Jump to content

Nieuwe Epos-speakers

lighting strikes
 Share

Recommended Posts

Ik overweeg aanschaf van het nieuwe model M 12.2 als vervanging van mijn ES-11. Deze ES-11 (1991)stonden altijd bekend als erg mooie speakers, maar met een niet zo strakke laagweergave. De latere versies (ES-12, en M 12, M 12.2) hadden wat meer laag maar ook een iets ander geluid. Op dit moment zijn de M 12.2 in de aanbieding.

Ik hou van het open Epos-geluid. Teveel laag zoek ik niet, ook ivm buren.

Wie heeft er een mening over, of kan mij anders adviseren ? Misschie toch een wat grotere speaker als de M 15.2 ? Monitor Audio Bronze 2 ?

Mijn set bevat verder: Meridian 206B, en Audio Innovations Classic 25 buizenversterker.

Ik overweeg aanschaf van het nieuwe model M 12.2 als vervanging van mijn ES-11. Deze ES-11 (1991)stonden altijd bekend als erg mooie speakers, maar met een niet zo strakke laagweergave. De latere versies (ES-12, en M 12, M 12.2) hadden wat meer laag maar ook een iets ander geluid. Op dit moment zijn de M 12.2 in de aanbieding.

Ik hou van het open Epos-geluid. Teveel laag zoek ik niet, ook ivm buren.

Wie heeft er een mening over, of kan mij anders adviseren ? Misschie toch een wat grotere speaker als de M 15.2 ?

Mijn set bevat verder: Meridian 206B, en Audio Innovations Classic 25 buizenversterker.

Betere luidsprekers zul je in deze en vele malen duurdere prijsklasse niet vinden. :rolleyes:

Voor je aan het eind van het kunnen van deze l.s. bent, als je dat al red, ben je kapitalen verder!

Btw, op twedehands staat een stje M15 tekoop voor

Tsja, jij bent duidelijk fan. Net als ik. Alleen dacht ik dat een doorontwikkeld ontwerp misschien net dat beetje extra (laag) zou geven.

Een paar nieuwe M12.2 kost op dit moment 600 euro. Die M15 is een goeie tip. Zou dat werken met een buizenversterker ?

Net dat beetje extra laag, is van veel factoren afhankelijk. Zet b.v. de ES12 op voldoende afstand van de muur en op een zeer goede, geisoleerde stand. Alleen al dat, kan een wereld van verschil uitmaken.

Verder zou je, indien je de technische vaardigheid bezit, de binnenbekabeling eens kunnen/moeten vervangen voor solid-core bedrading. Dit is echt een zeer goede tweak, je weet werkelijk niet wat je hoort. :)

Overigens is het niet altijd zo dat zogenaamd doorontwikkelde speakers beter zijn dan... ;)

Of ze goed presteren op een buizenversterker, zou zo maar kunnen, omdat ze niet moeilijk zijn aan te sturen.

ik heb kort geleden een setrje epos es11 gehad, hele mooie monitors met een geweldig stereobeeld, mits op goede stands, ik kreeg hele goede resultaten door de epos aan te vullen in het laag met een Rel Strata III, een kleine gesloten subwoofer die dan high level aangesloten is, staat bekend om zijn muzikale prestaties en kost 2de hands rond de 400-500 euro

Verder zou je, indien je de technische vaardigheid bezit, de binnenbekabeling eens kunnen/moeten vervangen voor solid-core bedrading. Dit is echt een zeer goede tweak, je weet werkelijk niet wat je hoort. :)
Wellicht klankmatig een goede tweak, maar vanuit mechanisch oogpunt een slechte.

Mocht je het toch willen proberen, zorg er dan voor dat de bekabeling niet kan trillen en de mechanische krachten van de kabel op de luidsprekerterminals niet door de soldeerverbinding worden opgevangen, maar op een andere manier worden overgedragen.

Wellicht klankmatig een goede tweak, maar vanuit mechanisch oogpunt een slechte.

Mocht je het toch willen proberen, zorg er dan voor dat de bekabeling niet kan trillen en de mechanische krachten van de kabel op de luidsprekerterminals niet door de soldeerverbinding worden opgevangen, maar op een andere manier worden overgedragen.

Nu denk ik dat, als je wist hoe een Epos l.s. in elkaar zit je dit waarschijnlijk niet zou hebben geschreven. :);)

Ik heb deze tweak al eens gedaan en op geen enkele manier loop je tegen dit soort problemen aan.

Je kunt het dempingsmateriaal namelijk voorbeeldig gebruiken om de bedrading overal van weg te houden.

En mechanische krachten op de soldeerverbindingen zijn sowieso niet aan de orde! ;)

Wat wel aan de orde is is dat met deze tweak de l.s. in het hele gebied nog een stuk beter presteren, met bovendien een beter en strakker laag! :) Ik heb het dan over de ES12, de opvolger van de ES11.

Echt een fenominale speaker! Je zult dan ook heel lang moeten zoeken om iets beters te krijgen. ;)

@ RALF:

Ik heb een REL Strata-2 gehad maar vond het teveel laag. Bovendien moest ik hem bij verschillende muziek steeds bijregelen. Dus niet mijn oplossing.

@ CJ:

MIjn speakers staan op de originele bijgeleverde stands, op spikes. De ES-12 staat bekend met strakker laag, maar ook een wat andere presentatie van het mid. Het zou meer op de voorgrond zijn. Verder hangt veel af van de andere componenten. Voor de rest heb ik uit recensies enzo dat de ES-11 en alle opvolgers globaal dezelfde hele goede klank hebben!

@ RALF:

Ik heb een REL Strata-2 gehad maar vond het teveel laag. Bovendien moest ik hem bij verschillende muziek steeds bijregelen. Dus niet mijn oplossing.

@ CJ:

MIjn speakers staan op de originele bijgeleverde stands, op spikes. De ES-12 staat bekend met strakker laag, maar ook een wat andere presentatie van het mid. Het zou meer op de voorgrond zijn. Verder hangt veel af van de andere componenten. Voor de rest heb ik uit recensies enzo dat de ES-11 en alle opvolgers globaal dezelfde hele goede klank hebben!

Een sub echt goed afregelen kost heel veel tijd. Maar eenmaal afgeregeld, moet het resultaat perfect zijn!

En vergeet niet, een sub mag je niet kunnen horen, die hoort uitsluitend mee te ademen.

Een goed afgeregelde sub hoor je pas (niet) wanneer je hem uitzet, dan zakt de stage in elkaar. ;)

Dat klopt ongetwijfeld van het afregelen van die sub. Alleen heeft een Epos ES-11 niet een sub nodig, maar gewoon iets strakker laag. Voor de rest is het geluid echt een plaatje. Vandaar dus mijn logische vraag over de opvolgers van de ES-11. Ik ga gewoon maar eens luisteren naar die M 12.2.

Doe dat dan wel thuis, in je eigen set. Alleen dan kun je hem beoordelen. :);)

Voor de rest ben ik dan erg nieuwsgierig naar je bevindingen. :rolleyes: