Jump to content

PC + Dac

tristan
 Share

Recommended Posts

Hallo mensen,

Ik heb hier even een vraagje over het volgende. Ik heb van een kennis een hele lading "lossless" audio gekregen die ik via mn pc af kan laten spelen. Het gaat hierbij voornamelijk om APE en FLAC bestanden. Nou weet ik sowieso al niet wat de meningen zijn over deze compressie methode, maar ik vraag me dus af of het ook zin heeft om mn pc aan mn versterker te hangen om het eens goed te beluisteren.

Nu zit ik dus te denken om vanaf mn pc het (digitale) signaal via coax naar een losse DAC te sturen en deze vervolgens aan te sluiten op mn versterker. Op deze manier denk ik 3 problemen uit de weg geholpen te hebben, namelijk:

1. Kwaliteit van de geluidskaart maakt niet meer uit omdat het signaal digitaal en

onbwerkt door wordt gevoerd naar de losse DAC.

2. Het signaal word door de dac verwerkt en beter weergegeven

3. De aansluiting van een losse dac naar versterker via een degelijke interlink is beter

dan een standaard phonejack/tulp die standaard aan je pc zit.

Mijn vraag aan jullie:

Is dit het allemaal waard of is het overkill??

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen.

Tristan

Hallo mensen,

Ik heb hier even een vraagje over het volgende. Ik heb van een kennis een hele lading "lossless" audio gekregen die ik via mn pc af kan laten spelen. Het gaat hierbij voornamelijk om APE en FLAC bestanden. Nou weet ik sowieso al niet wat de meningen zijn over deze compressie methode, maar ik vraag me dus af of het ook zin heeft om mn pc aan mn versterker te hangen om het eens goed te beluisteren.

Nu zit ik dus te denken om vanaf mn pc het (digitale) signaal via coax naar een losse DAC te sturen en deze vervolgens aan te sluiten op mn versterker. Op deze manier denk ik 3 problemen uit de weg geholpen te hebben, namelijk:

1. Kwaliteit van de geluidskaart maakt niet meer uit omdat het signaal digitaal en

onbwerkt door wordt gevoerd naar de losse DAC.

2. Het signaal word door de dac verwerkt en beter weergegeven

3. De aansluiting van een losse dac naar versterker via een degelijke interlink is beter

dan een standaard phonejack/tulp die standaard aan je pc zit.

Mijn vraag aan jullie:

Is dit het allemaal waard of is het overkill??

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen.

Tristan

Heel goed plan!!!!

Zelfs mp3tjes knappen op als je de onboard dac's overslaat.

Niks overkill!!!!

ALs je een versterker met digitale ingang hebt dan zou ik de externe dac sowieso overslaan.

Er zit maar 1 potentieel addertje onder het gras.

De standaard soundcards zetten 44khz om in 48khz. Hier zit een potentiele afbreuk van de verder perfecte bron.

Ape en Flac zijn compressie methoden zonder informatie verlies.

Tijdens het afspelen zal de volledige informatie beschikbaar zijn. Dit integen stelling tot mp3 of mwa.

Afgezien van de pc herrie is het een ideale bron!

Hey Seoman,

bedankt voor je reactie. De reden dat ik het eens met de zgn lossless gecodeerde bestanden wilde proberen is dat ik van andere mensen begrepen heb dat mp3 bestanden er juist alleen maar erger door klonken. Mij is verteld dat je bij bestanden die gecodeerd zijn naar 128kbps - 192kbps de nadelen juist benadrukt en dat dan ook duidelijk hoort.

De flac en ape bestanden die ik eerst nog even met koptelefoon beluisterd heb klonken duidelijk een stuk beter dan mp3 bestanden van 192kbs. Jouw uitleg bevestigd dit dus ook.

De belangrijkste reden dat ik een losse dac wil gebruiken is dat ik geen versterker heb met een digitale ingang.

Nog even een vraag over het 44Khz naar 48Khz verhaal: Als je gebruik maakt van alleen het digitale signaal van de coax, dan is deze toch nog onbewerkt en gebruik je je pc toch alleen als soort van transport? Of zie ik dat verkeerd?

Pc herrie valt trouwens wel mee. Mijn systeem bestaat voornamelijk uit "silent/passieve" onderdelen :)

Hey Seoman,

bedankt voor je reactie. De reden dat ik het eens met de zgn lossless gecodeerde bestanden wilde proberen is dat ik van andere mensen begrepen heb dat mp3 bestanden er juist alleen maar erger door klonken. Mij is verteld dat je bij bestanden die gecodeerd zijn naar 128kbps - 192kbps de nadelen juist benadrukt en dat dan ook duidelijk hoort.

De flac en ape bestanden die ik eerst nog even met koptelefoon beluisterd heb klonken duidelijk een stuk beter dan mp3 bestanden van 192kbs. Jouw uitleg bevestigd dit dus ook.

De belangrijkste reden dat ik een losse dac wil gebruiken is dat ik geen versterker heb met een digitale ingang.

Nog even een vraag over het 44Khz naar 48Khz verhaal: Als je gebruik maakt van alleen het digitale signaal van de coax, dan is deze toch nog onbewerkt en gebruik je je pc toch alleen als soort van transport? Of zie ik dat verkeerd?

Pc herrie valt trouwens wel mee. Mijn systeem bestaat voornamelijk uit "silent/passieve" onderdelen :)

Ik weet niet waarom, maar een te groot deel van de soundcards upsampled naar 48khz.

Ook al speel je rechtstreeks van de cdrom de spdif zal 48khz uithoesten.

't zal z'n oorsprong hebben bij de gigantisch verschillende broninformatie.

Soms is het bromateriaal maar 8bits @11khz (bv het "email" geluidje) dat moet allemaal samen gevoegd worden. Dan is het handig als je afspreek bij welke freq je dat doet.

Blijkbaar heeft iemand (sounblaster waarschijnlijk) gekozen voor 48khz

Dit is bij de goedkopekaarten niet te kiezen. Bij de semi profi kaarten weer wel.

(emu, midiman, terratec en tegenwoordig neemt zelfs creative geluid serieus met de X-fi kaarten)

Vrees niet, het kan best zijn dat je er niets van merkt!

Veel plezier!

ps Ik werk zelf niet met ape of flac

Ik ben al tevreden met VBR mp3. Dat klinkt ook heerlijk. en als het echt echt mieren neuken moet worden dan draai of koop ik de cd wel.

Zelf speel ik mijn digitale bestanden (voornamelijk Apple AAC 256 kbps VBR) af via een Squeezebox (van SlimDevices). Werkt perfect en de kwaliteit is goed te noemen. Ik denk een goedkopere oplossing dan een DAC aan je PC te hangen. Voordeel is dat je er een meteen een internet-radio bij hebt. Dat was eigenlijk de belangrijkste reden van aanschaf, maar het is wel handig om af en toe wat interessants te downloaden en te beluisteren alvorens tot aanschaf van het "fysieke" album over te gaan. Daarnaast werkt de Squeezebox in een draadloos netwerk. Je computer in een andere ruimte fungeert dan als muziekserver waardoor je ook geen last hebt van ventilator lawaai.

Ik heb hem zelf analoog (Kimber PBJ) aangesloten aan m'n versterker. Het klinkt dan heel aangenaam (ietwat romantisch sausje als ik het vergelijk met bijv. een NAD CD speler maar minder gedetailleerd (en minder ruimtelijk) dan mijn Consonance (is natuurlijk geen eerlijk vergelijk).

Als ik dezelfde bestanden via mijn iPod dmv een kabeltje op mijn set afspeel is het niet om aan te horen. Dus ik denk dat de interne DAC van de squeezebox wel van een redelijke kwaliteit is.

Het schijnt dat je e.e.a nog weer wat kan verbeteren als je de Squeezebox digitaal aansluit op een externe DAC, maar ik kan me voorstellen dat MP3s daar minder aangenaam van gaan klinken (ze vallen dan zeker door de mand). En met een extra DAC wordt het nog een dure aangelegenheid. Als je FLACs afspeelt schijnt de kwaliteit niet onder te doen voor een goede CD speler.

Als het echt goed moet klinken, koop ik liever de CD of de LP.

Tristan,

ik ga er van uit, dat je onboard geluidskaart geen hoge resolutie ondersteund, anders zou dat al een uitstekend geluid geven.

Ik heb zelf deze tussen de PC en stereo hangen:

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...p;product=15185

Een erg handig en multifunctioneel ding en een goed geluid uiteraard !

24 bit, 192 kHz DAC,

@henk

Interessant apparaat die EMU, vooral erg veel mogelijkheden. Qua prijs

ook erg aantrekkelijk :)

@gruiter

Leuke gadget, maar ik maak geen gebruik van (wireless) netwerkmogelijkheden.

Ik liep ook tegen de volgende recensie aan:

http://home.tiscali.nl/mark.baaijens/muzie...zebox_test.html

die eigenlijk hetzelfde zegt als jij: Met een externe DAC klinkt hij beter, maar dat

wordt dan ook een dure aangelegenheid. En omdat er geschreven wordt dat je

uiteindelijk toch naar de DAC zit te luisteren, zie ik de meerwaarde van de squeezebox

niet.

en ik ben het sowieso helemaal eens met je laatste zin :D

@henk

Interessant apparaat die EMU, vooral erg veel mogelijkheden. Qua prijs

ook erg aantrekkelijk :)

@gruiter

Leuke gadget, maar ik maak geen gebruik van (wireless) netwerkmogelijkheden.

Ik liep ook tegen de volgende recensie aan:

http://home.tiscali.nl/mark.baaijens/muzie...zebox_test.html

die eigenlijk hetzelfde zegt als jij: Met een externe DAC klinkt hij beter, maar dat

wordt dan ook een dure aangelegenheid. En omdat er geschreven wordt dat je

uiteindelijk toch naar de DAC zit te luisteren, zie ik de meerwaarde van de squeezebox

niet.

en ik ben het sowieso helemaal eens met je laatste zin :D

Je moet ook eens kijken naar de audiophile 2496 van m-audio

audiophile2496p2.jpg

Is veel goedkoper en klinkt ook goed.

is gewoon een insteek kaart en ik geloof niet dat USB beter klinkt.

Er zijn heel veel mooie soundcards te koop.

Zo heeft bv NI ook een heel blitz kastje klik

2edcdf54b6.jpg

Die heeft een aantal programeerbare knoppen, voor bv volume of scrollen door de playlist.

't is dat ik al een goeie kaart heb anders was ik aardig in de verleiding gekomen.

Groetjes Simon

Dit is inderdaad nog een goedkopere oplossing. Weer iets om te overwegen.

Het valt me trouwens op dat bij alle apparaten gebruik gemaakt kan worden

van verschillende uitgangen: S/PDIF, RCA en AES/EBU etc.

Ik zit me dus af te vragen ... ik heb op mijn voorversterker wel een XLR-in,

maar zou dat in dit geval echt veel beter zijn dan RCA? Ik heb helaas geen

digitale ingangen op mn amp zitten, dus ik kan geen gebruik maken van S/PDIF

Dat is ook de reden waarom ik dit draadje geopend heb.

Wat voor kabels gebruiken jullie van pc naar amp (met of zonder aangesloten

dac/usb-soundcard)?

Dit is inderdaad nog een goedkopere oplossing. Weer iets om te overwegen.

Het valt me trouwens op dat bij alle apparaten gebruik gemaakt kan worden

van verschillende uitgangen: S/PDIF, RCA en AES/EBU etc.

Ik zit me dus af te vragen ... ik heb op mijn voorversterker wel een XLR-in,

maar zou dat in dit geval echt veel beter zijn dan RCA? Ik heb helaas geen

digitale ingangen op mn amp zitten, dus ik kan geen gebruik maken van S/PDIF

Dat is ook de reden waarom ik dit draadje geopend heb.

Wat voor kabels gebruiken jullie van pc naar amp (met of zonder aangesloten

dac/usb-soundcard)?

Ik gebruik 10 meter sateliet coax voor spdif out.

10 meter 5 voudige coax voor svideo(2) en spdif(1) in en audio out (2).

de analoge signale worden zelden gebruikt. maar werkt prima.

Als het om afstanden gaat gaat de voorkeur echt uit naar gebalanceerde signaal technieken.

(AES/EBU vooor digitaal)

Als je soundcard dat heeft en je versterker ook dan kun je daar heel goed mee scoren.

Een Jack <> XLR snoertje is zo gemaakt!

Nog effe over die verschillende uitgangen.

De audiophile 2496 is analoog een 2x in en 2 x uit.

Maar de spdif uit-ingang kan los gebruikt worden.

Dus eigenlijk is het 4x in en 4x uit.

On-board geluidskaarten willen nog wel eens wat teveel 'ruissen' en wat invloeden van overige pc electronica hoorbaar maken. Maar als je een geluidskaartje, misschien m-audio maar ook minder volstaat m.i. erin zet (in het onderste pci slot) en gewoon analoog naar de versterker gaat, klinkt het in mijn oren niet slechter dan direct van een cd.

Er moet wel iets mis gegaan zijn bij die 192kbit mp3tjes die je gehoord hebt: met de LAME encoder horen weinig mensen het verschil tussen 128kbit en origineel, en vanaf 192kbit is er eigenlijk niemand meer die nog weet of ie naar de MP3 of het origineel zit te luisteren..

Ik heb een Denon cd speler, destijds een best audiofiel ding van ik meen 2500 gulden. Zet ik het volume gelijk met m'n pc (soundblaster live op de 'rear' uitgang) en switch ik tussen een cd en een mp3 door aan de input schakelaar van de versterker te draaien, dan hoor ik in ieder geval geen direct verschil. Nuances? Heel misschien maar dit geeft voor mij al aan dat een geluidskaartje + dropveter + mp3 echt niet veel roet in het eten gooit t.o.v. een 'goede' cd speler..

In het kort: gewoon proberen analoog aan te sluiten, en geniet vooral van de muziek. :D

Edit: dat van 48khz klopt; al kan je met foobar2000 (google) het weer resamplen zonder 'verlies' naar 44khz. Ik heb overigens nog geen verschil gehoord.. Het valt allemaal ook wel mee.

Edit 2: Het belangrijkste zal zijn een stille pc! http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=27717 :)

Edit: dat van 48khz klopt; al kan je met foobar2000 (google) het weer resamplen zonder 'verlies' naar 44khz. Ik heb overigens nog geen verschil gehoord.. Het valt allemaal ook wel mee.

Ik heb serieus mijn twijfel of dat uberhaubt mogenlijk is!

De sound card heeft altijd het laaste woord.

Foobar kan nooit de bij het resample resultaat van de soundcard.

en als foobar er wel bij kon dan zou de kaart het signaal weer upsampelen naar 48khz.

Of kan foobar soms die klote kaartjes modden/hacken :rolleyes:

On-board geluidskaarten willen nog wel eens wat teveel 'ruissen' en wat invloeden van overige pc electronica hoorbaar maken.

Hier heb ik in mijn huidige opstelling dus ontzettend veel last van, vooral mijn hdd en mainboard zorgen voor veel ruis. Deze ruis is vooral duidelijk hoorbaar als er geen muziek op staat.

Heel misschien maar dit geeft voor mij al aan dat een geluidskaartje + dropveter + mp3 echt niet veel roet in het eten gooit t.o.v. een 'goede' cd speler..

Dat vraag ik me dus af, ik heb mijn pc altijd al op deze manier aan mijn versterker gehangen en eigenlijk nooit echt klachten over gehad. De vraag was aan mijn kant meer of een DAC echt meerwaarde voegt aan het geheel. Leuk om mee te experimenteren en als het echt veel muzikaler klinkt dan laten we het zo staan.

Een dac is dan wel meteen een van de duurdere oplossingen, misshchien haal ik er net zo veel uit als ik er een USB-soundcard tussen zet.

Edit 2: Het belangrijkste zal zijn een stille pc!

Mijn pc bestaat voornamelijk uit passieve onderdelen en mijn ventilatoren kan ik afstellen met een fancontroller, dus die hoor je bijna niet B)

@Seoman

De soundcard is inderdaad de laatste schakel wat betreft output richting de versterker,

dus deze heeft altijd het laatste woord.

Dat vraag ik me dus af, ik heb mijn pc altijd al op deze manier aan mijn versterker gehangen en eigenlijk nooit echt klachten over gehad. De vraag was aan mijn kant meer of een DAC echt meerwaarde voegt aan het geheel. Leuk om mee te experimenteren en als het echt veel muzikaler klinkt dan laten we het zo staan.

Een dac is dan wel meteen een van de duurdere oplossingen, misshchien haal ik er net zo veel uit als ik er een USB-soundcard tussen zet.

Een externe dac kan storings vrij aan een pc gekoppeld worden.

Daar is winst te halen.

USB is ten alle tijden 1 op 1 gekoppeld aan de voeding van de pc.

Dus als de usb dac met de zelfde moeite gemaakt is als een interne of onboard versie dan is het even k*t!

Als de USB dac een externe voeding heeft dan is er wat hoop.

Toch blijft de koppeling met de pc bestaan.

Maar het kan ook gewoon goed. Zowel intern als via usb.

Zoek, betaal en gij zult tevreden zijn.

Tuurlijk, hoe beter de DAC hoe beter het klinkt.

de PC incl. software doet daar weinig aan af.

Als een dac gewent bent die zo slecht is dat hij de het verschil tussen wav en mp3 niet kan weergeven.

dan zou je kunnen schikken dat een externe dac ineens slechter lijkt te klinken.

(Mp3 maakt echt wel blunders zeker de 'niet VBR' files)

De externe dac kan een hoop rotzooi aan het licht brenegen die eerst onzichtbaar was.

Jullie hebben gelijk, ik moet niet voor 9 uur in de ochtend gaan posten.. :D

Wat software doet is de 44khz aangeboden wav / ape / mp3 opschalen naar 48khz zodat het 'native' is voor de geluidskaart..

Anyway ik denk niet dat je echt veel winst kan halen vanaf het moment dat je b.v. zo'n m-audio kaart, op marktplaats soms voor weinig te koop, i.c.m. gewone analoge kabel naar de versterker laat gaan.. Geen schone zin maar de essentie komt hopelijk over :)

[

Ik weet niet waarom, maar een te groot deel van de soundcards upsampled naar 48khz.

Ook al speel je rechtstreeks van de cdrom de spdif zal 48khz uithoesten.

't zal z'n oorsprong hebben bij de gigantisch verschillende broninformatie.

Soms is het bromateriaal maar 8bits @11khz (bv het "email" geluidje) dat moet allemaal samen gevoegd worden. Dan is het handig als je afspreek bij welke freq je dat doet.

Blijkbaar heeft iemand (sounblaster waarschijnlijk) gekozen voor 48khz

Dit is bij de goedkopekaarten niet te kiezen. Bij de semi profi kaarten weer wel.

(emu, midiman, terratec en tegenwoordig neemt zelfs creative geluid serieus met de X-fi kaarten)

Vrees niet, het kan best zijn dat je er niets van merkt!

Jongens, dit is een wijdverbreid misverstand dat al veel mensen op kosten heeft gejaagd.

De ENIGE reden waarom soundcardfabrikanten bij de goedkopere kaarten kiezen voor upsampling van 44Khz naar 48Khz alvorens het signaal over S/PDIF uit te sturen, is een hele simpele, die helaas geen technische achtergrond heeft. Op 44Khz zou je een

Ik heb serieus mijn twijfel of dat uberhaubt mogenlijk is!

De sound card heeft altijd het laaste woord.

Foobar kan nooit de bij het resample resultaat van de soundcard.

en als foobar er wel bij kon dan zou de kaart het signaal weer upsampelen naar 48khz.

Of kan foobar soms die klote kaartjes modden/hacken :rolleyes:

Seoman heeft gelijk, maar Foobar is inderdaad wel ontwikkeld om de nadelige effecten van de upsampling real-time weg te poetsen. Ik vind dat zelf het paard achter de wagen spannen als je met het juiste geluidskaartje van een paar tientjes een beter resultaat kan boeken. Overigens kun je op de Foobar-site zelf nu lezen dat Foobar niet per definitie beter klinkt dan andere spelers, omdat er tegenwoordig goede geluidskaarten zijn. Bij gebruik van S/PDIF uit heeft Foobar al helemaal geen enkele toegevoegde waarde.

Overigens kan ik me weinig voorstellen bij de bewering dat MP3 slechter gaat klinken ("door de mand vallen") bij gebruik van een externe DAC. Een MP3 zal ergens omgezet moeten worden naar een analoog signaal, en er is toch geen fundamenteel verschil tussen een DAC op een geluidskaart en een externe DAC?

Ik hoor nauwelijks verschil tussen MP3 op 192, lossless en CD. Sommige MP3's lijken iets minder dynamiek en detail te hebben en klinken daardoor wat vlakker. Bij sommige opnamen is dat juist wel prettig, en zeker als je zoals ik MP3 voornamelijk gebruikt voor de "muziek bij de afwas". Voor een geconcentreerd luisteruurtje gebruik ik de CD, schuif ik de luidspreker en luisterstoel op de optimale plek, doe ik het licht uit, stop mijn vrouw en kinderen in de kelder en zak weg in de muziek...

BTW iedereen heeft natuurlijk van elke MP3 ook de CD in huis :unsure: