cerwinvega Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Hallo, ik ben hier dus nieuw en een groentje op het gebied van audio, maar vind het zo potjandriedubbeltjesing interessant en mooi. Ik ben beginnend audiofiel dus (en al 28). Heb een simpel NADje en een nog simpelere cd speler en lekkere (niet altijd) joekels van boxen(zie naam) (enorm ook niet) en een goedkope audiotechnica platenspeler. Dat geeft al met al best wel eens voldoening, maar er is nog zoveeeeel ruimte voor verbetering en zooo weinig geld. Maar beetje bij beetje komen we er wel, toch? DAn nu de vragen. Ik begin bij de platenspeler, hij is simpel met ingebouwde voorversterker maar leerde mij dat vinyl heerlijk is. Ik vind dat hij lekker ruimtelijk is en aangenaam zn werk doet. Dan nu, het voorversterkertje erin zal wel lekker simpel zijn en geeft bovendien een laag line in level, loont het zich er een dood simpel vivanco voorversterkertje op te zetten? Verder constateerde ik een klein verschil in tempo tussen deze audiotechnica en mn oude jvc cd speler, welke daarvan is dan waarschijnlijk de langzamere, of snellere? Of is die vraag onbeantwoordbaar? En verder: ik stapte laatst naar de winkel want ik wilde weten hoe ik mn apparatuur phase lineair (ofzo) aan moest sluiten. De medewerker informeerde naar mijn setup en vond het onnodig, het zou geen hoorbaar verschil produceren, maar adviseerde een dure monstercable netfilterstekkerdoos. En ik dan denken: ik ben toch niet gek en ging bij mediamarkt kijken.(toch een leuke winkel hoor) en vond bij de computerafdeling soortgelijke dozen van het merk belkin. Ik eerst alles aandachtig bestuderen, hoeveel ampere bescherming enzo en wat voor gadgets aan de binnenkant (was wel latijn voor mij maar goed), ik dacht voor 45 euro is dat wel even minder dan de helft dan die monstercable. En deze doos heeft ook levenslange garantie en de aangsloten apparatuur is ongelimiteerde waarde gegarandeerd. Ik dacht, dan zal het wel ok zijn. En hij filtert ook de netstroom. Maar, doet dit ding hetzelfde als de monstercable is mn vraag? Heb ik iets onzinnigs gekocht? Aangesloten hoor ik geloof ik geen verschil, en dan las ik later bovendien dat zulke dozen de dynamiek van de de versterker zouden verminderen? Ik weet niet meer of ik goed deed deze belkin te kopen of niet? Wat zeggen jullie? Of rent nu iedereen naar de mediamarkt? Zal wel niet. En tot slot, ik ben al 28, heb geen ervaring (heel weinig) met hifi maar wil zo dolgraag professioneel deze wereld instappen, hoe en waar te beginnen? Heb ik een kans? Ben nu bezig kunstacademie af te ronden. Ik weet alleen dat ik zo superenthousiast ben over audio en hifi, voel me een spons die maar niet vol kan worden. Ik heb een crashcursus nodig, een mentor, een hifi encyclopedie, ik ben zo wanhopig verliefd op hifi. Waarom in godsnaam wist ik dit niet toen ik 18 was????????? Ik had geluidstechnicus moeten worden, of wat moet je worden om professioneel deze wereld in te stappen?? Is mijn zaak bij voorbaat al verloren? Dank voor het aanhoren van mijn relaas en eventuele antwoorden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Oh my god Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 12 januari 2007 Author Report Share Posted 12 januari 2007 Tja wat moet ik daarop zeggen, kan ik niet veel mee he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Ik ben ook sprakeloos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Heb ik iets onzinnigs gekocht? Aangesloten hoor ik geloof ik geen verschil, en .... Kijk, dat lijkt mij een ijzersterk begin. Je eigen oren en wat je hoort, dat is het criterium. Zo lang je daar van uit gaat kan er niks mis gaan. Gewoon re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Maar ik denk dat die Belkindoos het niet veel slechter (of beter) doet dan dat Monstercable ding. Heb zelf een doos van 499 en hoor ook geen verschil (dus je bent gewaarschuwd ) Je platenspeler lijkt me de zwakste schakel (maar of je nu moet upgraden is weer een andere vraag). Koop anders eens een leukje 2e hands in een kringloopwinkel (een mooie japanse DD, of een oude Dual, of Thorens). Elementje kun je beter nieuw kopen. Een losse phono pre kan eventueel 2e hands Met die Nad is vermoedelijk niets mis en die speakers zullen het best goed doen bij bepaalde muziek (Rock etc). Natuurlijk ook welkom (Sneek, dat gaat geld kosten, hoewel er wel eens aardige 2e handsjes staan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Beste Cerwin Vega, Inderdaad voorlopig niets kopen en gewoon even tijdelijk of langer als spons fungeren. Maar volgens mij heb je last van een zeer moeilijk te verwijderen virus. dus Duck heeft het goed geschoten : ) Ook ben ik het met Kraus eens koop voorlopig geen extra , erom heen dus kabels,filters ed. Eerst luisterervaring opdoen overal en nergens dan kun je stap voor stap veranderingen (verbeteringen) aanbrengen in je setup, is nog leuk ook en hoeft niet veel te kosten. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Hallo, ik ben hier dus nieuw en een groentje op het gebied van audio, maar vind het zo Knipperdeknip Dank voor het aanhoren van mijn relaas en eventuele antwoorden Zo, da's een heel verhaal, maar goed dat ik er een versnapering bij had Ik zal een paar vragen proberen te beantwoorden. Over de snelheid van de platenspeler vs CD-speler. De CD-speler loopt in principe zoals het hoort, als er iets afwijkt is het meestal de draaitafel. Phase lineair, je bedoelt waarschijnlijk met de juiste polariteit. Da's het op de juiste manier in het stopcontact steken van een stekker Manier 1: nuldraad stekker met stroomvoerende draad stopcontact Manier 2: "hot" draad stekker met stroomvoerende draad stopcontact. Aangezien het wisselspaning is geeft het geen problemen en hoorbaar is het voor mij persoonlijk in ieder geval niet. Die Belkin dozen heb ik ook, haalt wel wat troep van het lichtnet eruit maar of dat nu zoveel uit maakt. Verandering in dynamiek zal het niet geven, dat ligt aan de opname. Belangrijker is dat ie je spullen beschermt tegen overspanning, daar heb ik ze vooral voor gekocht. Hij doet hetzelfde als dat ding van Monster, alleen is de zo'n Belkin goedkoper. Ik zou zeggen, koop van het verschil nog wat CD's en geniet vooral van de muziek, want daar draait het om. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Een crashcourse is er helaas niet. Je zult de tijd moeten nemen. En meestal gaat dat ook gepaard met het door "schade en schande" wijzer worden. In Duitsland hebben ze er een passend spreekwoord voor: "Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankbunnik Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 kijk ook even op www.breem.nl onder "onzin op een rijtje". Dure stroomkabels, netfiltering etc., onzin van fabrikanten om aan goedgelovigen absurd dure spullen te slijten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Die site valt onder de noemer "vrije meningsuiting". Net als dat ik nu zeg dat je niet alles klakkeloos van die gast moet aannemen, want hij raaskalt veel op die site Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 eemn leuke site is ook www.platenspeler.com Als je iets wilt doen dan is het aardig werk om bijv. netsnoeren te vlechten of een paar interlinks te maken. De netsnoeren zijn immers nooit weg en koop je aardige pluggen dan heb je daar ook later meestal nog wel wat aan. Je bent lekker bezig en gooit in ieder geval niet echt geld over de balk. Qua resultaat moet je dan niet direct wonderen verwachten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Er zijn natuurlijk zeer veel sites waar wat leuks te lezen is. Bv http://www.audiopaul.nl/ of http://www.stickyrice.net/hifi/ (engelstalig, wel een beetje maffe site) Een site met wat algemene intro verhaaltjes is bv http://www.audioholics.com/index.html (wel wat Amerikaans georienteerd) (dit stukje is misschien interssant voor jou http://www.audioholics.com/techtips/setup/...sloudspeake.php ) Ik laat de DIY scene even buiten beschouwing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Ik laat de DIY scene even buiten beschouwing. En die is nou net heel erg interessant en leerzaam voor iemand als cerwinvega Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankbunnik Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Dat Breem.nl niet erg favoriet is onder audiofielen snap ik wel. Heb je net voor 375 euro een cd demagnetiseer apparaatje gekocht waarvan de productiekosten en de waarde van de gezamenlijke onderdelen de 10 euro niet overstijgt en waarvan een hifi recescent zegt dat het een enorm verschil in geluidsweergave geeft, vertelt een electrotechnicus je dat een cd helemaal niet magnetisch kan worden. En heb je net voor honderden euro's een stroomkabel gekocht waarmee het laag nog wat strakker wordt dan het al was, althans volgens de hifi recescenten, vertelt diezelfde technicus je dat dat pure onzin is. Zelf hoor je eigenlijk ook weinig tot geen verschil met je standaard netsnoer of met je ongedemagnetiseerde cd. Dan zit je natuurlijk helemaal niet te wachten op iemand die dat beaamt, je wilt juist horen hoe geweldig beter het ineens klinkt, dus pak je die recensie er nog maar eens bij, ja, nu hoor ik het ineens ook... Wat mij betreft kan je je geld beter aan cd's en/of lp's uitgeven dan aan nutteloze en absurd dure tweaks die niet of bijna niet werken. Ik noem maar even waterpassen van, als ik het goed heb, Clearaudio, van 30 euro. Waarom zou een waterpas van de Gamma van een paar euro niet voldoen? Okay, die van de Gamma is natuurlijk geen design model... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Wat mij betreft kan je je geld beter aan cd's en/of lp's uitgeven dan aan nutteloze en absurd dure tweaks die niet of bijna niet werken. Ik noem maar even waterpassen van, als ik het goed heb, Clearaudio, van 30 euro. Waarom zou een waterpas van de Gamma van een paar euro niet voldoen? Okay, die van de Gamma is natuurlijk geen design model... Och.... een horlogebandje van een duur horlogemerk kost ook meer dan het horloge incl. bandje bij de Hema.... Misschien komt dat zelfs wel uit dezelfde fabriek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 14 januari 2007 Author Report Share Posted 14 januari 2007 Allemaal heel leuk en aardig, en vooral leuk en aardig. Kon ik maar alles tegelij zeggen wat ik allemaal denk. Ben blijj te horen dat er een andere belkin-gebruiker is en zegt dat het niks uitmaakt. Nml, je oren horen het misschien niet echt, maar je hersens weten dat er verschil is, reactie: vertwijfeling, dus is het fijn van een ander te horen dat het ok is. Zo werkt denk ik eigenlijk de hele branche. Alleen over kabels weet ik niet. Heb zelf ook kabels geprobeerd en hoorde daar dus wel verschil, best wel duidelijk. Gelukkig ging ik toen op oren af want de goedkopere klonken aangenamer, maar de duurdere waren wel beter, iets meer definitie en doorzichtigheid, wat dus de mankementen van mn set naar boven bracht. Nu mijn vraag, kunnen bepaalde kabels echt iets compenseren, of verbeteren wat je tegen zit?? Ja goed, het lijkt alsof ik het antwoord zelf al gaf. Maar zijn er dan ook kabels die alles nog aangenamer zullen maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 kabels bij Picoso kijk eens in het forum recensies en gebruik de zoekfunctie. Over kabels is zat te vinden en ook het laatste woord nog niet gezegd. Ik vermoed dat je toch het beste kabelaanpassingen uit het hoofd kunt zetten, dat is echt de laatste zorg als je goed geluid wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Ten eerste, kabels verbeteren niks. Ze laten hooguit iets weg, waardoor het aangenamer klinkt of juist niet. Een kabel die iets toevoegt moet ik nog tegekomen. Ten tweede, als je set nog niet uitgegroeid is, heeft het m.i. weinig zin je nu al met kabelmaterie bezig te houden. Stel je geeft nu een kapitaal uit om je set te verbeteren dmv andere kabels. Over een tijdje kom je erachter dat eoa apparaat toch niet je van het is en je wil beter. Dan blijkt dat die kabel die je eerst had gekocht omdat het zo fantastisch werkte in je set, deze nu werkelijk alles om zeep helt. Kun je weer van voren af aan beginnen. Ik wil ze niet de kost geven die hier niet 1, maar wel 10 keer tegenaan zijn gelopen. Ten derde. Zorg dus dat je een basis hebt qua set, waar je (voorlopig) niets meer aan hoeft te wijzigen qua electronica/mechanica. Pas dan heeft het echt zin om met kabeltjes te gaan spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfinx Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Quote van Cerwinvega: "Allemaal heel leuk en aardig, en vooral leuk en aardig. Kon ik maar alles tegelij zeggen wat ik allemaal denk. Ben blijj te horen dat er een andere belkin-gebruiker is en zegt dat het niks uitmaakt. Nml, je oren horen het misschien niet echt, maar je hersens weten dat er verschil is, reactie: vertwijfeling, dus is het fijn van een ander te horen dat het ok is." Dit moet je anders zien: als je oren geen verschil horen dan is er ook geen verschil. Je hersens weten dat ook maar hopen dat er verschil is omdat je anders je geld hebt weggegooid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Het internet heeft als voordeel dat je een hele boel informatie bij de hand hebt. Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Allemaal heel leuk en aardig, en vooral leuk en aardig. Kon ik maar alles tegelij zeggen wat ik allemaal denk. Ben blijj te horen dat er een andere belkin-gebruiker is en zegt dat het niks uitmaakt. Nml, je oren horen het misschien niet echt, maar je hersens weten dat er verschil is, reactie: vertwijfeling, dus is het fijn van een ander te horen dat het ok is. Zo werkt denk ik eigenlijk de hele branche. Alleen over kabels weet ik niet. Heb zelf ook kabels geprobeerd en hoorde daar dus wel verschil, best wel duidelijk. Gelukkig ging ik toen op oren af want de goedkopere klonken aangenamer, maar de duurdere waren wel beter, iets meer definitie en doorzichtigheid, wat dus de mankementen van mn set naar boven bracht. Nu mijn vraag, kunnen bepaalde kabels echt iets compenseren, of verbeteren wat je tegen zit?? Ja goed, het lijkt alsof ik het antwoord zelf al gaf. Maar zijn er dan ook kabels die alles nog aangenamer zullen maken? Het is misschien het beste wanneer je in het begin probeert de boel op te bouwen vanuit de hoofdlijnen. Ga een paar keer langs bij ervaren hobbyisten. Probeer te achterhalen waar voor het laagste budget de grootste vorderingen te maken zijn. Ik heb de indruk dat je nu nadenkt over zaken die slechts met grote financiele inspanningen wat opleveren. De zijwegen dus. Als de forumleden bij jou in de buurt je wat in kunnen leiden in de materie kan je de zaken wat beter naast elkaar zetten. Probeer te verkennen wat op de markt voor jouw budget de populaire modellen zijn. En welke hoofdstromingen er voorkomen. Dan kan je vanzelf een eigen richting gaan bepalen. Maar ga vooral leren luisteren. Dat bedoel ik niet negatief maar positief. Wat de theorie zegt moet wel hoorbare resultaten opleveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Moet eerst leren luisteren! Naar echte instrumenten. Dan thuis eens horen of je met je klank tevreden kan zijn. Zo mooi als Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Zo heb ik een aantal CD's waar de resolutie van de samples wel heel erg waarneembaar beginnen te worden. De muziekale lading lijkt dan achteruit te gaan.Dat was ook weer niet mijn bedoeling. Dat is af en toe ook mijn ervaring. Helaas geldt dat niet alleen voor CD's, maar ook voor veel nieuwe LP's die niet in het audiofiele segment thuis horen. Bij elke stap voorwaarts die mijn set maakte, werd het verschil tussen de betere en slechtere opnames steeds duidelijker waarnaambaar. Zolang de opname (bij de meeste muziek die ik op dit moment bezit) nog de beperkende factor is blijf ik tevreden met m'n set. Verder deel ik de suggesties van de anderen: leer je set zo goed mogelijk kennen en ga eens bij anderen luisteren. Loop niet te hard van stapel en ga op je eigen oren af. Verder kan experimenteren met opstelling van speakers of apparatuur erg leerzaam zijn. Er zijn hear genoeg topics waar je inspiratie uit kunt halen. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 17 januari 2007 Author Report Share Posted 17 januari 2007 Dus je speelt nu met NAD en Cerwin Vega? Staan je speakers goed opgesteld? Solide verankerd op stands? Of zijn het standboxen (zuilen). Heb je een mooi klankbeeld in de kamer (is de muziek mooi verdeeld tussen de speakers, zonder dat er een gat in het midden valt? Zit er diepte in de opnames, zodat vb een solist v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts