conqubite Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Ik heb hier de afgelopen tijd regelematig, voor mij, onbekende merknamen gehoord als het ging om goede luidsprekers. Nou bevallen mijn huidige luidsprekers nog goed en hoef ik geen nieuwe maar ik moet nog een keer surround speakers aanschaffen. Daarnaast is een broer van mij zich wel aan het orienteren over nieuwe luidsprekers omdat z'n huidige kapot zijn (grijpgrage dochter met iets te scherpe vingertjes). Zijn budget is echter lager. Ik ben benieuwd wat de verhoudingen zijn in prijs/kwaliteit van de zelfbouw merken t.o.v. de reguliere merken in de winkel. Mijn huidige luidsprekers hebbeb 10 jaar geleden Fl 1000 p/s gekost (excl. standaard) en ik vraag me af wat ik voor ongeveer dat bedrag nu zou kunnen kopen en wat de kwaliteit is t.o.v. mijn Mission Cyrus 782 van 10 jaar geleden. Daarom concreet: voor de gewone luidsprekers: Wat zijn de betere merken (en types) bij een budget van rond de 500 euro per stuk (komt niet op een euro aan)? En dezelfde vraag voor een budget van ongeveer 150 euro per stuk? voor de surround luidsprekers dezelfde vraag maar dan voor een budget van ong. 250 euro p/s (minder mag ook). Daarnaast wil ik nog graag weten of iedereen die een beetje technisch is aangelegd deze speakers kan maken of dat je een bouwkundige met een grote kennis van electrische installaties/apparatuur moet zijn. Alvast bedankt voor jullie reacties. Grts Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Beste Wat je kan doen om niet te veel te betalen is kijken bij speaker& co,als je een beetje kan solderen en een beetje gereedschap hebt kun je eindeloos zelf bouwen,Remo is ook een optie. Mvgr Mr.Dynaco Tube lovers like it hot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 21 januari 2003 Author Report Share Posted 21 januari 2003 Dat is ook exact wat ik al gedaan had. Speaker & Co wordt het dan want dat is redelijk in de buurt. Ik kom daar dan allerlei merken tegen die ik niet ken, waarvan ik denk dat ze best goed zijn (maar hoe goed??) en een grote diversiteit in prijzen waarbij er soms best luidsprekers tussen zitten waarvan ik denk "he, dat zou best eens interessant kunnen zijn". Vandaar dus mijn vraag. Dus, audiofielen, forumkoningen, forumheersers en iedereen die dit graag wil zijn of pretendeert te zijn, vertel me nou niet dat jullie hier geen mening of idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Ik heb zelf een aantal jaren geleden zelffbouw PiedPiper luidsprekers gekocht (voor ca. fl 2000). Zelfbouw betekende toen de MDF-zuilen zelf lakken, de speakers en filters volgens het bijgeleverde schema monteren, meegeleverde doek monteren. Later heb ik nog een REL subwoofer gekocht om het laag verder aan te vullen. Voor mij een uitstekend resultaat. Ik weet niet of ze die zelfbouwkits nog verkopen. Kijk maar eens op www.piedpiper.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Goede merken voor speakerunits zijn: -Focal (gebruikt door o.a. Wilson Audio, JM-lab) -Scan Speak (gebruikt door heel veel (britse) boxenfabrikanten) -Seas excel serie (gebruikt door o.a. Jamo concert series, Monitor Audio laat hun units ook bij Seas maken) -Dynaudio (gebruikt door o.a. Dyn.... en Xanadu) -Manger (gebruikt door ondergetekende) Vifa (van de zelfde firma als Scan Speak) heeft ook verschillende kwalitatief goede units, maar niet alles is goed. Dit zijn de belangrijkste speakermerken, ze zijn te koop bij Speaker&Co (Manger bij Remo), de meeste andere merken die ze aanbieden zijn over het algemeen kwalitatief veel minder. Maar let wel op! goede units zijn belangrijk, maar het totaalontwerp met filter en kast bepaalt de uiteindelijke klank! Voor prijzen kan je een prijslijst aanvragen bij de bekende zelfbouwzaken, de kwaliteit zal je zelf met je eigen oren en je eigen referentiekader moeten beoordelen. Bouwen van een kant en klare kit vraagt meer timmermansvaardigheden dan electonische kennis, en is vrij eenvoudig. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Beste, Ga eens langs en maak een luisterafspraak met de mannen van speaker &co,ze vertellen je geen BS en je kunt voor bijna al je vragen terecht.NB. Neem wel voldoende software mee om te luisteren,ook DVDs. Mvgr Mr.Dynaco. Tube lovers like it hot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Maak idd eens een luisterafspraak en neem goed de tijd om eens te luisteren. Heb zelf mijn speakers bij Speakerland in Oss gehaald. Eerst 2 keer wezen luisteren en daarna de uiteindelijke speaker eerst nog een week thuis kunnen beluisteren. Enkele interessante modellen: Scan Speak A4 monitor, Reference Plus en Event. Vifa Impuls. Let wel op met betrekking tot je budget dat je de speakers ook nog af moet (laten) werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 22 januari 2003 Author Report Share Posted 22 januari 2003 Ik ga er steeds vanuit dat als de echte hobbyisten en audiofielen dit soort merken hebben het echt goed spul moet zijn. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven. Mijn Mission Cyrus 782 van ong. 12 jaar oud (ik zei iedere keer 10 jaar maar als ik er over nadenk moet 12 jaar volgens mij dichter in de buurt zitten) zijn in mijn beleving ook heel goed. De huidige modellen Mission 782 en 783 komen op mij goedkoper en minder solide over. Over geluid kan ik niets zeggen want die heb ik nooit beluisterd. Is er iemand die mijn luidsprekers, de Mission Cyrus 782, kent en die er een mening over heeft. Hoewel ik best begrijp dat een mening persoonlijk is hoor ik het toch graag. Ik leer graag iets van mensen die meer kennis van zaken hebben dan ik. Ze zijn getest in de HVT ergens in 1989. Ik heb al gezocht op het internet maar ik kan er nergens informatie of foto's meer over vinden. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 januari 2003 Report Share Posted 22 januari 2003 S&C en SL zijn goede zaken. Ze geven je goed advies maar laten het verder geheel aan jouw over. Je moet dus zelf al weten wat je wilt en als je dat niet nog zo goed weet: Inderdaad een paar middagen er voor uit trekken om op je gemak daar te gaan luisteren met je eigen software. Het is ook handig om voor jezelf te bepalen wat je wil: Moet het lekker hard gaan of mag het ook ietsje minder hard maar dan wel erg zuiver en gedetailleerd. Binnen een bepaald budget gaan beide meestal niet zo goed samen. Remo is ook een prima zaak maar heeft een uitgesproken eigen mening. Na uitgebreid luisteren kom je er dan ook achter dat een aantal ontwerpen eigenlijk maar zo zo klinken. Wat betreft je Missions: Zou zeggen neem ze mee in de luistertest en vergelijk ze eens met wat er aan zelfbouw te beluisteren valt. (Neem ze dus ook eens letterlijk mee naar S&C enz.) Aan kwaliteit hangt ook bij zelfbouw een prijskaartje. Wat ikzelf erg goed vind zijn de al genoemde ScanSpeak A4 en de ScanSpeak Reference (met of zonder +). Ook de Shamal vind ik een erg fijn klinkend speakertje maar is niet goedkoop. Als je begint met zelfbouw is het eigenlijk aan te raden om niet gelijk het grootste te gaan bouwen. Je moet met vallen en op staan het ook een beetje in de vingers zien te krijgen. Een kant en klaar niet al te ingewikkeld ontwerp wat je op klank hebt uitgezocht kan een teleurstelling voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Ze hebben ook nog niet zo lang de premium11 bij S&Co, dat is een buitengewoon mooie monitorspeaker voor weinig. Ga die ook eens beluisteren. Qua kwaliteit en afmetingen komt deze speaker in de buurt van de A4 monitor. Er wordt gebruikt gemaakt van de vifa ringradiator en de pl14. De prijs is ook niet verkeerd. (+/- 200 euro/stuk voor drivers en filter) linkje: http://www.audiocomponents.nl/speakers/vif...premium_eng.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door conqubite:Daarom concreet: voor de gewone luidsprekers: Wat zijn de betere merken (en types) bij een budget van rond de 500 euro per stuk (komt niet op een euro aan)? En dezelfde vraag voor een budget van ongeveer 150 euro per stuk? Grts Conqubite Als ik een stel Zelfbouw Dynaudio's aanbied wat zou je daar dan van zeggen? Het is de Dynaudio Nuance, zelfbouwluidspreker. hier een link van het ontwerp -> Nuance Mede forummers mogen ook "schieten" en wie weet vind je het wel wat. Het is een top luidpreker uit de zelfbouw range. Daarbij komt wel dat ze nu in de grondlak staan en ze nog afgewerkt moeten worden. Ik heb zelf al een mooi en eerlijk prijsje in gedachte. Dus laat maar horen. mede forummers kennen de Dynaudio units en ontwerpen denk ik wel. Geef maar een oordeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 ik kan me helemaal vergissen, maar ik zou denken dat luidsprekers van zelfbouwers simpelweg nooit de prestaties van iknoem de nautilus van b En w kunnen overtreffen, omdat daar zoveel onderzoek inzit. dat speel je als zelfbouwer niet klaar. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Een kleine vergissing is mogelijk en die heb je dan ook gemaakt. Kijk voordat het zelfbouwpakket op de markt komt heeft de ontwerper al heel veel onderzoek gedaan en dus de ultime afstemming gemaakt. Net zoals de mensen van B&W doen. Het enige grote verschil en winst die je met zelfbouw hebt is dat je het zelf in elkaar zet en dat niet de mensen van B&W b.v. (met een uurloon van xxx Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 ja, ik had het zelf al wel een beetje bedacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 23 januari 2003 Author Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door fireman: Als ik een stel Zelfbouw Dynaudio's aanbied wat zou je daar dan van zeggen? Het is de Dynaudio Nuance, zelfbouwluidspreker. hier een link van het ontwerp -> Nuance Mede forummers mogen ook "schieten" en wie weet vind je het wel wat. Het is een top luidpreker uit de zelfbouw range. Daarbij komt wel dat ze nu in de grondlak staan en ze nog afgewerkt moeten worden. Ik heb zelf al een mooi en eerlijk prijsje in gedachte. Dus laat maar horen. mede forummers kennen de Dynaudio units en ontwerpen denk ik wel. Geef maar een oordeel. Ziet er goed uit en bedankt voor het aanbod maar ik ben er nog niet aan toe. Ik weet nog helemaal niet zeker of ik wel andere frontluidsprekers wil. Ik vind het allemaal bere-interessant en zal er zeker binnen afzienbare tijd nog dieper induiken maar nu nog niet. Daarnaast wil ik denk ik geen zuiltjes, ik heb een voorkeur voor een model dat tussen een zuil en een boekenplankmodel inzit. Daarnaast kijk ik naar de surroundmodellen Wellicht iemand anders maar nogmaals, het ziet er best goed uit. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 24 januari 2003 Report Share Posted 24 januari 2003 Voor wie echt wil zelfbouwen en een beetje wegweet met tools, al eens aan de zelfbouw van een setje full range elektrostatische luidsprekers gedacht? (a la audiostatic) Voor zo'n 600 € materiaalaankoop bouw je 2 elektrostaten die een winkelwaarde van zo'n 2500 tot 5000€ vertegenwoordigen. En dan heb je echt wel schitterende speakers. Er bestaan uiteraard ook zelfbouwpaketten. Zo is er eentje dat bijna identiek is aan de final 03 (hybride)(type NSS03)voor een derde van de prijs. De moeite van het overwegen en bouwen waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 januari 2003 Report Share Posted 24 januari 2003 Er is een club van zelfbouwers van ESL's. Die houden met enige regelmaat bijeenkomsten. Wellicht een goed idee om daar eens naar toe te gaan en te kijken en vooral luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 25 januari 2003 Report Share Posted 25 januari 2003 yep, Ik ben er reeds tweemaal geweest. Ik ben trouwens sedert zo'n 3 jaar aktief bezig met de zelfbouw van ESL's . Ik had voordien nooit zo'n ding horen spelen. Nadat mijn eerste full range ESL's samen met een actieve sub aan het spelen gegaan waren, was er voor mij geen weg meer terug. ESL's waren by far superieur qua weergave tov andere luidsprekers die ik gehoord had. Toegegeven , ze hebben absoluut ook hun kleine kantjes en die moet je er maar bijnemen. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 januari 2003 Report Share Posted 25 januari 2003 Vliesridders begin eens simpel: http://www.decware.com/panels.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Potverd... Panelspeaker ja , maar niet elektrostatisch!!?? dipool membraan pneumatisch aangedreven door een speakertje?? Heeft iemand al zoiets gemaakt of beziggehoord? Ik veronderstel dat het een dubbel membraan betreft dat gesloten is ( een soort mylar zak ) en opgespannen (heatshrink met heteluchtblazer)en waar onderin via een opening het drukverschil door de spaekermotor gegenereerd, geblazen wordt. curieus!! Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Geplaatst door gvy:dipool membraan pneumatisch aangedreven door een speakertje?? Heeft iemand al zoiets gemaakt of beziggehoord? De Manger lijkt hier wel wat op. Die luidspreker heeft ook een membraam dat door een opgelijmde spreekspoel in beweging wordt gebracht. Bij Remo zijn ze wel te beluisteren. Wel lastig om na te maken denk ik, maar het lijkt me niet onmogelijk. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Tja die Manger. Is toch iets van een andere orde, zeker wat prijs betreft Maar het werkingsprincipe heeft er wel wat van weg. Denk dat zoiets nog wel een keertje in elkaar knutsel. Het gaat maar tot 12 KHz maar wat ik op andere fora lees klinkt het ding erg goed. Samen met een Gainkloon heb je dan wel een poor man's high-end set Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 De Manger gaat toch wel tot ver boven de 20 kHz? Ik meen 25 kHz (+/- 3dB). Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts