dekkersj Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Het is ook een spanningsdeler. Maar omdat de uitgang van de te testen spelers niet hetzelfde is, is het verstandig een buffer te maken. Een soort van emittervolger zeg maar. Ik ga wel uit van een ingangsimpedantie van de Array voorversterker van 50 kOhm. Daar is mijn buffer op berekend en dan is er een schoon gebied van ruim 80 dB. Voldoende voor het menselijk gehoor: deze buffer zal 100 % transparant zijn. Vwb de tijd: 11 uur des morgens? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Het is ook een spanningsdeler. Maar omdat de uitgang van de te testen spelers niet hetzelfde is, is het verstandig een buffer te maken. Een soort van emittervolger zeg maar. Ik ga wel uit van een ingangsimpedantie van de Array voorversterker van 50 kOhm. Daar is mijn buffer op berekend en dan is er een schoon gebied van ruim 80 dB. Voldoende voor het menselijk gehoor: deze buffer zal 100 % transparant zijn. Vwb de tijd: 11 uur des morgens? Groet, Jacco 11 uur is prima, Maar dat die uitgangen niet hetzelfde zijn, is toch een van de eigenschappen van die speler. Ik zou daar dus niet teveel in gaan optimaliseren. Alleen het uitgangsniveau hetzelfde en klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Het is ook een spanningsdeler. Maar omdat de uitgang van de te testen spelers niet hetzelfde is, is het verstandig een buffer te maken. Een soort van emittervolger zeg maar. Ik ga wel uit van een ingangsimpedantie van de Array voorversterker van 50 kOhm. Daar is mijn buffer op berekend en dan is er een schoon gebied van ruim 80 dB. Voldoende voor het menselijk gehoor: deze buffer zal 100 % transparant zijn. Vwb de tijd: 11 uur des morgens? Groet, Jacco 11 uur is prima, Maar dat die uitgangen niet hetzelfde zijn, is toch een van de eigenschappen van die speler. Ik zou daar dus niet teveel in gaan optimaliseren. Alleen het uitgangsniveau hetzelfde en klaar. Zo simpel zit het niet in elkaar. Dat uitgangsniveau is een functie van het niet aan elkaar gelijk zijn van de uitgangen. Ik wil niet voor verrassingen komen te staan en vandaar een buffer. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Er is nog een week, dus wie een goed idee heeft om de buffer te verbeteren, kan dat hier en n u doen. Het schema ziet er zo uit: En voor een beter leesbaar exemplaar: schema buffer in PDF. Ik heb dat schema vanmiddag opgebouwd en het ziet er zo uit: De SpookyR is nog niet aangebracht, dat is om de DC offset weg te regelen. Er zit namelijk geen koppel-C in. Alle emitterweerstanden zijn 470 Ohm gekozen en de stroom per tak is 2 mA. Voldoende om vv-ingang aan te sturen dacht ik zo. Ik luister er nu een tijdje naar, en ik kan geen verschil ontdekken in klank. Ruis en vervorming zitten bij 2Veff in onder de -80 dB en het -3 dB kantelpunt is door mij niet te meten (ik kan maar tot 100 kHz). Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 (...) Ik ben w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Volgens mij ontstaan de grote verschillen tussen cd spelers vooral door de uitgangstrap, als je er nu zulk een complexe buffer achter hangt, wat gebeurt er dan met die verschillen ? Wordt er ook geluisterd met die buffer ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Volgens mij ontstaan de grote verschillen tussen cd spelers vooral door de uitgangstrap, als je er nu zulk een complexe buffer achter hangt, wat gebeurt er dan met die verschillen ?Wordt er ook geluisterd met die buffer ? Natuurlijk. Zo hebben alle kanalen dezelfde bewerking en wordt de uitgangstrap geisoleerd van de voorversterker. De test ging immers om verschillen in cd spelers en niet om verschil in interacties tussen verschillende cd spelers en vv's en daarbovenop en daarmee vervlochten verschillen tussen cd spelers. Zo complex is ie toch niet? Het zijn maar 2 x twee torren die het werk doen. De rest is bias. Een OpAmp is vele malen complexer. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 We zijn er natuurlijk snel uit of het ding wat veranderd of toevoegd. Hij kan n.l. bij beide spelers tussen geplaatst worden. Gewoon een kwestie van, met de voorversterker bijregelen. Maar ik dacht toch echt aan iets simpelers. B.v. vijf plugjes met daarin enkele weerstandjes. Ik ga wel uit van een ingangsimpedantie van de Array voorversterker van 50 kOhm. Groet, Jacco Even op de site van Arrayaudio gekeken.... 100 kOhm dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Ja, maar hoe groot moeten die weerstandjes dan worden? Daar zit ik mee. Misschien varieert de ingangsweerstand van de vv wel en dan zijn we echt in de aap gelogeerd. 0,1 dB is erg weinig. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 De test ging immers om verschillen in cd spelers en niet om verschil in interacties tussen verschillende cd spelers en vv's en daarbovenop en daarmee vervlochten verschillen tussen cd spelers. Eigenlijk had ik begrepen dat het ging om verschillen tussen cd spelers in een weergaveinstallatie, op deze manier wordt een laboratorium situatie gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 De test ging immers om verschillen in cd spelers en niet om verschil in interacties tussen verschillende cd spelers en vv's en daarbovenop en daarmee vervlochten verschillen tussen cd spelers. Eigenlijk had ik begrepen dat het ging om verschillen tussen cd spelers in een weergaveinstallatie, op deze manier wordt een laboratorium situatie gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 ik zou daar nog maar eens heel erg goed over nadenken Niveauverschil zou ik regelen middels de voorversterker, gain is toch heel redelijk regelbaar en vooral heel duidelijk afleesbaar ? Luisteren naar een buffer lijkt me niet de goede weg, misschien is het wat om eerst beide methoden eens te vergelijken ? kan zowel op het gehoor als middels meetapparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 'k kwam net dit tegen: "Select the ABX mode. Select a segment beginning at 8 seconds and ending at 10 seconds. The reason for using such a short segment is that human short-term memory for sounds is much more accurate than long-term memory, and short-term memory only extends to about 5 seconds. Make sure that your listening volume is loud, but not uncomfortable. If while listening your ears hurt or pop, immediately reduce the volume until they do not." uit "Audio quality in csound" Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Volgens mij ontstaan de grote verschillen tussen cd spelers vooral door de uitgangstrap, als je er nu zulk een complexe buffer achter hangt, wat gebeurt er dan met die verschillen ?Wordt er ook geluisterd met die buffer ? De feitelijke buffer is niet complex, met een diamond schakeling van 4 torren (Q5, Q18, Q12 en Q19) in klasse A. Dit levert bij goede matching van de torren een uitermate lage vervorming op. Hooguit wat 2de (maximaal -80 dB) en 3de harmonische (maximaal -90dB) bij volle amplitude en de rest is verwaarloosbaar. Bij lagere amplitude wordt de vervorming onmeetbaar klein. De complexiteit van de schakeling is maar schijn en bestaat uit nauwkeurige stroombronnen voor het correct instellen van de diamond schakeling. Mijn ervaring met deze schakeling is dat hij uitermate transparant is en niet te onderscheiden van een kort draadje. Mooie zet van Jacco, deze buffer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dazzdax Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Jacco, hoeveel "onderdelen" zitten meestal in een OPamp eigenlijk? 100? 200? 1000? Chris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 De test ging immers om verschillen in cd spelers en niet om verschil in interacties tussen verschillende cd spelers en vv's en daarbovenop en daarmee vervlochten verschillen tussen cd spelers. Eigenlijk had ik begrepen dat het ging om verschillen tussen cd spelers in een weergaveinstallatie, op deze manier wordt een laboratorium situatie gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 De test ging immers om verschillen in cd spelers en niet om verschil in interacties tussen verschillende cd spelers en vv's en daarbovenop en daarmee vervlochten verschillen tussen cd spelers. Eigenlijk had ik begrepen dat het ging om verschillen tussen cd spelers in een weergaveinstallatie, op deze manier wordt een laboratorium situatie gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 De test ging immers om verschillen in cd spelers en niet om verschil in interacties tussen verschillende cd spelers en vv's en daarbovenop en daarmee vervlochten verschillen tussen cd spelers. Eigenlijk had ik begrepen dat het ging om verschillen tussen cd spelers in een weergaveinstallatie, op deze manier wordt een laboratorium situatie gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 De test ging immers om verschillen in cd spelers en niet om verschil in interacties tussen verschillende cd spelers en vv's en daarbovenop en daarmee vervlochten verschillen tussen cd spelers. Eigenlijk had ik begrepen dat het ging om verschillen tussen cd spelers in een weergaveinstallatie, op deze manier wordt een laboratorium situatie gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Ik vind het ook wel leuk om te doen! Maar dat is inmiddels wel duidelijk, geloof ik. (mijn vriendin denkt daar soms iets anders over...) Ik wil ook wel eens weten welke verschillen er te vinden zijn. Bovendien is het altijd beregezellig zo met die forumtijgers onder elkaar. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Juist omdat de verschillen tussen cd spelers niet alleen op uitgangsspanning terug te voeren zijn, was en blijft mijn bezwaar tegen buffering de basis van mijn betoog. Als je een buffer tussenvoegt of als de voorversterker een ander gezicht laat zien aan de cd speler, door een ingebouwde buffer, lijkt het me dat je niet alleen verschillen tussen spelers zult waarnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Tja, je kunt oeverloos oh-en over wel of geen buffer. In de vv wordt er in ieder geval een buffer gebruikt en dat lijkt mij zeer verstandig. Daar kan ik niet bij, de buffer die ik bedoel zit intern, en ik zie ook niet het nut van nog een keer bufferen. Of de Droplet moet een hele hoge uitgangsimpedantie hebben, maar dat verwacht ik niet. Aan de andere kant kun je ook zo redeneren: als een buffer veel doet, is er iets mis met de huidige situatie. Want laat ik heel duidelijk zijn: die buffer zoals ik hem heb voorgesteld is 100 % transparant. Wat hij voor uitwerking heeft op de totale interactie weet ik niet, maar als het goed is niets. Anders is er immers iets aan de hand. Op mijn kolderzolder heb ik nu een aantal avonden met de koptelefoon geluisterd en het laag is wat beter. Dit bevestigt wat jeroen_d al zei: het verbetert met deze buffer. Ik gebruik daarvoor een goedkope dvdspeler als cd speler en een oude Sony geintegreerde eindversterker. Ik heb eea nog niet nagemeten (te druk met huiswerk) maar ik verwacht dat het laagkantelpunt wat aan de hoge kant is met de normale aansluiting cd speler - eindversterker. Deze brakke aansluiting wordt flink opgevijzeld door een buffer te plaatsten met een hele lage uitgangsweerstand icm geen enkele extra koppel-C. Zo komt de dvd speler beter tot zijn recht. Maar nogmaals: dit hoeft kennelijk niet bij de Array vv van Hans, die heeft al een superdoeperbuffer aan boord. Zoals het hoort overigens. Een andere reden om die buffer uit te proberen was om te kijken of er een DC offset zou ontstaan. Dit gebeurt, maar blijft ruim binnen + en - 10 mV. En dat zonder DC servo. Bovendien blijkt ie Jacco-proof. Inmiddels wat aluminium kastjes besteld en binnenkort wat printen maken, dit buffertje heeft mij overtuigd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 De test ging immers om verschillen in cd spelers en niet om verschil in interacties tussen verschillende cd spelers en vv's en daarbovenop en daarmee vervlochten verschillen tussen cd spelers. Eigenlijk had ik begrepen dat het ging om verschillen tussen cd spelers in een weergaveinstallatie, op deze manier wordt een laboratorium situatie gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Op mijn kolderzolder heb ik nu een aantal avonden met de koptelefoon geluisterd en het laag is wat beter. Dit bevestigt wat jeroen_d al zei: het verbetert met deze buffer. Ik gebruik daarvoor een goedkope dvdspeler als cd speler en een oude Sony geintegreerde eindversterker. Ik heb eea nog niet nagemeten (te druk met huiswerk) maar ik verwacht dat het laagkantelpunt wat aan de hoge kant is met de normale aansluiting cd speler - eindversterker. Deze brakke aansluiting wordt flink opgevijzeld door een buffer te plaatsten met een hele lage uitgangsweerstand icm geen enkele extra koppel-C. Zo komt de dvd speler beter tot zijn recht. Groet, Jacco Waarmee gezegd is dat de buffer het karakter van de cd speler wel veranderd je wilde toch sec cd-spelers vergelijken ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts