erik klijnsmit Posted 4 januari 2007 Report Share Posted 4 januari 2007 zeg, het moet er nu toch echt van komen, we gaan CD spelers vergelijken, mijn stelling luid namelijk: alle cd spelers boven de Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Erik, Count me in. Ik heb toch een opmerking vwb het aantal keer dat een deelnemer mag meedoen. Als je ze slechts 3 keer mag laten "kiezen", is de kans dat ze de drie goed hebben niet minder dan 12,5 %! Dat is dus statistisch nietszeggend. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik stel voor dat je het aantal keer "kiezen" verhoogt naar minstens 7 en dat je er daar dan 6 of 7 van goed hebt. Dan pas is de uitkomst significant (niet helemaal, maar dat kleine verschil zie ik door den vingers). En als het zover is moet er een regelaar komen die de twee testobjecten op 0,1 dB nauwkeurig kan afregelen. Maar dat is zorg voor later. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
daultonlee Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Blijkbaar twijfelen er zoveel mensen aan de verschillen tussen goedkope en duurdere cd spelers, dat een test nodig is....heb je dan eigenlijk niet al het antwoord op je test? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Blijkbaar twijfelen er zoveel mensen aan de verschillen tussen goedkope en duurdere cd spelers, dat een test nodig is....heb je dan eigenlijk niet al het antwoord op je test? Nou, dat lijkt mij niet. Er zijn namelijk net zo veel (zoniet meer) mensen die daar helemaal niet aan twijfelen. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 januari 2007 Author Report Share Posted 5 januari 2007 Erik, Count me in. Ik heb toch een opmerking vwb het aantal keer dat een deelnemer mag meedoen. Als je ze slechts 3 keer mag laten "kiezen", is de kans dat ze de drie goed hebben niet minder dan 12,5 %! Dat is dus statistisch nietszeggend. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik stel voor dat je het aantal keer "kiezen" verhoogt naar minstens 7 en dat je er daar dan 6 of 7 van goed hebt. Dan pas is de uitkomst significant (niet helemaal, maar dat kleine verschil zie ik door den vingers). En als het zover is moet er een regelaar komen die de twee testobjecten op 0,1 dB nauwkeurig kan afregelen. Maar dat is zorg voor later. Groet, Jacco beste Jacco, 6 of 7 keer medoen is ook goed! maar het lijkt me niet nodig, de verschillen zijn dermate groot volgens sommige hier , dat ik er vanuit ga dat IEDEREEN binnen 5 seconden hoort welke cd-speler er speelt . het word een makkie , ik tolereer dan ook GEEN ENKELE fout , als speler X niet herkent word dan is dat voor mij het bewijs dat er geen verschillen zijn. (voorbeeld: ik laat iemand eerst een groene kaart zien en daarna een oranje, dan laat ik die persoon weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 bij wie en waar (welke stad) word de meeting gehouden? groeten, alvinio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 6 of 7 keer medoen is ook goed!maar het lijkt me niet nodig, Maar het is absoluut noodzakelijk, anders heb je niets aan de uitslag van de test. Als je niet een stuk of 10 keer (het absolute minimum is toch zeker 7 keer) de test herhaalt dan is de kans veel te groot dat je met puur gokken iedere keer de juiste pikt. De kans dat met 4 keer gokken 3 keer of 4 keer een goed antwoord geven wordt is 5 / 16 = 31.25 % (bij 7 keer gokken is deze kans nog steeds 6.25 %, als ze alles goed hebben reduceert de kans tot 0.78 % dus bij 7 keer luisteren moet je toch zeker geen enkele fout hebben). Stel dat je 10 mensen 4 keer laat gokken en ze hebben de houding "met slechts 1 fout concludeer ik dat ik verschil hoor", dan zullen er (statistisch gezien) 3 mensen van die 10 foutief concluderen dat ze het verschil kunnen horen. Daar klopt dus niets van, en aan zo'n test heb je dan ook helemaal niets. Laat mensen 10 keer luisteren. Als ze d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 kunnen horen. Daar klopt dus niets van, en aan zo'n test heb je dan ook helemaal niets. Laat mensen 10 keer luisteren. Als ze d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Kennelijk gaat dit bij mij gebeuren. Bedenk wel dat er maar ruimte is voor maximaal 6 personen. Bovendien vind ik het er feiloos uithalen van de speler bij voorbaat kansloos. Je kunt beter een invullijstmaken en de verschillende spelers waarderen voor hetgeen ze presteren. Je hebt dan veel meer eigenschappen duidelijker op papier. De verschillen hiermee ook duidelijker. De een zal n.l. van de ene speler houden, de ander van de andere om precies tegenovergestelde redenen. ik tolereer dan ook GEEN ENKELE fout Met een factor 5 tot 10 prijsverschil tussen goedkoop en duur is dit alleszins redelijk; het moet inderdaad een makkie zijn. Jij hebt kennelijk nog nooit onder dergelijke omstandigeheden wat vergeleken... Het is n.l. net zoiets als iemand geblindoekt in een auto zetten en dan vragen welke de duurste is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Jij hebt kennelijk nog nooit onder dergelijke omstandigeheden wat vergeleken... Dat is het nu juist. Uiteraard heb ik wel onder blinde omstandigheden CD spelers vergeleken en deed een paar jaar geleden dezelfde waarneming als jij doet; 'hoorbare verschillen' vallen weg. Ik verbind er dan echter de conclusie aan dat er geen hoorbaar verschil is, niet dat er iets mis is met de luistertest of met m'n oren. In blinde tests heb ik nu een referentiekader van wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Hoi s0000884, Het hoeft toch niet per persoon statistisch significant te zijn? Als je gewoon pp 3x doet kan iederen voor zichzelf trots zijn dat het is gelukt, - of niet - terwijl je dan het totaal over personen telt om te kijken of het een echt "effect" is. Ik denk namelijk dat bij 7 x wisselen de psychische effecten waar jullie het hebben echt roet iun het eten gaan gooien: Ik weet van mezelf dat ik dan goed in de war raak, net als het proeven van verschillende wijnen: Verschillende smaken zouden voor mij bekend gaan worden, ipv het geheel: Wat hoort dan nog bij wat? Mooi initiatief, Erik! Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Bovendien vind ik het er feiloos uithalen van de speler bij voorbaat kansloos. Je kunt beter een invullijstmaken en de verschillende spelers waarderen voor hetgeen ze presteren. Je hebt dan veel meer eigenschappen duidelijker op papier. De verschillen hiermee ook duidelijker. Neenee, zo draai je er omheen. Het gaat maar om 1 vraag; kun je met je oren speler A van B onderscheiden? Ongeacht of je de ene mooi vindt of juist lelijk, ongeacht waar je op let (alles mag je meetellen, een schot voor open doel). Gewoon rustig zitten en van muziek genieten. Als het goed is geniet je meer van de muziek bij die ene CD speler waar een bak met geld aan is besteed en die met vooral veel luisteren en vergelijken is gekozen. Het is natuurlijk ook goed als ineens blijkt dat die speler veel slechter is dan een goedkoop ding van 100 euro. Ook dan hoor je verschil. Daar gaat het om. Het hoeft toch niet per persoon statistisch significant te zijn? Als je gewoon pp 3x doet kan iederen voor zichzelf trots zijn dat het is gelukt, of niet terwijl je dan het totaal over personen telt om te kijken of het een echt "effect" is. Dit kan, als je in totaal maar in ieder geval een stuk of 10 keer dubbelblind test (Erik maakt het makkelijker met een enkelblinde ABX test) en in die 10 keer geen enkele fout maakt. Belangrijk is dat Erik niet bijv. pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 [...]Belangrijk is dat Erik niet bijv. pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Dit kan, als je in totaal maar in ieder geval een stuk of 10 keer dubbelblind test (Erik maakt het makkelijker met een enkelblinde ABX test) en in die 10 keer geen enkele fout maakt. Belangrijk is dat Erik niet bijv. pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Dit kan, als je in totaal maar in ieder geval een stuk of 10 keer dubbelblind test (Erik maakt het makkelijker met een enkelblinde ABX test) en in die 10 keer geen enkele fout maakt. Belangrijk is dat Erik niet bijv. pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Ik denk inderdaad dat je het wel zo moet doen dat het volgens de statistiek vrijwel onmogelijk is dat er goed gegokt kan worden! Die dure auto analogie gaat niet op Hans lijkt me? Geblindoekt in een auto zitten zonder te rijden komt wat bij betreft overeen met een CD speler niet zien EN horen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Ben benieuwd naar Hans z'n bevindingen. Voor de rest zal het allemaal wel of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daultonlee Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Ik heb thuis al een keer een luistertest met 3 cd spelers gedaan met een audio vriend die zwoor dat er nauwelijks hoorbare verschillen waren, en het allemaal onzin was. Binnen 1 minuut was hij overtuigd van het tegendeel. De goedkope spelers zijn gewoon minder instaat de muzikaliteit van een instrument weer te geven, verder is het totale geluidsbeeld van een heel andere orde. Wat ik maar wil zeggen....als je naar high end wilt luisteren en het wil beoordelen, moet je dat niet door iemand laten doen die elke dag naar een HK cd speler luistert....met alle respect.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 de muzikaliteit van een instrument Leg eens uit wat je bedoelt met "muzikaliteit van een instrument". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Wat ik maar wil zeggen....als je naar high end wilt luisteren en het wil beoordelen, moet je dat niet door iemand laten doen die elke dag naar een HK cd speler luistert....met alle respect.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Wat ik maar wil zeggen....als je naar high end wilt luisteren en het wil beoordelen, moet je dat niet door iemand laten doen die elke dag naar een HK cd speler luistert....met alle respect.... Heerlijke h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Wat ik maar wil zeggen....als je naar high end wilt luisteren en het wil beoordelen, moet je dat niet door iemand laten doen die elke dag naar een HK cd speler luistert....met alle respect.... Heerlijke h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 januari 2007 Author Report Share Posted 5 januari 2007 Wat ik maar wil zeggen....als je naar high end wilt luisteren en het wil beoordelen, moet je dat niet door iemand laten doen die elke dag naar een HK cd speler luistert....met alle respect.... ja, je hebt gelijk, maar als je goed gelezen hebt dan zie je dat ik niet ga luisteren, ik ga de spelers bedienen. want ik ben nl een beetje doof, ik hoor het allemaal niet zo goed meer, vandaar dat ik geen verschillen hoor ik ben daarom ook nooit begonnen met een paar zelfbouwspeakers en ik wilde ook altijd al esl's modificeren maar ik hoorde niet zo goed wat ik deed, en opnames maken wil ook niet erg lukken, jullie zouden meedelijden moeten hebben ipv me uit te lachen!! ik ben best wel jaloers op sommige hier, op Erikatn bijvoorbeeld of op daultonlee en ik ben helemaal jaoers op CJ, die hoort zelfs verbetering als ie de lens van zijn cd-speler heeft schoongemaakt. wat een oren, Link to comment Share on other sites More sharing options...
daultonlee Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 De muzikaliteit van een instrument.......een trompet klinkt niet als geluid uit een goedkope blikken metalen pijp b.v. Een betere (duurdere misschien) cd speler zal meer nuances (timbres etc.) in het geluid van b.v. een trompet laten horen, en deze natuurlijker weergeven. Wat ik alleen maar bedoelde te zeggen is dat als je een goedkope cd speler gewend bent met goedkoop EFFECT bejag, kan je dat best als MOOI gaan ervaren.........terwijl dat nou juist niet zo is. Spectakel is niet de norm......en omdat te leren horen...dat vraagt om een mentale omschakeling. Verder is luisteren een leerproces....(en ik bedoel het allemaal echt niet op de manier dat IK de enige echte luisteraar ben hoor, bij lange na niet) Ik wil alleen waarschuwen dat testresultaten ook afhangen van het luister "experienced" zijn van je panel. En Erik...ik weet dat je lang meeloopt...je had toch die dubbel Quads ESL panelen op elkaar gebouwd? Mensen denken zo simpel hier....als je iets opschrijft denken ze dat dat gedaan wordt om ze te beledigen, ik heb het hier niet over minderwaardigheidcomplexen (of willen jullie die ook in meting mee gaan nemen?...nog niet eens zo een gek idee want de luisterervaring wordt ook beinvloed door de mentale gesteldheid en die kan per dag verschillen), ik probeer objectieve feiten aan te dragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Je weet niet altijd offie nou wel of niet serieus is (denk overigens van wel), maar symphatiek issie wel. Succes Erik, 't gaat vast en zeker een leuke happening worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts