Jump to content

Hoe gevoelig zijn condensatoren voor trillingen?

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Ik zou alles er uit halen en vervangen door UcD's. Extern de filtering doen is een heel goed idee van je, Hans. Met een DSP kun je je wisselfilterfunctie doen en gelijk een roomcorrectie qua akoestiek implementeren. Dat lijkt me echt he-le-maal het einde.

Groet,

Jacco

Klopt he-le-maal...het einde van genieten van de muziek.

Je bedoelt waarschijnlijk het einde van het genieten van de apparatuur? :lol:

Groet,

Jacco

lijkt me niet met wat jij er allemaal tussen wil stoppen :D

Guest tubejack
hoi Jack

je kan ook een simpele ingangsbuis nemen en de fase met de trafo draaien

een secundaire met midden aftak

of een 1:1 1:1

dat werkt ook heel goed en scheeld weer een buis

Hoi Tube300,

Ja leuk, ik dacht ik ergens als zoiets gezien :) Sowter ?? of e.e.a Japans schema

Maar ik zat te denken, als ik de faze draai in de eindtrap kan ik misschien

met zo'n AE 1:1 interstage aan de gang.... tuurlijk Pieter maakt misschien n

Ik zou alles er uit halen en vervangen door UcD's. Extern de filtering doen is een heel goed idee van je, Hans. Met een DSP kun je je wisselfilterfunctie doen en gelijk een roomcorrectie qua akoestiek implementeren. Dat lijkt me echt he-le-maal het einde.

Groet,

Jacco

Zoiets heb ik een keer gehoord; een gewone speaker werd van zijn filter ontdaan en aangesloten met een DEQX (of zoiets) en met UcD' s versterkt.

Echt controle hoor!! Geen muziek meer te bekennen. Een dooie massa was het geworden.:(:mad2:

Wel een aardig stereobeeld, maar ik heb dat liever in combinatie met een fijne klankkleur en meer detail.

Groet,

Leobus

Jacco,

Voor de goede orde: Ik heb niks tegen klasse D versterkers. Ik heb ze zelf. Die klinken trouwens heel wat beter dan de UcD' s die ik ook op mijn set gehoord heb. Ik heb wel met buizen voorversterking.

Tegen meerprijs terug naar het oude??? :(:o

Jij bent geen techneut, jij bent een verkoper! :P

Groet,

Leobus

Guest tubejack
Waarom geen heuse stroombron met wat flinke torren

Groet,

Jacco

Transistoren als stroombron om een buis in te stellen kan prima werken is mijn ervaring en die van iedereen waar ik de laatste AT-2400/2600 heb omgebouwd. Als referentie gebruik ik daar, gewoon een zenerdiode van 10cent :)

In dit geval zal het iets van een BD137 oid worden en wellicht groene leds als referentie.

Van storingen op de voeding heb je bij PP minder of geen last..... maar ook dat wil ik

aandacht geven.... da's wat anders dan duur!

On-topic Iedereen kan Black Gates in zij voeding "plempen" da's veel te "goedkoop"

Tuurlijk maakt dat w

Wat de ITU methode doet staat hier ongeveer beschreven: http://ff123.net/realtests.html Dat lijkt er op zich goed uit te zien.

Maar je hebt gelijk. Wil dit artikel echte waarde hebben dan zal de testmethode uitgebreid beschreven dienen te zijn in een peer-reviewed wetenschappelijke publicatie. Een AES conference paper is lang niet voldoende.

Wat mij met name intrigeert is dat resonanties die ontstaan als gevolg van de signaalstroom door de component hoorbaar zouden zijn. Als dit waar is dan gebeurt dit volgens mij bij veel meer componenten dan slechts condensators en kan veel hoorbare verschillen verklaren die niet zo gemakkelijk te meten zijn (maar niet onmeetbaar zoals claritycap laat zien). Vooral als ze in een keten gaan optellen of elkaar versterken.

Uiteraard allemaal onder de aanname dat het onderzoek waarop het artikel is gebaseerd correct is uitgevoerd en geen statistisch 'freak result' blijkt te zijn.

Een uitermate slordig artikel zonder ook maar enige moeite te doen om maar iets van een meetmethodologie aan te geven. En resonatiepieken van 20 dB - 30 dB ??? Hebben ze er spoelen aan gehangen ofzo. Btw de schaal geeft SPL aan :confused:

Quote:

"When charged, the capacitor plates are attracted to each other, forming a compressive force across the body of the capacitor. During discharge, this force is released and the plates return to their resting position. Since the force between the plates of a charged capacitor is always attractive, driving with a sine wave, like an audio signal, will produce a mechanical force at twice the driving frequency; an example of this

Veel succes dan.

Moet gelijk denken aan de LS-filterluistertest die de broertjes Roland op de DDIY-dag. Daar werden de "goedkopere" filtercomponenten gemiddeld beter beoordeeld. Dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de componenten zelf maar wel iets over dat je 1 component niet geisoleerd gehoormatig kunt beoordelen.

;)

Dat had juist wel moeten gebeuren. Er werden twee verschillende sets beluisterd, waarbij we moesten hopen dat de twee speakers identiek waren en dat de totale systeemrespons gelijk was. Als je slechts 1 component wijzigt en controleert dat die dezelfde overdracht geeft in amplitude en fase, dan kun je pas goed vergelijken of er wellicht andere mechanismen zijn die hoorbare verschillen teweegbrengen.

Jacco, ik lees op die eerste pagina van hififorum al zoveel negativiteit dat me de moed ontbreekt om verder te lezen. Ik vind het zonde van mijn tijd om daar verder te lezen, maar ik heb veel respect voor jou dat je hier energie in wilt steken. Je optimisme om nog enigszins wetenschappelijk bezig te zijn via een forum is te prijzen. Ik vraag me echter af of de omstandigheden het je mogelijk maken om minder 'slordig' te zijn dan het claritycap artikel.

Dat had juist wel moeten gebeuren. Er werden twee verschillende sets beluisterd, waarbij we moesten hopen dat de twee speakers identiek waren en dat de totale systeemrespons gelijk was. Als je slechts 1 component wijzigt en controleert dat die dezelfde overdracht geeft in amplitude en fase, dan kun je pas goed vergelijken of er wellicht andere mechanismen zijn die hoorbare verschillen teweegbrengen.

Hoi Jeroen,

Dat is waar. Toch vond ik het verschil in totaalindruk veelzeggend. Wat daar ook bleek was dat de beoordeling nogal smaakafhankelijk was. Een criterium van goed of beter is eigenlijk niet op zijn plaats bij zo iets.

Je zult dus niet moeten luisteren naar het "hoe" (het klinkt) maar meer naar het ''wat" (zijn de verschillen).

Ook al zou je steeds maar 1 cndensator wisselen dan nog hangt het af hoe dat uitpakt in het totale filter. En als dat al hoorbaar is zegt het alleen wat in die specifieke context. Algemene uitspaken zijn er dan nog steeds niet aan te ontlenen, op voorwaarde dat de componenten alle van deugdelijke kwaliteit zijn.

Je optimisme om nog enigszins wetenschappelijk bezig te zijn via een forum is te prijzen.

Hier sluit ik mij bij aan.

;)

Als ik een verschilsignaal daarvan maak, kom ik op iets dat amplituden heeft van -70 a -80 dB. Daar hoef ik dus niet eens mee verder want dat is onhoorbaar.

Ik ben bang dat je op deze manier geen zaken zult vinden die niet allang bekend zijn. Je kijkt slechts naar een verschilsignaal en als dat beneden een bepaalde limiet ligt dan besluit je uitsluitend op basis daarvan al dat er geen hoorbare verschillen zijn.

Er zullen maar weinig mensen zijn die tegenspreken dat verschillen tussen elco's en MKP's hoorbaar zijn. Het wordt juist interessant als je verder blijft zoeken naar verklaringen voor het feit dat mensen verschillen beweren te horen tussen verschillende MKP's of andere goede kwaliteit condensatoren.

Voor mij staat het vast dat die verschillen er zijn. Keer op keer geven mensen hetzelfde subjectieve oordeel over een MKP Audyn Cap Plus voor een tweeter geschakeld in de blinde test bij mij thuis tov een gewone MKP QS. En dat oordeel komt ook telkens weer overeen met wat anderen in niet blinde testen al hebben geoordeeld over de klank van de MKP Audyn Cap Plus, die behoorlijk afwijkend is van veel andere MKP's.

Als het puur om koppel C's gaat, dan moet je in je proeven bij elco's ook de hoeveelheid DC meenemen die over de condensator staat, vooral als het om gewone (geen bipolaire) elco's gaat. Hiermee in verband staat ook het werkingsgebied. Een elco als koppelcondensator zal altijd een high pass functie hebben. Je houdt de vervorming minimaal indien fc een factor 10 beneden de laagst gebruikte frequentie ligt. Wil je een elco eerlijk vergelijken qua uiteindelijke kwaliteit in een goed ontwerp, zul je hem dus flink hoger in waarde moeten nemen dan de MKP die je niet al te hoog in waarde zult nemen vanwege de fysieke omvang en prijs.

Mijn mening is dat de kwaliteit vd condensatoren in de signaalweg superbelangrijk is , daarom heb ik de bijnaam capacitators gekozen :D .

http://my.hifi.nl/index.php?user=4540

Laatst heb ik deze beluisterd en was zeer onder de indruk , OCL-outputcapacitatorless en OTL -outputtransformerless.

Enorm schoon , emotierijke weergave.

http://www.graaf.it/maineng.htm

gr :huh: hj :blink: