Jump to content

Hoe gevoelig zijn condensatoren voor trillingen?

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Voordat je hem nock out slaat zou ik het eerst via de diplomatieke weg proberen. Praat eerst eens tegen hem. Ook goed voor jezelf om tot bedaren te komen. Er zijn lieden die tegen CD spelers praten en dat kunnen horen via hun speakers :D

;)

Kun je niet beter een gelijkspanning op de C zetten middels een 1meg weerstand en dan met een scoop in de AC stand de trilling meten?

Ben benieuwd!

Leuke test man! (Leer je je vriendin beter kennen :lol: nee grapje ;) )

Perfecte luchtige tekst in mijn eigen interessesfeer: ideaal voor een mooie zondag als vandaag! :)

:) Thanks, RastaPhil :P

Wat ben je nu eigenlijk aan het doen?

Meten wat de uitgang doet als je 'm belast met een rc?

En het zou best aardig zijn als je de fotos eerst verkleint!!!!!

Zet toch gewoon eens wat gelijk spaning op die C vie een hoogohmige weerstand.

Dan heeft de C wat speelruimte.

Nu wordt de C gedempt door de uitgangs impedantie! En niet te zuinig vermoed ik zo!

Hoi Jacco,

Verklein die foto's voor het forum naar iets van 600 pixels breed. En zet er dan een linkje bij naar de werkelijke gootte. Je kan de kleine foto ook klikbaar maken door:

[url=http://www.jacco.nl/fotogrootprutsje.jpg][img=http://www.jacco.nl/fotokleinprutsje.jpg][/url]

Zit ik ook niet iedere keer over de 10 Mb over te halen als ik deze pagina open en die foto's niet meer in de cache staan.

;)

Ik heb net ook even zitten proberen maar mijn knutselscoop (tekronix tds210) geeft in zijn laagste stand meer dan 5mv ruis.

Daar is nog niets boven verschenen.

Ik heb een 10

• 8 months later...

Hoi

ClarityCap heeft een groot onderzoek naar de oorzaken van klankmatige verschillen in condensatoren afgerond. De resultaten mogen er wezen, het lijkt erop dat ze de graal gevonden hebben.

http://www.crafty.nl/techniek/documents/Cl...nicalReport.doc

Resonanties dus, de spijker op de kop met de hamer test....

Groet Roland

www.capsandcoils.com

Duhh,

Mag toch hopen dat een beetje kwaliteitscondensator stevig gewikkeld is en de wikkelingen niet los liggen :unsure:

Bovendien zijn de lagen om em om gewikkeld en heffen de elektrostatische krachten elkaar op van weerszijden.

;)

Uit een normale MKP zoals een QS van intertechnik komt hoorbaar muziek als je er een muzieksignaal op zet. Het verbaast me niets dat een gemiddelde condensator microfonisch is. Een betere zal strakker gewikkeld kunnen zijn en misschien stiller.

probeer eens een buis in bedrijf: tik erop en kijk of er op je scoop wat te zien is?

ik heb kort een buizen-vv gehad: als je de kast aanstootte kwam er glasgerinkel uit de luidsprekers :P

groet

Pfffft, ik heb alle buizen in mijn keten al aan een klopproef onderworpen, van phono- via gewone VV tot EV: niks van te merken :cool2:

(Okee, ik heb met mijn nagel getikt, geen "ingenieurshamer" zoals Jacco :P )

Uit een normale MKP zoals een QS van intertechnik komt hoorbaar muziek als je er een muzieksignaal op zet.

Daar zijn die condensators toch voor bedoeld, dat er muziek uitkomt? :P;)

• 3 weeks later...

probeer eens een buis in bedrijf: tik erop en kijk of er op je scoop wat te zien is?

ik heb kort een buizen-vv gehad: als je de kast aanstootte kwam er glasgerinkel uit de luidsprekers :P

groet

Pfffft, ik heb alle buizen in mijn keten al aan een klopproef onderworpen, van phono- via gewone VV tot EV: niks van te merken :cool2:

(Okee, ik heb met mijn nagel getikt, geen "ingenieurshamer" zoals Jacco :P )

Uit een normale MKP zoals een QS van intertechnik komt hoorbaar muziek als je er een muzieksignaal op zet.

Eigenlijk zijn ze niet bedoeld om muziek weer te geven... Daar hebben we n.l. luidsprekers voor ;)

Guest tubejack

Eigenlijk zijn ze niet bedoeld om muziek weer te geven... Daar hebben we n.l. luidsprekers voor ;)

Sterker nog, eigenlijk wil je helemaal g

groet

dat zeg je nu, maar in een Conrad Johnson (PV10 AAA) was het zo erg dat je de voetstappen kon horen wanneer je er voorlangs liep (wanneer er geen muziek aan stond). Vingers aan de knop: doooof! De enige buis die je straffeloos in dat ding kon steken was een Philips JAN-en-dan-nog-wat.

:rolleyes: Ja maar, zo bedoel ik het niet. Wat ik wou zeggen is dat er wel een muzieksignaal doorheen moet kunnen gaan..

;););););)

(nou duidelijk..??)

Helaas heb je al gauw wat van die dingen in je scheidingsfilter... Trillingen worden er dan wel heel direct op aangebracht. Ik zit al een tijdje te denken over een extern filter. Maar met een 4 weg systeem met 6 speaker aansluitingen is dat wat lastig.

:)

Guest tubejack

Hoi Tube300,

hoi Jack

Als je een interstage of dc koppeling gebruikt staat minimaal de laatste c in je voeding ook in het signaal

meestal heeft deze c ook nog meer dan 10 de capaciteit van een koppel c

dus echt condensatorloos is het niet .

Helemaal, mee eens

Maar ik vind zelf vaak interstage kopeling beter klinken dan een condensator

(let op het woordje vaak ) het is geen absoluut gegeven

In 2 van mijn spelers heb ik twee interstage trafo 's en dat werkt erg goed.

dc koppeling is mij nooit goed bevallen.

Ik heb daar nog geen ervaring mee, maar het lijkt me gaaf om daar eens mee te experimenteren.

Want die ene Auricap in mijn 300B versterker is welliswaar neutraal, vergeleken met andere

die ik heb geprobeerd... maar ik wil proberen of ik n