Jump to content

Dynaudio Audience 52SE : Advies klankverbetering

Leitmotiv
 Share

Recommended Posts

Op dit moment staan de hoorns op Marantz sm17 in BTL mode. Of dit beter is dan wanneer ik mijn buizenversterker aansluit weet ik niet. Wel anders.

Vervorming op 9000hz zou me zeker opgevallen zijn als liefhebber van vrouwenstemmen, ken dit fenomeen niet en weet niet genoeg van de geschiedenis/materie af om hier uitspraken over te doen. In ieder geval denk ik er geen last van te hebben..... En ik heb ze al 22 jaar, dus tijd genoeg gehad om goed te luisteren en al op heel veel versterkers ;)

Dat hoorns niet ver doorlopen in het hoog is bekend, maar je kan jezelf beter afvragen of dat ook nodig is.

Volgens mij komen ze overigens tot een 21k, maar ook dat is niet wat huidige speakers kunnen.

60 jaar geleden, ten tijde van de introductie van de horn was het in ieder geval niet nodig....

Voor de liefhebber: http://www.klipsch.com/media/products/cut-...ipschornNEW.pdf

105 DB maar liefst. :o En al zestig jaar onveranderd. Rolls Royce eat your heart out. Staan ze in de hoek van de kamer, en strak tegen de wand aan?

Ze staan in de hoek van een (aparte) kamer, strak tegen de wand. Enne, het zijn idd LUIDsprekers ;)

Niet uit mond mond.

:blink:

Denk dat de DAC in je hersenpan aan een verbeterde (lees vooral duurdere) versie of ten minste een serious upgrade toe is.

Uiteraard duurder. Duurder = beter. :D

Je stelde dat een versterker die moeite doet voor het geluid beter geluid neerzet (ofwel waardering voor vervorming). Om vervorming vervolgens weer een nadeel te noemen. Wat is het nou? :D Leg dat eens uit aan mijn beperkte (lees vooral goedkopere) hersenpan uit?

Niet uit mond mond.

:blink:

Denk dat de DAC in je hersenpan aan een verbeterde (lees vooral duurdere) versie of ten minste een serious upgrade toe is.

Uiteraard duurder. Duurder = beter. :D

Je stelde dat een versterker die moeite doet voor het geluid beter geluid neerzet (ofwel waardering voor vervorming). Om vervorming vervolgens weer een nadeel te noemen. Wat is het nou? :D Leg dat eens uit aan mijn beperkte (lees vooral goedkopere) hersenpan uit?

Het woord 'vervorming' is door Erik niet gebruikt, wel 'moeite'.

zijn filosofie is dat een versterker pas gaat presteren onder fikse belasting.

De rest van de woordenwisseling zoeken jullie zelf maar uit, liefst per PM.

Vermogen aldus als nadeel. Als dat een fout is waarom wordt het dan niet hersteld? 17KHz is niet veel in hedendaagse termen. Dan gaat er misschien toch wat hoor- of 'voelbare' :unsure: weergave verloren.

Zeker geen nadeel, eerder gewoon niet nodig, de filterfout is inderdaad volstrekt onbegrijpelijk.

Ook in het laatste filter AK/AL 4 is dit niet opgelost, terwijl de openheid bijzonder toeneemt als dit wordt verholpen.

:huh:

Hallo,

Sinds een half jaar luister ik naar Dynaudio Audience 52SE speakers. Ze staan keurig opgesteld op Dynaudio Stand4 en zijn goed gepositioneerd nl. zo'n 60 cm van de muur en 2.5 meter uitelkaar. Inmiddels zijn ze ook ingespeeld met circa 180 uur muziek.

Ik ben erg tevreden over de klank maar mis soms wat dynamiek. Ze klinken dus soms wat saai. Kan het zijn dat mijn versterkers, Denon POA 4400 monoblokken / Denon DAP 2500 voorversterker (1989) niet zo geschikt zijn in combinatie met de Dyns?

De cd speler is een Sony DVD speler, ik ga digitaal uit naar de DAP 2500, die doet de digitaal analoog conversie. Kan het zijn dat de monoblokken zijn versleten?

Verder is het geluid wel gedetaileerd en fraai, maar het komt niet goed los van de speakers lijkt het wel.

Mvg

Onlangs heb ik een maandje naar de Dynaudio Contour S 3.4 mogen luisteren in mijn eigen set en hoewel deze ook nog niet helemaal waren ingespeeld, was het genieten en nog eens genieten. Jouw Dynaudio's zijn ook nog niet ingespeeld, m.i. zit je pas op de helft. Heb geduld met je speakers,geef ze de tijd.

Verder is de gelijke luisterdriehoek bij Dynaudio belangrijk. Wat ook kan schelen is wat verder van de achtermuur plaatsen en maak de afstand tussen de speakers niet te groot en wat naar binnen gedraaid de speakers. Bij mij gaf dat een ruimtelijk los en strak 3D geluidsbeeld.

groet,

:cool2:

Dynamisch, zeer schoon en uiterst muzikaal. Vocalen en middengebied komen wonderschoon over en een studio-opname klinkt alsof je er live bij aanwezig bent.

Grappig. Dat is ook mijn ervaring.En met een live opname ben er helemaal alive'' bij. ;):D

greetz,

Heb je ook de pre en wat voor bekabeling gebruik je als ik vragen mag?

Ik heb inderdaad ook de pre en ook nog de cd speler. De luidsprekerkabels en de interlinks zijn de LS 100 G3 en de FTM4 g3 van .... Siltech. :oB) Wel 2ehands aangeschaft natuurlijk, want het mag niet te duur zijn :) Het hoog is sprankelend en het laag strakker dan ik met andere (koperen) luidsprekerkabel gehoord heb. De MF Dynaudio combi klinkt inderdaad dynamisch, zeer schoon, uiterst muzikaal maar ook gecontroleerd. Mijn versterker komt nooit in de problemen. Met een a308 zal dat wel helemaal uitgesloten zijn. :)

Mijn set is al een aantal jaren ongewijzigd gebleven omdat ik niets te klagen heb. Mocht ik ooit weer upgrade drang krijgen dan zal ik hoogstwaarschijnlijk weer Dynaudio`s aanschaffen. Het neutrale karakter, in hoeverre je van neutraal kan spreken, bevalt mij zeer. Hun tweeters vind ik onovertroffen in vergelijking met andere luidsprekermerken in dezelfde prijsklasse. Qua versterking ben ik erg benieuwd hoe een Pass Labs het zal doen. Helaas zijn deze versterkers erg kostbaar en kom je ze 2e hands vrijwel niet tegen. MF blijft uiteraard ook op het lijstje staan.

Ik heb inderdaad ook de pre en ook nog de cd speler. De luidsprekerkabels en de interlinks zijn de LS 100 G3 en de FTM4 g3 van .... Siltech. :oB) Wel 2ehands aangeschaft natuurlijk, want het mag niet te duur zijn :) Het hoog is sprankelend en het laag strakker dan ik met andere (koperen) luidsprekerkabel gehoord heb. De MF Dynaudio combi klinkt inderdaad dynamisch, zeer schoon, uiterst muzikaal maar ook gecontroleerd. Mijn versterker komt nooit in de problemen. Met een a308 zal dat wel helemaal uitgesloten zijn. :)

Mijn set is al een aantal jaren ongewijzigd gebleven omdat ik niets te klagen heb. Mocht ik ooit weer upgrade drang krijgen dan zal ik hoogstwaarschijnlijk weer Dynaudio`s aanschaffen. Het neutrale karakter, in hoeverre je van neutraal kan spreken, bevalt mij zeer. Hun tweeters vind ik onovertroffen in vergelijking met andere luidsprekermerken in dezelfde prijsklasse. Qua versterking ben ik erg benieuwd hoe een Pass Labs het zal doen. Helaas zijn deze versterkers erg kostbaar en kom je ze 2e hands vrijwel niet tegen. MF blijft uiteraard ook op het lijstje staan.

Je was inderdaad ook al met dit systeem op het Hifi.nl forum herinner ik me nu. Mooi 'synergetisch' samegesteld op die manier. Gebruik zelf VdH mc Gold als IC's (ook tussen X-RAY V3 en pre) en sinds een aantal maanden Ocos en die simpele kabel werkt ook n.m.m. (inderdaad) uitstekend met Dynaudio.

Tweeters zijn inderdaad top. Bij uitstek geschikt om stemmen 'echt' weer te geven.

Pass Labs ja, daar noem je wat. Als budget geen belemmering was dan mocht deze klasse A jongen de Dyns aansturen.

xa30.jpg

Maybe one day..

Onlangs heb ik een maandje naar de Dynaudio Contour S 3.4 mogen luisteren in mijn eigen set en hoewel deze ook nog niet helemaal waren ingespeeld, was het genieten en nog eens genieten. Jouw Dynaudio's zijn ook nog niet ingespeeld, m.i. zit je pas op de helft. Heb geduld met je speakers,geef ze de tijd.

Verder is de gelijke luisterdriehoek bij Dynaudio belangrijk. Wat ook kan schelen is wat verder van de achtermuur plaatsen en maak de afstand tussen de speakers niet te groot en wat naar binnen gedraaid de speakers. Bij mij gaf dat een ruimtelijk los en strak 3D geluidsbeeld.

Kopen Audiofreak, kopen die jongens!! Deze ooit eens (Doelen show een paar jaar geleden) fabuleus horen presteren middels ML versterking.

Inspelen is inderdaad een uiterst langdurige oefening. Voor de eerst 200 uur hoeven er geen conclusies getrokken te worden, en kort daarna pas voorlopige. Vooral het laag zal vanaf die tijd aan controle en afbeelding winnen.

Speaker positie is op die manier inderdaad (ten minste voor mij) juist.

Beste Erikatn,

Ik wilde ze ook wel kopen, maar het was "mijn lief " die mij met beiden voeten weer terug op de aardse grond terug zette. Ook ik moet compromissen sluiten helaas. :( . Dat was het droevige nieuws ervan.

Het goede nieuws was dat "mijn lief" ze ook heel mooi vond klinken :blink: en zelfs een uurtje echt heeft geluisterd samen met mij :) . Dat doet ze nooit, dacht ik bij mezelf nog. Dan moet het toch wel iets heel bijzonder zijn en dat zijn ze ook. Mooi rustig geluid en mooi om te zien zei ze ook nog op de dag dat ik ze terug ging brengen. Overigens heb ik ze ook gehoord op diezelfde show toen en was toen diep onder de indruk ervan. Overigens vind ik de Confidence serie nog mooier,het prijskaartje trouwens ook. Die heb ik ook eens gehoord op een Doelen show.

B52D525080C32FFCC1256DCB00624786_big.jpgDynaudio Contour S 3.4 Deze heb ik dus beluisterd ter verduideling..

groet,

Beste Erikatn,

Ik wilde ze ook wel kopen, maar het was "mijn lief " die mij met beiden voeten weer terug op de aardse grond terug zette. Ook ik moet compromissen sluiten helaas. :( . Dat was het droevige nieuws ervan.

Het goede nieuws was dat "mijn lief" ze ook heel mooi vond klinken :blink: en zelfs een uurtje echt heeft geluisterd samen met mij :) . Dat doet ze nooit, dacht ik bij mezelf nog. Dan moet het toch wel iets heel bijzonder zijn en dat zijn ze ook. Mooi rustig geluid en mooi om te zien zei ze ook nog op de dag dat ik ze terug ging brengen. Overigens heb ik ze ook gehoord op diezelfde show toen en was toen diep onder de indruk ervan. Overigens vind ik de Confidence serie nog mooier,het prijskaartje trouwens ook. Die heb ik ook eens gehoord op een Doelen show.

B52D525080C32FFCC1256DCB00624786_big.jpgDynaudio Contour S 3.4 Deze heb ik dus beluisterd ter verduideling..

groet,

't Was maar een oerkreet van mijn kant Audiofreak, maar je was er dus heel dicht bij. :) Dat zijn ze inderdaad, uiterst fraai maar in euri uitgedrukt geen achteloos koopje. Een Duits forum melde ruim een jaar geleden dat overwogen werd met de contour series te stoppen. Verkoop viel tegen door het niet algemeen aansprekende uiterlijk en oa doordat, voor de vloerstaanders, vooral de 5.4, de tweeter hoorbaar te laag zou zijn geplaatst. Blijkbaar een gerucht want vervanging blijft uit.

Heb 1 maal de C1 gehoord, maar die stond bij een dealer heel zachtjes na te spelen. Was gezien de prijs misschien maar goed ook. B)

In mijn auto zitten ook speakers van Dynaudio. Klinkt populair, beetje tjing-boem en had er meer van verwacht.

De huiskamer-dynaudio's die ik gehoord heb klinken niet slecht maar hebben allemaal een wat overdreven laag. Oorzaak is bijna altijd plaatsing maar het probleem is dat de eigenaar het wel mooi vindt.

Het is leuk om te lezen dat iemand de speakers dus bijna een meter van zijn wand afzet om hiervan af te komen!

Dyns hebben veel stroom, en versterking met een 'strak' karakter, nodig om onder controle te komen en daar, en dat is dus de oorzaak, ontbreekt het vaak aan. In een akoestisch minder optimale ruimte leidt gebrek aan controle tot minder goed resultaat. Geen enkele Dynaudio heeft een overdreven laag.

De setjes waar ik naar refereer hebben zonder uitzondering een goede versterker aangesloten die voldoet aan jouw criteria. Enkel is de definitie van 'overdreven laag' hier het punt waar het om gaat(en is subjectief). De TS heeft mijsinziens een goede zet gedaan door de luidsprekers verder van de muur af te halen.

De basweergave was en is prima, daar was het mij niet om begonnen.

Ik mis wat dynamiek, de Dyns klinken wat saai. De nieuwe opstelling heeft wel een verbetering gebracht. Wellicht moeten ze nog meer ingespeeld worden, dat ben ik nu flink aan het doen met Neil Diamond!

Groetjes

Leitmotiv

Ik mis wat dynamiek, de Dyns klinken wat saai.

Gebrek aan dynamiek is niet waar ze voor gemaakt en bedoeld zijn. Dat zou ook in de inspeelfase, en je noemde in de eerste post al een aardig aantal draai-uren, niet het geval moeten zijn. Als je in de gelegenheid bent om wat andere versterking te proberen dan kun je er achter komen of het resultaat daarmee anders kan zijn. Had je ze voor aankoop elders al eens gehoord?

Ik mis wat dynamiek, de Dyns klinken wat saai.

Gebrek aan dynamiek is niet waar ze voor gemaakt en bedoeld zijn. Dat zou ook in de inspeelfase, en je noemde in de eerste post al een aardig aantal draai-uren, niet het geval moeten zijn. Als je in de gelegenheid bent om wat andere versterking te proberen dan kun je er achter komen of het resultaat daarmee anders kan zijn. Had je ze voor aankoop elders al eens gehoord?

Goed plan, binnenkort leen ik een Denon PMA1500 versterker en zal mijn bevindingen hier posten.

In de winkel heb ik naar ze geluisterd op een NAD C372 versterker, dat klonk prima.

Beste Leitmotiv,

Het mooiste verschil kwam door het inspelen: Hierdoor zijn de speakers veel losser, makkelijker, natuurlijker feller en dynamischer gaan spelen. De interconnect maakte ook uit, hierdoor werd het geluid meer dynamisch, open en fel. Iemand anders op dit forum heeft echter de tegenovergestelde ervaring met dezelfde interconnect, en beide zijn we het over eens dat de inspeeltijd net zo monsterlijk lang is als dat de speakers zelf nodig hadden...

Groet,

azh

:)

Op die mening ben ik intussen teruggekomen, maar de behoefte om het proces van inspelen te delen ontbreekt. Ik ga er vanuit dat je mij bedoelde met de tegenovergestelde ervaringen! ;)

Niettemin hield ik een slag om de arm: totdat de boel is ingespeeld (d.w.z. totdat het geluid als geheel niet meer verandert met elk tiental speeluren) vel ik geen oordeel dat definitief is over een kabel.

De interconnect in kwestie is uiteindelijk een blijver voor mij, AZH.

Als je mij niet bedoelde, sorry dan.... :blink:

Toine.

Ze zouden wel gek zijn als ze dat bij Dynaudio doen. Kunnen ze het beter wat goedkoper maken zodat zo'n geluid ook voor de minder bedeelde audiofiel/freak (niet ik) bereikbaar worden. Mocht het waar zijn wat men zegt op dat duitse forum dan zouden we het hier toch ook weten denk ik dan. En anders zou ik toch met mijn lief nog es moeten praten. ;)

Dat hebben ze in feite gedaan door de Focus range te lanceren. Met oude vertrouwde vormen en prestaties in de buurt van de oude contour series. Schijnt een groot succes te zijn.

Beste Leitmotiv,

De interconnect maakte ook uit, hierdoor werd het geluid meer dynamisch, open en fel. Iemand anders op dit forum heeft echter de tegenovergestelde ervaring met dezelfde interconnect

azh

Op die mening ben ik intussen teruggekomen. Ik ga er vanuit dat je mij bedoelde met de tegenovergestelde ervaringen! ;)

Niettemin hield ik een slag om de arm. De interconnect in kwestie is uiteindelijk een blijver voor mij, AZH.

Als je mij niet bedoelde, sorry dan.... :blink:

Toine.

Hoi Toine, je hebt gelijk, ik bedoelde jou :) Ik twijfel nog: de ic is naar mijn mening erg goed, maar laat wat eigenschappen van mijn cdspeler horen (later teruggehoord door de speler in een ander systeem te plaatsen) die mij niet erg bevallen... :blink:

Groet,

azh

Donderju, gisteren heb ik eens de luidsprekeruitgangen van de Denon monoblokken schoongemaakt...

Voor het eerst sinds 1989 denk ik want de contactplaatjes waren zo dof als wat. Hier geen vergulde aansluitingen maar gewoon pisbakkenstaal. Wattenstokjes met Brasso, en glimmen die die dingen.

Wat een verschil in geluid! :o

Veel meer helderheid, enorme toename in het hoog en de dynamiek is stukken beter. Ook hoor ik VEEL meer details in de muziek nu.

Kennelijk waren de aansluitingen zo ver geoxideerd dat het een obstakel vormde voor de stroom.

Toch bedankt voor alle adviezen.

Mvg,

Leitmotiv