Jump to content

CD spelers vergelijken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

helaas, ook in dat geval mis je de essentie. de placebo leidt blijkbaar tot verdwijnen van dat onjuiste idee. resultaat bereikt ;)

Ik vermoed eerder dat het lichaam prima geschikt is om zichzelf te helen.

Als onze zieke gedachten maar weg blijven. Daar is zo'n placebo prima geschikt voor, we geloven immers altijd alles wat iemand in een witte jas zegt.

Maar nu zwaaien we wel heel erg af van het onderwerp hoewel :rolleyes:

Ben benieuwd of medicijnen ook werken als je niet weet dat je ze krijgt.

Een soort blind test :blink:

Zijn we toch weer back on track :D

Groetjes Simon

helaas, ook in dat geval mis je de essentie. de placebo leidt blijkbaar tot verdwijnen van dat onjuiste idee. resultaat bereikt ;)

Als onze zieke gedachten maar weg blijven. Daar is zo'n placebo prima geschikt voor, we geloven immers altijd alles wat iemand in een witte jas zegt.

Groetjes Simon

Zo'n blinde test wordt dus ook altijd gedaan met medicijnen. Heb daar wel eens een stukje over gezien in (ik meen) Netwerk. Al ging dat over een bepaald soort operatie, niet over medicijnen.

Mensen die last hadden van hun buikstreek (pijn), werden daarvoor eigenlijk altijd geopereerd (er werd vergroeid weefsel weggehaald of zoiets). Toch was er nooit onderzocht of dat nou daadwerkelijk de oplossing was. Een arts heeft toen het volgende gedaan: de patienten met genoemde buikklachten werden in 2 groepen verdeeld. De eerste groep werd volgens de oude methode geopereerd. De 2e groep werd wel opengesneden, maar niet geopereerd. Er werd niets weggehaald, alleen ff gekeken. De patienten wisten uiteraard niet tot welke groep ze behoorden. Na afloop bleek bij beide groepen het aantal 'genezen' mensen even groot...

De operatie zelf bleek dus niet zo'n nut te hebben. Het placebo-effect juist des te meer...

[...]

Dat jij in jou test niets kunt meten van trillingen zegt blijkbaar meer over de effectieviteit van jou testmethode dan van het resonantieverschijnsel zelf.

[...]

Je bent nog in de ontkenningsfase. Geeft niet.

Mijn meetmethode kijkt net iets dieper dan het menselijk gehoor en het geeft dan ook aan dat wij mensen niets van al dat getril kunnen horen. Resonantie zal er wel zijn, maar het is onhoorbaar.

Of zie jij een dolfijn als je in de spiegel kijkt?

Groet,

Jacco

Groetjes Simon

Zo'n blinde test wordt dus ook altijd gedaan met medicijnen. Heb daar wel eens een stukje over gezien in (ik meen) Netwerk. Al ging dat over een bepaald soort operatie, niet over medicijnen.

Mensen die last hadden van hun buikstreek (pijn), werden daarvoor eigenlijk altijd geopereerd (er werd vergroeid weefsel weggehaald of zoiets). Toch was er nooit onderzocht of dat nou daadwerkelijk de oplossing was. Een arts heeft toen het volgende gedaan: de patienten met genoemde buikklachten werden in 2 groepen verdeeld. De eerste groep werd volgens de oude methode geopereerd. De 2e groep werd wel opengesneden, maar niet geopereerd. Er werd niets weggehaald, alleen ff gekeken. De patienten wisten uiteraard niet tot welke groep ze behoorden. Na afloop bleek bij beide groepen het aantal 'genezen' mensen even groot...

De operatie zelf bleek dus niet zo'n nut te hebben. Het placebo-effect juist des te meer...

Dat is precies wat ik niet bedoel!

De witte jas is al voldoende om vele klachten te laten verdwijnen.

Stel je partner stopt stiekem pillen in je eten zou je dan ook genezen!!!!

Dat is pas een blind test. Dat zou pas bewijzen of een medicijn werkt.

Een tijdje terug stond er hear een goeie uitspraak, ik vind ze alleen niet meer terug :P

Het kwam ongeveer neer op het volgende: "kunnen jullie eens effe het chroma (klankkleur) van

[...]

Dat jij in jou test niets kunt meten van trillingen zegt blijkbaar meer over de effectieviteit van jou testmethode dan van het resonantieverschijnsel zelf.

[...]

Je bent nog in de ontkenningsfase. Geeft niet.

Mijn meetmethode kijkt net iets dieper dan het menselijk gehoor en het geeft dan ook aan dat wij mensen niets van al dat getril kunnen horen. Resonantie zal er wel zijn, maar het is onhoorbaar.

Of zie jij een dolfijn als je in de spiegel kijkt?

Groet,

Jacco

Je beweert dus dat de verschillen die ik tussen de twee spelers heb gehoord imaginair zijn?

Wie is er nou in de ontkenningsfase :confused:

Bedankt voor je reactie Ruud. ;)

Ik zal mijn Furutech demagnetiseerapparaat ook meenemen naar de test, dan worden de "meters" helemaal gek: twee keer dezelfde CD in dezelfde speler en toch hoor je duidelijk verschil! Als je nou je meetapparatuur meeneemt dan kan je aantonen dat de Furutech niet werkt..........

Groeten,

Ik heb met belangstelling deze thread gevolgd; ook ik ben wel benieuwd naar het al dan niet aanwezig zijn van verschillen tussen verschillende cdspelers en hoe groot die verschillen dan wel kunnen zijn. Wat ik echter van de hele correspondentie heb meegekregen is een soort stammenstrijd tussen rekkelijken en de betrekkelijken. Is zo'n dag eigenlijk nog wel leuk en leerzaam? En als verschillende mensen testcd'tjes branden onstaat dan het verschil misschien al niet in de branders of maakt dat in de testopstelling niet uit?

Ik heb met belangstelling deze thread gevolgd; ook ik ben wel benieuwd naar het al dan niet aanwezig zijn van verschillen tussen verschillende cdspelers en hoe groot die verschillen dan wel kunnen zijn. Wat ik echter van de hele correspondentie heb meegekregen is een soort stammenstrijd tussen rekkelijken en de betrekkelijken. Is zo'n dag eigenlijk nog wel leuk en leerzaam? En als verschillende mensen testcd'tjes branden onstaat dan het verschil misschien al niet in de branders of maakt dat in de testopstelling niet uit?

Hear wordt er wel wat heen en weer gekibbelt maar als je ons in een ruimte bij elkaar zet wordt het vast wel gezellig ;)

Overigens gaan we geen CDtjes branden want die klinken natuurlijk niet zo goed als de originele!

Shit, wat heb ik nu weer gezegd? Nu krijg ik natuurlijk het halve forum over me heen..................................

Hear wordt er wel wat heen en weer gekibbelt maar als je ons in een ruimte bij elkaar zet wordt het vast wel gezellig ;)

Overigens gaan we geen CDtjes branden want die klinken natuurlijk niet zo goed als de originele!

Shit, wat heb ik nu weer gezegd? Nu krijg ik natuurlijk het halve forum over me heen..................................

Kijk anders hear effe!

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=10356

op dit forum ;)

:) mvg RastaPhil

en dit (uit de link in bovenstaande topic)

However, once purchased, we can do something about the often bad stamping quality of a CD. When we first discovered the potential improvements possible by making a CD-R copy from an original, it was a surprise in two ways. One was the musical improvement: The copy wins in transient response, blackness, bass and treble while not much changes in the midrange. The second was the lack of difference in the pure digital domain. A bit-for-bit comparison does not show any differences between copy and original. This proves that the time domain is a factor - the clock is not on the CD and improperly formed pits affect it.

Hoi Erik, moet eerlijk zeggen dat ik niet alles meer heb gelezen. Maar, wanneer gaan jullie luisteren? Wil best eens erbij zijn. Denk alleen dat jullie wat ver van Heerlen wonen..... Als dat niet zo is dan neem ik mijn speler ook wel mee als dat leuk, interressant, geinig, gewenst etc etc is.

Groet,

Andre

Rastaphil bedankt. :D Dit is weer eens geweldig:

Er was eens een groot gehoord verschil:

The copy wins in transient response, blackness, bass and treble while not much changes in the midrange. The second was the lack of difference in the pure digital domain.

Dat verschil blijkt vervolgens helemaal niet te bestaan:

A bit-for-bit comparison does not show any differences between copy and original.

Maar het k

[...]

Technisch gezien is dit onzin.[...]

Niet helemaal, er is 1 mogelijkheid die dan bestaat en dat is er eentje die mij niet populair maakt onder de aufiodielen. Namelijk dat de gebruikte cd speler zo slecht is ontworpen dat deze zich druk maakt over dat de putjes een vreemde vorm hebben en dan fouten gaat maken. De kliko in met die troep!

Groet,

Jacco

[...]

Technisch gezien is dit onzin.[...]

Niet helemaal, er is 1 mogelijkheid die dan bestaat en dat is er eentje die mij niet populair maakt onder de aufiodielen. Namelijk dat de gebruikte cd speler zo slecht is ontworpen dat deze zich druk maakt over dat de putjes een vreemde vorm hebben en dan fouten gaat maken. De kliko in met die troep!

Je hebt gelijk. Ik had in die zin een tunnelvisie dat ik uitging van normale (met gezond verstand gebouwde) CD spelers. Wellicht is het mogelijk dat omd

Ik heb nog een aardig denkgrapje. Als je slim bent, koop je een harde schijf met digitale uitgang. Die geven een digitale stream uit die bitidentiek is en deze speelt de allerduurste cd spelers met zo'n jitterende uitlezing (want aufiodielen horen dit altijd) zo uit. Je moet natuurlijk wel een goede DAC kopen, maar je spaart toch geld uit door niet zo'n verschrikkelijk duur loopwerk te kopen. Bovendien zijn die twee apparaten qua voeding gescheiden dus de onderlinge beinvloeding sluit je ook al uit.

Dus qua uitlezing is een harde schijf met digitale uitlezing van 300 euro veel beter dan een cd speler van 10-duizenden euri...

Ergens klopt er iets niet, maar waar oh waar?

Groet,

Jacco

Als je toegeeft dat CD spelers verschillend kunnen klinken bijvoorbeeld door ze "slechter te maken" , roept dat onmidellijk de vraag op of de zogenaamde goede speler, wel goed is. Die ontwikkelaars zullen natuurlijk onmiddellijk zeggen dat hun spelers niet slecht ontworpen zijn maar juist goed.

Gelukkig heb ik geen nieuwe CD speler nodig, maar wanneer dit het geval is leen ik er een paar ipv de consumentengids bestaande uit Jacco en S000884 te volgen.

Hoi Erik, moet eerlijk zeggen dat ik niet alles meer heb gelezen. Maar, wanneer gaan jullie luisteren? Wil best eens erbij zijn. Denk alleen dat jullie wat ver van Heerlen wonen..... Als dat niet zo is dan neem ik mijn speler ook wel mee als dat leuk, interressant, geinig, gewenst etc etc is.

Groet,

Andre

hoi Andr

Ik heb nog een aardig denkgrapje. Als je slim bent, koop je een harde schijf met digitale uitgang. Die geven een digitale stream uit die bitidentiek is en deze speelt de allerduurste cd spelers met zo'n jitterende uitlezing (want aufiodielen horen dit altijd) zo uit. Je moet natuurlijk wel een goede DAC kopen, maar je spaart toch geld uit door niet zo'n verschrikkelijk duur loopwerk te kopen. Bovendien zijn die twee apparaten qua voeding gescheiden dus de onderlinge beinvloeding sluit je ook al uit.

Dus qua uitlezing is een harde schijf met digitale uitlezing van 300 euro veel beter dan een cd speler van 10-duizenden euri...

Ergens klopt er iets niet, maar waar oh waar?

Groet,

Jacco

Er wordt een hoop troep geschreven op internet, dat is weer eens duidelijk.

Er klopt inderdaad iets niet: ik heb uitgebreid getest met het ontwerp van loopwerken en DAC's (ook RAM buffers) maar het is niet zo simpel als hier wordt voorgesteld.

De kwaliteit van het loopwerk is altijd hoorbaar, en een RAMbuffer verbetert de kwaliteit niet, het wordt er eerder slechter door als je het vergelijkt met een nauwkeurig geklokte DAC/loopwerk combinatie.

Jitter is inderdaad het toverwoord, dat een CD rom de data wel kan retrieven is geen geheim, hij doet het alleen niet real time! en daar zit hem de crux.

In ogenschouw genomen dat een RAM buffer de kwaliteit van het geluid eerder verslechterd dan verbetert, komen we weer terug op de enige oplossing: het nauwkeurig REAL TIME uitlezen van een CD, hier is een CD rom speler nooit voor ontworpen.................

Ook moet je de interface niet vergeten: I2S is veel beter dan SPdif.

Helaas jongens was het allemaal maar zo simpel.

Overigens vind ik het misplaatst om de audiofielen zo te kakken te zetten. Er zijn veel mensen die echt wel goede oren hebben en duidelijk verschil kunnen duiden. Dat ze niet de technische bagage hebben om dat ook te onderbouwen wil niet zeggen dat ze geen gelijk hebben! Ik zou een ruimere visie hier wel waarderen, botterikken zijn er al genoeg op deze aardbol.

[...]

Jitter is inderdaad het toverwoord, dat een CD rom de data wel kan retrieven is geen geheim, hij doet het alleen niet real time! en daar zit hem de crux.

[...]

Oke, hoeveel cd's wil jij voor mij vergelijken die ik met een AUDIO CD RECORDER heb gekopieerd? Of de digitale info vergelijken van een cd die ik op een harde schijf met Toslink interface (SPdif) naar zo'n zelfde AUDIO CD RECORDER heb gekopieerd? Of zal ik ze op een rewritable zetten, dan heb je waarschijnlijk bergen meer jitter?

Dat heb ik al eens gedaan, en raad eens: bit-voor-bit-identiek. Niks geen jitter-verhaal of andere beren op de weg. Just bits and bytes. Gewoon hetzelfde. Dus een DAC heeft niks te kiezen: die heeft gewoon 2 keer dezelfde stream voor en achter zijn kiezen.

Of ik heb de beschikking over loopwerken die van een andere planeet komen en die wel zo godsgruwelijk goed zijn in vergelijking met die haai-end loopwerken. Maar dat lijkt me overigens heel sterk.

Dat was trouwens ook de gedachtengrap: er is geen verschil bij goede loopwerken. Misschien is er wel een issue met de tijd dat ze meegaan of de herrie die ze produceren als ze in gebruik zijn. Maar de data is gewoon hetzelfde.

Groet,

Jacco

Nee Nee Jacco! Lees nu goed.. Er zijn ook mensen die WEL goede oren hebben en overal verschil tussen horen. :D Als verstandige "Goede MP3's over een geluidskaart van 30 euro" luisteraar hoor ik er natuurlijk al helemaaaaaaaaaaaal niet bij..

Het blijft bijzonder. Vervorming van een MP3, neenee. Vervorming van een buizenbak, ja dat is muzikaal, daar begrijpen de techneuten niets van! Vervorming van een platenspeler hetzelfde. Maar vervorming van een PA versterker, neenee.

Het moet natuurlijk wel een beetje elitair zijn h