SpeedyAndr Posted 22 januari 2007 Report Share Posted 22 januari 2007 Ik had nog een paar schuimplaten liggen en ik herinner me dat Toine toen hij op bezoek was 'last' had van een iets vertekend ruimtelijk beeld aan de linker zijde bij mijn set. Nu heb ik een van die platen op het 1e reflectiepunt geplaatst ter hoogte van de emim/emit units van de linker Infinity R90 speaker. Het effect is verrassend goed, er is nu een evenwichtig beeld terwijl de rest van de ruimte niet ingrijpend is veranderd sinds het bezoek van Toine. Omdat de locatie waar de plaat staat nabij een deur en een trap is kan ik hier geen permanente aanpassing van maken. Toch kriebelt het wel en ik denk aan een smaller object met dezelfde eigenschappen als deze schuimplaat Auralex heeft dit soort panelen in het pakket maar goedkoop is het niet Krijgt iemand misschien spontaan een goed idee bij het zien van deze schuimplaat Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 januari 2007 Report Share Posted 23 januari 2007 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 23 januari 2007 Author Report Share Posted 23 januari 2007 Daar maak ik graag gebruik van Toine Hoe groot zijn ze, want ze moeten wel in een (ruime) auto vervoerd worden Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 januari 2007 Report Share Posted 24 januari 2007 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 januari 2007 Author Report Share Posted 25 januari 2007 Ik heb je een PM gestuurd Toine Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 januari 2007 Report Share Posted 25 januari 2007 (edited) [quote name='SpeedyAndr Edited 26 januari 2007 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 januari 2007 Author Report Share Posted 28 januari 2007 Eind van de week hoop ik ze in huis te hebben, intussen zit ik met mijn meetmicrofoon te kl#ten, deze werkt op de UC dec 2496 prima, maar hij heeft wel een fantoomvoeding nodig. Op m'n pc of laptop zit dat niet .... Een mengpaneeltje o.i.d. kan een oplossing zijn als die een ongebalanceerde lijnuitgang heeft Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 januari 2007 Report Share Posted 28 januari 2007 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 januari 2007 Author Report Share Posted 28 januari 2007 Kun je de uitgang van de UC niet op de ingang van je PC zetten..??? Het probleem is dat het microfoonsignaal niet op de uitgang terecht komt, anders had ik wel mogelijkheden gehad. Hij gebruikt de microfoon alleen bij RTA metingen waarbij hij ruis uitstuurt. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 januari 2007 Report Share Posted 28 januari 2007 Misschien kun je hier iets mee Behringer Ps400 Micropower circa 20 euro Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 januari 2007 Author Report Share Posted 28 januari 2007 Die had ik al eens gezien, volgens mij komt hier een gebalanceerd signaal uit Een eenvoudig mengpaneeltje met fantoomvoeding is al genoeg Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Misschien kun je hier iets mee Behringer Ps400 Micropower circa 20 euro Hallo Duck-Twacy, Dat is enkel de fantoom voeding. Dan heb je nog geen mic pre amp.. mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Tja de geluidskaart bevatte allen een line in (ongebalanceerd). Ach, voor iets meer heb je een leuk b merk mengpaneeltje (of desnoods een leuke a merk 2e hands) Heb zelf een Tapco 6306 (rond 80 euro meen ik) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 januari 2007 Report Share Posted 29 januari 2007 Beste Duck-Twacy, Zojuist even de gedownloade specsheet bekeken. Dat zag er interessant uit, zeg! Op mijn zolder liggen wel vijf of zes van die mixertjes-met-een-reuteltje. "Phonic" en dat soort merken. Daarom heb ik niet veel vertrouwen meer in goedkope mixertjes. Maar is die Tapco echt zo stil (reutelvrij) als de specs beloven? En dat voor acht tientjes?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Ik heb geen probelemen met reutelen (?), maar ik gebruikt het ding ook niet intensief. Hij heeft het goed gedaan die paar keer dat ik hem gebruikt heb (klinkt als pre ook niet slecht). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 januari 2007 Report Share Posted 30 januari 2007 Beste Duck-Twacy, Met dat "reutelen" bedoel ik een irritant ratelend geluidje dat constant hoorbaar is:mogelijk veroorzaakt door rimpelspanning van een voeding met ondermaatse buffercondensator. Bij phono-versterkertjes heb je vaak hetzelfde probleem. (Leve de batterijvoeding: die stroom is altijd schoon!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 2 februari 2007 Report Share Posted 2 februari 2007 Beste Duck-Twacy, Met dat "reutelen" bedoel ik een irritant ratelend geluidje dat constant hoorbaar is:mogelijk veroorzaakt door rimpelspanning van een voeding met ondermaatse buffercondensator. Bij phono-versterkertjes heb je vaak hetzelfde probleem. (Leve de batterijvoeding: die stroom is altijd schoon!) Bij SLECHTE phono-voorversterkertjes wel ja Maar dit dingetje van Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 februari 2007 Author Report Share Posted 2 februari 2007 Op mijn zolder liggen wel vijf of zes van die mixertjes-met-een-reuteltje. "Phonic" en dat soort merken.Daarom heb ik niet veel vertrouwen meer in goedkope mixertjes. Misschien kan ik er wel eentje opknappen door nieuwe (en grotere) elco's in het voedinkje te zetten en wat potmetertjes te reinigen of te vervangen Of zijn deze mixertjes net zo virtueel als Spido Inmiddels heb ik de demo diffusers bij Toine opgehaald en dit kan ik na wat experimenteren de beste tweak noemen die ik tot nu toe heb meegemaakt Wat maakt dat een enorm verschil zeg Even snel een paar plaatjes met m'n mobieltje geschoten (in het bijna-donker): Een lastig muurtje links naast de hotspot is 'onschadelijk' gemaakt Achter de speakers 2 stuks gestapeld die dan even hoog als de speaker zijn 1e reflectiepunt rechts van de luisterpositie in ruime mate 'behandeld' Detail plaatje van de diffusers Hans heeft al eens beschreven wat de diffusers van Toine bij hem doen, in die beschrijving kan ik me helemaal vinden Veel winst zit in de 3D beeldvorming, pinpointing en diepte die je ervaart, alsof je oren eindelijk de juiste bril dragen bij wijze van spreken De ervaring van power is behoorlijk toegenomen, het geluid is puntiger en lekker direct maar als geheel toch op afstand, zoals het al was. Kennelijk zorgen de reflecties in de ruimte dat alles vertroebelt en met name de stereo scheiding leidt daar onder. Dit is nog maar een eerste stap, ik heb genoeg diffusers om ook bijv. het effect op de gladde vloer (1e reflectiepunt!) en wellicht in het plafond te testen (als het gewicht niet te hoog is ). Als voor de bouw van deze diffusers vooral de vorm en niet het gewicht van belang is, dan zou Toine misschien ook andere materialen kunnen gebruiken om de productie makkelijker te maken. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Die diffusers van Toine zijn inderdaad fantastisch. ook ik heb dezelfde ervaringen zoals al eerder gemeld in het topic "verschillen tussen een cd speler" van hans van liempd. mijn ervaring is dat ze het beste tot hun recht komen tussen de speakers tegen de "front wall" Ik heb een verhoging gemakt van 50cm en daar 6 grote model 1 diffusers geplaats. Daarnaast 2x3 aan de zijwanden op het reflectiepunt van de speakers. Toine heeft mijn vrij kleine luisterruimte gemeten en zijn advies is om eerst twee basstraps te maken (staande van elke een meter of 2) en daarna te bekijken of diffusers aan het plafond nog verbeteringen oplevert. Ik heb het meetrapport beschibaar en als SpeedyAndre daar belangstelling voor heeft wil ik het meetverslag en zijn advies wel doormailen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 3 februari 2007 Author Report Share Posted 3 februari 2007 De eerste indruk, los van de genoemde ervaringen, was er een van minder luide en minder volle muziek Op zich vond ik dat niet zo'n probleem omdat er dan ook minder overlast voor anderen ontstaat, bij lage nivo's is de muziek met al zijn kwaliteiten nog prima te volgen terwijl het zonder diffusie toch meer muzak is, muziek op de achtergrond die de aandacht niet trekt. Ik heb bij Toine enkele uurtjes naar zijn set geluisterd en ik moet zeggen dat het verschil met mijn laatste bezoek duidelijk was. Op de Apogee's na is de hele set incl. kabels anders dan de vorige keer en ook de opstelling is in de lengte i.p.v. in de breedte. Het geluid is zeer homogeen en er is een goede balans tussen laag en hoog, niets springt eruit en niets gaat verkeerd, behalve het diepste laag (als je er op let) vanwege de verouderde panelen. Het geluid hangt als een wolk om de speakers heen met een prima breedte en diepte plaatsing. Opvallend was de resolutie bij de diepte plaatsing, bij o.a. een cd van Yello kon je duidelijk de opbouw in laagjes horen, zo sterk zelfs dat het kunstmatig aan doet (en dat is bij Yello natuurlijk ook zo ). Bij 'normale' muziek ervaar ik een goede betrokkenheid en ritmisch is er niets op aan te merken, alles gaat vloeiend en met groot gemak Toine nogmaals bedankt voor je tijd en sterkte met al het andere dat gaande is Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Mocht je een alternatief hebben dat net als MDF akoestisch hard is, nauwelijks absorbeert, gemakkelijk te bewerken en relatief goedkoop is, dan hoor ik het graag, maar ik vermoed dat zo'n materiaal dan al wel bekend zou zijn.... Succes met experimenteren! Ik ken iemand met een enorme hoeveelheid gerecyclede PU platen. Dit spul is hard, en goed te bewerken. De platen zijn 2,5 x 1 m (dacht ik) met een dikte van 10 mm. Hij gebruikt dat materiaal voor o.a. het fabriceren van stacaravans... Eigenlijk is dit jammer want het materiaal "kan" veel meer. Zo is het b.v. super weerbestendig... (maar dat heb je voor diffusers dan weer niet nodig). Wanneer je wil kan ik wel eens vragen of ik een plaat of zo als proef mee mag nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 februari 2007 Report Share Posted 3 februari 2007 Ik ken iemand met een enorme hoeveelheid gerecyclede PU platen. Dit spul is hard, en goed te bewerken. De platen zijn 2,5 x 1 m (dacht ik) met een dikte van 10 mm. Hij gebruikt dat materiaal voor o.a. het fabriceren van stacaravans... Eigenlijk is dit jammer want het materiaal "kan" veel meer. Zo is het b.v. super weerbestendig... (maar dat heb je voor diffusers dan weer niet nodig).Wanneer je wil kan ik wel eens vragen of ik een plaat of zo als proef mee mag nemen. Natuurlijk, altijd interesse (een klein proefstuk is ook goed hoor), maar zou het ook werkelijk lichter zijn dan MDF, zo vraag ik me gelijk af? En met Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 4 februari 2007 Author Report Share Posted 4 februari 2007 Vandaag heb ik met 4 diffusers achter elke speaker gespeeld, maar het lijkt wel of het (lage) laag hierdoor de ondersteuning van de achterwand verliest Het werd al beter met 1 diffuser op de vloer en 2 horizontaal erop gelegd (ter hoogte van mid en hoog units). Met inmiddels 10-tallen cd's achter de rug blijft mijn eerdere conclusie overeind, zo mooi ruimtelijk en transparant heb ik mijn set nog niet eerder gehoord Als ik een paar diffusers op de vloer voor de speakers leg dan gebeurt er niet zo veel, dit komt denk ik omdat de speakers iets naar achteren hellen en kennelijk niet zo sterk naar de vloer stralen. Het plafond is ruw en voorzien van gaatjes (Armstrong dempende platen) dus dat verstrooit ook wel afdoende. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts