Jump to content

Isopropyl

carl
 Share

Recommended Posts

Met 100% isopropyl gebeurt dit niet, echter het gaat hier niet om isopropyl maar om ISOPROPANOL.

En dat is toch wel een iets erger goedje <_< beter lezen volgende keer :rolleyes:

Marcel

Het is weliswaar lang geleden dat ik scheikunde gestudeerd heb op wat inmiddels de Radboud Universiteit heet, maar volgens mij is isopropylalocohol hetzelfde als isopropanol (isopropyl alocohol is een oudere naamconventie). Dus CH3-CHOH-CH3.

Maar misschien is het geleerde wat weggezakt ruim 26 jaar na mijn afstuderen en nooit meer iets met de studie gedaan hebbend.

Het is weliswaar lang geleden dat ik scheikunde gestudeerd heb op wat inmiddels de Radboud Universiteit heet, maar volgens mij is isopropylalocohol hetzelfde als isopropanol (isopropyl alocohol is een oudere naamconventie). Dus CH3-CHOH-CH3.

Maar misschien is het geleerde wat weggezakt ruim 26 jaar na mij afstuderen en nooit meer iets met de studie gedaan hebbend.

Dat klopt, isopropyl (CH3-CH-CH3) bestaat niet als zelfstandige stof, vandaar dat ik het vroeg of Meneer Pekel het verschil wel wist tussen die twee. Isopropyl moet nog wat aanzitten, b.v. een alcohol groep (-OH) Isopropanol (of beter 2-propanol) is gewoon een alcohol en het enige gevaar is dat het makkelijk brandt, maar dat doet ethanol ook.

Sorry jullie hebben gelijk ik haal wat door elkaar :D ik moet geloof ik zelf weer eens naar Hans Anders :blink::P:D Maar dan is die plaat inderdaad van schellak en geen Vinyl want isopropyl is prima te gebruiken om Thermoplastische kunststoffen mee te reinigen.

Marcel

Maar misschien is het geleerde wat weggezakt ruim 26 jaar na mij afstuderen en nooit meer iets met de studie gedaan hebbend.

Dat klopt, isopropyl (CH3-CH-CH3) bestaat niet als zelfstandige stof, vandaar dat ik het vroeg of Meneer Pekel het verschil wel wist tussen die twee. Isopropyl moet nog wat aanzitten, b.v. een alcohol groep (-OH) Isopropanol (of beter 2-propanol) is gewoon een alcohol en het enige gevaar is dat het makkelijk brandt, maar dat doet ethanol ook.

Wat je zegt klopt, alleen in de handel wordt de term iso te pas en te onpas gebruikt. een isomeer van propyl kan volgens mij niet.

propyl is dacht ik CH≡C-CH3 de yl duidt dacht ik op een 3 dubbele binding tussen 2 koolstof atomen.

Met 100% isopropyl gebeurt dit niet, echter het gaat hier niet om isopropyl maar om ISOPROPANOL.

En dat is toch wel een iets erger goedje <_< beter lezen volgende keer :rolleyes:

Marcel

Bijna goed: het zijn de schildjes van een speciale soort boomluis. Aldus WiKi:

Schellak is een organische hars, gebruikt als afdichtingsmiddel in de houtbewerking, voedingsnijverheid, bij het maken van hoeden en watervaste inkten en als isolatielaagje voor koperdraad van transformatoren en smoorspoelen.

De grondstof wordt gewonnen uit het beschermingsschild van een boomluis (Coccus lacca, de lak-schildluis), die oorspronkelijk in Indi

Bijna goed: het zijn de schildjes van een speciale soort boomluis. Aldus WiKi:

Schellak is een organische hars, gebruikt als afdichtingsmiddel in de houtbewerking, voedingsnijverheid, bij het maken van hoeden en watervaste inkten en als isolatielaagje voor koperdraad van transformatoren en smoorspoelen.

Ik wist dat het iets met diertjes op bomen was, waar zouden we zijn zonder WiKi ;)

En niet te vergeten Schellak werdt vroeger veel gebruilkt voor politouren van meubelen, dit heeft ook gezorgd voor de uitvinding van onderzetters; schellak is redelijk bestendig tegen water, maar lost wel op in je gemorste wijntje!

Tegenwoordig wordt het nog toegepast voor het lakken van de betere kwaliteit houten instrumenten zoals gitaren, violen e.d.

Ik ga er ook mijn nieuwe luidsprekers mee politouren.

Groeten,