Jump to content

CD spelers vergelijken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Eric,

Voor een eerlijk vergelijk, moet de rest v/d installatie

van een dusdanige kwaliteit zijn, dat alle tekortkomingen

niet worden verduizeld en dat alle sterke punten v/d CD-speler

"ongeremd" hoorbaar zijn.

Practisch betekent dit, dat de prijs v/d installatie in verhouding moet staan

van de duurste CD-speler in het vergelijkingsonderzoek.

- omdat dit per definitie niet nadelig is, voor de goedkoopste speler uit het vergelijk

- omdat dit een must is om de "vermeende" betere kwaliteit van de duurdere speler

tot zijn recht te laten komen. ("vermeend" omdat de testuitslag dit nog moet uitwijzen ?)

Als de duurste speler circa 1500 Euro kost, zou de gehele set minimaal 5500-6000 Euro zijn

(incl. goede bekabeling etc...)

Gezien jouw intenties m.b.t. de test, welke zich volledig op de CD-speler focust, mogen de

overige componenten, kabels etc.. niet als de zwakste schakel worden aangemerkt.

Als de duurste speler circa 1500 Euro kost, zou de gehele set minimaal 5500-6000 Euro zijn

Voor je gevoel werkt het misschien zo maar de realiteit heeft hier niets mee van doen.

Een goedkopere versterker kan niet 'ongedaan maken' of 'verbergen' wat een dure CD speler beter zou doen dan een goedkopere. Dit wordt natuurlijk nooit zo gebracht door de fabrikanten uiteraard.

Voor je gevoel werkt het misschien zo maar de realiteit heeft hier niets mee van doen.

Een goedkopere versterker kan niet 'ongedaan maken' of 'verbergen' wat een dure CD speler beter zou doen dan een goedkopere. Dit wordt natuurlijk nooit zo gebracht door de fabrikanten uiteraard.

Een goedkope versterker zal de detailweergave van een goede CD speler niet kunnen weergeven en zal derhalve het verschil tussen de goede en de goedkope CD speler minder groot maken dan het eigenlijk is. Het gaat niet om "ongedaan maken" of "verbergen" maar juist om het weer kunnen geven. Ik ben het daarom wel eens met vanzomereng, ik vind zelfs de verhouding van de CD speler t.o.v. de rest van de set aan de magere kant. Dat (het bedrag van de rest van de set) zou m.i. wel verdubbeld kunnen worden...

John, je schuift weer een plaats op in de goede richting: Ik kan er helaas niet bij zijn.

Groet,

azh

[...]

We gaan proberen een unaniem uitsluitsel te krijgen of er verschillen zijn tussen CD spelers van na 2000 en duurder dan €300,-. Dit doen we door blind te vergelijken.

:)

Goed, laten we eea formaliseren. Over welke spelers gaat het precies en hoe gaan we de levels calibreren? Verder kan ik mij herinneren dat er onduidelijkheid was omtrent de te volgen methode: ABX of ???.

Groet,

Jacco

Ik stel voor dat iedereen zelf mag bepalen HOE hij de juiste CD-speler kiest. Als het maar blind is.

ik zou het volgende leuk vinden:

1-een test tussen de harman kardon hd760 en de Droplett van Hans van Liempd

2-een test tussen een alles-eter van sony (neem ik ook mee kostte €100,-) en de cd speler van John Picoso.

en dan het liefst ABX. ;)

Ad 1

Goed. Wat zijn de exacte uitgangslevels bij 1 kHz van die beide spelers? Het lijkt heel erg flauw, maar als de test enigszins netjes verlopen moet is dat wel belangrijk.

Ad 2

Ook goed. Zelfde commentaar als bij Ad 1.

ABX is goed wat mij betreft. Korte of lange fragmenten en welke fragmenten?

Groet,

Jacco

Ik kan met m'n voorversterker en een dB meter en rose ruis de niveau op plus of min 0,5 dB gelijk maken.

[...]

Ik kan met m'n voorversterker en een dB meter en rose ruis de niveau op plus of min 0,5 dB gelijk maken.

Dat is helaas veel te grof. Ik neem op de dag zelf een flink uit de kluiten gewassen multimeter mee waarmee de spanning op 0,01 dB te meten is. Maar ik zou graag van te voren weten of de levels hetzelfde binnen 0,1 dB zijn.

Groet,

Jacco

[...]

Dat is helaas veel te grof. Ik neem op de dag zelf een flink uit de kluiten gewassen multimeter mee waarmee de spanning op 0,01 dB te meten is. Maar ik zou graag van te voren weten of de levels hetzelfde binnen 0,1 dB zijn.

Groet,

Jacco

Zeker niet..

Tussen de Droplet en Philips zit 1,5 dB verschil.

[...]

Maar ik zou graag van te voren weten of de levels hetzelfde binnen 0,1 dB zijn.

Groet,

Jacco

Zeker niet..

Tussen de Droplet en Philips zit 1,5 dB verschil.

Oei. Dan is er helaas geen verstandig woord te zeggen over welke beter/slechter/anders is. 1.5 dB beschouw ik als een hoorbaar verschil, zonder meer.

Dus ik moet een black box maken waarbij die 1.5 dB weggeregeld kan worden?

Groet,

Jacco