WanFie Posted 19 april 2007 Author Report Share Posted 19 april 2007 We hebben gisteravond nog eens de CD-speler vergeleken. Bijzondere ervaring...!!! Ondertussen staan er in de luisterruimte bij Hansko 2 enorme basstraps.. Dit veranderen het geluid behoorlijk. Het buiten de speakers treden van het geluid is er niet meer bij. Alles klinkt meer tussen de speakers maar wel mooi gefocuseerd en in de diepte gestaffeld. Toch heeft Hansko al een tijdje een minder gevoel bij het muziekluisteren via de CD-speler. Toen ik het hoorde mistte ik ook wat. We hebben de Hear testcd gebruikt voor beoordeling. hans merkte op dat in het nummer van Ana Caram de Celle toch wel erg dun klonk. Hierna werd een andere cello opname op de draaitafel gelegd... Heeee..... een prachtige diepe weergave... ?? Niks meer van dan platte waar we al een tijdje naar luisterden. Het lijkt dus wel dat het romige rose geluid wat in de luisterruimte van hansko klonk door de basstraps behoorlijk verminderd is. Maar nu komt het... we hebben toen de buizenuitgang maar weer eens aangesloten. En waarempel, daar was de mooi volle klank weer terug. Kennelijk hebben we met het "dunne" van de CD-speler de ruimte gecorrigeerd. Nu de ruimte beter op orde is is die correctie kennelijk overdone. Moraal van het verhaal....: Je moet opletten met het corrigeren van fouten met andere fouten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwind Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Zowel bij mij als bij Hansko komt het geluid perfect los van de speaker. Achter de speakers lijken zelfs ook nog instrumenten te staan. Alleen er buiten...?? Dat komt maar voor bij een enkele plaat/CD. Voor die ervaring is simpelweg een grotere ruimte nodig, Hans. Juist eentje waarbij er aan de buitenzijden van de opstelling nog ruimte genoeg is. En de tweede, klassieke fout, is dat de luidsprekers voor zoiets juist niet zo heel ver uit elkaar moeten staan. Vraag dat maar aan "terug naar af" bijvoorbeeld. Zijwanden die dichtbij staan wekken inderdaad virtuele geluidsbronnen op. Dat heb ik 15 jaar geleden al kunnen lezen in de vakliteratuur, maar toch zie je de meeste audiofielen zonder enige twijfel aan de juistheid van hun inzicht streven naar een zo breed mogelijke opstelling. Maar goed, zonder een echt ruime kamer lukt datgene wat jij zoekt niet. Er zijn nu eenmaal natuurkundige beperkingen toch? Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 verfrissend om een verhaal als dit te lezen. Die akoestiek he en wij maar neuzelen over verschillen tussen versterkers/cd spelers/kabels en wat dan al niet meer. groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 We hebben gisteravond nog eens de CD-speler vergeleken. Bijzondere ervaring...!!! Ondertussen staan er in de luisterruimte bij Hansko 2 enorme basstraps.. Dit veranderen het geluid behoorlijk. Het buiten de speakers treden van het geluid is er niet meer bij. Alles klinkt meer tussen de speakers maar wel mooi gefocuseerd en in de diepte gestaffeld. Toch heeft Hansko al een tijdje een minder gevoel bij het muziekluisteren via de CD-speler. Toen ik het hoorde mistte ik ook wat. We hebben de Hear testcd gebruikt voor beoordeling. hans merkte op dat in het nummer van Ana Caram de Celle toch wel erg dun klonk. Hierna werd een andere cello opname op de draaitafel gelegd... Heeee..... een prachtige diepe weergave... ?? Niks meer van dan platte waar we al een tijdje naar luisterden. Het lijkt dus wel dat het romige rose geluid wat in de luisterruimte van hansko klonk door de basstraps behoorlijk verminderd is. Maar nu komt het... we hebben toen de buizenuitgang maar weer eens aangesloten. En waarempel, daar was de mooi volle klank weer terug. Kennelijk hebben we met het "dunne" van de CD-speler de ruimte gecorrigeerd. Nu de ruimte beter op orde is is die correctie kennelijk overdone. Moraal van het verhaal....: Je moet opletten met het corrigeren van fouten met andere fouten. Weinig tijd gehad om te reageren maar nu toch even een reactie van mijn kant. Nu weer na een paar cd's luisteren is de buizenuitgang van de cd speler weer mijn favoriete uitgang. De meetsessie met Toine was inderdaad gedaan met de transistor uitgang van de cd speler. Met lp's klinkt de set na plaatsen van de basstraps duidelijk beter. Het romige wat donkerbruine (rose?) geluid is verdwenen, de set klinkt strakker en realistischer maar met de cd speler toch ook een beetje vlak. Teveel van het goede dus. De tip van Hans tijdens het bezoek, laten we de buizenuitgang weer eens beluisteren, is een gouwe geweest. Instrumenten en stemmen klinken weer voller en met meer diepgang. Hoe het komt? ik zou het niet weten. Wellicht dat Toine een suggestie heeft? Met het aanpassen van de akoestiek volgens advies van Toine ben ik nog niet helemaal klaar. Er zouden nog 4 diffusers model 2 aan het plafond bevestigd moeten worden. De andere 13 (model 1) staan achter de set en tegen de zijwanden.Conclusie is wel dat door het werken met diffusers en basstraps de akoestiek behoorlijk is verbeterd en ik denk dat in de kleine luisterkamer die ik heb (4,5 bij 3,5 meter) het optimale bijna is bereikt. Kleinere speakers zou volgens Toine ook nog kunnen verbeteren, maar afscheid nemen van de Jean Marie Reynaud offrandes zal denk ik niet gebeuren. De basstraps staan trouwens achter de luisterplaats helemaal in beide hoeken. En wat ook weer blijkt: leuk om een mede forumlid op bezoek te hebben om samen te zoeken naar de meest optimale toepassing van je set! Dat is de reden waarom ik op dit forum zit, maar dat is geloof ik een ander topic . Met luisterrijke groeten, Hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 2 mei 2007 Report Share Posted 2 mei 2007 Nou heb ik dat bij mij thuis ook, dus vreemd vind ik dat niet. Ik vraag me dus serieus af of het buiten de speakers klinken van het geluid in een normale stereo opname wel k Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 2 mei 2007 Report Share Posted 2 mei 2007 Ik plaats hierbij ook even mijn ervaringen. Mijn luisterruimte is 3,5 bij 4 meter , de speaker staat in het smalste gedeelte ongeveer 1 ,25 meter van de achterwand en 75 cm vande zijkant .(speakers 2meter uit elkaar ) Bij film heb ik een hele goede plaatsing buiten de speakers het geluidsgebeuren speelt zich dan op 90 graden rechts en links en voor mij af ,als een grote geluidsbubble,de kogels slaan bij saving private ryan echt naast je neer , dit geldt bij alle speakers die ik heb (had ,avatar is verkocht) ,en eigen modellen. Het systeem is dan goedkope sony dvd speler , ARC sp6 , ML 431, Bij cd( sacd ook die wadia speelt allebei) is het een heel ander verhaal , het geluidswolkje is danig ingekrompen , het geluid komt , hoogstens 15cm buiten de speaker , wel goede diepte en hoogte, dit is ook met de avatar(bekend om de ruimtelijke weergave). En ik heb echt top opnames op cd en sacd , north star consult oa. Systeem is dan wadia direct op de ML ( of soms met de voortrap) Akoustische aanpassingen zijn minimaal ,grote zware gordijnen achter de speakers en wat kleedjes aan de zijkanten aan de muur . waarschijnlijk ga ik binnenkort verhuizen , en dan hoop ik op een wat grotere luisterruimte, en dan ga ik ook zeker nadenken om de ruimte op een goede manier acoustisch aan gepast te krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Het lijkt wel of ik de enige ben die nog iets van 'n recentie durft te schrijven. Maar toch..... Gisteren mocht ik bij Hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Ik weet dat ik geen reclame moet maken, maar met Totem luidsprekers in een goede opstelling zou het moeiteloos moeten lukken om met bepaalde opnames instrumenten of instrumenten groepen meters buiten de luidsprekers weer te geven.Mvg Mark Klopt. Van 't weekend zelf ook nog gehoord. Ligt niet aan Totem, maar aan de opstelling. Het lukt mij zelfs met de pc-speakers om een podium te cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Ik weet dat ik geen reclame moet maken, maar met Totem luidsprekers in een goede opstelling zou het moeiteloos moeten lukken om met bepaalde opnames instrumenten of instrumenten groepen meters buiten de luidsprekers weer te geven. Mvg Mark Klopt. Van 't weekend zelf ook nog gehoord. Ligt niet aan Totem, maar aan de opstelling. Het lukt mij zelfs met de pc-speakers om een podium te cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Ik weet dat ik geen reclame moet maken, maar met Totem luidsprekers in een goede opstelling zou het moeiteloos moeten lukken om met bepaalde opnames instrumenten of instrumenten groepen meters buiten de luidsprekers weer te geven. Klopt. Van 't weekend zelf ook nog gehoord. Ligt niet aan Totem, maar aan de opstelling. Het lukt mij zelfs met de pc-speakers om een podium te cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts