Jump to content

CD spelers vergelijken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

[...]

Jitter is inderdaad het toverwoord, dat een CD rom de data wel kan retrieven is geen geheim, hij doet het alleen niet real time! en daar zit hem de crux.

[...]

Oke, hoeveel cd's wil jij voor mij vergelijken die ik met een AUDIO CD RECORDER heb gekopieerd? Of de digitale info vergelijken van een cd die ik op een harde schijf met Toslink interface (SPdif) naar zo'n zelfde AUDIO CD RECORDER heb gekopieerd? Of zal ik ze op een rewritable zetten, dan heb je waarschijnlijk bergen meer jitter?

Dat heb ik al eens gedaan, en raad eens: bit-voor-bit-identiek. Niks geen jitter-verhaal of andere beren op de weg. Just bits and bytes. Gewoon hetzelfde. Dus een DAC heeft niks te kiezen: die heeft gewoon 2 keer dezelfde stream voor en achter zijn kiezen.

Of ik heb de beschikking over loopwerken die van een andere planeet komen en die wel zo godsgruwelijk goed zijn in vergelijking met die haai-end loopwerken. Maar dat lijkt me overigens heel sterk.

Dat was trouwens ook de gedachtengrap: er is geen verschil bij goede loopwerken. Misschien is er wel een issue met de tijd dat ze meegaan of de herrie die ze produceren als ze in gebruik zijn. Maar de data is gewoon hetzelfde.

Groet,

Jacco

Ik zou willen opmerken dat het inderdaad aan de High End merken zelf ligt dat er zo negatief over kwaliteitsaudio wordt gedacht (en Hear geschreven). Er is HEEL VEEL rotzooi voor veel te veel geld op de markt gezet.

Hierdoor heeft de audio markt zichzelf de das omgedaan!

Los daarvan zijn er zeker kwalitief zeer hoogwaardige audiosystemen op deze aardbol (meestal van door de wol geverfde zelfbouwers) en die hoeven echt niet veel te kosten.

Los van absoluut kwaliteitsnivo (resolutie, dynamiek) moet ook de klankbalans in orde zijn, dit is meer een kwestie van goed uitbalanceren dan van de duurste componenten toepassen............

Jacco,

Ik nodig je hierbij van harte uit om bij mij thuis te komen luisteren naar de verschillen tussen originele en gekopieerde CD's. Neem zelf de CD's mee die je goed kent.

Ik denk dat je wel degelijk het verschil op mijn set zal waarnemen (of je moet echt doof zijn :blink: )

Ook kan ik je laten horen dat loopwerken allemaal anders klinken.

Stuur me maar een PM als je de uitnodiging aanneemt.

Groeten,

Ik zou willen opmerken dat het inderdaad aan de High End merken zelf ligt dat er zo negatief over kwaliteitsaudio wordt gedacht (en Hear geschreven). Er is HEEL VEEL rotzooi voor veel te veel geld op de markt gezet.

Hierdoor heeft de audio markt zichzelf de das omgedaan!

Heb je 3 voorbeeldjes van rotzooi van de High End merken wat voor veel te veel geld op de markt is gezet?

Jacco,

Ik nodig je hierbij van harte uit om bij mij thuis te komen luisteren naar de verschillen tussen originele en gekopieerde CD's. Neem zelf de CD's mee die je goed kent.

Ik denk dat je wel degelijk het verschil op mijn set zal waarnemen (of je moet echt doof zijn :blink: )

Groeten,

Jacco luisterd nooit als het om vergelijken gaat, hij meet enkel. Dus of hij doof is of niet is voor deze uitnodiging irrelevant :D

[...]

Jacco,

Groeten,

Ik neem de uitnodiging aan alleen zie ik het niet zitten om alleen maar te luisteren. Niet voor de gezelligheid, dat zal wel goed komen maar meer om zekerheid te krijgen. Ik vertrouw mijn gehoor niet namelijk. Ook vaak last van kleine verkoudheidjes etc.

Ik weet alleen niet goed waar ik aan zal gaan meten, ik neem aan de analoge uitgang van de spelers. Er is een heuse Hear Test cd in de maak met interessante meetsignalen en ik heb zelf ook nog wel wat goed bruikbare meetapparatuur (maar weer geen scoop, das jammer). Je zei dat jitter het toverwoord is, dus zou het aardig zijn om in die richting te meten. Amplitude-demodulatie van een sinus? Of iets anders?

Wat ook kan is het "opnemen" van digitale signalen middels Toslink. Ik heb een cd recorder die dat als input accepteert en zo kunnen digitale streams die real-time overgezet worden van het ene apparaat naar het andere later geanalyseerd worden.

Groet,

Jacco

Ik vertrouw mijn gehoor niet namelijk. Ook vaak last van kleine verkoudheidjes etc.

Prima zo'n zelfaanname, en uiteraard meer dan duidelijk zo onderhand, maar waarom denk je dan anderen jouw (idee over) gesteldheid en kwaal te moeten opleggen?

Omdat ik mijzelf niet als buitenbeentje beschouw. Ik ben niet meer of minder dan een ander.

Maar of het voor iedereen geldt, moet die iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Dat zal me eerlijk gezegd worst zijn en ik wil het zeker niet opleggen aan iedereen. Mijn betoog kan misschien wel zo over komen, maar ik laat die conclusie graag over aan hen die menen die conclusie te moeten trekken. Meten en luisteren zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden en ik vertrouw meetapparatuur meer dan mijn gehoor. That's all.

Groet,

Jacco

:mad2: Wat een baggerweer. :mad2:

Inderdaad... De spanningsdipjes zijn niet van de lucht...

Ps. ben wel redelijk goed naar huis komen waaien. Moest hier daar wat omgevallen bomen ontwijken (en zag een auto staan die dat wat minder goed gelukt was), maar verder geen last gehad. Het was nota bene bijna droog... ;)

Ik neem de uitnodiging aan alleen zie ik het niet zitten om alleen maar te luisteren. Niet voor de gezelligheid, dat zal wel goed komen maar meer om zekerheid te krijgen. Ik vertrouw mijn gehoor niet namelijk. Ook vaak last van kleine verkoudheidjes etc.

Ik weet alleen niet goed waar ik aan zal gaan meten, ik neem aan de analoge uitgang van de spelers. Er is een heuse Hear Test cd in de maak met interessante meetsignalen en ik heb zelf ook nog wel wat goed bruikbare meetapparatuur (maar weer geen scoop, das jammer). Je zei dat jitter het toverwoord is, dus zou het aardig zijn om in die richting te meten. Amplitude-demodulatie van een sinus? Of iets anders?

Wat ook kan is het "opnemen" van digitale signalen middels Toslink. Ik heb een cd recorder die dat als input accepteert en zo kunnen digitale streams die real-time overgezet worden van het ene apparaat naar het andere later geanalyseerd worden.

Groet,

Jacco

Ik heb geen toslink uitgang, alleen SPdif, maar dan meet je meteen de jitter van deze interface en de digitale bekabeling.

Ik heb nog wel een paar oscilloscopen staan die je kan gebruiken, de snelste is geloof ik 10mHz, ik denk niet dat we daar jitter mee kunnen meten.

Je kunt jitter wel horen hoor, dat is veel makkelijker. Uiteindelijk bestaat audioapparatuur om je gehoor te strelen en niet je meetapparatuur.......................

Groeten,

Omdat ik mijzelf niet als buitenbeentje beschouw. Ik ben niet meer of minder dan een ander.

Maar of het voor iedereen geldt, moet die iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Dat zal me eerlijk gezegd worst zijn en ik wil het zeker niet opleggen aan iedereen. Mijn betoog kan misschien wel zo over komen, maar ik laat die conclusie graag over aan hen die menen die conclusie te moeten trekken. Meten en luisteren zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden en ik vertrouw meetapparatuur meer dan mijn gehoor. That's all.

Groet,

Jacco

Sounds fair zeggen ze aan aan de overkant.

A

Goedenmiddag allemaal,

zonder me in het strijdgewoel te willen mengen;)

Zelf heb ik een DVD speler die ook cd's af kan spelen, een Marantz DV12s2. Hiernaast ook nog een Harman Kardon HD 970 cd speler. Wanneer ik een cd afspeel in de dvd speler hoor ik scherpe bijklanken in het midhoog/hoog, deze zijn afwezig wanneer ik dezelfde cd in de cd speler afspeel. Hetzelfde geldt voor plaatsing en ruimte, hier is duidelijk verschil, bij de ene opname wat meer dan de andere. Iedereen kan dat horen, hoef je geen geoefend luisteraar voor te zijn.

Maarrrrrr...... Dit hoor ik alleen op mijn Klipsch horns. Wanneer ik de horns afkoppel en mijn oude vertrouwde Infinity Renaissance 80's aansluit is het verschil voor mij niet meer te horen. Eigenlijk klinken beide bronnen dan best lekker. Er is dus zeker een hoorbaar verschil, maar niet in iedere omgeving. Tussen (goede en uit dezelfde generatie)cd spelers zit zeker verschil, maar naar mijn idee hoofdzakelijk klankkleur. Soms denk ik andere dingen te horen maar bij een volgende cd liggen de kwaliteiten weer ergens anders.

Mijn budget cdspeler doet het in mijn set en voor mijn oren in ieder geval uitstekend......

Maar er is meer in opvatting en geluidservaring, sommigen streven een natuurgetrouwe weergave na met een setje boekenplankluidsprekers, gaan helemaal uit kun dak als ze een orkest aan horen zwellen terwijl een ander dit geluidsbeeld de realiteit absoluut niet vindt benaderen. We drinken met zijn allen aangezoet bier, weten niet eens meer hoe bier hoort te smaken ;) Willen we nog wel een natuurgetrouwe weergave, of doen we het met hetgeen we aangeleerd krijgen....... Dan maken die minimale verschillen in cd weergavekwaliteit ook niet meer uit.

mijn 2 centjes,

Marcel

Goedenmiddag allemaal,

zonder me in het strijdgewoel te willen mengen;)

Zelf heb ik een DVD speler die ook cd's af kan spelen, een Marantz DV12s2. Hiernaast ook nog een Harman Kardon HD 970 cd speler. Wanneer ik een cd afspeel in de dvd speler hoor ik scherpe bijklanken in het midhoog/hoog, deze zijn afwezig wanneer ik dezelfde cd in de cd speler afspeel. Hetzelfde geldt voor plaatsing en ruimte, hier is duidelijk verschil, bij de ene opname wat meer dan de andere. Iedereen kan dat horen, hoef je geen geoefend luisteraar voor te zijn.

Maarrrrrr...... Dit hoor ik alleen op mijn Klipsch horns. Wanneer ik de horns afkoppel en mijn oude vertrouwde Infinity Renaissance 80's aansluit is het verschil voor mij niet meer te horen. Eigenlijk klinken beide bronnen dan best lekker. [...]

Interessant, dat zou kunnen duiden op troep boven de Nyquist frequentie die door de hoorns terugvouwt naar hoorbare frequenties. Is maar een mogelijkheid.

Groet,

Jacco

[interessant, dat zou kunnen duiden op troep boven de Nyquist frequentie die door de hoorns terugvouwt naar hoorbare frequenties. Is maar een mogelijkheid.

Groet,

Jacco

Ik heb een HD 970, een oudere Denon speler en buizen Marantz (CD4000 geloof ik). Ik heb geen hoorn luidsprekers, maar Magnepans en ik ervaar exact hetzelfde als Marcelti.

Het verschil zit hem dus vast niet in terugvouwende hoorns, maar in de DA converter, in het filter of iets dergelijks. De "soepele" hoogweergave van de HD 970 is de voornaamste reden dat ik er zo tevreden over ben.

Van een schril/onzuiver hoog krijg ik namelijk allergische reacties. Eerder probeerde ik dat te verhelpen met zo

Hopelijk maak ik de buizenliefhebbers niet boos, maar ik vind het veelgeroemde buizengeluid nog het meest lijken op het geluid van een gelikte verkoopmedewerker: je krijgt de meest plezierige dingen te horen, maar jammer genoeg is er niks van waar ;)

Ik ben niet zo gemakkelijk boos te krijgen maar wat je hier typt raakt kant noch wal. Je hebt schijnbaar alleen ervaring met minder geslaagde buis-ontwerpen. Ik ben ook geen fan van het "warme/romantische" buizengeluid maar wel van goed ontworpen buizenmeuk.

Maar goed, we raken nogal Off-Topic.

BTW, ik heb ook zo'n HD970. Prima spelertje!

Groeten...

Hopelijk maak ik de buizenliefhebbers niet boos, maar ik vind het veelgeroemde buizengeluid nog het meest lijken op het geluid van een gelikte verkoopmedewerker: je krijgt de meest plezierige dingen te horen, maar jammer genoeg is er niks van waar ;)

Hahaha, wat een onzin zeg. Het kan wellicht ook zo zijn dat je vindt dat iedere buizenversterker identiek klinkt, alleen dan kan ik deze uitspraak nog begrijpen, er van uitgaande dat je ooit eens een slechte buizenbak gehoord hebt.

Hahaha, wat een onzin zeg. Het kan wellicht ook zo zijn dat je vindt dat iedere buizenversterker identiek klinkt, alleen dan kan ik deze uitspraak nog begrijpen, er van uitgaande dat je ooit eens een slechte buizenbak gehoord hebt.

:D Beetje op de teentjes getrapt. :D

Buizenversterkers verschillen ondering, omdat ze allemaal (zeker die kansloze "2*10 W + trafo" exemplaren) hoorbaar vervormen (maar die vervorming is natuurlijk niet overal hetzelfde). Tja, de ene audiofiel vindt vervorming A mooi, en de ander audiofiel vindt vervorming B mooi. Als het op HiFi aankomt, zijn buizenbakken altijd slecht. Tenzij je er eentje bouwt met 20 parallelle volgers + dito voeding (zit je zo op 200 kg). Een buizenversterker k

Er stond een knipoog achter m

Dat 95% van alle buizenversterkers "warm" en "soft" klinken is niet de schuld van de buizen.

Triode buizen (en vooral de direct verhitte) hebben een open loop lineariteit die groter is dan van welke transitor dan ook. Hierdoor zijn het dus nauwkeurigere versterkerelementen met een lagere vervorming dan transistoren!

De rede dat de versterkers met buizen veelal warm klinken heeft enkel en alleen te maken met de toegepaste schakelingen en componenten:

1) bijna altijd ongestabiliseerde voedingen (een transistorbak van 300euries heeft al stabilisatie) dit heeft te maken met de hoge spanning en de hoge kosten van de componenten (dure trafo's, elco's en buizen). Hierdoor hebben ze een slappe wollige bas en verloopt de buisinstelling met het verloop van de netspanning waardoor de buizen naast hun optimale werkpunt gaan functioneren.

2) veelal single ended en dus een hoge uitgangsimpedantie. Luidsprekers met impedantieschommelingen in het laag (basreflex) kleuren hierdoor het geluid

3) veelal zonder tegenkoppeling terwijl de meeste transistorbakken wel tegenkoppeling gebruiken om de lineariteit te verhogen (vervorming verlagen) en uitgangsimpedantie te verlagen (niet dat ik voor tegenkoppeling ben). En dit is dus de rede dat de vervorming van buizenversterkers hoger is, echter is de remedie slechter dan de kwaal!

4) goedkope uitgangstrafo's die matig presteren waardoor ze al snel aflopen in het hoog en een hoge uitgangsimpedantie hebben

5) Huidige producenten maken slechte kwaliteit buizen met grote variatie in karakteristieken. Sinds een paar jaar zijn er fabrikanten die weer echt goede kwaliteit buizen leveren, zelfs beter dan de vermaarde originele Western Electric 300B. TJ heeft erg mooie exemplaren, ze moeten meer toegepast worden door de versterkerfabrikanten.

Bovenstaand is niet uitputtend maar geeft wel de hoofdpunten weer.

Voor een deel hebben de punten te maken met de (te) kleine afzetmarkt waardoor er niet geinvesteerd kan worden in goede en efficiente productiemethodes die kwaliteit en een concurerende prijs waarborgen.

Transistoren (en vooral de bipolaire) hebben een open loop transconductantie die groter is dan van welke triode dan ook. Hierdoor zijn het dus nauwkeurigere versterkerelementen dan trioden!

Bovendien is de uitgangsweerstand hoger omdat de mu veel groter is. Al met al veel geschikter om versterkers te maken. Ook de bandbreedte is groter in het algemeen.

Groet,

Jacco