Jump to content

JBL speakers.

AudioBill
 Share

Recommended Posts

Beste Mensen,

Ik zie op 2de hands een mooi setje JBL monitors staan, die ook nog eens hele mooie recensies krijgen. Hoe kan het dat hier op Hear nooit over JBL gesproken wordt? Is dit merk niet audiofiel genoeg of doet men dit merk te veel aan live muziek denken. Vertel eens wat meer over JBL, zijn het echte rock speakers of kun je hier alles over spelen, en van af welke serie worden ze audiofiel of te wel goed genoeg voor in een aardig setje, en dan heb ik het niet meteen over hun duurste model want dat geloof ik ook nog wel. Hun 60 jarig bestaan model ziet er bv. ook geweldig uit met wel 5 drivers en kost in Venlo nog geen 800,- per stuk, kan dat wat zijn? Wordt het 'prijs' verschil tussen mijn McIntosh en de speakers wel in eens erg groot.

Ben benieuwd,

AudioBill

Hi,

Ik heb zelf in een ver verleden de niet al te dure XE4 van JBL gehad en die was wel goed maar niet neutraal. De basoutput was wel erg aanwezig. Wel vrij strak, maar ook teveel. Ik heb dit in de recensies (oa metingen) ook terug kunnen lezen. Ook bij de recensies van nieuwe modellen kom ik wel eens tegen dat het laag 'enthousiast' is afgestemd. Dat wil helemaal niet zeggen dat het verkeerde speakers zijn. JBL heeft de naam speakers te maken die vrij levendig klinken. Afgezien van het feit dat bepaalde JBL modellen wat minder neutraal zijn afgestemd is er eigenlijk weinig mis mee. Eigenlijk moet je het natuurlijk zelf beoordelen door er naar te gaan luisteren.

Groeten, MartinJan

Veel laag is inderdaad iets wat je vaak hoort over JBL. Ik heb zelf (vrij goedkope) JBL's en ben daar best tevreden mee. Of ik 'te veel' laag heb, weet ik niet, maar ik vind het wel lekker klinken. Het klinkt mij in ieder geval strak genoeg en dat vind ik belangrijker dan veel of weinig laag. Het hoog vind ik nog het minst bij mijn speakers, maar niet echt storend of zo. Verschilt ook per cd. Ze klinken wel vrij 'upfront'. Dat zal niet iedereen kunnen waarderen...

Met de goedkopere JBL's krijg je vooral 'veel voor weinig'. Een Northridge E100 bijvoorbeeld kost geen drol (

welke speaker is het?

ik ken zo'n beetje de hele lijn uit mijn hoofd.

Jbl is de enige luidspreker fabrikant die zoveel research doet voor zijn units. en het enige merk waarbij je de kicks van een drumstel realistisch in de kamer krijgt. Sommige speakers exceleren op jazz en andere op klassiek. Jbl vreet naar mijn mening alles en krijgt dan voor alle stijlen een 8 terwijl andere merlken 6jes maar soms ook 10en krijgen voor bepaalde stijlen.

verder is er geen bedrijf dat betere woofers maakt. Vooral het wat oudere spul van jbl (voor harman het overnam) is geweldig wat daarna kwam was goed , matig met uitschieters naar boven.

Kijkanders op

lansing heritage om te zien welke speakers het zijn. JBL library

bedoel je die xpl140?

dat is en heel moie speaker maar er moet wel wat aan gebeuren, doe je dat heb je er een wereld speaker aan. vol, strak, en een van de warmst klinkende jbl's

Ik bedoelde de JBL TL 260. Ziet er voor dat geld heel goed uit, geen idee hoe ze klinken, maar ik vind het raar dat ze voor hun 60ste zo een 'goedkope' speaker maken, 799,- per stuk. Je zou toch een parade paartje verwachten.

Heeft ze trouwens iemand?

AudioBill

jbl-tl260.jpg

idd veel speaker voor weinig geld. Ze staan ook wel duurder te koop. bijv 1100,-

voor zo een grote speaker vind ik ze verdacht licht. 38kg voor een speaker met 5 units waaronder een woofer van 30 cm en een kast van meer dan een meter. :confused: mijn century golds zijn de helft zo klein en zijn al bijna 30kg. (een woofer van mijn stage accompany zelfbouw speakers weegt al 10 kg zie foto)

Verder vind ik 5 units per kast erg veel, maakt het filter ingewikkeld en veel kantelfrequenties, 3 is voor mij de max

ik heb ze nooit gehoord en ze zullen heus goed klinken maar mij bekruipt een beetje het gevoel van bling bling en veel geld gestopt in het uiterlijk. Jbl heeft altijd al een grote groep mensen met veel geld en weinig verstand als doelgroep gehad, mijn onderbuik gevoel zegt dat ze hierop inspelen.

voor dat geld zou ik persoonlijk verder zoeken maar luisteren kost niks.

Jbl is een goed merk maar maakt tegenwoordig ook massa spul. vergeet niet dat in de jaren 80 en 90 ruim 60% van alle opname studios in amerika jbl gebruikt. De jaren 90 weet ik niet. maar kijk maar eens in je kast hoeveel muziek jij hebt uit die tijd. B)

Is het 'eigenlijk' niet alleen maar gunstig dat de cd's die je koopt zijn afgemix op de zelfde merk speakers in de studio als thuis? :unsure:

AudioBill

JBL heb ik altijd een merk gevonden wat zich heel erg op de grote massa en dus ondersegment richtte en met een enkele speaker zich in het topsegment probeerde te mengen. Hier tussenin gaapte voor mijn gevoel toch een groot gat, en juist in dit segment zitten de mensen die je hier veel op de fora aantreft, ze zijn de massa ontstegen maar hebben het er niet voor over om tienduizenden euro's in hun audioinstallatie te steken. Ik denk dat de gemiddelde forummer speakers heeft staan die zo rond de 2000 tot 3000 euro nieuw kostten, maar kan geen JBL speaker noemen die meedoet in dit segment.

Ik denk dat de gemiddelde forummer speakers heeft staan die zo rond de 2000 tot 3000 euro nieuw kostten, maar kan geen JBL speaker noemen die meedoet in dit segment.

Bedoel je dat per stuk of per paar? Die Ti-10k die ik eerder noemde, was geloof ik iets van

Ik draai nu 3 1/2 jaar op een paar Ti10K's, ik heb 3 verstekers versleten en 3 cd spelers, de laatste maanden begin ik meer en meer respect te krijgen voor mijn speakers. De verschillen tussen versterkers waren "zeer" groot, ik heb geleerd dat matchen het aller belangrijkste is.

helaas voor jouw heb je een leuke aanbieding net over de grens gemist (36 paar Ti6K's voor 649 Euro per stuk (alleen zwart) nu is alles verkocht. Ik moet toegeven de Ti6K's kunnen niet op tegen de 10K's.

Ik zou naar Venlo bellen en een afspraak maken om die JBL speakers van 800 Euro/stuk te mogen beluisteren. Doe alsof je gek bent en vraag of je die ferrari rode Ti10K's die hij op zolder heeft staan er naast mag zetten en die ook mag beluisteren. Ik zou m'n eigen versterker en kabels meenemen. ALs ze niet meewerken weet je al genoeg en zou ik die van 800 Euro/Stuk niet kopen.

Is het 'eigenlijk' niet alleen maar gunstig dat de cd's die je koopt zijn afgemix op de zelfde merk speakers in de studio als thuis? :unsure:

AudioBill

JBL heb ik altijd een merk gevonden wat zich heel erg op de grote massa en dus ondersegment richtte en met een enkele speaker zich in het topsegment probeerde te mengen. Hier tussenin gaapte voor mijn gevoel toch een groot gat, en juist in dit segment zitten de mensen die je hier veel op de fora aantreft, ze zijn de massa ontstegen maar hebben het er niet voor over om tienduizenden euro's in hun audioinstallatie te steken. Ik denk dat de gemiddelde forummer speakers heeft staan die zo rond de 2000 tot 3000 euro nieuw kostten, maar kan geen JBL speaker noemen die meedoet in dit segment.

de ti's is de laatste lijn in deze prijsklasse. verder maken ze heel interessante vloerstaanders met hoorns tegenwoordig om die JBL vintage groep tegemoet te komen. binnen kort komt de nieuwe speaker ik dacht genaamd everest. en die word spectaculair kan ik je verzekeren alleen de eerste foto's van de kast al.

de 4435 brngt 2e hands al 3000 euro per stuk op.

AudioBill

dat weet ik wel zeker , tenminste als je het eens bent met de mensen die de muziek maken en afmixen uiteraard.