Jump to content

CD spelers vergelijken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

[...]

Maar ik zou graag van te voren weten of de levels hetzelfde binnen 0,1 dB zijn.

Groet,

Jacco

Zeker niet..

Tussen de Droplet en Philips zit 1,5 dB verschil.

:)

Oei. Dan is er helaas geen verstandig woord te zeggen over welke beter/slechter/anders is. 1.5 dB beschouw ik als een hoorbaar verschil, zonder meer.

Dus ik moet een black box maken waarbij die 1.5 dB weggeregeld kan worden?

Groet,

Jacco

ja,

als je dat doen wil tenminste :)

ik denk ook dat het HEEL belangrijk is dat de beide spelers hetzelfde uitgangsniveau hebben.

[...]

Maar ik zou graag van te voren weten of de levels hetzelfde binnen 0,1 dB zijn.

Groet,

Jacco

Zeker niet..

Tussen de Droplet en Philips zit 1,5 dB verschil.

Oei. Dan is er helaas geen verstandig woord te zeggen over welke beter/slechter/anders is. 1.5 dB beschouw ik als een hoorbaar verschil, zonder meer.

Dus ik moet een black box maken waarbij die 1.5 dB weggeregeld kan worden?

Groet,

Jacco

0,5 dB is voldoende. De rest kan de voorversterker... Je moet dan alleen de uitgangsspanning van de voorversterker meten.

[...]

0,5 dB is voldoende. De rest kan de voorversterker... Je moet dan alleen de uitgangsspanning van de voorversterker meten.

Juist ja. Je bent iets scherper dan ik: ik bedacht het me net onder de douche. Ik zal er eens over nadenken.

Groet,

Jacco

[...]

Juist ja. Je bent iets scherper dan ik: ik bedacht het me net onder de douche. Ik zal er eens over nadenken.

Groet,

Jacco

Onder de douche doe ik heel andere dingen dan nadenken over uitgangsspannigen. :blink::);)

Of het de bedoeling is dat er meerdere CD-spelers vergeleken gaan worden...??? Ik weet 't niet. :confused:

Maar, wanneer we er een hele dag van maken is dat mischien wel een aardig idee.

Ik heb 's-avond 'n afspraak.. Te gek laat kunnen we 'n dus niet maken.

We kunnen wel 'smorgens beginnen. Ik zorg dan voor broodjes, soep en zo...

Hoe laat...??

Update...

Wie komen er nu eigenlijk...??

- Hans van Liempd ja

- dekkersj ja

- Stefan ja.

- Andr

Ik heb net eens zitten testen met WinABX hoeveel verschil in volume ik nog kan waarnemen. Dit lukt zeer betrouwbaar met 0,4dB verschil, maar met 0,2 dB verschil hoor ik het niet meer.

Voor wie dit ook wil testen:

De software: http://www.kikeg.arrakis.es/winabx/winabx.zip

De files:

http://www.pcabx.com/technical/reference/trumpets1.wav

http://www.pcabx.com/technical/levels/trumpets1-1dB.wav

http://www.pcabx.com/technical/levels/trumpets1-0.4dB.wav

http://www.pcabx.com/technical/levels/trumpets1-0.2dB.wav

Het lijkt me dat als je het binnen 0.2 dB kan brengen dat je wel goed zit voor het eerlijk vergelijken. 0.2 dB wordt op de pcabx site omschreven als "might be impossible"

[...]

Het lijkt me dat als je het binnen 0.2 dB kan brengen dat je wel goed zit voor het eerlijk vergelijken. 0.2 dB wordt op de pcabx site omschreven als "might be impossible"

Dan houd ik het op 0.1 dB. Just to be sure.

Groet,

Jacco

[...]

Dan houd ik het op 0.1 dB. Just to be sure.

Groet,

Jacco

Dat wordt nog leuk!

Als we tussen de ene en andere speler switchen wordt er eerst 5 minuten afgeregeld. Iedereen weet dan welke speler er afgeregeld wordt dus blind luisteren kan niet meer en het verschil tussen de twee beluisteren wordt voor sommigen met een slecht auditief geheugen ook al niet meer mogelijk :lol:

Ik ken iemand die hiervoor een hele mooie schakelkast heeft gemaakt, waarmee instantaan kan worden geschakeld nadat de volumes van maximaal 8 bronnen gelijk aan elkaar zijn gemaakt. Met stappen van 0,2 dB instelbaar dmv een stappenschakelaar opgebouwd met weerstanden en relais, zodanig dat telkens slechts 1 relais in de signaalweg zit. Gebufferd met een mooie AD797 opamp.

Maar eigenlijk ga ik ervan uit dat Jacco ook wel zoiets moois heeft...

Ik kan jullie trouwens aanraden telkens slechts 2 spelers te vergelijken. Dan wordt je auditief geheugen niet al te zeer op de proef gesteld en heb je genoeg tijd om voldoende samples te nemen (minimaal een stuk of 30 keer A/B vergelijken van dezelfde track, zie mijn onderwerp over de Highs and Lows of Double Blind Testing). En het liefst CD-spelers die qua techniek zoveel mogelijk van elkaar verschillen. Veel spelers in de budget middenklasse lijken wel klonen van elkaar, als je wat beter naar de gebruikte techniek kijkt van bijvoorbeeld de analoge uitgangstrap. Eenzelfde type schakeling levert nogal hetzelfde geluid op ook al zijn de componenten verschillend.

Ik ken iemand die hiervoor een hele mooie schakelkast heeft gemaakt, waarmee instantaan kan worden geschakeld nadat de volumes van maximaal 8 bronnen gelijk aan elkaar zijn gemaakt. Met stappen van 0,2 dB instelbaar dmv een stappenschakelaar opgebouwd met weerstanden en relais, zodanig dat telkens slechts 1 relais in de signaalweg zit. Gebufferd met een mooie AD797 opamp.(...)

Beste Jeroen-D,

Een elektromagnetische schakelaar in de signaalweg?

Dat zou toch verb

Gebufferd met een mooie AD797 opamp.

Dan zet je weer een klankbepalend/beperkend component in de signaalweg. Hierdoor wordt het weer moeilijker verschillen downstream te vergelijken.

Beste is de KISS methode te hanteren: Keep It Simple Stuped!

Dubbel blind is ook nergens voor nodig, als de verschillen niet duidelijk te horen zijn heeft het geen zin................

Blind is helemaal geen probleem. Eerst wordt n.l. een van beide spelers gecorrigeerd, hierna beide op de voorversterker 9 (die ook op 0,5 dB voorinstelbare ingangen heeft). Ik kan die n.l. helemaal "blind" laten werken. Ik heb 4 ingangen die ik door kan schakelen. Twee keer op de afstandsbediening drukken en de andere speelt.

Ik ben w

Ben ik met je eens Hans, alleen het is me nog niet duidelijk hoe jullie het dubbelblind gaan doen. Een gewone blinde test is ook leuk trouwens, heb ik al vaker gedaan en dan blijkt dat zo'n AD797 of andere voorversterker (ondanks dat ze onvermijdelijk ook zelf iets aan het geluid veranderen) voldoende transparant zijn om de verschillen tussen spelers te laten horen.

Beste Jeroen-D,

Zou 't niet gewoon met een balans-potmeter kunnen? Als je er eentje gebruikt met zo'n ouderwetse schaalverdeling, kun je toch gewoon de voor de beide apparaten vereiste standen noteren?

Passief, simpel... dat kan toch niet slecht zijn?

Ben ik met je eens Hans, alleen het is me nog niet duidelijk hoe jullie het dubbelblind gaan doen. Een gewone blinde test is ook leuk trouwens, heb ik al vaker gedaan en dan blijkt dat zo'n AD797 of andere voorversterker (ondanks dat ze onvermijdelijk ook zelf iets aan het geluid veranderen) voldoende transparant zijn om de verschillen tussen spelers te laten horen.

Dubbel blind: dan doe ik mijn beide ogen wel dicht :D

De uitgangstrap van mijn CD speler heeft ook de AD 797. Dit is een uitstekende opamp (dat je dat nog eens van een buizenman hoort <_< ) Door er twee achter elkaar te gebruiken ga je de "signatuur" van de AD 797 duidelijker horen.

We zien (horen) wel wat het wordt..............

Nooit meer dan 2 spelers vergelijken. Alleen al het aantal "trials" om de gokkans te beperken, wordt zo groot dat eea echt onpraktisch wordt.

Ik ga vandaag een buffer in elkaar solderen en ga ik kijken of het werkt. Het idee is uiteraard 4 buffers die allemaal traploos instelbaar zijn tot 0,6 dB. Het gaat dus om 2x stereo en de buffers zijn transparant (dat ga ik vandaag bekijken, ik loop dus iets vooruit). In ieder geval werkt de invloed van de buffer uit in alle 4 de kanalen. Dus: eerst afregelen en dan een ABX. Eventueel daarna met 2 andere spelers. Dat houdt het overzichtelijk en heel praktisch.

Groet,

Jacco

Nooit meer dan 2 spelers vergelijken. Alleen al het aantal "trials" om de gokkans te beperken, wordt zo groot dat eea echt onpraktisch wordt.

Ik ga vandaag een buffer in elkaar solderen en ga ik kijken of het werkt. Het idee is uiteraard 4 buffers die allemaal traploos instelbaar zijn tot 0,6 dB. Het gaat dus om 2x stereo en de buffers zijn transparant (dat ga ik vandaag bekijken, ik loop dus iets vooruit). In ieder geval werkt de invloed van de buffer uit in alle 4 de kanalen. Dus: eerst afregelen en dan een ABX. Eventueel daarna met 2 andere spelers. Dat houdt het overzichtelijk en heel praktisch.

Groet,

Jacco

Kun je voor die 0,5 dB niet beter een spanningdelertje maken...??

En die met een eenvoudige schakelaar omzetten..??

Extra trappen vertroebele mi het beeld.

M.b.t. het vergelijken is het volgens mij harstikke simpel. geen gediscusieer, want daar kom je toch niet uit.

Eerst de klankkarakters van beide spelers leren kennen terwijl we zien welke speler draait.

Dan twee dezelfde CD's in beide spelers, beide starten en naar