Lestat Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 Beste, Gisteravond hoorde ik op classic FM het stuk Spartacus-Adagio van Spartacus en Phrygia, uitgevoerd en gecomponeerd door Aram Khatsjaturian. Wie weet waar ik deze nog kan kopen, liefst op LP? Met vr groet, Lestat PS: Via Google kwam ik er niet achter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 Blijkbaar heeft zie houtzager uit Maastricht dit nummer ook op CD uitgebracht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 2 januari 2007 Author Report Share Posted 2 januari 2007 Blijkbaar heeft zie houtzager uit Maastricht dit nummer ook op CD uitgebracht ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 Het is "The Onedin Line Theme" en Driek de Koning (AKA Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 Gisteravond hoorde ik op classic FM het stuk Spartacus-Adagio van Spartacus en Phrygia, uitgevoerd en gecomponeerd door Aram Khatsjaturian. Wie weet waar ik deze nog kan kopen, liefst op LP? Aram Khachaturian & Vienna Philharmonic Orchestra, LP: Decca SXL 6000 alternatief: Neeme Jarvi & Scottish National Orchestra, LP: Chandos ABTD 1529 ... en nu nog een exemplaar vinden, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 2 januari 2007 Author Report Share Posted 2 januari 2007 Gisteravond hoorde ik op classic FM het stuk Spartacus-Adagio van Spartacus en Phrygia, uitgevoerd en gecomponeerd door Aram Khatsjaturian. Wie weet waar ik deze nog kan kopen, liefst op LP? Aram Khachaturian & Vienna Philharmonic Orchestra, LP: Decca SXL 6000 alternatief: Neeme Jarvi & Scottish National Orchestra, LP: Chandos ABTD 1529 ... en nu nog een exemplaar vinden, Iemand een ideetje waar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 http://www.vinylconnections.co.uk/sxl.6000.htm ? groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 Speakerscorner heeft een reissue in hun assortiment op 180 g. Er is ook nog een andere uitvoering Aram Khachaturian Conducts The London Symphony Orchestra, LP ASD 3347 EMI Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 Die Decca opname is uit begin jaren '60. Later, in 1979 heeft Khatchaturian een nieuwe opname gemaakt met een Londons orkest op EMI. Die is anders. Als ik zou moeten kiezen, dan zou het de oude Decca worden. Ik heb overigens beide opnames op CD. Daarnaast heeft ook Gergiev een opname uitgebracht op Philips, maar daar is flink in gecoupeerd, dus dat is zeker geen aanrader. Verder heb ik op plaat de complete uitvoering door een russisch orkest o.l.v. Algis Ziuraitis o.i.d. Overigens zijn er nog wel meer fraaie delen: Final Bachanal is een mooi deel, net als de Dance of the Crotals. Op de betreffende platen met Khatchaturian als dirigent vind je ook de zeer bekende sabeldans uit het Gayaneh ballet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 2 januari 2007 Author Report Share Posted 2 januari 2007 Dank voor de reacties, heb een bod gedaan en bij highfidelitydiscs.nl ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enf...p;lgl_Section=1 Andere uitgaven schijnen highlights te bevatten, maar deze cassette omvat de drie Spartacus suites integraal. Minder kans, dus, dat je net mist wat je eigenlijk wel had willen hebben. Lijkt me... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 hoi staat hier mischien iets bij : http://www.nlstore.nl/Shop3/shopdisplayproducts.asp?page=1 het is de winkel van mijn broer ik zeg het er maar even bij en dit is geen reklame Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 2 januari 2007 Author Report Share Posted 2 januari 2007 Dank! Heb inmiddels de re-issue op Decca besteld (LP). Eens kijken hoe die is/.... Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 Je hebt em al besteld, dus een beetje mosterd na de maaltijd. Er is ook nog een her-uitgave op het Super Analogue label. Er bestaan 2 versies, De originele heruitgave geperst in Japan, midden jaren 90. En een latere geperst in de VS. De japanner is superieur,maar zal wel moeilijk te vinden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 4 januari 2007 Author Report Share Posted 4 januari 2007 Je hebt em al besteld, dus een beetje mosterd na de maaltijd. Er is ook nog een her-uitgave op het Super Analogue label. Er bestaan 2 versies, De originele heruitgave geperst in Japan, midden jaren 90. En een latere geperst in de VS. De japanner is superieur,maar zal wel moeilijk te vinden zijn. Ach, twee versies is altijd meer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 4 januari 2007 Report Share Posted 4 januari 2007 http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enf...p;lgl_Section=1 Andere uitgaven schijnen highlights te bevatten, maar deze cassette omvat de drie Spartacus suites integraal. Minder kans, dus, dat je net mist wat je eigenlijk wel had willen hebben. Lijkt me... Suites blijven deelverzamelingen, ook al zijn het er drie. Het totale werk beslaat 8 (!) plaatkanten en die passen beslist niet op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 4 januari 2007 Author Report Share Posted 4 januari 2007 Weet iemand trouwens waar eerdergenoemd Adagio bekend van is? Er staat me iets bij van een natuurserie uit de jaren '80... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 4 januari 2007 Report Share Posted 4 januari 2007 Ja hoor, die muziek is gebruikt voor een televisierie: The Onedin line. Tijdens de climax in de aankondiging kreeg je prachtige beelden van oude zeilschepen te zien. ook in de serie zelf kwamen gedeeltes van het adagio regelmatig terug. Het grappige is dat vrijwel iedereen het stuk nu associeert met golven, zee en zeilschepen, terwijl het in werkelijkheid een liefdesscene is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalys Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 hoi staat hier mischien iets bij :http://www.nlstore.nl/Shop3/shopdisplayproducts.asp?page=1 het is de winkel van mijn broer ik zeg het er maar even bij en dit is geen reklame Da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 Ja hoor, die muziek is gebruikt voor een televisierie: The Onedin line. Tijdens de climax in de aankondiging kreeg je prachtige beelden van oude zeilschepen te zien. ook in de serie zelf kwamen gedeeltes van het adagio regelmatig terug. Het grappige is dat vrijwel iedereen het stuk nu associeert met golven, zee en zeilschepen, terwijl het in werkelijkheid een liefdesscene is. Huh, ik heb altijd gedacht dat het openingsthema van The Onedin Line uit de zesde van Tchaikovsky kwam... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 Dat is een misvatting. Het thema van de Onedin Line is echt het adagio van Spartacus en Phrygia en heeft niets met de 6e symfonie van Tchaikovsky te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 20 januari 2007 Author Report Share Posted 20 januari 2007 Dat is een misvatting. Het thema van de Onedin Line is echt het adagio van Spartacus en Phrygia en heeft niets met de 6e symfonie van Tchaikovsky te maken. Update: De LP is nog steeds in bestelling, maar ik heb bij de lokale kringloop een 30 jaar oude Philips persing gevonden in redelijk goede staat, waar bovengenoemd adagio opstaat. Als voorproefje, zeg maar. Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 23 januari 2007 Report Share Posted 23 januari 2007 Ik heb mijn exemplaar ook maar eens uit de kast getrokken Toch wel mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalys Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 Aram Il Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 25 januari 2007 Author Report Share Posted 25 januari 2007 Ik vind dat russische muziek het best uigevoerd kan worden door russische uitvoerenden, die hebben daar de "echte" feel voor. Ik ben het geheewl met je eens! Een hollander die de "Schuplattler" doet ziet er ook niet uit!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts