jsprbstn Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Ik heb nu nog een yamaha surround set bestaande uit een Yamaha RX-V450 receiver + Yamaha DVD-S550 DVD-speler. Ik heb deze set aangeschaft in de tijd dat ik minder verstand had van het hele hifi gebeuren en ging er derhalve vanuit dat ik met een merk als Yamaha goed spul in huis had gehaald. Dit is in zekere zin ook zo alleen ben ik tot de conclusie gekomen dat de receiver toch meer voor het hc is en niet echt voor muziek/stereo. Ik luister meer muziek dan ik films kijk en als ik films kijk dan ben ik al tevreden met geluid uit 2 speakers. Nu wil ik een "goede" stereo receiver aanschaffen (geen losse versterker) maar ik zie dat er nog maar heel weinig modellen zijn. Ik twijfel nu tussen de volgende modellen: Harman/Kardon HK3480 Harman/Kardon HK3380 Denon Dra700AE Denon Dra500AE Yamaha RX-797 De punten waarop ik zit te twijfelen is of meer vermogen wel een meerwaarde heeft. Wat is de HK3480 bv beter dan de HK3380. En wat is nou een betere keuze Harman of Denon? Wat bij mij ook meespeeld is dat de Denon volledig van het stroomcircuit is af te sluiten en de HK altijd standby blijft. Persoonlijk vind ik de stereo versterker van Cambridge Audio er heel goed uitzien maar die kun je volgens mij niet bedienen met een afstandsbediening en welke tuner zou ik erbij moeten halen..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
eip Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Ik heb nu nog een yamaha surround set bestaande uit een Yamaha RX-V450 receiver + Yamaha DVD-S550 DVD-speler. Ik heb deze set aangeschaft in de tijd dat ik minder verstand had van het hele hifi gebeuren en ging er derhalve vanuit dat ik met een merk als Yamaha goed spul in huis had gehaald. Dit is in zekere zin ook zo alleen ben ik tot de conclusie gekomen dat de receiver toch meer voor het hc is en niet echt voor muziek/stereo. Ik luister meer muziek dan ik films kijk en als ik films kijk dan ben ik al tevreden met geluid uit 2 speakers. Nu wil ik een "goede" stereo receiver aanschaffen (geen losse versterker) maar ik zie dat er nog maar heel weinig modellen zijn. Ik twijfel nu tussen de volgende modellen: Harman/Kardon HK3480 Harman/Kardon HK3380 Denon Dra700AE Denon Dra500AE Yamaha RX-797 De punten waarop ik zit te twijfelen is of meer vermogen wel een meerwaarde heeft. Wat is de HK3480 bv beter dan de HK3380. En wat is nou een betere keuze Harman of Denon? Wat bij mij ook meespeeld is dat de Denon volledig van het stroomcircuit is af te sluiten en de HK altijd standby blijft. Persoonlijk vind ik de stereo versterker van Cambridge Audio er heel goed uitzien maar die kun je volgens mij niet bedienen met een afstandsbediening en welke tuner zou ik erbij moeten halen..? Je kan ook eens kijken naar de nad c-720bee. Dit is ook een hele goede receiver. Voor meer info kun je kijken op de site van nad is www.nad.nl Er staan ook nog goede reviews op www.kieskeurig.nl Bij de hobohifi kun je de nad beluisteren, samen met andere receivers. Groet Eip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Er staan ook nog goede reviews op www.kieskeurig.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Juist, ten eerste applaus dat je van multikanaal af gaat, alleen hele dure kunnen denk ik kwa muzikaliteit met een goede versterker concureren. Alleen, weet ik niet ik niet of een receiver de juiste oplossing is omdat ze vaak allrounders met compromissen zijn. Ik zat een paar maanden geleden met hetzelfde probleem. Eerst zocht ik een receiver, en stereo receivers zijn zeldzaam geworden, en dacht toen, hoe belangrijk is die tuner nou? Voor mij niet zo in ieder geval en heb toen veel research gedaan en me laten advizeren en een beetje rond geluisterd en kwam op de NAD c 320 bee. Wat een lekker beestje zeg. Ik weet niet wat je budget is maar als je de NAD c wat was het nou(de receiver) kunt kopen, is dat een optie want daar steekt geloof ik de c320 versterker in. Anders zou ik denk ik een losse versterker kopen en eventueel een tweedehands tuner. Maar ga vooral luisteren, rotel heeft ook hele mooie budget versterker. En harman kardon is niet wat het vroeger was, zijn commercieel geworden, en van het design ervan moet je maar houden, maar ik geloof, veel make up en weinig echte schoonheid. Doe mij maar de NAD. Ik las trouwens dat onkyo wel redelijk muzikale av receivers maakt. Ik hoop dat je eruit komt maar met NAD zit je denk ik wel goed. Ik in ieder geval wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jsprbstn Posted 14 januari 2007 Author Report Share Posted 14 januari 2007 ik ben nu sterk aan het twijfelen gebracht. Aan de ene kant vind ik het design van de 3480 wel aantrekkelijk maar aan de andere kant oogt het op bepaalde punten ook wel "plastic-achtig". Als ik design terzijde laat en mijn beslissing moet nemen aan de hand van zaken die er echt toe doen wordt het lastiger. De 3480 heeft zoals bekend 2x120W, hiermee kan ik mijn JBL E100's goed aansturen dacht ik zo. Hoe zit dit met de NAD (respectievellijk 50W). Een ander alternatief is de Cambridge Audio versterker met 2x 80W. Alleen daar is de bijbehorende tuner dan weer een beetje prijzig van. Een tuner is overigens voor mij wel van belang omdat ik toch vrij veel radio luister. Heeft de NAD trouwens speakeraansluitmogelijkheden dmv banaanstekkers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Je kan Nad bij mijn weten gewoon middels banaanstekers aansluiten op je luidsprekers. Ik denk dat HK je wel aan zal staan als je de JBL E-serie hebt gekocht. Cambridge Audio is ook erg mooi, je kan ook naar een (al dan niet tweedehands) Van Medevoort MA-240 gaan kijken. Gewoon gaan luisteren en zelf uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jsprbstn Posted 15 januari 2007 Author Report Share Posted 15 januari 2007 oejoei!! Die Van Medevoort ziet er echt klassiek uit.. opzich wel een blitz apparaat met nog zo'n jaren '80 rode display Dit is een goede tip. Ik heb laatst bij een lokale audio/video shop wat informatie verworven maar toen ik vroeg of de verkoper mij het verschil kon laten horen tussen NAD en HK kreeg ik de indruk dat ik niet echt serieus genomen werd. Dit zal wellicht met mn leeftijd te maken hebben maartoch, het komt niet heel servicegericht over als er 5min later een andere klant wel in de luisterruimte staat . Deze zaak heeft overigens wel goede mensen in dienst die veel verstand hebben van de producten die zij verkopen. Anyway, morgen ff bij een andere zaak proberen en dan kan ik meteen die Van Medevoort erbij betrekken. De Cambridge Audio was me idd ook al opgevallen, alleen bijbehorende tuner en cd speler zijn zo duur. Ik wil iig de tuner en versterker wel van hetzelfde merk hebben om de homogeniteit van de set niet te benadelen, het oog wil tenslotte ook wat. Op dit moment neig ik tot de NAD C320BEE, deze kan ik 2ehands aanschaffen voor 175,-. Dan rest mij alleen nog een tuner en een cd/dvd speler van nad. Ik ben alleen benieuwd of de NAD krachtig genoeg is om de E100's aan te sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eip Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Hallo, Ik heb pas de nad C720BEE samen met de primare I21 mogen beluisteren met een paar elac luidsprekers de FS207.2 die zijn 120 watt rms bij 4ohm en dat ging prima met de nad. Hij doet niets onder voor de primare, ook niet kwa klank, en de primare heeft nog wel 120 watt rms bij 4 ohm. De nad heeft volgens de papieren 50 watt maar klinkt als of hij 80 watt heeft. Groet Eip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jsprbstn Posted 15 januari 2007 Author Report Share Posted 15 januari 2007 Dan denk ik dat ik voor de NAD ga. Vooralsnog lijkt me dit een prima starters set om de stap naar high-end spul kleiner te maken. De 720BEE is toch de eigenlijk de C320BEE met ingebouwde tuner, en wat is de richtprijs van een C720BEE eigenlijk? Nu rest mij alleen nog ergens een zaak te vinden waar ik het gerei kan luisteren/kopen. Ik zie het eerlijk gezegd niet zo zitten om mijn speakers mee te nemen (ben veel te bang dat ze beschadigen ofzo ) Dus voor alle zekerheid, mocht ik het niet voor elkaar krijgen een NAD versterker op een Northridge speaker aangesloten te krijg in een luisterkamer, vergeef me btw voor het feit dat ik enigzins aan het "drammen" ben, NAD en JBL zou eventueel samen kunnen? Wederom bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Dan denk ik dat ik voor de NAD ga. Vooralsnog lijkt me dit een prima starters set om de stap naar high-end spul kleiner te maken. De 720BEE is toch de eigenlijk de C320BEE met ingebouwde tuner, en wat is de richtprijs van een C720BEE eigenlijk? Nu rest mij alleen nog ergens een zaak te vinden waar ik het gerei kan luisteren/kopen. Ik zie het eerlijk gezegd niet zo zitten om mijn speakers mee te nemen (ben veel te bang dat ze beschadigen ofzo ) Dus voor alle zekerheid, mocht ik het niet voor elkaar krijgen een NAD versterker op een Northridge speaker aangesloten te krijg in een luisterkamer, vergeef me btw voor het feit dat ik enigzins aan het "drammen" ben, NAD en JBL zou eventueel samen kunnen? Wederom bedankt! Gewoon proberen! Voor dat geld val je je Link to comment Share on other sites More sharing options...
eip Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Hallo jesper, De nad c720 bee , kost zo,n 650 euro. En daarvoor krijg je een prima geluid. De zogenaamde high-end versterkers klinken nagenoeg niks beter dan de rest. Kijk ook eens op www.breem.nl Voor de rest succes met je keuze. Laat even weten wat het geworden is. Ik ben benieuwd en velen met mij. Groet Eip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jsprbstn Posted 16 januari 2007 Author Report Share Posted 16 januari 2007 Hey Ik heb sowieso de knoop doorgehakt de 2ehands NAD320 te kopen. Ik zit alleen nog in dubio of ik hem voor 175,- 2ehands moet kopen of voor 249,- nieuw bij raf (als ze niet al zijn uitverkocht). Wat eerder ook al gezegd is "ik kan hier hoe dan ook geen buil aan vallen". Mocht het totaal niet naar mijn smaak zijn dan kan ik hem idd alsnog weer verkopen. Ik verwacht dat ik m'n ma of m'n zusje er heel gelukkig mee kan maken (voor een prikkie ). Als de combi NAD-JBL mij goed bevalt, zal ik wellicht gaan sparen voor een 352 of een 372. Ik heb tevens een luisterafspraak gemaakt bij Mijn Hifi te Nijmegen. Ik moet ze alleen nog even contacteren om een concrete datum, en tijdstip te prikken Het moet hen schikken maar mij ook vanwege m'n werk en studie en de tijd die ik daarvoor nodig heb. Ik zal mijn E100's meenemen om iig de Cambridge te beluisteren en wellicht hebben ze daar nog andere goede (betaalbare) alternatieven. Met de nadruk op betaalbaar want ik heb inmiddels de leeftijd bereikt dat ik mag beginnen met m'n rijbewijs en dat kost uiteraard ook het eea. Prioriteiten stellen dus Vandaar ook de tijdelijke of mischien wel permanente goedkope oplossing om het eerst een tijdje te doen met de 320 van NAD. Als ik hem heb aangesloten zal ik zeker mijn luisterbevindingen posten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Voor die 74 euro extra heb je natuurlijk wel de volledige garantie die je niet krijgt als je 2e-hands aanschaft. Ik heb zelf de NAD C350 gehad en dat was een (h)eerlijk versterker. Gezien de positieve reacties, lijkt me de NAD C320BEE zeker geen verkeerde keuze (value for the money). Eerst een weekendje thuis op je eigen speakers luisteren zou ik je zeker aanraden alvorens tot koop over te gaan, maar een goede HiFi zaak maakt hier geen enkel punt van (evt na betaling van een borg). Succes met de ontdekkingsreis en laat even weten wat de uiteindelijke keuze wordt. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
jsprbstn Posted 17 januari 2007 Author Report Share Posted 17 januari 2007 Eigenlijk heb je ook helemaal gelijk gerald! Voor die 74,- extra heb ik een hele nieuwe en ik heb de volle garantie. Ik merkte net op dat er ook een setaanbieding gaande is bij raf, nml. de C320BEE en de C422 voor 399,-. Nu volgt deze avond al toch nog een onverwachte update te melden!!.. Deze set heb ik zojuist besteld! Voor die 150,- extra heb ik er ook een goede bijpassende tuner bij. Mocht de set mij niet bevallen dan kan ik hem mischien zelfs nog wel verkopen voor de prijs die ik er zelf voor heb betaald (je weet nooit wat "de gek" ervoor geeft). Ik hoop dat ik niet de verkeerde beslissing genomen heb om NAD te combineren met JBL, mocht deze keus goed uitpakken dan red ik me voorlopig wel met deze set (ik moet er nog wel een cd of dvd speler bijkopen). Mocht blijken dat ik toch vermogen tekort kom, dan is het altijd nog mogelijk een NAD versterker te kopen met meer capaciteit.. toch? Ook nu geld, wanneer ik de spullen thuis heb staan zal ik eens even goed de tijd nemen om het eea te beluisteren. Hoe ik dit heb ervaren zal ik posten! Edit: Ik heb net een mailtje ontvangen dat de tuner helaas was uitverkocht. In plaats daarvan werd de nieuwe tuner de c425 voor mij besteld zonder bijkomende kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eip Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 Hallo Jesper, Alvast gefeliciteerd met je nieuwe versterker en tuner. Als je de versterker registreert op de site van nad, krijg je 5 jaar extra garantie. Groeten Eip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 Eigenlijk heb je ook helemaal gelijk gerald! Voor die 74,- extra heb ik een hele nieuwe en ik heb de volle garantie. Ik merkte net op dat er ook een setaanbieding gaande is bij raf, nml. de C320BEE en de C422 voor 399,-. Nu volgt deze avond al toch nog een onverwachte update te melden!!.. Deze set heb ik zojuist besteld! Voor die 150,- extra heb ik er ook een goede bijpassende tuner bij. Mocht de set mij niet bevallen dan kan ik hem mischien zelfs nog wel verkopen voor de prijs die ik er zelf voor heb betaald (je weet nooit wat "de gek" ervoor geeft). Ik hoop dat ik niet de verkeerde beslissing genomen heb om NAD te combineren met JBL, mocht deze keus goed uitpakken dan red ik me voorlopig wel met deze set (ik moet er nog wel een cd of dvd speler bijkopen). Mocht blijken dat ik toch vermogen tekort kom, dan is het altijd nog mogelijk een NAD versterker te kopen met meer capaciteit.. toch? Ook nu geld, wanneer ik de spullen thuis heb staan zal ik eens even goed de tijd nemen om het eea te beluisteren. Hoe ik dit heb ervaren zal ik posten! Edit: Ik heb net een mailtje ontvangen dat de tuner helaas was uitverkocht. In plaats daarvan werd de nieuwe tuner de c425 voor mij besteld zonder bijkomende kosten. Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt, want al is de versterker 50 per kanaal, max piekpower geeft hij net iets meer als 100 watt, en het gaat ook om amperes, die heeft ie genoeg hoor. Een vette ringkerntransformator zorgt wel voor the juice. Als je JBL dan ook nog efficient zijn komt het vast helemaal goed. Mijn speakers zijn 91 db/w/m en met mn NAD kan ik een feest bouwen waar de overburen u tegen zeggen. Ben ook benieuwd naar je eigen bevindingen, plezier ermee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt, want al is de versterker 50 per kanaal, max piekpower geeft hij net iets meer als 100 watt, en het gaat ook om amperes, die heeft ie genoeg hoor. Een vette ringkerntransformator zorgt wel voor the juice. Als je JBL dan ook nog efficient zijn komt het vast helemaal goed. Mijn speakers zijn 91 db/w/m en met mn NAD kan ik een feest bouwen waar de overburen u tegen zeggen. Ben ook benieuwd naar je eigen bevindingen, plezier ermee Laten die amperes nou onlosmakelijk verbonden zijn met het vermogen. Of dat nou het continue vermogen (gemiddeld vermogen dus) is, of het piekvermogen (momentane vermogen), dat maakt niet uit... Overigens denk ik niet dat je veel van die 50W zult gebruiken. JBL's zijn doorgaans niet zo heel moeilijk aan te sturen (volgens de specs in ieder geval; en ik heb met m'n eigen JBL's ook die ervaring). Een paar Watt gemiddeld en enkele tientallen Watts piekvermogen is doorgaans wel genoeg. Of je moet regelmatig op disco-niveau willen draaien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jsprbstn Posted 17 januari 2007 Author Report Share Posted 17 januari 2007 ik heb de afgelopen dagen, waar ik ook heb geinformeerd, hetzelfde gehoord als wat jullie hier hebben gezegd.. 50W is meer dan genoeg mits je niet de pannen van het dak wil blazen. Dit is gelukkig mijn intensie ook helemaal niet (dan had ik wel wat PA spul gekocht). Ik wacht nog rustig doch ongeduldig even af en zie wel of ik tevreden ben. Opzich ben ik nu al tevreden over de speakers, maar een vader van een vriend van mij is er ook in geinteresseerd. Hij heeft een paar Klipsch F3 vloerstaanders en hij wil deze (+ E50,-) graag ruilen voor mijn JBL E100's. Ik heb met hem afgesproken dat ik eerst een weekje of langer naar mn eigen speakers ga luisteren en dat hij daarna met zijn speakers langs mag komen zodat ik kan luisteren hoe de F3 klinkt op de 320BEE, en mischien nog wel belangrijker, hoe klinken ze op mijn kamer. Of is er iemand die van te voren al z'n twijfels heeft over deze Klipsch zuilluidsprekers? Ik ben eerlijk gezegd nog niet op de hoogte van de kwaliteit van deze serie. Daar ik tot nog toe alleen de RF serie kende. Binnekort zal ik trouwens wel wat fototjes posten, alleen dan wel in een ander/nieuw topic. Bedankt iedereen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 ik heb de afgelopen dagen, waar ik ook heb geinformeerd, hetzelfde gehoord als wat jullie hier hebben gezegd.. 50W is meer dan genoeg mits je niet de pannen van het dak wil blazen. 50W is inderdaad meer dan genoeg normaal gesproken. Als je (langdurig) echt knetterhard wilt spelen (zeker als dat in een grote ruimte is, of zelfs buiten), heb je OF een heel gevoelige speakers nodig, OF (als je geen gevoelige speakers hebt) een hele berg vermogen. Maar dan is 100W misschien ook niet genoeg. 100W is immers maar 3dB meer dan 50W, dus je kunt ook 'slechts' 3dB harder spelen met 100W (t.o.v. 50W). Dus als 50W 'veel te weinig' is, is 100W dat waarschijnlijk ook... Maar nogmaals, 50W is normaal gesproken wel voldoende... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts