leobus Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Hallo, Kan iemand mij een advies geven? Ik heb namelijk een brom, die via de speakers te horen is. Lijkt me 50Hz. Het aparte is echter dat die brom op sommige momenten van de dag goed tot erg goed te horen is (zo ongeveer tussen 15 en 20u) Op andere momenten is alles doodstil. Als ik de mute van mijn voorversterker inschakel is de brom weg. Ik heb al van alles geprobeerd: Tuner loskoppelen om een evt aardlus via de centrale antenne (die overigens een mantelstroomfilter bevat) uit te sluiten. Stekkers omdraaien. De voorversterker zonder aarde laten spelen. Diverse apparaten in huis uitschakelen. Niets heeft geholpen! Ter info: De installatie heeft een eigen groep met AHP zekeringen in de meterkast. Alle voedingskabels zijn afgeschermd. De interlinks zijn niet afgeschermd. Wat mij opviel in de meterkast, is dat de binnenkomende leiding van het stadsverwarmingssyteem ook aan mijn aardpen gekoppeld is. Moet dat? Het lijkt mij dat zo'n systeem toch al wel geaard is. Overigens is de CV al op de natte plekken op de aardpen aangesloten (zoals het hoort), dus waarom dan bij binnenkomst ook nog? Zou een gebrekkige aarding (met de aardpen) de oorzaak kunnen zijn? Hoe meet ik dat met een multimeter? Zou het zin hebben voor de groep van de installatie een eigen aardpen te slaan? Bvd voor eventuele reacties en hulp. Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Hoi Leo, Probeer het eens zonder aarde! Bromproblemen kunnen erg complex zijn, ik heb wel eens een hele versterker moeten slopen om er toevallig achter te komen dat een elco uitloperdraad tegen een jumper zat (hetzelfde spoor, vandaar dat ik er eerder geen acht op had geslagen) Deze zorgde wel mooi voor een bromlus. Met dit verhaal help ik je niet, maar ik begrijp dat het een frustrerend probleem kan zijn. ook hoeft het niet te betekenen dat de brom voor je mute schakelaar ontstaat, brom heeft de neiging om ergens te ontstaan en via de aardlijn op een versterkertrap verderop roet in het eten te gooien. Dat brom niet de hele dag even hard is kan kome door varierende netspanning, meet het maar eens na. Succes, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Kan nog veel meer zijn, bijvoorbeeld aardlussen, gelijkspanning op de netvoeding, slechte halogeendimmers in de omgeving, versleten condensators in de voorversterker, onjuiste poling van de netstekker, enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Of gewoon een wacky interlink waarvan de aarde niet goed vast zit of niet goed contact maakt. Zou ook eens proberen 1 voor 1 interlinks los te halen naar je vv en zien of je daarmee wat kunt ontdekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Hallo, Kan iemand mij een advies geven? Ter info: De installatie heeft een eigen groep met AHP zekeringen in de meterkast. Alle voedingskabels zijn afgeschermd. De interlinks zijn niet afgeschermd. Wat mij opviel in de meterkast, is dat de binnenkomende leiding van het stadsverwarmingssyteem ook aan mijn aardpen gekoppeld is. Moet dat? Het lijkt mij dat zo'n systeem toch al wel geaard is. Overigens is de CV al op de natte plekken op de aardpen aangesloten (zoals het hoort), dus waarom dan bij binnenkomst ook nog? Zou een gebrekkige aarding (met de aardpen) de oorzaak kunnen zijn? Hoe meet ik dat met een multimeter? Zou het zin hebben voor de groep van de installatie een eigen aardpen te slaan? Bvd voor eventuele reacties en hulp. Leobus Hoi Leobus, Ik reageer even op je aardeklemmen. Het klopt wel dat er aarde aan je stadsverwarmingssysteem en een aarde aan de watermeter moet zitten. Ik heb ook hier in de polder stadsverwarming en ook hier is de stadsverwarmingsmeter EN watermeter aangesloten op de aarde dmv een aardklem. Ik zou ook eens goed kijken naar die aardeklemmen op de meters en dat deze goed aansluiten op de pijp en goed klemmen. Bij zaten ze los eromheen de klemmen en maakten geen goed contact en heb deze dan ook vervangen en juiste klemmen erop gezet. OF dat geholpen heeft hier weet ik niet,daar ik geen aardprobleem heb,maar baat het niet schaden doet het ook niet lijkt mij. Een aparte aarde laten slaan is altijd beter,zeker als je de aardpen niet op dezelfde hoogte als alle andere aardepennen laat slaan, dus dieper de grond in. Ik heb weleens gelezen in een artikel over aparte stroomgroep met aarde van Menno van der Veen dat hij het had over 7 meter de grond in. De aardpennen van de huizen zijn op ongeveer 3 meter de grond in. Of jezelf dat kan zo'n aardpen zo diep de grond inslaan weet ik niet,maar er zijn speciale bedrijven die dat doen. met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Hallo, Kan iemand mij een advies geven? Ter info: De installatie heeft een eigen groep met AHP zekeringen in de meterkast. Alle voedingskabels zijn afgeschermd. De interlinks zijn niet afgeschermd. Wat mij opviel in de meterkast, is dat de binnenkomende leiding van het stadsverwarmingssyteem ook aan mijn aardpen gekoppeld is. Moet dat? Het lijkt mij dat zo'n systeem toch al wel geaard is. Overigens is de CV al op de natte plekken op de aardpen aangesloten (zoals het hoort), dus waarom dan bij binnenkomst ook nog? Zou een gebrekkige aarding (met de aardpen) de oorzaak kunnen zijn? Hoe meet ik dat met een multimeter? Zou het zin hebben voor de groep van de installatie een eigen aardpen te slaan? Bvd voor eventuele reacties en hulp. Leobus Hoi Leobus, Ik reageer even op je aardeklemmen. Het klopt wel dat er aarde aan je stadsverwarmingssysteem en een aarde aan de watermeter moet zitten. Ik heb ook hier in de polder stadsverwarming en ook hier is de stadsverwarmingsmeter EN watermeter aangesloten op de aarde dmv een aardklem. Ik zou ook eens goed kijken naar die aardeklemmen op de meters en dat deze goed aansluiten op de pijp en goed klemmen. Bij zaten ze los eromheen de klemmen en maakten geen goed contact en heb deze dan ook vervangen en juiste klemmen erop gezet. OF dat geholpen heeft hier weet ik niet,daar ik geen aardprobleem heb,maar baat het niet schaden doet het ook niet lijkt mij. Een aparte aarde laten slaan is altijd beter,zeker als je de aardpen niet op dezelfde hoogte als alle andere aardepennen laat slaan, dus dieper de grond in. Ik heb weleens gelezen in een artikel over aparte stroomgroep met aarde van Menno van der Veen dat hij het had over 7 meter de grond in. De aardpennen van de huizen zijn op ongeveer 3 meter de grond in. Of jezelf dat kan zo'n aardpen zo diep de grond inslaan weet ik niet,maar er zijn speciale bedrijven die dat doen. met groet, De benodigde diepte is afhankelijk van de locatie en wordt beinvloed door grondwaterpeil en bodemgesteldheid. Een gespecialiseerd bedrijf doet impedantiemetingen om de juiste diepte te bepalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Hallo, Kan iemand mij een advies geven? Ter info: De installatie heeft een eigen groep met AHP zekeringen in de meterkast. Alle voedingskabels zijn afgeschermd. De interlinks zijn niet afgeschermd. Wat mij opviel in de meterkast, is dat de binnenkomende leiding van het stadsverwarmingssyteem ook aan mijn aardpen gekoppeld is. Moet dat? Het lijkt mij dat zo'n systeem toch al wel geaard is. Overigens is de CV al op de natte plekken op de aardpen aangesloten (zoals het hoort), dus waarom dan bij binnenkomst ook nog? Zou een gebrekkige aarding (met de aardpen) de oorzaak kunnen zijn? Hoe meet ik dat met een multimeter? Zou het zin hebben voor de groep van de installatie een eigen aardpen te slaan? Bvd voor eventuele reacties en hulp. Leobus Hoi Leobus, Ik reageer even op je aardeklemmen. Het klopt wel dat er aarde aan je stadsverwarmingssysteem en een aarde aan de watermeter moet zitten. Ik heb ook hier in de polder stadsverwarming en ook hier is de stadsverwarmingsmeter EN watermeter aangesloten op de aarde dmv een aardklem. Ik zou ook eens goed kijken naar die aardeklemmen op de meters en dat deze goed aansluiten op de pijp en goed klemmen. Bij zaten ze los eromheen de klemmen en maakten geen goed contact en heb deze dan ook vervangen en juiste klemmen erop gezet. OF dat geholpen heeft hier weet ik niet,daar ik geen aardprobleem heb,maar baat het niet schaden doet het ook niet lijkt mij. Een aparte aarde laten slaan is altijd beter,zeker als je de aardpen niet op dezelfde hoogte als alle andere aardepennen laat slaan, dus dieper de grond in. Ik heb weleens gelezen in een artikel over aparte stroomgroep met aarde van Menno van der Veen dat hij het had over 7 meter de grond in. De aardpennen van de huizen zijn op ongeveer 3 meter de grond in. Of jezelf dat kan zo'n aardpen zo diep de grond inslaan weet ik niet,maar er zijn speciale bedrijven die dat doen. met groet, De benodigde diepte is afhankelijk van de locatie en wordt beinvloed door grondwaterpeil en bodemgesteldheid. Een gespecialiseerd bedrijf doet impedantiemetingen om de juiste diepte te bepalen. Dat is waar. Ik bedoelde ook meer dat je niet op dezelfde diepte moet gaan zitten als alle woonhuisaardepennen. Het was meer een voorbeeld van die 7 meter om duidelijk te maken hoe ik dat bedoelde. Ik kan me soms wat ongelukig uitdrukken. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Als de brom zich alleen voor doet op bepaalde gedeeltes van de dag dan zit het probleem in ieder geval niet in je set.Als het in je set had gezeten had je het constant gehad.De tijd van 15.00u-20.00u die je beschrijft is wel de tijd waarin het lichtnet het hoogst belast wordt,met de grootste belasting net voor etenstijd.Dan gaan alle ovens,magnetrons,electrische kookplaten enz. aan.Al die apparaten zijn als het goed is geaard.Ik heb dan ook het vermoeden dat bij jouw de brom bij die aarde vandaan komt.Je schrijft nl. dat de inkomende leiding van de stadsverwarming aan je aardpan gekoppeld is.Via die leiding zijn alle apparaten die geaard zijn met elkaar doorverbonden,met alle ellende tot gevolg.Je zou eens kunnen proberen om je set eens volledig van de aarde los te koppelen.Als dan de brom zich niet meer voor doet,komt het daar dus vandaan.In dat geval kan je simpelweg je set losgekoppeld laten van de aarde.Wil je toch dat je set geaard is,kan je proberen om de aardleiding van de inkomende leiding van de stadsverwarming los te koppelen van je aardleiding.Of dit verdere consequenties heeft,durf ik je niet te zeggen.Mogelijk brengt dit een bepaald risico met zich mee,zo'n aardverbinding zit er meestal niet voor de sier!Dus informeer eerst of het kwaad kan of niet!Het mooiste zou zijn om voor je set een aparte aardpen te slaan.Er zijn bedrijfjes die dat doen,ik dacht o.a. die bedrijfjes die ook bliksembeveiliging aanleggen.Maar dat kost wel een paar centen. Als je je aarding door wilt meten heb je eigenlijk een heel lang meetsnoer nodig.E Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Hoi Leo, zou het kunnen zijn dat je interlinks in de buurt van netkabels lopen. ?? Ik weet hoe je spullen zijn opgesteld en ken je gevlochten niet afgeschermde interlinks. Ik kan me voorstellen dat hierdoor het probleem ontstaat. Alles eens uit de kast halen en op de vloer opnieuw aansluiten. Dan weet je in elk geval zeker dat het dit niet is. Zijn de interlinks tussen voor- en eindversterker ook niet afgeschermd...?? Ik heb mijn kabels moeten afschermen vanwege een brom die optrad wanneer een 300W halogeenlamp m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 ....Wil je toch dat je set geaard is,kan je proberen om de aardleiding van de inkomende leiding van de stadsverwarming los te koppelen van je aardleiding.Of dit verdere consequenties heeft,durf ik je niet te zeggen.Mogelijk brengt dit een bepaald risico met zich mee,zo'n aardverbinding zit er meestal niet voor de sier!Zoals je zelf al aangeeft zit zo'n verbinding er niet voor de sier, laten zitten dus. Voor je het weet ligt Leo of een van de zijnen gestrekt in de badkamer als hij of de zijnen per ongeluk de verwarming aanraakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 januari 2007 Author Report Share Posted 6 januari 2007 Hallo, Dank zover; ik ga een aantal van de suggesties uitproberen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rawit Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Kijk eventueel de aardlekschakelaar na. De tijden waarin de brom voorkomt zijn zoals eerder gezegd tijden dat er veel apparaten stroom trekken, een kapotte aardlekschakelaar kan dan storingen gaan veroorzaken. Ikzelf had ook last van storingen in het geluid van mijn set wanneer andere apparaten werden ingeschakeld, terwijl deze netjes over alle groepen zijn verdeeld. Een tijd later begaf de aardlekschakelaar het, na vervanging van deze, geen problemen meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 augustus 2009 Author Report Share Posted 21 augustus 2009 Hallo, Het probleem van de brom is opgelost. Alles bij elkaar toch wel lang geduurd voor het goed was. In eerste instantie heeft een Nederlandse reparateur geprobeerd met het in ster aarden de brom weg te krijgen. Helaas niet gelukt. Inmiddels is er een importeur van het merk "Modwright", dus die maar eens opgebeld. Ik had de voorversterker niet bij hem gekocht, maar ik mocht er toch mee langs komen. Daar bleek dat mijn voorversterker ook bij hem bromde en een stuk minder klonk dan een nieuwe. Daar bleek ook dat de ge-upgrade versie van mijn voorversterker een stu...uuk beter klonk dan de niet ge-upgrade. Op advies van de importeur toch maar eens contact gezocht met Dan Wright. Na de reparatie/modificatie wilde hij(de importeur) niet inruilen. Dan Wright wilde in eerste instantie onder garantie repareren, mits ik het vervoer betaalde. (Wat is die man snel met beantwoorden van mail zeg, meestal dezelfde dag nog) Ik dacht: als ik dan toch moet betalen voor vervoer, wil ik de upgrade naar de "Signature" versie ook wel. Zo gezegd, zo gedaan. Helaas was bij de reparatie hier iets te veel veranderd en moest er een nieuwe printplaat in. Toch bijbetalen dus. Inmiddels is de versterker terug. Nieuwe (buis) voeding, Teflon- en oliecondensatoren en een nieuwe printplaat (ook de layout verbeeld ik mij) Geen brom meer- nou ja op 20 cm afstand van de unit kun je nog wat horen. En de geluidskwaliteit: Heerlijk subtiel waar het moet, maar soms ook spetterend en een lekker impulsrijk laag. Sterk toegenomen detailrijkdom en extra diepte. Een slag op een kododrum bijvoorbeeld zingt gewoon lang door. En dan te bedenken dat hij nu pas ca 20 uur gespeeld heeft. Het schijnt dat Teflon condensatoren lang moeten inspelen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 augustus 2009 Report Share Posted 21 augustus 2009 Hoi Leo, Dat is goed nieuws. Wel netjes van de fabrikant dat hij wilde mee werken om je voor versterker weer in topconditie te brengen. Veel luister plezier. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now