Stefan Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Hoi Jacco, Ook ik ben het 100% met Jitze eens dat elke extra schakel in de signaalweg de verschillen tussen de spelers nivelleert. Ik vind het prima als er een hoop werk gemaakt wordt om buffertrapjes en dergelijke in elkaar te sleutelen; vergis je niet, ik waardeer de inzet! Ik vind alleen dat we zeker met en zonder dat afregeltrapje moeten luisteren, want je zegt wel dat het een transparant ontwerp is, alleen dat is in jou oren en in jou luisteropstelling. Ik heb in het verleden genoeg van dit soort boude uitspraken gehoord (en ook zelf gemaakt) waar men later (en ook ik) toch wat op hun schreden terug komt Het maakt niet uit hoe complex de schakeling is, als je al verschil kunt horen tussen een metaalfilm en kool weerstand in de uitgangstrap van een CD speler dan zal elke vorm van een extra trap het geluid beinvloeden, al is het alleen al vanwege de extra interlink! Laat het trapje in ieder geval zo veel mogelijk inspelen, daar wordt het alleen beter van. Laten we zaterdag er vooral een leerzame en gezellige dag van maken! 11 uur vind ik wel wat aan de vroege kant, ik dacht meer aan een uur of 1. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Tjongejonge, hoe vaak moet jacco nog zeggen dat die buffer tot verleden tijd behoort aangezien de vv van Hans al een goede ingangsbuffer heeft die een en ander overbodig maakt? Tussen haakjes vraag ik me een beetje af wat de ervaring hier is met dit soort testen, ik heb nooit moeite gehad verschillen te horen met of zonder buffer. Beetje paranoide, alsof een enkele buffer de verschillen wegvaagt. Nou, als ze zo subtiel zijn dan doet het verschil er niet toe. En om een verbetering een nivellering te noemen, gaat wel erg ver. Dan is een voorversterker met betere ingangsbuffer ook een nivellering? Kom nou toch! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Ook ik ben het 100% met Jitze eens dat elke extra schakel in de signaalweg de verschillen tussen de spelers nivelleert. Uiterst opportuun, en technisch volledig fout. De schakeling zoals ontworpen door Jacco is een eenvoudige buffer die zeer weinig vervormt (mijn gok is 700 keer minder dan een dure buizenversterker); die kan niet ruiken wat voor CD speler er achter hangt, en dus ook zeker niet verschillen (als dit hoorbare verschillen zijn) tussen CD spelers onhoorbaar maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 gelukkig gaat het bij audio niet om lezen sorry kon het weer niet laten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 al is het alleen al vanwege de extra interlink! Of je nou een bufferversterker of een spanningsdeler hebt, het heeft altijd hoorbare invloed. Dat heb ik getracht duidelijk te maken. Aan de reacties te zien hebben anderen dit nog niet kunnen/willen ervaren. Ook kan ik meegaan met de mening van Jeroen, hoewel ik het wel wat ver vind gaan om mijn uitleg paranoide te noemen Omdat we met zijn allen zaterdag naar een voor ons totaal onbekend systeem luisteren en met meer mensen dan op de ideale luisterplek passen leek het mij verstandig om de verdere condities zo ideaal mogelijk te maken. Ander vraagje aan Hans: Welke CD's gaan we draaien? Ik stel voor dat ik dezelfde CD's meeneem dan hoeven we niet met kopieen te draaien. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Of je nou een bufferversterker of een spanningsdeler hebt, het heeft altijd hoorbare invloed. Je meent toch niet dat je zo'n claim hard kunt maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Of je nou een bufferversterker of een spanningsdeler hebt, het heeft altijd hoorbare invloed. Je meent toch niet dat je zo'n claim hard kunt maken? Misschien wil ie dat wel ff blind testen... Gewoon een simpel versterkertje maken, met een versterkingsfactor van 1 (zoiets heet meen ik al een buffer?) en dan het geluid met en zonder dat versterkertje vergelijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Of je nou een bufferversterker of een spanningsdeler hebt, het heeft altijd hoorbare invloed. Je meent toch niet dat je zo'n claim hard kunt maken? Neem dat maar aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Of je nou een bufferversterker of een spanningsdeler hebt, het heeft altijd hoorbare invloed. Dat heb ik getracht duidelijk te maken. Aan de reacties te zien hebben anderen dit nog niet kunnen/willen ervaren. Ook kan ik meegaan met de mening van Jeroen, hoewel ik het wel wat ver vind gaan om mijn uitleg paranoide te noemen Trek het je niet aan Stefan, af en toe strooi ik een beetje peper en zout in de post . Toch kan ik je verzekeren dat als het om hele korte kabels gaat en goede kwaliteit buffers zoals de opamp AD797 of, nog beter, de LME49710, of die mooie discrete buffer van jacco, dat de invloed echt minimaal is. Heel heel moeilijk om verschil te horen, vooral wanneer de rest van de installatie op orde is. En als bv een el cheapo DVD-speler slecht gebufferd is aan de uitgang, dan zal de buffer zoals eerder gezegd eerder een verbetering dan een verslechtering opleveren. Een eenvoudige manier om een DVD-speler op te waarderen dus. Bij de Harman Kardon van Erik zal dit naar verwachting vrijwel geen rol spelen, die zal van zichzelf behoorlijk netjes gebufferd zijn. De meest ideale oplossing, die het minst verschil heeft met de situatie zonder buffer/spanningsdeler, is als je eerst buffert, zodat het voor de CD-spelers lijkt alsof ze gewoon op een goede voorversterker aangesloten zijn. Daarna kan je een spanningsdeler plaatsen tussen de buffer achter elke CD-speler en de ingangen van de Array voorversterker. Als de Array zelf al zodanig ingesteld kan worden dat de verschillen binnen 0,1 dB teruggebracht kunnen worden, zijn de buffers en spanningsdelers niet nodig en kunnen deze weggelaten worden. Dit zou het mooist zijn om elke verdere discussie hierover te vermijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 9 maart 2007 Report Share Posted 9 maart 2007 Of je nou een bufferversterker of een spanningsdeler hebt, het heeft altijd hoorbare invloed. Je meent toch niet dat je zo'n claim hard kunt maken? Jazeker wel! Op mijn set kan ik je bijvoorbeeld het verschil laten horen tussen twee identieke kabels met verschillende pluggen, bijv. een Furutech rhodium tegenover een zilveren Bullet. Ook kan ik verschillen horen tussen verschillende soorten (dezelfde waarde) weerstanden in een schakeling en of er wel of geen serieweerstand als belasting op de uitgang van bijvoorbeeld een opamp zit. Verschillende audiovrienden hebben dezelfde ervaring dus ik zal echt geen superoren hebben of het me inbeelden, er is echt verschil! Ik kan je het verschil laten horen tussen twee dezelfde gelijkrichtbuizen van het type AZ-1 die precies gelijk meten maar toch anders klinken, hetzelfde kan ik doen tussen twee CA triode buizen van verschillende makelij. Als deze verschillen hoorbaar zijn dan kan je van me aannemen dat een simpele spanningsdeler met een extra interlink (en connecters!) ook hoorbaar is. Natuurlijk is het de vraag of je zo veel moeite moet doen voor een luistertest , maar ik wil enkel aangeven dat er zeker aantoonbare verschillen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 9 maart 2007 Report Share Posted 9 maart 2007 hoi Stefan Je hebt helemaal gelijk ik ben ook een zelfbouwer en bijna alles wat ik in mijn set verander is hoorbaar. Als je zelf bouwt ga je toch een bepaalde richting uit qua klank kleur je drukt als het ware je eigen stempel op het geluid en niet de smaak van een ontwerper van een apparaat Een kleine verandering is dan direct waarneembaar. nu krijg ik natuurlijk weer reacties dat er niets mag kleuren maar ik heb nog nooit 2 sets gehoord die precies hetzelfde klonken. wat is dan een neutrale set,cd,lp of ruimte? Als de buffer iets aan het geluid doet en zijn stempel erop drukt, geld dit voor alle cd spelers die vergeleken worden. Ik denk dat dit dan niet zo'n probleem is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Micheln Posted 10 maart 2007 Report Share Posted 10 maart 2007 Ik lees hier veel verschillende meningen over de wel of niet bestaande verschillen tussen verschillende CD-spelers. De ene keer word er gesproken over minimale verschillen en de andere over hele grote. Wat ik alleen niet lees is waar dan de verschillen zich in uiten. Nu heb ik laatst met een forumgenoot van een ander forum het verschil beluisterd tussen een Philips "multiplayertje" zoals de eigenaar het noemde en mijn Jadis Symphonia CD-speler. Dit werd gedaan met een Philips klasse D versterker en T&A TL speakers eraan. De verschillen met de Jadis tov het "mulitiplayertje" die er te bemerken waren: het slaglaag werd een stuk strakker, de plaatsing van instrumenten en stemmen werd duidelijker, het hoog werd sprankelender en liep verder door en wat mij vooral erg opviel was dat het een stuk rustiger klonk dan met de Philips. De verschillen waren wat mij betreft zeker niet moeilijk te horen maar juist overduidelijk. Zo'n zelfde test heb ik hier thuis ook een keer gedaan met wat kennissen waar naast mijn Jadis een Marantz CD7300, een Marantz DV6500, een Kenwood DP-3020 (1990), een Talk Thunder 1.1 en een Sony DVP-NS330 (multi-speler) dienst deden als vergelijk. Ook hier waren de verschillen tussen alle spelers behoorlijk groot te noemen waarbij de Jadis en de oude Kenwood er heel erg uit sprongen. De Jadis juist door het mooie rustige (analoge) geluid en de Kenwood door het duidelijk digitale geluid met de andere spelers er tussenin. Ik ben benieuwd wat de bevindingen hier zullen worden met meerdere spelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 elke cd speler klinkt anders. het is de vraag wat ''jij'' mooier vind. en zo is het, en niet anders. en wat spido zegt klopt als een bus. velen weten niet hoe een instrument Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 elke cd speler klinkt anders.het is de vraag wat ''jij'' mooier vind. en zo is het, en niet anders. en wat spido zegt klopt als een bus. velen weten niet hoe een instrument Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 Hij heeft klaarblijkelijk nog een zakje borrelnoten gevonden, zwaar over de maximale houdbaarheids datum. Zullen deze nootjes het zelfde kraken als een zakje verse nootjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 vaak ben ik op bezoek geweest bij forummers thuis. daar klonk het schel of dun, en alles behalve akoesties. als ik live in een caf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 en alles behalve akoesties.als ik live in een caf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 kt88 geen ucd meer, uitgeluisterd op jou magiesssss is ucd tijd voorbij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 UcD is niet voorbij, maar ik heb nu geen tijd om een leuke buizendriver ervoor te ontwikkelen. Staat dus op de todo-list. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 vaak ben ik op bezoek geweest bij forummers thuis. daar klonk het schel of dun, en alles behalve akoesties. als ik live in een caf Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 en alles behalve akoesties.als ik live in een caf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts