carl Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 http://www.plattenwaschen.de/isoprop.htm Leuk maar een beetje oplichterij: - !0% isopropylalcohol - Schellak is iets anders dan vinyl Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Met 100% isopropyl gebeurt dit niet, echter het gaat hier niet om isopropyl maar om ISOPROPANOL. En dat is toch wel een iets erger goedje beter lezen volgende keer Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Schellak is een natuurproduct (ik geloof de schelp van een keversoort) wordt in alcohol opgelost en is een uitstekende lak voor muziekinstrumenten en luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Met 100% isopropyl gebeurt dit niet, echter het gaat hier niet om isopropyl maar om ISOPROPANOL.En dat is toch wel een iets erger goedje beter lezen volgende keer Marcel en wat is dan het verschil tussen isopropyl en isopropanol? gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Het is weliswaar lang geleden dat ik scheikunde gestudeerd heb op wat inmiddels de Radboud Universiteit heet, maar volgens mij is isopropylalocohol hetzelfde als isopropanol (isopropyl alocohol is een oudere naamconventie). Dus CH3-CHOH-CH3. Maar misschien is het geleerde wat weggezakt ruim 26 jaar na mijn afstuderen en nooit meer iets met de studie gedaan hebbend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Het is weliswaar lang geleden dat ik scheikunde gestudeerd heb op wat inmiddels de Radboud Universiteit heet, maar volgens mij is isopropylalocohol hetzelfde als isopropanol (isopropyl alocohol is een oudere naamconventie). Dus CH3-CHOH-CH3.Maar misschien is het geleerde wat weggezakt ruim 26 jaar na mij afstuderen en nooit meer iets met de studie gedaan hebbend. Dat klopt, isopropyl (CH3-CH-CH3) bestaat niet als zelfstandige stof, vandaar dat ik het vroeg of Meneer Pekel het verschil wel wist tussen die twee. Isopropyl moet nog wat aanzitten, b.v. een alcohol groep (-OH) Isopropanol (of beter 2-propanol) is gewoon een alcohol en het enige gevaar is dat het makkelijk brandt, maar dat doet ethanol ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Sorry jullie hebben gelijk ik haal wat door elkaar ik moet geloof ik zelf weer eens naar Hans Anders Maar dan is die plaat inderdaad van schellak en geen Vinyl want isopropyl is prima te gebruiken om Thermoplastische kunststoffen mee te reinigen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Het is weliswaar lang geleden dat ik scheikunde gestudeerd heb op wat inmiddels de Radboud Universiteit heet, maar volgens mij is isopropylalocohol hetzelfde als isopropanol (isopropyl alocohol is een oudere naamconventie). Dus CH3-CHOH-CH3. Maar misschien is het geleerde wat weggezakt ruim 26 jaar na mij afstuderen en nooit meer iets met de studie gedaan hebbend. Dat klopt, isopropyl (CH3-CH-CH3) bestaat niet als zelfstandige stof, vandaar dat ik het vroeg of Meneer Pekel het verschil wel wist tussen die twee. Isopropyl moet nog wat aanzitten, b.v. een alcohol groep (-OH) Isopropanol (of beter 2-propanol) is gewoon een alcohol en het enige gevaar is dat het makkelijk brandt, maar dat doet ethanol ook. Wat je zegt klopt, alleen in de handel wordt de term iso te pas en te onpas gebruikt. een isomeer van propyl kan volgens mij niet. propyl is dacht ik CH≡C-CH3 de yl duidt dacht ik op een 3 dubbele binding tussen 2 koolstof atomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Bijna goed. De stof die jij beschrijft heet propyn. De term "iso" geeft alleen maar aan dat de OH groep (waarmee de stof een alcohol wordt) aan het middelste van de 3 koolstofatomen zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 en je kunt er DNA in oplossen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Daar zou ik een goedkoper oplosmiddel (H2O) voor nemen. Maar dan wel isotoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Met 100% isopropyl gebeurt dit niet, echter het gaat hier niet om isopropyl maar om ISOPROPANOL.En dat is toch wel een iets erger goedje beter lezen volgende keer Marcel Bijna goed: het zijn de schildjes van een speciale soort boomluis. Aldus WiKi: Schellak is een organische hars, gebruikt als afdichtingsmiddel in de houtbewerking, voedingsnijverheid, bij het maken van hoeden en watervaste inkten en als isolatielaagje voor koperdraad van transformatoren en smoorspoelen. De grondstof wordt gewonnen uit het beschermingsschild van een boomluis (Coccus lacca, de lak-schildluis), die oorspronkelijk in Indi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 en je kunt er DNA in oplossen Het lost niet op in isopropanol, het precipiteert er in. Krijg je zo'n lekker snotsliertje in je oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Bijna goed: het zijn de schildjes van een speciale soort boomluis. Aldus WiKi: Schellak is een organische hars, gebruikt als afdichtingsmiddel in de houtbewerking, voedingsnijverheid, bij het maken van hoeden en watervaste inkten en als isolatielaagje voor koperdraad van transformatoren en smoorspoelen. Ik wist dat het iets met diertjes op bomen was, waar zouden we zijn zonder WiKi En niet te vergeten Schellak werdt vroeger veel gebruilkt voor politouren van meubelen, dit heeft ook gezorgd voor de uitvinding van onderzetters; schellak is redelijk bestendig tegen water, maar lost wel op in je gemorste wijntje! Tegenwoordig wordt het nog toegepast voor het lakken van de betere kwaliteit houten instrumenten zoals gitaren, violen e.d. Ik ga er ook mijn nieuwe luidsprekers mee politouren. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 haha klopt silversurfer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts