Henri-1 Posted 14 juni 2002 Report Share Posted 14 juni 2002 Nou ben ik helemaal de weg kwijt. Gistermiddag eindelijk eens de gelegenheid om 'er eens goed voor te gaan zitten' en flink wat cd's beluisterd (nog steeds geen vinyl, helaas). Hebbie dat dan nog niet gedaan… Nee, niet in het nieuwe huis met de nieuwe speakers. Tenminste niet op het geluidsniveau dat ik wil, sinds wij een kleine hebben die zo rond 7 uur 's-avonds naar bed gaat. En, als ik heel eerlijk ben, klonk het gewoon niet. Hoog & laag zijn best wel ok, maar ik mis die handen die uit de speakers komen en je eens flink bij je oren pakken. De muziek wil niet uit de speakers komen. Geen betrokkenheid bij de muziek. Afstandelijk. En dat zit 'm niet in de plaatsing of de akoestiek, denk ik. Alleen een mono opname van Al Green, daar werd ik heel warm van. Maar het gekke is dat na een nummer ik al weer met m'n kop in de CD kast sta om een volgend nummer op te zoeken. Ik zit steeds muziek te luisteren en niet naar hoe de installatie klinkt of beter kan klinken. Is die 'audiofiele' apparatuur dan wel aan mij besteed, vraag ik mij dan af. Maar deze set kan mij niet (meer) bekoren. Maar hoe nu verder te gaan? Idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 14 juni 2002 Report Share Posted 14 juni 2002 Als ik naar mezelf kijk dan weet ik dat ik met vlagen helmaal wild kan worden van muziek luisteren en met vlagen naar mijn instalatie. Nu geeft een nieuwe component wel weer een boost in de beleving maar misschien heb je gewoon je luister tijd niet. Alleen de muziek horen is toch niets mis mee? Wacht maar tot je weer ergens een midi setje hoord, dan ben je waarschijnlijk heel blij met je set. grtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
boy2 Posted 14 juni 2002 Report Share Posted 14 juni 2002 Hoi hoi. Dit klinkt als een typisch geval van geen rust in je lijf hebben, althans, dat is het bij mij vaak. Simpele tip: wacht eens tot 's avonds laat, uurtje of half twaalf, iedereen naar bed, donker buiten, de buren zijn stil, enfin, een natuurlijke rust daalt over je neer. En het lichtnet is lekker rustig,ook nooit weg. Dim vervolgens het licht, zet je favoriete CD op (niet te hard natuurlijk), sluit je ogen, en onderga de muziek. Met een beetje geluk gaan nu technisch luisteren naar de muziek, muzikaal luisteren naar de muziek en technisch luisteren naar de hardware langzaam samensmelten tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 juni 2002 Report Share Posted 14 juni 2002 Geplaatst door Henri: [...] En dat zit 'm niet in de plaatsing of de akoestiek, denk ik. Waarom denk je dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 14 juni 2002 Report Share Posted 14 juni 2002 Hallo Henri, Heb je toevallig laminaat in je nieuwe woning? Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 14 juni 2002 Report Share Posted 14 juni 2002 Hallo henry, Ook ik heb dat wel eens, meenstal als ik onrustig ben. Het is net als boy 2 zegt, als ik er dan later weer rustig voor ga zitten hoort het meenstal weer goed. VR GR DEPETER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 14 juni 2002 Author Report Share Posted 14 juni 2002 Ja we hebben laminaat liggen. Ik denk dat het niet aan de acoustiek ligt, omdat als dat wel het geval is dat ENORM veel verbetering moet op gaan leveren... Als je het al kunt verbeteren. In de vorige woning hadden we ook laminaat, nu ligt er zelfs een groot kleed op (voor de speakers) en de ladenkast tussen de speakers is nu vervangen door een veel minder diepe haard. Dus het zou alleen maar beter moeten worden. Wel is de woonkamer nu haast vierkant (5.5 x 6.5). De speakers spelen over de breedte (5.5 meter). Maar ik kan haast niet geloven dat dat het is hoor... Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 juni 2002 Report Share Posted 14 juni 2002 Geplaatst door Henri:Ja we hebben laminaat liggen. Laminaat op zich zal niet zo heel veel uitmaken. Van belang is hoe het gelegd is. Direct op een betonnen vloer, op een houten vloer. Zit er ruimte tussen de laminaat vloer en de ondervloer? Ik denk dat het niet aan de acoustiek ligt, omdat als dat wel het geval is dat ENORM veel verbetering moet op gaan leveren... Als je het al kunt verbeteren. Akoustiek is misschien wel het meest onderschatte en ondergewaardeerde aspect in geluidsweergave. Over het algemeen wordt er allen maar van een paar dingen gerept zoals de basis resonantie frequenties en harde of "zachte" muren. Of er wordt gerefereerd aan het LEDE (life end dead end) zonder dat er op in wordt gegaan wat er nu precies aan de hand is. Plaatsing van het geluidsbeeld buiten de pspeakers is nu zoiets waar de ruimte een rol in speelt. Hoe goed de apparatuur ook is als de ruimte "fout" is blijft het beeld binnen de speakers. Opvallend is dat ook "de bladen" dit soort onderwerpen uit de weg gaan of zich er met een flut verhaal van af maken. Hier dan kort mijn "flut verhaal". Aangezien we het, acoustisch gezien, over een kleine ruimte hebben Kun je zaken als nagalm tijden vergeten. Een vereiste is een mooi verloop van de resonaties in een ruimte (is geen pieken en dalen in opeenvolgende tertsen of octaven) Een ander uitgangspunt gaat worden dat bij een ideale luister ruimte de eerste reflectie van het geluid later komt dan de eerste relfectie in de opname studio. Hiermee wordt bereikt dat het oor het geluidsveld interpreteerd als zijnde die van de studio. Dit is natuurlijk in de huiskamer situatie niet te realiseren want we luisteren naar opnamen gemaakt in allerlei studios. Er moet dus een compromis gezocht worden. Het is belangrijk dat er, in de tijd gezien, een gat zit tussen het directe geluid en het indirecte geluid. Om dit te bereiken worden er twee dingen gedaan. De wanden vloer en plafond achter en naast de luidsperkers worden absorberend gemaakt. Hiervandaan willen we geen reflecties hebben want die komen te vroeg. Achter en naast de luisterpositie wordt alles diffuus verstrooiend gemaakt. Ook hiervandaan komt de eerste reflectie dus niet. Deze reflectie kan gegenereerd worden door op de juiste posities reflecterende panelen te plaatsen. Deze eerste reflectie triggert het oor en ons brein om over te schakelen van het verwerken van direct geluid naar indirect geluid. Dit zijn, heel snel, een aantal aspecten die van belang zijn. Er is op het web best wel goede informatie te vinden. Zoek op dingen als LEDE en sound system engineering. Erg goed is het boek "sound system engineering" van Davis en Davis, uitgegeven door SAMS. Wel is de woonkamer nu haast vierkant (5.5 x 6.5). De speakers spelen over de breedte (5.5 meter). Dit bijvoorbeeld zou al een probleem kunnen opleveren. Neem de 5.5 m samen met twee maal een normale kamerhoogte (2.40) 4.80, dan heb je al 2 resonantie frequenties die dicht bij elkaar liggen en een aardige piek kunnen gaan vormen. De lengte van 6.5 m ligt er dan ook nog eens bij in de buurt. Als je ergens een zeer gedetailleerde schets van je luister ruimte kunt plaatsen, ben ik wel genegen om CARA er eens aan te laten rekenen, uitgaande van een van de "standaard" luidsprekers. Hiervoor is een exact grondplan van de ruimte nodig met alle afmetingen en de hoogte. De positie van meubelen en speakers. Het materiaal van de wanden vloer, plafond (recht of schuin). Waar de ramen en deuren zitten en hun afmetingen, zijn het massieve deuren of opdek deuren. Liggen en of hangen er kleden, waar en met welke afmetingen. Oh en niet te vergeten wat is de luister positie. Het zal even tijd kosten om alles in te stellen en door te rekenen, dus verwacht niet dat je binnen een dag resultaat hebt. PS. Het lijkt er op dat dit het 10000e bericht in deze groep was Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 18 juni 2002 Author Report Share Posted 18 juni 2002 Ik ga zo'n tekening maken. Alvast bedankt voor de medewerking. Ik zou het zeer op prijs stellen als je onze woonkamer zou kunnen 'doorrekenen'. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts