Jump to content

CD spelers vergelijken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Wat is er van waar, dat een alleszins goed gebouwde cd-speler klankmatig te verbeteren is door in de analoge sectie beter metende componenten te plaatsen om zo een ruimere voeding voor het apparaat te construeren!?!?
Niets. Een CD speler hoort een goede layout te hebben en een slim ontwerp. D

Ik denk dat veel fabrikanten het doen omdat de doelgroep het graag zo ziet.

Gebakken strandzand (silicium) is nagenoeg ongevoelig voor trillingen. Condensatoren en spoelen zullen ook vrij ongevoelig zijn, vooral condensatoren. Tuurlijk kan het wel, maar een goed ontwerp heeft daar geen last van.

Groet,

Jacco

Je hebt gelijk....niet 99% maar 100%....

Maar misschien is een luistertest met aantekeningen wel veel interessanter, omdat je dan de beoordelingen van de luisteraars naast elkaar kan leggen, dus je pakt de factor luisteraar en de factor cd speler.

beste daultonlee,

zo'n test die jij bedoelt hebben we al 4 keer gedaan!

h

Met al die talloze opmerkingen als "gebouwd als een tank", "verstevigd chassis" en "weegt wel 30 kilo!" mag dat inderdaad wel duidelijk zijn. Dan wordt (zoals erik al eerder aangaf) de klank vanzelf beter.

Met al die talloze opmerkingen als "gebouwd als een tank", "verstevigd chassis" en "weegt wel 30 kilo!" mag dat inderdaad wel duidelijk zijn. Dan wordt (zoals erik al eerder aangaf) de klank vanzelf beter.

Ja, en het gekke is dat het nog werkt ook. Er is geen audiofiel die het in zijn hoofd haalt om een cd speler te kopen met een licht loopwerk. Die kunnen overigens veel beter zijn dan hele zware, omdat die veel gemakkelijker te stabiliseren zijn.

Enfin, er is een bepaalde vraag naar en daar wordt aan voldaan. That's bussines.

Groet,

Jacco

Kan me niet voorstellen dat het niet uitmaakt......In mijn oude McIntosh zat een VRDS-25 loopwerk dat zwevend opgehangen was door McIntosh om resonantie te voorkomen.....dat zie je aan de buitenkant niet....en dat gaan ze toch niet doen voor de kat zijn....

Maar ze promoten er wel mee.....

Kan me niet voorstellen dat het niet uitmaakt......In mijn oude McIntosh zat een VRDS-25 loopwerk dat zwevend opgehangen was door McIntosh om resonantie te voorkomen.....dat zie je aan de buitenkant niet....en dat gaan ze toch niet doen voor de kat zijn....

Voor niets zal een merk nooit iets doen, maar of het technisch ook noodzakelijk is, is een tweede. Er is altijd wel een verhaal te maken hoe iets geimplementeerd is. Meetresultaten hoeven toch niet (werkt vaak averechts), dus aannemelijk maken is voldoende.

Groet,

Jacco

Meetresultaten hoeven toch niet (werkt vaak averechts), dus aannemelijk maken is voldoende. Groet, Jacco

Probeer tijdens jullie cd-speler test dezelfde criteria als van >> deze <<

testbankcandidaat op papier te krijgen.

Ben benieuwd hoe anders er dan over verschillende CD-spelers wordt geschreven.

<_<

Dit is trouwens geen aanval op Jacco's meetkunde!

ps.: iedere 2 x 50 W. versterker klinkt zeker ook hetzelfde; Watt zijn Watts. Toch?

:P

Succes.

Meetresultaten hoeven toch niet (werkt vaak averechts), dus aannemelijk maken is voldoende. Groet, Jacco

Probeer tijdens jullie cd-speler test dezelfde criteria als van >> deze <<

testbankcandidaat op papier te krijgen.

Ben benieuwd hoe anders er dan over verschillende CD-spelers wordt geschreven.

<_<

Dit is trouwens geen aanval op Jacco's meetkunde!

ps.: iedere 2 x 50 W. versterker klinkt zeker ook hetzelfde; Watt zijn Watts. Toch?

:P

Succes.

Watts zijn de uitkomst van een integraal. En zo werkt het gehoor niet, dus dat kun je niet zomaar tot analogie maken.

Maar over die metingen, die zijn natuurlijk interessant. Het -0,3 dB punt van mijn Philips cd recorder ligt op 15,5 kHz (toevallig gisteren gemeten), dus die Musical Fidelity kW DM25 DAC met 20 kHz is veel beter.

Ik zou graag eens in staat zijn jitter metingen te doen, maar als ik die levels zo zie (max op -110 dBFS) verwacht ik eigenlijk geen problemen. Dan zou het meer zijn om het te kunnen meten uit technisch oogpunt.

Groet,

Jacco

Wat is er van waar, dat een alleszins goed gebouwde cd-speler klankmatig te verbeteren is door in de analoge sectie beter metende componenten te plaatsen om zo een ruimere voeding voor het apparaat te construeren!?!?

[...]

Een CDspeler is volledig afhankelijk van zijn clock.

Laat die nou wel gevoellig zijn voor trillingen.

[...]

En hoeveel denk je dat dat zal zijn? Op hoeveel dB down zou dat zijn? 100, 200? Lekker belangrijk...

Groet,

Jacco

[...]

[...]

En hoeveel denk je dat dat zal zijn? Op hoeveel dB down zou dat zijn? 100, 200? Lekker belangrijk...

Groet,

Jacco

Het lijkt mij een prima bron voor jitter!

[...]

[...]

Groet,

Jacco

Het lijkt mij een prima bron voor jitter!

Precies en laat dat nou 3x niks zijn! Je geeft al antwoord op mijn vraag met het juiste antwoord...

Groet,

Jacco

PS je kunt wel jitter veroorzaken die hoorbaar is, maar dan moet je gaan skippieballen op je cd speler.

Een CD speler is volledig ongevoelig voor enige mechanische trillingen. Er zit geen microfoon in een CD speler; dat wil zeggen dat er onmogelijk enige mechanische trilling omgezet kan worden in een elektrisch signaal, waar ook in de speler. In principe zou je een CD speler, zo lang de data nog foutloos uitgelezen wordt, prima kunnen schudden, gooien of naast een stratenmaker-plaattrilmachine kunnen zetten.

Beste S0000, verklaar dan het volgende:

Ik heb mijn set verplaatst van een rammelkast naar een met zand gevuld rack (ja, in de keten CD-VV-EV-LS staan naast de CD ook de VV in het rack, maar ja, dat zal volgens jou toch ook geen effect moeten hebben :o ) en heb veel meer rust in het geluidsbeeld gekregen, het laag is beter te volgen en de scheiding tussen instrumenten is veel groter. Komt dat dan doordat de set van rechts naar links in de kamer is verplaatst? :blink::):D

[...]

Les 1) De laser probeert data te lezen van een schijfje dat erboven draait, er zit een soort autofocus lens op de laser zodat hij scherp kan stellen. Als een CD trilt varieert de afstand tussen laser en CD en moet de lens scherpstellen. Los van het feit dat continu verlopen van scherpte leesfouten oplevert, zorgt de varierende afstand tussen CD en laser voor Jitter.[...]

Stefan,

Je moet in het bezit zijn van een bijzonder slecht loopwerk als het waar is wat je beweert. Of als je last hebt van hetgeen je beweert, ik sluit niets uit. Ik heb eea eens uitgeprobeerd hear.

Groet,

Jacco