemaal wat meer in balans is. In elk geval is het klankverschil tussen links en rechts nagenoeg verdwenen. Ik zal deze opstelling wat meer tijd gunnen en een flink aantal LP's/CD's de revue laten passeren om beter een uitspraak te kunnen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 januari 2007 Report Share Posted 22 januari 2007 Geen idee wat de akoestische invloed is van een koeievel! Misschien dat Thingman de formule weet? Als een koe goed in zijn vel zit...is de vloer binnen de kortste keren voorzien van een laagje substantie, ook wel koeienvlaaien genoemd, met (heb ik horen vertellen) z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 22 januari 2007 Report Share Posted 22 januari 2007 Hoi Gerald, Die akoestiek en galm in de woonkamer zijn niet simpel Onlangs zag ik bij iemand 16 zilverkleurige schijfjes (net 2 euro munten kwa doorsnede) plakken tegen de muur, net onder het plafond. Resonantie en galm verdwenen hierdoor vertelde hij... ik dacht dt het van harmonix was, kzal eens googlen heb helemaal geen verstand van akoestiek maar weet iemand wat het is? Wat mijn luisterruimte betreft living 8.5 op 4.5 en net geen 3m hoog, zet ook vol galm! noodgedwongen speel ik nu in de breedte terwijl vroeger de speakers bijna in het midden stonden, hetgeen een beter esultaat gaf kMail je binnenkort, ben thuis eindelijk operationeel !!! Succes en hou me op de hoogte van de resultaten Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 22 januari 2007 Report Share Posted 22 januari 2007 Hey, Gerald! Leuk idee voor die opstelling!!! Gun het idd wat tijd, verschuiven kan altijd nog! Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 22 januari 2007 Author Report Share Posted 22 januari 2007 Onlangs zag ik bij iemand 16 zilverkleurige schijfjes (net 2 euro munten kwa doorsnede) plakken tegen de muur, net onder het plafond. Resonantie en galm verdwenen hierdoor vertelde hij...ik dacht dt het van harmonix was, kzal eens googlen heb helemaal geen verstand van akoestiek maar weet iemand wat het is? Stef Ha die Stef, Ik denk dat je idd de tuning devices van Harmonix bedoeld. Hangt ook een aardig prijskaartje aan. Er worden af en toe workshops gehouden met deze producten. Wellicht interessant om eens een keertje bij te wonen. Tot mails! Hey, Gerald! Leuk idee voor die opstelling!!! Gun het idd wat tijd, verschuiven kan altijd nog! Greetz, Lestat Ha die Eric, Opstelling is even wennen. De kamer lijkt nu ook een stuk ruimer en er is nu plaats voor een goedgevulde boekenkast. Dat moet toch ook veel goeds doen voor het klankbeeld. Na wat langer luisteren zit het verschil voornamelijk in een rustiger en vollere klank, minder galm en een prominenter laag. Of ik het mooi vind, ik weet het nog niet helemaal ............ Toch heb ik gisteravond tot laat een flink aantal LP's geluisterd en daar heb ik toch met volle teugen van genoten en dat is op zich wel een goed teken. Want als iets niet lekker klinkt, dan houd ik het ook geen uren vol. Enfin, voorlopig laat ik de zaak maar zo staan. Wanneer kom je weer eens langs? Groeten, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 januari 2007 Report Share Posted 22 januari 2007 Hoi Gerald. Denk er w Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 22 januari 2007 Author Report Share Posted 22 januari 2007 Hoi Hans, Goed om te onthouden. Wel een lastig fenomeen die akoestiek. Ik realiseer me dat ik met het verplaatsen van de set, een kleedje en een boekenkast er nog lang niet ben. Ook de absorbers van Hansko zijn geen wondermiddelen. Een meting (door Toine) zal zeker noodzakelijk zijn. Vanavond weer wat CD's de revue laten passeren en ik kom steeds meer tot het besef dat het nu eigenlijk toch wel "echter" klinkt (ondanks dat het zeker niet perfect is). Neem bijv. een gitaaraanslag. Hoorde ik eerst vnl de een bepaalde toon heel zuiver weergegeven. Nu zijn ook de klank van het hout zelf en andere nuances in het (mid)laag beter te horen (ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven). Met trommels/drums eigenlijk het zelfde verhaal: het heeft nu wat meer impact. To be continued ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 23 januari 2007 Report Share Posted 23 januari 2007 Ha, Gerald! Zal je binnenkort even bellen om een afspraak te maken. Zal waarschijnlijk wel na de show van AS worden. Gelijk benieuwd hoe de opstelling klinkt! Groetjes, Eric Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 februari 2007 Author Report Share Posted 4 februari 2007 Inmiddels ben ik aardig aan de nieuwe opstelling gewend en kan eigenlijk niets anders concluderen dat het toch een flinke verbetering is. Ook het koeievel tussen de speakers en de absorbers (tegen de zijmuren) van Hansko zorgen er voor dat er minder hinderlijk reflecties waarneembaar zijn en het hoog wat rustiger klinkt. Het verschil is toch wel groot en wil hier eigenlijk wel stoppen wat betreft de akoestische aanpassingen. Het koeienvel staat mooi en de absorbers kunnen gemakkelijk verwijderd worden als ik niet serieus aan het luisteren ben. Het is en blijft toch een woonkamer en geen dedicated luisterruimte. Ik heb deze week ook bezoek gehad van een (niet meer actief) forumgenoot en ook hij vond het geluid er flink op vooruit gegaan. Ik moet er wel bij zeggen dat hij de Ducales nog niet had gehoord. Het geluid komt erg mooi los van de speakers en komt natuurlijk over was het commentaar. Toch had hij een puntje van kritiek: nl dat het hoog in verhouding een tikkeltje teveel wordt benadrukt. Dit was heel goed hoorbaar bij Patricia Barber en met name met de s'jes die af en toe wat slisserig klinken. Om heel eerlijk te zijn kan ik hem daar wel gelijk in geven maar ik was van mening dat dit deels met de opname te maken heeft en deels met de akoestiek. Ik kreeg de tip om de Kimber 8TC eens te verwisselen met een andere kabel. Ik zou dan nog meer "hout" horen en wellicht een nog wat beter gebalanceerder geluid. Hij heeft misschien een punt omdat de 8TC wel een wat frisser karakter heeft. Ik ben juist voor het sprankelende geluid en het mooie strakke laag gevallen, maar soms is het een tikkeltje te helder. Is er iemand die hier nog ideeen over heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik moet zeggen dat ik ook af en toe wel eens last heb van slisserige s'jes. Maar wat me daarbij opvalt, is dat het altijd nieuw vinyl is. Bij de oudere LP's heb ik hier totaal geen last van. Of dit met de huidig opname- en afmix-techniek te maken heeft? Zelf heb ik ook een vrij harde ruimte, waar dus een harde S wel eens versterkt wordt. Wel vreemd dat het, als het voorkomt, altijd bij nieuw vinyl is. V.w.b. LS-kabels, kan ik je het advies geven om toch nog eens een JvG LS-kabel te proberen. Je hebt nu een andere opstelling, waardoor de kabel nu misschien wel het gewenste geluid weergeeft. Mooie opstelling heb je nu trouwens. En een pluspunt is, dat het nu ook mooier muziek maakt. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bedrock Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Toch had hij een puntje van kritiek: nl dat het hoog in verhouding een tikkeltje teveel wordt benadrukt. Dit was heel goed hoorbaar bij Patricia Barber en met name met de s'jes die af en toe wat slisserig klinken. Om heel eerlijk te zijn kan ik hem daar wel gelijk in geven maar ik was van mening dat dit deels met de opname te maken heeft en deels met de akoestiek. Ik kreeg de tip om de Kimber 8TC eens te verwisselen met een andere kabel. Ik zou dan nog meer "hout" horen en wellicht een nog wat beter gebalanceerder geluid. Hij heeft misschien een punt omdat de 8TC wel een wat frisser karakter heeft. Ik ben juist voor het sprankelende geluid en het mooie strakke laag gevallen, maar soms is het een tikkeltje te helder. Is er iemand die hier nog ideeen over heeft. Heeft ie gelijk in, had net hetzelfde bij Patricia Barber maar heb sinds kort nieuwe lskabels, Chord Signature, en nu is dit verdwenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 februari 2007 Author Report Share Posted 4 februari 2007 Hoi Frank, Dank je voor de tip en het compliment. De opname laat inderdaad soms te wensen over. Toch vind ik het vreemd dat zo'n dure MFSL persing van MFSL die slisjes laat horen. Verder klinkt het voorterffelijk. Ik probeer er niet al te veel op te letten/aan te storen. Gerald Toch had hij een puntje van kritiek: nl dat het hoog in verhouding een tikkeltje teveel wordt benadrukt. Dit was heel goed hoorbaar bij Patricia Barber en met name met de s'jes die af en toe wat slisserig klinken. Om heel eerlijk te zijn kan ik hem daar wel gelijk in geven maar ik was van mening dat dit deels met de opname te maken heeft en deels met de akoestiek. Ik kreeg de tip om de Kimber 8TC eens te verwisselen met een andere kabel. Ik zou dan nog meer "hout" horen en wellicht een nog wat beter gebalanceerder geluid. Hij heeft misschien een punt omdat de 8TC wel een wat frisser karakter heeft. Ik ben juist voor het sprankelende geluid en het mooie strakke laag gevallen, maar soms is het een tikkeltje te helder. Is er iemand die hier nog ideeen over heeft. Heeft ie gelijk in, had net hetzelfde bij Patricia Barber maar heb sinds kort nieuwe lskabels, Chord Signature, en nu is dit verdwenen. Ging dit dan niet ten koste van andere aspecten: detaillering, ruimtelijkheid. M.a.w. hoe weet ik nu of het aan de opname ligt of aan de match tussen speakerkabel en speaker? Ik zou het jammer vinden om de informatie die m'n Lyra Dorian uit de groef weet te toveren weer kwijtraak door een speakerkabel die deze info weer wegfiltert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bedrock Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Nee, bij mij toch niet, plaatsing, detaillering en ruimtelijkheid zijn nu net een flink stuk toegenomen met de nieuwe kabels. Heb je niet de mogelijkheid om wat andere kabels te proberen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 februari 2007 Author Report Share Posted 4 februari 2007 Proberen kan natuurlijk altijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ik denk ook niet dat je het slissen wegkrijgt met een andere kabel (anders zou het teveel gefilterd worden, en dan zou het weer geen goede kabel zijn). En als het aan de afstelling/apparatuur zou liggen, zou het denk ik in praktisch alle opnames in meer of mindere mate te horen moeten zijn, en niet bij sommige opnames. Misschien dat een of andere demping in de kamer dit kan wegwerken? Maar een andere kabel kan het iets (te) frisse hoog een beetje afremmen en iets sprankelender maken of ongekleurder? Maar ik weet dat bij ontzettend veel opnames het ongelooflijk mooi kan klinken zonder het storende slissen. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Hi Gerald, Mooie woonkamer, toch. Ik volg met belangstelling je wel- en wedervaren. Ik heb het idee dat iets proberen te bereiken op akoestisch gebied een hele goede weg is. Daar valt veel te behalen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Kabels die die esjes niet weergeven filteren deze weg... Kabels kunnen n.l. moeilijk energie toevoegen... Energie wegnemen echter wel. Die scherpe essen zijn overigens gewoon vervorming al dan niet opgenomen. Zoals Kraus zegt kan een phonovoortrap hier makkelijk de oorzaak van zijn. Od de rest van de versterkerketen. Zelfs de speakers kunnen de oorzaak zijn. Ik geef in jouw geval, effe de schuld aan de opname. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Kabels die die esjes niet weergeven filteren deze weg... Kabels kunnen n.l. moeilijk energie toevoegen... Energie wegnemen echter wel. Die weggenomen energie zou ik kwantificeren als (0.01/10000)^2 = 0.000000001% van het signaalvermogen, uitgaande van een kabelweerstand(verschil) van 0.01 Ohm en een ingangsweerstand van 10 kOhm. Dit is overigens onafhankelijk van de frequentie in zo'n smalle band van 20kHz. Knap als ineens de esjes weg zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Kabels die die esjes niet weergeven filteren deze weg... Kabels kunnen n.l. moeilijk energie toevoegen... Energie wegnemen echter wel. Die weggenomen energie zou ik kwantificeren als (0.01/10000)^2 = 0.000000001% van het signaalvermogen, uitgaande van een kabelweerstand(verschil) van 0.01 Ohm en een ingangsweerstand van 10 kOhm. Dit is overigens onafhankelijk van de frequentie in zo'n smalle band van 20kHz. Knap als ineens de esjes weg zijn. Bemoei jij je er nou asjeblieft maar niet mee... Dan blijft 't hier 'n stuk vriendelijker... We kennen je verhaal langzamerhand well... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Kabels die die esjes niet weergeven filteren deze weg... Kabels kunnen n.l. moeilijk energie toevoegen... Energie wegnemen echter wel. Die weggenomen energie zou ik kwantificeren als (0.01/10000)^2 = 0.000000001% van het signaalvermogen, uitgaande van een kabelweerstand(verschil) van 0.01 Ohm en een ingangsweerstand van 10 kOhm. Dit is overigens onafhankelijk van de frequentie in zo'n smalle band van 20kHz. Knap als ineens de esjes weg zijn. Duurt die winterslaap niet wat erg kort?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 februari 2007 Author Report Share Posted 4 februari 2007 Hi Gerald, Mooie woonkamer, toch. Ik volg met belangstelling je wel- en wedervaren. Ik heb het idee dat iets proberen te bereiken op akoestisch gebied een hele goede weg is. Daar valt veel te behalen Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 De absorbers van Hansko blijven hier in elk geval staan. En zo'n koeievel is toch ook wel een nuttige investering geweest Hoi Gerald, Heb je al wat foto's van de absorbers? Ben wel nieuwsgierig, als de WAF ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 februari 2007 Author Report Share Posted 4 februari 2007 Ha die Rene, Het gaat om deze absorbers in wit, zwart of grijs: Ze staan hier tegen de zijmuren naast de speakers. Omdat ze zo dun zijn (8,5 cm) nemen ze niet veel ruimte in en als er visite komt dan haal je ze net zo gemakkelijk weer weg. PS Ik maak morgen bij daglicht nog wel even een foto van het totaalplaatje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 februari 2007 Report Share Posted 4 februari 2007 Ha die Rene, Het gaat om deze absorbers in wit, zwart of grijs: Ze staan hier tegen de zijmuren naast de speakers. Omdat ze zo dun zijn (8,5 cm) nemen ze niet veel ruimte in en als er visite komt dan haal je ze net zo gemakkelijk weer weg. Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts