WanFie Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Gisteren kreeg ik van Kraus een DVD in m'n handen gedrukt waarop hij m.b.v. z'n PC wat analoge muziek op heeft gezet. De muziek is natuurlijk niet meer analoog, maar de BRON was dus een draaitafel. Nu staan er veel stukken op die ik ken. Dus ik kan redelijk uit m'n geheugen de opname kwaliteit beoordelen (althans dat probeer ik). Bij het eerste nummer (Simon en Garfunkel) gaan m'n woofers behoorlijk heen en weer en lijkt 't wel of de achterruiten van m'n auto openstaan. Een doffe lage dreun die zeer onplezierig luistert. Gelukkig is die bij het tweede nummer (Herman van Veen) weg. Hier laat de opname duidelijk horen dat deze is gemaakt van een oude LP. De eerste LP's van Herman waren n.l. wat "toeterig" opgenomen. Je hoort dat met zo'n opname toch meteen... Dan wat meer algemeen... - Ik vindt de resolutie in het hoog wat afnemen. twinkeltjes en tikjes klinken hierdoor een fractie ruwer dan wat ik gewend ben. De koeiebellen op het Paul Simon nummer zijn hier een goed voorbeeld van. - Het midden is heel schoon. Stemmen en zo staan er fantastisch op. - Het laag is wat ronder dan wat in gewend ben maar toch heel "pruimbaar"... - Het stereobeeld en ruimteinformatie is heel goed meegekomen. - Soms klinkt de DVD erg "authentiek" door het meeopgenomen stof (onder andere bij Money). Al met al, heel wat anders dan de eerste indruk die ik kreeg in Roermond. Erg draaibaar en leuke muziek. Bedankt daarvoor Kraus... Ik ga de DVD beneden neerleggen. Het is n.l. ook leuke achtergrondmuziek. Misschien kan Kraus nog wat vertellen over de toegepaste apparatuur en techniek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Het eerste nummer wat er op staat en die dreun die er in zit heb ik juist genomen vanwege de bijzondere (mislukte) originele opname. Het is namelijk een live uitvoering vanaf een houten podium wat vreselijk staat mee te dreunen. Die dreun is dus authentiek De opnamen zijn zeer verschillend wat betreft de gebruikte apparatuur; het zijn verschillende elementen, de AD omzetting kan heel verschillend zijn en ook de analoge keten is zeer divers; de draaitafel is altijd de Fat Bob maar arm, aandrijving element en phonepre kunnen anders zijn. Het verlies aan hoog ligt in een enkel geval aan de Woodham die dat tekort zometeen niet meer heeft. Dat is niet altijd het geval want dat houdt verband met de gebruikte uitgang (XLR of tape-out) en de stand van de balansregelaar. Ik kan niet meer van alle opnamen achterhalen hoe het precies is verlopen. De AD omzetting is soms de soundcard, soms de Behringer UC al of niet gelocked aan een wordclock. Ook het transport van het signaal naar de PC (6 meter) kan verschillend zijn: soms een optische verbinding, soms een coaxale, soms een XLR(allemaal digitaal), soms ook analoog waarbij de kabel een meter of 4 parallel loopt met een netkabel In principe zijn de ADomzettingen dmv de Ultracurve optisch naar de soundcard en beide aangesloten op een externe wordclock het beste. Over de RME digi soundcards (ik heb er drie) ben ik zeer tevreden. Eigenlijk is de DVD gemaakt als een soort demonstratie van het door Werner aangedragen, zeer goedkope Chinese programmaatje "DVD-AudioCreator" ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 januari 2007 Author Report Share Posted 7 januari 2007 Toch vind ik de klank tamelijk homogeen, het was mij niet opgevallen dat er verschillende elementen en pre's gebruikt zijn. Nu is elk nummer van zich al anders dus verwonderlijk is het niet. Er staan ook nog onder hoofstuk 2 en 3 verschillende opnamen van hetzelfde stuk... Kun je daar misschien nog iets van vertellen..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Hoofdstuk 2 is vier maal hetzelfde fragment uit Carmen, alleen opgenomen met verschillende elementen, een ACE low output, een Jan Allaerts MC Boron (opvallend is de invloed van de phonopre, de ASR, de Allaerts is wel heel herkenbaar alleen is het laag een fractie aangezet, en een Benz Ebony/SME IV op de Woodham en de CD opname. Deze laatste is gewoon van de CD geripped en vervolgens met een wave-editor naar 96/24 omgezet. Hoofdstuk 3 is een analoge vinyl opname, een geripte cd-opname(zie hierboven) en een SACD opname (analoog opgenomen in 96/24 formaat) van Meatloaf, Heaven can wait. Als je afspeelt via de DVD-recorder dan verschijnt de inhoud van de DVD op het scherm ( met een fotootje van de draaitafel) en tijdens afspelen verschijnt de tracktitel met wat info in beeld tegen de achtergrond van de uitgeklede draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Ik zit eigenlijk te wachten op een zeer goede USB externe geluidskaart die dezelfde kwaliteit zou hebben als de RME Firewire 400 of 800 en ook bruikbaar is met een laptop. Waarom wachten? Er zijn genoeg pro geluidskaarten te krijgen die via USB 2.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Daar heb je wel gelijk in maar ik zoek eigenlijk een externe USB RME-kaart (die is er niet) vanwege de bijbehorende software (Digicheck). Ik weet niet of andere kaarten ok dergelijke software meeleveren. Je tovert je laptop daarmee zo om in een scoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 januari 2007 Author Report Share Posted 7 januari 2007 Hoofdstuk 2 is vier maal hetzelfde fragment uit Carmen, alleen opgenomen met verschillende elementen, een ACE low output, een Jan Allaerts MC Boron (opvallend is de invloed van de phonopre, de ASR, de Allaerts is wel heel herkenbaar alleen is het laag een fractie aangezet, en een Benz Ebony/SME IV op de Woodham en de CD opname. Deze laatste is gewoon van de CD geripped en vervolgens met een wave-editor naar 96/24 omgezet. Hoofdstuk 3 is een analoge vinyl opname, een geripte cd-opname(zie hierboven) en een SACD opname (analoog opgenomen in 96/24 formaat) van Meatloaf, Heaven can wait. Als je afspeelt via de DVD-recorder dan verschijnt de inhoud van de DVD op het scherm ( met een fotootje van de draaitafel) en tijdens afspelen verschijnt de tracktitel met wat info in beeld tegen de achtergrond van de uitgeklede draaitafel. Dank je... ik zal er eens naar gaan luisteren. Ik ben benieuwd of ik de verschillen tussen de elementen en voorversterkers hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts