Jump to content

CD spelers vergelijken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Transistoren (en vooral de bipolaire) hebben een open loop transconductantie die groter is dan van welke triode dan ook. Hierdoor zijn het dus nauwkeurigere versterkerelementen dan trioden!

Bovendien is de uitgangsweerstand hoger omdat de mu veel groter is. Al met al veel geschikter om versterkers te maken. Ook de bandbreedte is groter in het algemeen.

Groet,

Jacco

Je houd me wel scherp Jacco, en dat op de vrijdagavond :D

Lineariteit bepaald het merendeel van de vervorming niet de transconductantie.

Uitgebreide tests hebben mij bewezen dat hoe hoger de mu hoe slechter het geluid is, en ook de lineariteit lijdt daaronder.

Buizen moet je inzetten als een zuivere spanningsversterker, dan doen ze het uitstekend. Ik maak dus ook gebruik van interstage trafo's.

Met een simpele ECC88 kan je al een bandbreedte halen van 250kHz, hoe veel heeft een mens nodig????

Groeten,

Nee Stefan,

Een grotere transconductantie leidt tot een betere lokale feedback en dus tot een linearisering van de versterker. Tot een bepaalde grens gaat het bij een buis goed, maar het echte werk moet toch echt gedaan worden door elementen met een hogere steilheid. Dus als je genoegen neemt met wat vervorming is een buis een goed idee. Ziet er bovendien leuk uit.

Groet,

Jacco

Transistoren (en vooral de bipolaire) hebben een open loop transconductantie die groter is dan van welke triode dan ook. Hierdoor zijn het dus nauwkeurigere versterkerelementen dan trioden!

Bovendien is de uitgangsweerstand hoger omdat de mu veel groter is. Al met al veel geschikter om versterkers te maken. Ook de bandbreedte is groter in het algemeen.

Groet,

Jacco

Je houd me wel scherp Jacco, en dat op de vrijdagavond :D

Lineariteit bepaald het merendeel van de vervorming niet de transconductantie.

Uitgebreide tests hebben mij bewezen dat hoe hoger de mu hoe slechter het geluid is, en ook de lineariteit lijdt daaronder.

Buizen moet je inzetten als een zuivere spanningsversterker, dan doen ze het uitstekend. Ik maak dus ook gebruik van interstage trafo's.

Met een simpele ECC88 kan je al een bandbreedte halen van 250kHz, hoe veel heeft een mens nodig????

Groeten,

Als je luidsprekers en je ruimte echt 35 hertz kunnen laten horen heb je tot 20 k.hertz nodig

als 70 hertz je grens is heb je aan 12k. hertz genoeg

meer geeft dan geen mooie balans

Nee Stefan,

Een grotere transconductantie leidt tot een betere lokale feedback en dus tot een linearisering van de versterker. Tot een bepaalde grens gaat het bij een buis goed, maar het echte werk moet toch echt gedaan worden door elementen met een hogere steilheid. Dus als je genoegen neemt met wat vervorming is een buis een goed idee. Ziet er bovendien leuk uit.

Groet,

Jacco

Ik neem dus genoegen met wat meer vervorming volgens de "geleerden". Hoe komt het dan dat ik op mijn versterkers meer openheid, dynamiek, detailweergave; kortom werkelijkheidsweergave, waarneem dan bij alle transistorversterkers die ik ooit heb mogen beluisteren????

Iets klopt er niet en we komen er blijkbaar met zijn allen niet achter wat dat is :lol:

Heb je wel eens geluisterd naar de klankmatige verschillen tussen verschillende versterkingsfactoren? Moet je doen, er gaat een wereld voor je open.

Nee Stefan,

Groet,

Jacco

Ik neem dus genoegen met wat meer vervorming volgens de "geleerden". Hoe komt het dan dat ik op mijn versterkers meer openheid, dynamiek, detailweergave; kortom werkelijkheidsweergave, waarneem dan bij alle transistorversterkers die ik ooit heb mogen beluisteren????

Iets klopt er niet en we komen er blijkbaar met zijn allen niet achter wat dat is :lol:

Ja hoor, daar zijn we al lang uit. Maar of jij het ook begrijpt, weet ik niet. De tijd zal het leren.

Groet,

Jacco

Nee Stefan,

Groet,

Jacco

Ja hoor, daar zijn we al lang uit. Maar of jij het ook begrijpt, weet ik niet. De tijd zal het leren.

Groet,

Jacco

Jij begrijpt het echt niet h

Guest tubejack

Het is denk ik niet zo zwart-wit

Ik heb ook twee transistorversterkers die erg echt klinken.

Toch vind ik mijn EM300BXLS triodes mooier.

M..i. doe je bij elk type versterker en schakeling bepaalde consessies daar kun je lang

over lullen maar perfect wordt het nooit.

Dan maar wat meer vervorming .... ik lig er niet van wakker, ga het ook niet meer

uitleggen maar laat mensen gewoon luisteren.... en maak ze blij:)

Niet lullen, maar doen!

Groet,

Tubejack

[...]

M..i. doe je bij elk type versterker en schakeling bepaalde consessies daar kun je lang

over lullen maar perfect wordt het nooit.

[...]

Perfect bestaat niet, maar ons gehoor neemt gelukkig al genoegen met veel minder dan perfect. Ons gehoor en een triode zijn dan ook aan elkaar gewaagd. Je kunt met een buis net niet zo ver komen dat eea transparant wordt. Wel een heel eind en bovendien relatief eenvoudig. Vertel mij wat...

Maar als je echt wil dat het perfectionisme, waarbij het uitgangspunt is dat een signaalversterker alleen de amplitude mag aantasten, verder gaat: creatieve schakelingen bedenken. Tegenkoppeling op een slimme manier toegepast, uitgekiende topologieen etc etc. Dat kan alleen met bipo's en met MOS torren, juist dankzij die hoge steilheid. En de mogelijkheid dat je complementaire transistoren hebben, dan kun je schakelingen bouwen die eigenlijk weer veel te goed zijn voor het gehoor. Maar ondergetekende stopt daar niet, nee die wil tot het gaatje. Hoe anderen hun schakelingen ontwerpen weet ik niet, daar ben ik niet bij geweest. Ik kan dus ook niet voorspellen dat die schakelingen het altijd beter zullen doen dan een goede triode trap of SRPP or whatever. Maar de potentie is er. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat juist omdat er zoveel mogelijk is met die torren, er ook veel (zo niet heel veel) bagger wordt gemaakt. Of is gemaakt in het verleden. Daar kun je mij niet verantwoordelijk voor houden of scheef aankijken.

Kortom, ik zie het als uitdaging om opamps te verslaan qua performance. En dat lukt.

Groet,

Jacco

Guest tubejack
Daar kun je mij niet verantwoordelijk voor houden of scheef aankijken.

Dat zou ook een beetje dom zijn :rolleyes: Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen

daden. Ik word alleen af en toe, zo moe van het oeverloos geoh, dan denk ik wel eens als

we nu al die kennis omzetten in dingen/daden waarmee we anderen echt helpen.

Ik heb echt af-en-toe een haat-liefde verhouding met dit forum

of-topic

Ik ben niet vies van een transistor, gebruik ze zelfs om een buis in te stellen. :)

Mijn 300B triodes worden aangestuurd door een z.g.n. mu-stage.

Ik heb daar goede ervaringen mee, als penthode gebruik ik het meest steile type dat

ik ken, een E810F maar verwacht dat je met mosfets op die plek nog een

beter resultaat krijgt. De eerst volgende AT-2400 krijgt zoiets

end oftopic

On-topic

Kortom, ik zie het als uitdaging om opamps te verslaan qua performance. En dat lukt.

Zeker in mijn allesspeler is dat uitstekend gelukt

Met vriendelijke groet,

Jack

Vervorming wordt een stuk lager doordat je meer feedback kunt toepassen.

en beduidend minder muziek, op sinusjes lijkt het wel wat, al die feedback, kijk ook eens naar de nadelige invloeden hiervan.............................

:angry:

Vervorming wordt een stuk lager doordat je meer feedback kunt toepassen.

en beduidend minder muziek, op sinusjes lijkt het wel wat, al die feedback, kijk ook eens naar de nadelige invloeden hiervan.............................

:angry:

Nadelige invloeden heb je als je LOI-elektronici schakelingen laat ontwerpen. :P

Groet,

Jacco

Nadelige invloeden heb je als je LOI-elektronici schakelingen laat ontwerpen. :P

Groet,

Jacco

TUers met tunnelvisie komen ook al niet veel verder........... :)

Groet,

Jacco

Nee, die moet je managementfuncties laten uitvoeren.

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Nee, die moet je managementfuncties laten uitvoeren.

Groet,

Jacco

O j

voor ontwerpen lijkt me een goed gehoor nogal nodig naast technische kennis ... (ja ik zie de reacties al weer komen: als de metertjes maar goed werken :D )

groet

Niet alleen dat robx. Bovenal moet je nieuwsgierig zijn.

Groet,

Jacco

Feedback heeft bij audio-toepassingen in het geheel geen nadeel, enkel voordeel. Maar het is al overduidelijk dat je helemaal niet eens weet wat feedback is.

Of je vindt vervorming mooi (zoals iedere audiofiel dat vindt lijkt het wel). Of je praat de propaganda na (feedback; dat is goedkoop! dat kan toch niet! je moet een schakeling hebben z

Ging dit topic over het vergelijken van cd spelers?

Wellicht een idee om een nieuw topic over buizen vs transistoren te openen? ;)

BTW, cijfers en recenties interesseren me niet, wat ik hoor moet me kunnen overtuigen.

Wat verwacht je van dit topic. Behalve de bekende kreten dat buizen verouderd zijn en dat de meeste forumleden te stom zijn om dat te begrijpen verwacht ik niets. Overigens heb ik een mooie buizenversterker.