Jump to content

CD spelers vergelijken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal, ben wel een beetje geschrokken van wat er in deze topic gezegd wordt. Kan niet zeggen dat er met enig respect met elkaar wordt omgegaan. Ik vind het jammer dat er over een hobby waar ieder zijn eigen plezier aan beleeft, of dit nou wel of niet hoorbaar is, en van de waarheid spreek ik al helemaal niet, zo heftig gereageerd wordt. Het is geen kwestie van leven of dood hoor! Het gaat hiet ook niet over rascisme, pedofielen of ontsnapte tbs-ers. Jongens, jullie zijn elkaar op een ordinaire manier aan het uitschelden. En dan ook nog eens via de mooi en dappere eenzijdige communicatie, niet dus he! En voordat je elkaar met psychische aandoeningen gaat bekogelen, probeer er eerst een achter te komen waar je het dan over hebt. Je weet NIET wat je tegen iemand zegt op deze manier...

Geloof me, als je de dingen hebt gezien die ik heb gezien zeg je dit soort dingen iet meer.

Erikatn, vanwaar die woede? Dat vraag ik mij af. Ook ik zeg dat mijn Sony speler beter klinkt dan mijn vorige Denon. Tja hoor jij het? Ik hoor en vind dat ik het hoor, ben dus gelukkig op cd speler gebied (en de rest ook!).

Succes aan iedereen die wil testen op een eigen en leuke manier. Het is alleen al leuk om eens een avond met mede liefhebbers te luisteren, in eerste instantie naar geluidjes. vervolgens, zo ging het bij mij meestal naar nieuwe muziek die ik nog niet kon. En ja, in je achterhoofd luister je als audiofiel altijd wel een beetje naar geluidjes......

Groet,

Andre

Hoi allemaal, ben wel een beetje geschrokken van wat er in deze topic gezegd wordt. Kan niet zeggen dat er met enig respect met elkaar wordt omgegaan. Ik vind het jammer dat er over een hobby waar ieder zijn eigen plezier aan beleeft, of dit nou wel of niet hoorbaar is, en van de waarheid spreek ik al helemaal niet, zo heftig gereageerd wordt. Het is geen kwestie van leven of dood hoor! Het gaat hiet ook niet over rascisme, pedofielen of ontsnapte tbs-ers. Jongens, jullie zijn elkaar op een ordinaire manier aan het uitschelden. En dan ook nog eens via de mooi en dappere eenzijdige communicatie, niet dus he! En voordat je elkaar met psychische aandoeningen gaat bekogelen, probeer er eerst een achter te komen waar je het dan over hebt. Je weet NIET wat je tegen iemand zegt op deze manier...

Geloof me, als je de dingen hebt gezien die ik heb gezien zeg je dit soort dingen iet meer.

Succes aan iedereen die wil testen op een eigen en leuke manier. Het is alleen al leuk om eens een avond met mede liefhebbers te luisteren, in eerste instantie naar geluidjes. vervolgens, zo ging het bij mij meestal naar nieuwe muziek die ik nog niet kon. En ja, in je achterhoofd luister je als audiofiel altijd wel een beetje naar geluidjes......

Groet,

Ik ben het hier woord voor woord mee eens. Vind het ook belangrijk genoeg om nog een keer hier neer te zetten, dus ik kwoot het gewoon :D

Groet,

azh

Hoi allemaal, ben wel een beetje geschrokken van wat er in deze topic Erikatn, vanwaar die woede? Dat vraag ik mij af. Ook ik zeg dat mijn Sony speler beter klinkt dan mijn vorige Denon. Tja hoor jij het? Ik hoor en vind dat ik het hoor, ben dus gelukkig op cd speler gebied (en de rest ook!).

Overall een prima post Andre. Ik vind het prima dat de Sony het beter voor je doet en daar melding van maakt. Mijn reactie richt zich op de fundamentalisten van dit forum, die dit forum en in hun technisch 'rationele' greep proberen te houden en de liefhebbers het uitwisselen van zulke informatie proberen te beletten. Daar zal ik tot ik eraf wordt gegooid (zal er geen geheim van maken dat dat nakende is) overanderd tegenin blijven gaan. En op het beheer die bij het uitblijven van stellingname over de bedoeling van dit forum zelf mede oorzaak zijn van de toonzetting aan beide kanten, waardoor het forum aan toegankelijkheid en leesbaarheid ruim tekort komt. En dat is nmm een jammerlijk en onnozel want bewust gemiste kans.

Mijn stelling is dat de verschillen groot zijn, maar in een a-b vergelijk moeilijk te horen

Dat is inherent tegenstrijdig. Tenslotte is het verschil tussen een cassettedeck en CD speler ook groot, en dat kun je echt wel in een a-b vergelijk binnen een paar seconden feilloos horen.

Inderdaad, verschillen zijn vaak heel direct waarneembaar, echter het interpreteren en dus het doen van uitspraken over de kwaliteit is vaak niet mogelijk op zulk een korte termijn.

Dit omdat je vooral reageert op verschillen die in het oor springen, veel kwaliteit is echter veel subtieler.........

:unsure:

Wat is er van waar, dat een alleszins goed gebouwde cd-speler klankmatig te verbeteren is door in de analoge sectie beter metende componenten te plaatsen om zo een ruimere voeding voor het apparaat te construeren!?!?

Ik hoor van Black Gate condensatoren (om maar eens 1 merk te noemen) vaak goede berichten.

:)

Wat is er van waar, dat een alleszins goed gebouwde cd-speler klankmatig te verbeteren is door in de analoge sectie beter metende componenten te plaatsen om zo een ruimere voeding voor het apparaat te construeren!?!?

Niets.

Een CD speler hoort een goede layout te hebben en een slim ontwerp. D

Ik hoor van Black Gate condensatoren (om maar eens 1 merk te noemen) vaak goede berichten.

Alles, wat er is een verschil tussen behoren en zijn. De voeding schijnt het gevoeligst te zijn voor aanpassingen (75% van een evt. verbetering zag ik een Engelse top modder onlangs vertellen). In mijn speler zijn black gates in de signaal weg opgenomen. Met nog een aantal andere aanpassingen is de muzikale prestatie daardoor ruim verbeterd.

Beste,

Wat een drukte om een test te kunnen samen stellen.

Alleen al bij het lezen ervan hoe jullie tot een test proberen te komen, zakt bij mij al de moed in mijn schoenen om mij aan te melden voor de test.

Laat staan om dan de test te ondergaan.

Met groet,

:cool2:

En daar was de almachtige Joris. Wel grappig dat nuttige posts worden weggejorist maar dat dit soort totaal nutteloze info door de moderator wordt gepost. Denk eens effe na in hoeverre dit A bij de sfeer bijdraagt en B hoe constructief dit is. V

Niets.

Een CD speler hoort een goede layout te hebben en een slim ontwerp. D

Ik zal maar weer ff ontopic gaan dan:

Wat hebben (sommige) mensen tegen op een ABXXXXX-test? Ik snap niet waarom je dan geen verschil zou kunnen horen, of zelfs in de war zou raken. Het enige wat je namelijk hoeft te doen, is luisteren of speler X1 (de eerste X dus) dezelfde is als voorgaande (speler B dus), of dat het een andere is (speler A dus). Blijkt het dezelfde te zijn, dan is het dus B en kun je met X2 aan de slag. Is die hetzelfde als X1? Nee, dus is het A. Op naar X3. Is dat dezelfde als X2? Ja, dus is het speler A, enz...

Je schrijft tijdens de test op wat je antwoorden zijn, dus wat is nou het probleem? Volgens mij is het 'in de war raken' een teken dat de verschillen zo klein zijn dat ze niet hoorbaar meer zijn. Of toch in ieder geval zo klein dat ze niet interessant meer zijn...

Wat hebben (sommige) mensen tegen op een ABXXXXX-test? Ik snap niet waarom je dan geen verschil zou kunnen horen, of zelfs in de war zou raken. Het enige wat je namelijk hoeft te doen, is luisteren of speler X1 (de eerste X dus) dezelfde is als voorgaande (speler B dus), of dat het een andere is (speler A dus). Blijkt het dezelfde te zijn, dan is het dus B en kun je met X2 aan de slag. Is die hetzelfde als X1? Nee, dus is het A. Op naar X3. Is dat dezelfde als X2? Ja, dus is het speler A, enz...

Je schrijft tijdens de test op wat je antwoorden zijn, dus wat is nou het probleem? Volgens mij is het 'in de war raken' een teken dat de verschillen zo klein zijn dat ze niet hoorbaar meer zijn. Of toch in ieder geval zo klein dat ze niet interessant meer zijn...

helemaal mee eens!!

al diverse keren heb ik hear gelezen dat er behoorlijke verschillen zijn tussen cd-spelers.

geen 'zwart-wit' verschillen, maar toch wel 'bruin-rood'

het lijkt me dus een makkelijke opgave voor de luisteraars.

ik laat 3 muziekstukken horen:

2 keer op speler A en 1 keer op speler B.

oftwel: ik steek drie gekleurde kaarten omhoog:

1 keer de rode en 2 keer de bruine.

daarna mogen ze zeggen welke kaart maar 1 keer omhoog gestoken is

oftwel : ze mogen mij zeggen welke speler ze maar 1 keer gehoord hebben :)

het kan ook makkelijker:

ik steek een rode kaart omhoog , en zeg : dit is een rode kaart!

daarna steek ik een groene kaart omhoog, en zeg : dit is een groene kaart ,

dan steek ik

Wat hebben (sommige) mensen tegen op een ABXXXXX-test?[...]

Je test met een bepaald doel voor ogen. Dat moet je niet vergeten.

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het in de war raken in een lange onbekende reeks spelers duidt op kleine verschillen. Dat is volstrekt logisch en dat zal ook uit zo'n test komen. De geschiedenis is het beste bewijs daarvoor en de weerstand van de luisteraars ook. Zij weten ook wel (diep in hun verstand en/of hart) dat er zo geen verschil gevonden wordt. De volgende vraag is waarom. Een van de redenen zou kunnen zijn dat er iets schort aan de luisteraars en dat ze zich graag laten bedotten. Maar het zou ook kunnen zijn dat de test methode niet geschikt is om te zoeken naar verschillen. Want 1 ding is duidelijk, zo kun je geen verschillen vinden (omdat ze relatief klein zijn).

Nou, laten we dan maar een test bedenken waarbij er specifiek naar kleine verschillen wordt gezocht! Korte stukjes muziek op niet meer dan 2 apparaten waarbij er bovendien een volgorde bekend is. Blijft er nog 1 ding over en dat is te zeggen welke speler A of B is. Herkennen van een speler is dat als de test vervolgens x keer herhaald wordt en de A en B veranderen (niet de volgorde). Denk er maar eens over na, die methode heeft potentie.

Groet,

Jacco

Mijn stelling is dat de verschillen groot zijn, maar in een a-b vergelijk moeilijk te horen

Dat is inherent tegenstrijdig. Tenslotte is het verschil tussen een cassettedeck en CD speler ook groot, en dat kun je echt wel in een a-b vergelijk binnen een paar seconden feilloos horen.

Ik vraag me af of jij w

Het valt mij op dat Hans en Erik verschillende redenen hebben voor de hun voorgestelde testmethode:

-Volgens mij bereik je met Hans zijn methode dat de luisteraars leren de verschillen tussen de verschillende spelers te herkennen.

-Erik wil gewoon testen of de luisteraars al zo ver zijn dat ze de verschillen er meteen uit pikken.

Twee totaal verschillende benaderingen...........

Tevens moet je ook niet de illusie hebben dat de luisteraars op zo'n luistersessie ZIN hebben om een uitgebried testprotocol te volgen; het blijft tenslotte een hobby :blink: Of niet? :confused:

Mij maakt het niet uit, ik pik de verschillen er zo wel uit, net als Hans, daar heb ik geen testprotocol voor nodig.

En de mensen die minder ervaring hebben met klankmatige vergelijkingen krijgen de gelegenheid om uit te proberen wat de verschillen zijn en ze te herkennen.

Daarbij wil ik ook nog vermelden dat het altijd tijd kost om de klank van een onbekende installatie in een onbekende akoustiek te verkennen; dit zal een goede vergelijking meer in de weg zitten dan welke testmethode dan ook.

Wanneer gaat het nou plaats vinden?

Groeten,

Mij maakt het niet uit, ik pik de verschillen er zo wel uit, net als Hans, daar heb ik geen testprotocol voor nodig.

Dat valt blind met het tijdens de muziek schakelen dus enorm tegen.... :(

Ik heb overigens ergens een datum genoemd... Ik meen zaterdag na carnaval... (het feest der zotten) ;)

Hey mensen..mag ik ook meedoen aan de luistertest?? Lijkt me heel gezellig! Zo ja graag tijd, adres ...bijvoorbaat dank.

Mijn credo...muziek luisteren is de moeilijkste hobby die er bestaat......

Je bent van harte welkom.... je moet in de buurt van den Bosch zijn. Een adres volgt tegen de tijd dat we gaan luisteren.

Mischien kan Erik op de begin pagina e.e.a. bij houden...??

Hey mensen..mag ik ook meedoen aan de luistertest?? Lijkt me heel gezellig! Zo ja graag tijd, adres ...bijvoorbaat dank.

Mijn credo...muziek luisteren is de moeilijkste hobby die er bestaat......

Je bent van harte welkom.... je moet in de buurt van den Bosch zijn. Een adres volgt tegen de tijd dat we gaan luisteren.

Mischien kan Erik op de begin pagina e.e.a. bij houden...??

wat was de datum ook al weer hans?

morgen ga ik de beginpagina bijwerken.

eerst het hele topic even doorlezen ;)

Sommigen hier schijnen meer plezier te hebben in het bepalen van een testmethode, dan het werkelijke luisteren zelf, ze maken er liever een wedstrijd van met winnaars en verliezers.....

Ik vind het echt onzin zoals jullie gaan testen.....is dit speler A of B.....jet is geen quiz.

Je kan beter na elke luistersessie de luisteraar een blad met aantekeningen over wat hij of zij gehoord heeft laten overhandigen....dan kan je na 15 sessies de beschrijvingen naast elkaar leggen.

De test moet gericht zijn op luisteren, niet op een spelletje...is het A of B, want die uitslag zegt mij helemaal niks.

Op die manier krijg je dan aan het eind van de avond een stapel beschrijvingen van b.v. een HK cd speler, en een stapel over de ervaringen met een bepaalde high end cd speler.....is toch een veel interessantere testuitslag dan 30 stemmen voor A en 22 stemmen voor B met 18 fouten.

Het voordeel van zo een test is ook dat iemand b.v. 5 keer dezelfde cd speler hoort en er dus 5 keer iets over opschrijft.....dan zie je ook in hoeverre mensen zelf consistent zijn in hun mening.

Verder kan je dan ook smaakverschillen vastleggen ....persoon X vind speler S prettiger, mooier vanwege U....en persoon A heeft een voorkeur voor speler M vanwege dit en dat....maar vond bij speler X dit en dat iets prettiger of beter.

Leuk is dan om te zien waarom luisteraar X de HK van 200 euro beter vind klinken als de dure cd speler, en persoon Y net andersom. Dat leidt nog eens tot ECHTE controverse!

Sommigen hier schijnen meer plezier te hebben in het bepalen van een testmethode, dan het werkelijke luisteren zelf, ze maken er liever een wedstrijd van met winnaars en verliezers.....

Ik vind het echt onzin zoals jullie gaan testen.....is dit speler A of B.....jet is geen quiz.

Knipperdeknip

Volgens mij ging het er in eerste instantie om of er verschil is tussen een goedkope speler en een dure, oftewel of je ze uit elkaar kan halen in een dubbelblind test en niet wat de verschillen zijn.

Kan mij vergissen natuurlijk, iets wat niet geheel onmogelijk is :cool2:

gr.,

Jeroen

Niets. Een CD speler hoort een goede layout te hebben en een slim ontwerp. D

Neem contact op met Bas en laat je verrassen. :)

Niets. Een CD speler hoort een goede layout te hebben en een slim ontwerp. D