carrol Posted 22 januari 2007 Report Share Posted 22 januari 2007 Hoe kan het toch dat de stem steeds iets rechts van het midden staat.Mijn luidsprekers staan ongeveer een meter van de achterwand, Ze staan 2.30m uit elkaar,zit er 3m vandaan De stem hoort volgens mij precies tussen de luidsprekers te staan.Ook bij volume stand van 11 uur staat de stem nog steeds rechts van het midden.Ik heb parket op de vloer,spak op muren en inbetweens als overgordijn.Het klinkt wel een beetje hol in onze kamer ( 4 bij 6m) wie kan mij helpen? mijn set. restek challenger cd speler:marantz sa 7001 KI luidsprekers : b&w cm 4 luidsprekerkabel:monster z1 interlink : vd hul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 januari 2007 Report Share Posted 22 januari 2007 carrol said: Hoe kan het toch dat de stem steeds iets rechts van het midden staat.Mijn luidsprekers staan ongeveer een meter van de achterwand, Ze staan 2.30m uit elkaar,zit er 3m vandaan De stem hoort volgens mij precies tussen de luidsprekers te staan. wie kan mij helpen? Kan aan je opstelling/akoestiek liggen. Maar het kan ook aan de volumeknop liggen. Een volumeknop loopt links en rechts meestal niet helemaal gelijk. Op lagere volumes kun je dan wel eens verschil horen. Maar dan niet alleen bij stemmen. Het geheel schuift dan naar links of rechts... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 januari 2007 Report Share Posted 22 januari 2007 Stemmen zijn merendeels mono opgebouwd. In jouw situatie kan het helpen door de speakers iets meer "in" te draaien. Het kan natuurlijk ook aan je akoestiek liggen, maar daar vertel je niets over. In dat geval kun je met de balansregelaar (indien aanwezig...) dit corrigeren. Daar is ie per slot van rekening voor. Ik ga er voor het gemak even van uit dat er geen storingen in je kabels, enz, zitten. Misschien heb je er wat aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 22 januari 2007 Report Share Posted 22 januari 2007 hoi Carrol Heb je een test cd waar bv 1000 hertz o.i.d op staat ? zet die dan op en meet met een met een universeel meter op stand ac aan je luispreker klemmen. Je moet rechts en links een gelijke spanning meten. is dit het geval dan kan je de apparatuur in elk geval uitsluiten. Het kan dan wel nog aan de speaker zelf liggen kontroleer hier gewoon op gehoor of elke unit meedoet als dit allemaal klopt kan je gaan schuiven met de speakers gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 22 januari 2007 Report Share Posted 22 januari 2007 Ik dacht dat ook maar niet altijd komen stemmen precies uit het midden! Ik bedoel dan is het bewust zo gedaan, of niet, maar zo staat het in ieder geval op de bron. Draai de interlink van je bron naar versterker eens om (b.v. aan de versterker kant rood en wit omwisselen). Is het geluidsbeeld dan precies de 'andere kant op' dan is het de opname.. Trekt het nogsteeds naar dezelfde kant als voorheen, dan is het misschien de akoestiek. Je kan ook nog de speakers omwisselen om dat uit te sluiten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 heb zelf bij verschijdene cd's ook het probleem dat de stemmen niet uit het midden komen. meestal draai ik dat dan gewoon iets bij met de balans regeling op me amp. ik zou ook echt niet weten waarom dit is Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 wollie said: heb zelf bij verschijdene cd's ook het probleem dat de stemmen niet uit het midden komen.meestal draai ik dat dan gewoon iets bij met de balans regeling op me amp. ik zou ook echt niet weten waarom dit is Soms is de stem in het midden, soms links en soms rechts opgenomen... Wat is daar mis mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 Hans van Liempd said: wollie said: heb zelf bij verschijdene cd's ook het probleem dat de stemmen niet uit het midden komen. meestal draai ik dat dan gewoon iets bij met de balans regeling op me amp. ik zou ook echt niet weten waarom dit is Soms is de stem in het midden, soms links en soms rechts opgenomen... Wat is daar mis mee... Inderdaad, in feite is daar niks mis mee. Het valt me op dat de topicstarter het uiteindelijk alleen maar heeft over de stem die uit balans is bij verscheidene cd's. Zelf heb ik ook een balansprobleem gehad dat aan de voorversterker te wijten was. Het punt met een echt balansprobleem is natuurlijk dat de hele klankbalans verschuift en niet enkel de stemmen. Niettemin is het wel zo dat de vocalen bij populaire opnames bijna altijd netjes in het midden zijn gezet. Ik heb het ook meegemaakt dat er akoestische onbalans bestond in bepaalde situaties, die dus frequentie-afhankelijk was. Niet alleen stemmen, maar ook instrumenten verschuiven dan als ze in het frequentiegebied spelen waar de onbalans zit. In dat geval is het stereobeeld dus gewoon niet stabiel en dat zou je ook horen als zodanig. Dan zou de topicstarter waarschijnlijk zijn probleem anders omschreven hebben lijkt me. Het zou mooi zijn als hij een voorbeeld kon geven van een vrij bekend album waar het bij optreedt, zodat anderen die dezelfde opname bezitten het ook thuis eens kunnen verifi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 Zet de linker speaker een paar centimeter naar voren, wil ook wel eens helpen. De richting waaruit een geluid komt bepaal je vooral uit het faseverschil tussen het linker en rechteroor, niet het verschil in geluidsniveau tussen links en rechts. Staat de linker speaker iets te veel naar achter zal het geluid een fractie later bij het linker oor zijn dan het rechter oor waardoor het geluidsbeeld naar rechts trekt. Verschil in fase kan ook komen door vroege reflecties (harde objecten, muren of glas) in de buurt van de speakers, de weglengte van het signaal kan dan ook langer worden, bovendien versmeren reflecties het signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carrol Posted 26 januari 2007 Author Report Share Posted 26 januari 2007 Het komt bij alle cdees voor,dus niet bij een bepaalde cd.Bij bijv de cd soul gages van sting die in q- sound is opgenomen staat sting voor mij duidelijk rechts van het midden zingen.Dit hoort volgens mij niet zo.ook omdat deze cd heel ruimtelijk is opgenomen.okee het gaat tenslotte om de muziek helemaal mee eens,maar ik vind het toch irritand dat de stem steeds rechts geplaatst wordt.Wat is er nou mooier dat de zanger er mooi voor staat en de andere musikanten er omheen zowel links als rechts, ervoor en er erachter, volgens mij hoort het toch ook zo.als je je ogen dicht zou doen en dan de indruk hebben dat ze echt bij je in de huiskamer, spelen dat is toch het mooiste wat er is,maar dan niet steeds op dezelfde plek gr carrol Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 januari 2007 Report Share Posted 26 januari 2007 carrol said: Het komt bij alle cdees voor,dus niet bij een bepaalde cd.Bij bijv de cd soul gages van sting die in q- sound is opgenomen staat sting voor mij duidelijk rechts van het midden zingen.Dit hoort volgens mij niet zo.ook omdat deze cd heel ruimtelijk is opgenomen.okee het gaat tenslotte om de muziek helemaal mee eens,maar ik vind het toch irritand dat de stem steeds rechts geplaatst wordt.Wat is er nou mooier dat de zanger er mooi voor staat en de andere musikanten er omheen zowel links als rechts, ervoor en er erachter, volgens mij hoort het toch ook zo.als je je ogen dicht zou doen en dan de indruk hebben dat ze echt bij je in de huiskamer, spelen dat is toch het mooiste wat er is,maar dan niet steeds op dezelfde plekgr carrol Wanneer bij alle CD's de "stem" rechts staat is er iets aan de hand... maar wanneer hij soms ook links of in het midden staat, niet. De opnametechnici hebben dat dan n.l. voor jouw beslist... of je dat nou mooi vindt of niet... Maar ik zal straks een luisteren. Die Soul Cages heb ik n.l. ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 26 januari 2007 Report Share Posted 26 januari 2007 carrol said: Het komt bij alle cdees voor,dus niet bij een bepaalde cd.Bij bijv de cd soul gages van sting staat sting voor mij duidelijk rechts van het midden zingen.Dit hoort volgens mij niet zo. gr carrol Nou Carrol, dat maakt het een stuk makkelijker; Er is inderdaad duidelijk iets mis met je systeem! Doe eens het volgende en vertel ons wat je hoort; Verwissel van 1 kant van de interlink tussen cd-speler en versterker de aansluiting. Dus rood op wit en wit op rood. Maakt niet uit of je dat aan de cd-speler doet of aan de versterker. (wel eerst de apparatuur uitschakelen) Vertel ons wat er met het stereobeeld / de plaatsing van Sting's stem gebeurd. Daarna kunnen we met stap 2 verder. Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carrol Posted 27 januari 2007 Author Report Share Posted 27 januari 2007 hallo de gitaar wat eerst rechts was is nu links,maar de stem blijft aan de rechterkant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 januari 2007 Report Share Posted 27 januari 2007 carrol said: hallo de gitaar wat eerst rechts was is nu links,maar de stem blijft aan de rechterkant. Heb jij misschien een harde achterwand en/of zijwanden? Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carrol Posted 27 januari 2007 Author Report Share Posted 27 januari 2007 Alle muren zij gespakt ,leren bank, inbetweens als overgordijn.op de vloer parket. gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 27 januari 2007 Report Share Posted 27 januari 2007 Heeft het naar voren schuiven van de linker speaker nog wat opgeleverd? Maar zo te lezen heb je een vrij 'harde' inrichting, rijke stoffering wil ook helpen het geluidsbeeld te verbeteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 januari 2007 Report Share Posted 27 januari 2007 carrol said: Alle muren zij gespakt ,leren bank, inbetweens als overgordijn.op de vloer parket. gr Onbalans kan in elk geval meerdere oorzaken hebben, niet allemaal elektrisch van aard. De enige manier om erachter te komen is om methodisch te werk te gaan via de weg van eliminatie. Tenslotte moet de oorzaak boven komen drijven. Ik zou niet te snel oordelen over die oorzaak; het kan best tricky zijn. Verder kan het ook heel goed een combinatie van twee of meer oorzaken zijn. Het is natuurlijk iets anders als het ineens, van de ene op de andere dag is ontstaan. Ik weet uit eigen ervaring hoe kritisch het kan zijn dat beide luidsprekers exact even ver van de punt van je neus verwijderd zijn. Hoe reflectiever de ruimte is, hoe kritischer dit aspect vaak wordt. Kun je het beeld laten schuiven door je hoofd centimeters naar links of rechts te bewegen vanuit de luisterpositie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carrol Posted 27 januari 2007 Author Report Share Posted 27 januari 2007 Richard 2 said: Heeft het naar voren schuiven van de linker speaker nog wat opgeleverd? Maar zo te lezen heb je een vrij 'harde' inrichting, rijke stoffering wil ook helpen het geluidsbeeld te verbeteren. Het helpt wel een beetje,maar ik ben een voorstander dat de luidsprekers precies dezelfde afstand tot mij staan,allebeide luidsprekers staan evenver van de achtermuur (70 cm) en ongeveer 1.20 m van de zijwanden.Ik zit er 3 meter vandaan.afstand tussen de luidsprekers 2.30m Pas als ik er 1.5 m vanaf zit is de stem op de juiste plek , .Helaas heb ik 2 3 persoons banken,dus dat kan ik niet realiseren gr carrol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 27 januari 2007 Report Share Posted 27 januari 2007 Als de 'scheefheid' optreed terwijl de luisterplaats een gelijke afstand me de beide luidsprekers maakt zit er ergens een onsymetrie in het systeem, om de luidsprekers als oorzaak uit te sluiten zou het probleem hetzelfde moeten blijven als je alleen de luidsprekers zelf van links naar rechts omwisselt. Verhuist het probleem mee is het waarschijnlijk dat de luidsprekers niet symetrisch zijn gebouwd, misschien dat de middentoner en/of tweeter van een van de luidsprekers niet juist op het filter zijn aangesloten. Blijft de stem rechts van het midden zou dat aan de inrichting van de kamer kunnen liggen of aan de versterker (aan de bron is niet waarschijnlijk gezien het effect van het wisselen van de interlinks tussen cd-speler en versterker). Maar zou het ook aan je gehoor kunnen liggen, dat het rechter oor het iets beter doet dan de linker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 januari 2007 Report Share Posted 27 januari 2007 Richard 2 said: Als de 'scheefheid' optreed terwijl de luisterplaats een gelijke afstand me de beide luidsprekers maakt zit er ergens een onsymetrie in het systeem, om de luidsprekers als oorzaak uit te sluiten zou het probleem hetzelfde moeten blijven als je alleen de luidsprekers zelf van links naar rechts omwisselt. Verhuist het probleem mee is het waarschijnlijk dat de luidsprekers niet symetrisch zijn gebouwd, misschien dat de middentoner en/of tweeter van een van de luidsprekers niet juist op het filter zijn aangesloten. Blijft de stem rechts van het midden zou dat aan de inrichting van de kamer kunnen liggen of aan de versterker (aan de bron is niet waarschijnlijk gezien het effect van het wisselen van de interlinks tussen cd-speler en versterker). Maar zou het ook aan je gehoor kunnen liggen, dat het rechter oor het iets beter doet dan de linker? De kans dat het aan de versterker ligt is natuurlijk het grootst. Daarom de speakerkabels achterop de versterker verwisselen. Wanneer de stem dan verhuist, ligt het aan de versterker. Wanneer de stem rechts blijft, je de kabels weer goed aansluiten en daarna de speakers verwisselen. Wanner de stem dan verhuist ligt het aan de speakers. Blijft de stem rechts staan.... dan ligt het aan de akoestiek... (asymetrische ruimte). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Het ligt niet aan je oren - omgedraaid gaan zitten en dan weet je dat ook weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carrol Posted 16 februari 2007 Author Report Share Posted 16 februari 2007 hallo,ik heb de site van audiopaul gelezen,daar stond een stukje in over de volgorde van de stekkers in de stekkerblok.Hij adviseerde eerst de cd-speler,daarna de versterker,bij mij dus net andersom.Ik dus de stekkers verwisseld en wat gebeurde,alles weer op zijn plaats,de stem weer in het midden,ook het live gevoel is er meer aanwezig.hopelijk hebben andere lezers er ook wat aan.Vraag me niet waarom nu alles wel goed zit,misschien jullie???????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 16 februari 2007 Report Share Posted 16 februari 2007 Komt me bekend voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carrol Posted 18 februari 2007 Author Report Share Posted 18 februari 2007 gruiter said: Komt me bekend voor. hallo gruiter,bedankt voor je reactie,maar kun je even wat duidelijker zijn,wat zij n jou ervaringen ontrend de juiste positie van de stekkrs? gr carrol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts