Jump to content

Diffusie, absorptie of allebei?

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Ik vond het zo slecht nog niet, maar ik ken het referentie geluid van Toine dan ook niet :)

Bij Yello was het midden tussen de speakers aardig gevuld alleen was alles wel iets op afstand (laidback).

Janis Ian had wat meer op de voorgrond mogen treden, misschien bedoel je dat?

Vanwege het dipool systeem begrijp ik wel dat diffusers ook achter de speakers veel invloed uitoefenen.

Eigenlijk zou ik nog eens opnieuw willen komen luisteren, maar er is geen haast bij wat mij betreft :rolleyes:

Andr

meest objectieve oortjes van de planeet

zijn nog altijd 1000000 keer te subjectief om het verschil tussen bijv. 2 CD spelers te beoordelen. Uiteraard geldt dit ook voor demping. Zolang je zegt dat je geen 100% dode ruimte wil, dan is die objectiviteit ver te zoeken.

Praat Ali Blabla van de Cijfertjes nou? :lol:

zijn nog altijd 1000000 keer te subjectief om het verschil tussen bijv. 2 CD spelers te beoordelen. Uiteraard geldt dit ook voor demping. Zolang je zegt dat je geen 100% dode ruimte wil, dan is die objectiviteit ver te zoeken.

Ik voelde wel wat luchtverplaatsing.... :D

P.S. Als je drukmetingen uitvoert vlak voor het midden van het membraan, kun je zelfs "bewijzen" dat een Quad ESL '57 geweldig kan bassen!

In principe zijn electrostaten en maggies de beste woofers die er zijn! Maar de vlak voor het membraan opgebouwde druk stort op enige afstand van de weergever compleet in elkaar. Akoestische kortsluiting, weet je wel?

Maar ik meet de respons op de luisterplaats en ben niet ge

Ik voelde wel wat luchtverplaatsing.... :D

:D Heerlijk, zoals de audiofielen er als sprinkhanen opspringen en gelijk offtopic gaan. Ik ga in op het begrip 'objectief oor', dat ongeveer net zo onzinnig is als gebakken ijs.

• 1 month later...
Ik zie op de foto's diffusors van MDF, maar wat is de benodigde afstand tussen de plaatjes MDF?

De werking van diffusors is gebaseerd op het veroorzaken van resonanties bij frequenties met golflengtes die overeenkomen met de afmetingen van de schotjes en de ruimtes tussen de schotjes. Op het veroorzaken van kleuring, dus. Die schotjes (en de diffusers als geheel ook nog) ijlen massatraag - dus ongeremd en ongecontroleerd - na.