Jump to content

CD spelers vergelijken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

dat is denk ik wel de kern van de zaak ... ik zie bij mensen die komen luisteren flinke verschillen tussen wat verschillende personen kunnen horen. of hoe bekend ze zijn met klankverschillen. zie het luisterpanel van de BBC dat eerder beschreven werd. dat werd niet voor niets zo georganiseerd.

groet

Vandaag had ik de tijd om een betere methode uit te zoeken...

Eerst heb ik een copie van m'n "Ruud Jonker" testCD gemaakt.

In beide spelers 'n CD (het "orgineel" in de Philips). Hierna beide gestart en m.b.v. flipperen, langer, korter pausetijd tussen de luistermomenten... Heel moeilijk, eigenlijk niet te doen.

Ik ben er wel uit waarom dit is... ik vergelijk n.l. met muziek, en die is elk moment anders er is geen vergelijk te maken.

Toen heb ik beide spelers tegelijk gestart en naar een willekeurige gaan luisteren. Hierna de muziek opnieuw gestart en met de andere gaan luisteren. Hierna weer hetzelfde, maar kwam nu weer met de eerste.

Ik kan dat vrij simpel doen doordat ik vier ingangen, heb waar ik nu op 1 en 3 'n speler heb aangesloten. Twee drukjes op m'n afstandsbediening omhoog of omlaag en in heb de andere. Wanneer je echter 10 keer of zo willekeurig omhoog of omlaag gaat weet ik echt niet meer welke aanstaat.

Dan hangt het dus af van het luisteren.

Ik kan jullie geruststellen. Met 8 verschillende muziekstukken allemaal goed.

Het valt dan op dat de Droplet meer body aan de instrumenten geeft (minder schriel zeg maar). Beter de instrumenten plaatst, puntiger klinkt en krachtiger in het laag is. Er zullen ongetwijfeld meer verschillen zijn, maar deze vielen me het meest op.

Dus willekeurig gaat voor mij niet lukken. maar ik vind deze methode voldoende om te kunnen aantonen welke speler de beste is.

Om op de door Erik voorgestelde methode te testen kan ik helaas niet alleen simuleren. Dan zou ik n.l. weten welke speler er aanstaat.

:)

Je zou ook kunnen kiezen voor b.v. muziek van een acoustisch trio, en de luisteraars kunnen vragen alleen b.v. naar de contrabas te luisteren en hun ervaringen neer te zetten. Later de andere 2 instrumenten.

Daarna oordeel algehele impressie.....ruimtelijkheid, plaatsing, samenhang instrumenten.

Vervolgens meer complexe muziek.....en een oordeel over de weergave van die complexiteit etc.

Het mooiste zou zijn 2 luisterruimtes met de zelfde apparatuur en verschillende cd spelers.

[...]

Twee drukjes op m'n afstandsbediening omhoog of omlaag en in heb de andere. Wanneer je echter 10 keer of zo willekeurig omhoog of omlaag gaat weet ik echt niet meer welke aanstaat.

[...]

Was je met zijn tweeen Hans? Ik bedoel, hoe weet je nou welke speler er stond te spelen?

Groet,

Jacco

Hoi,

Als er nog plek in het luisterpanel is wil ik ook wel meedoen. Ik heb ook een mooie CD speler die als vergelijkingsmateriaal ingezet kan worden: de Bow ZZ-8 met een door mijzelf gebouwde onboard DAC. Deze speler koste toendertijd fl16.000,- (guldens dus).

Wel is het erg belangrijk dat de rest van de set voldoende resolutie heeft om de nuances tussen de spelers te kunnen laten horen; je test een Ferrarie ook niet op een zandweg........... niet dat ik jou set wil vergelijken met een zandweg Hans (hoewel?? Transistoren=silicium=zand :lol: )

Groeten,

Wat ik maar wil zeggen....als je naar high end wilt luisteren en het wil beoordelen, moet je dat niet door iemand laten doen die elke dag naar een HK cd speler luistert....met alle respect....

:lol::D

ja, je hebt gelijk,

maar als je goed gelezen hebt dan zie je dat ik niet ga luisteren,

ik ga de spelers bedienen.

want ik ben nl een beetje doof,

ik hoor het allemaal niet zo goed meer,

vandaar dat ik geen verschillen hoor :(

ik ben daarom ook nooit begonnen met een paar zelfbouwspeakers

en ik wilde ook altijd al esl's modificeren maar ik hoorde niet zo goed wat ik deed,

en opnames maken wil ook niet erg lukken,

jullie zouden meedelijden moeten hebben ipv me uit te lachen!! <_<

ik ben best wel jaloers op sommige hier,

op Erikatn bijvoorbeeld

of op daultonlee

en ik ben helemaal jaoers op CJ,

die hoort zelfs verbetering als ie de lens van zijn cd-speler heeft schoongemaakt. :o

wat een oren,

:D

Wat wil je nu eigenlijk zeggen Erik??? :huh:;)B)

de verschillen zijn dermate groot volgens sommige hier , dat ik er vanuit ga dat IEDEREEN binnen 5 seconden hoort welke cd-speler er speelt .

het word een makkie ,

ik tolereer dan ook GEEN ENKELE fout ,

als speler X niet herkent word dan is dat voor mij het bewijs dat er geen verschillen zijn.

Grappig, zulke boute uitspraken heb ik eigenlijk zelden iemand zien doen. Na de vorige CD speler vergelijking weten we allemaal wel dat de verschillen op zijn minst behoorlijk subtiel zijn.

Je zult toch wel een geschikt stukje muziek moeten vinden waarin deze subtiliteiten ook in voorkomen. Wellicht heb je daar 3-5 minuten muziek voor nodig. Zo;n test duurt dus X * 3 * [3 tot 5] = X * 9 tot X * 15 minuten (met X het aantal toetsen) ofwel bij X=3 zo'n 27 tot 45 minjuten (per testpersoon).

Bij X>3 moet je rekening houden met concentratie verlies, verveling etc Mensen zijn geen robots.

Ik zou er een langlopend onderzoek van maken. Bij 5 personen per dag over langere tijd. Op die manier kun je ook best een significante omvang bereiken (lijkt me).

Ik hoef overigens niet mee te doen. Ik hou niet van technisch luisteren.

Wat ik maar wil zeggen....als je naar high end wilt luisteren en het wil beoordelen, moet je dat niet door iemand laten doen die elke dag naar een HK cd speler luistert....met alle respect....

:lol::D

ja, je hebt gelijk,

maar als je goed gelezen hebt dan zie je dat ik niet ga luisteren,

ik ga de spelers bedienen.

want ik ben nl een beetje doof,

ik hoor het allemaal niet zo goed meer,

vandaar dat ik geen verschillen hoor :(

ik ben daarom ook nooit begonnen met een paar zelfbouwspeakers

en ik wilde ook altijd al esl's modificeren maar ik hoorde niet zo goed wat ik deed,

en opnames maken wil ook niet erg lukken,

jullie zouden meedelijden moeten hebben ipv me uit te lachen!! <_<

ik ben best wel jaloers op sommige hier,

op Erikatn bijvoorbeeld

of op daultonlee

en ik ben helemaal jaoers op CJ,

die hoort zelfs verbetering als ie de lens van zijn cd-speler heeft schoongemaakt. :o

wat een oren,

:D

Wat wil je nu eigenlijk zeggen Erik??? :huh:;)B)

"Jij ben g

Op de Zelfbouw luisterdag van www.zelfbouwaudio.nl hebben we diverse CD en DVD spelers beluisterd, dit was echter geen blind test maar er waren volgens de meesten onder ons wel verschillen te horen.

Sommigen hoorden ENORME verschillen :blink::D het enige wat ik hoorde waren subtiele verschillen, net even iets warmer of juist scheller maar verder viel het allemaal wel mee.

Wat trouwens wel leuk was die dag was dat een oude Sony Playstation1 door vrijwel iedereen als de meest aangename om naar te luisteren aangewezen werd. :rolleyes:

Het zou me niet verbazen als in een blind test deze verschillen totaal niet naar voren kwamen, je eigen CD speler ga je waarschijnlijk al helemaal niet herkennen in een blindtest.

Ik heb ooit eens met een stel vrienden een blindtest gedaan tussen een Marantz CD6000KI en de DV6200, een CD speler en een DVD speler van het zelfde merk en prijsklasse (

Zoals daarstraks al ter sprake kwam: volgens mijn bescheiden mening (uit ervaringen gesprokkeld) is de kwaliteit van de set en de opstelling er van voor het grootste deel d

Allemaal leuk en aardig, maar de test gaat (kennelijk) bij Hans van Liempd plaatsvinden. Ik denk dat zijn set wat 'niveau' betreft wel boven alle twijfel verheven is...

Heb wat zitten knippen in een quote, hoop dat het lukt...

Ja dat is waar, bij Hans, dat is denk ik, grote klasse :) 'k was het even uit het oog verloren...

Ik dacht eerder aan die luistersessie mbt voorversterkers, niet dat d

In my humble opinion moet er even heel duidelijk iets gesteld worden (aardige stijlfout). Volgens mij moet je je beperken tot 2 cd spelers en het te testen moppie moet echt niet lang zijn. Iets van een minuut of zo, anders gaat het zo lang duren en dan kun je je afvragen of het uberhaupt wel zin heeft.

Groet,

Jacco

En dan ook misschien een deel van een song (muziekstuk :D ) dat niet errug crescendo gaat (stil begin, luid einde) of geen enorme tempi wisselingen heeft want dat maakt vergelijken van hetzelfde stuk w

[...]

Twee drukjes op m'n afstandsbediening omhoog of omlaag en in heb de andere. Wanneer je echter 10 keer of zo willekeurig omhoog of omlaag gaat weet ik echt niet meer welke aanstaat.

[...]

Was je met zijn tweeen Hans? Ik bedoel, hoe weet je nou welke speler er stond te spelen?

Groet,

Jacco

Door gewoon het display van de voorversterker aan te zetten... :)

Hierna uiteraard mezelf weer in de war gebracht met vooruit en achteruit de spelers te wisselen.

:)

jawel henrie, ik heb zo'n marantz die vast heel erg vervormt en daarom best lekker klinkt :D

Ik ben het eens met Jacco dat twee genoeg is. En die Opera is niet mis. Maar wie een keer met een standaard SA11 wil vergelijken trekt maar even de bel. Doe ik graag aan mee.

groet